Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Akustikmätning med REW

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 January 2013 - 15:46

Draj
  • Draj
  • Lärjunge

• 306 inlägg
  • 0
Tänkte mäta upp rummet hemma för att se vad jag kan göra för att förbättra ljudet och annonserade på Facebook att jag behövde hjälp att hitta en mic. Lite senare visade det sig att jag kände nån som jobbat lite med sånt här, byggt egen studio, har micar och specialljudkort hemma och kunde tänka sig komma förbi och hjälpa för en kopp kaffe.

Han hade inte jobbat med REW förut och är lite rostig eftersom det var ett tag sen han gjorde sånt här så jag tänkte höra här om några av er gjort mätningar med REW och om ni har några bra tips/råd eller kanske länkar till bra guider man kan följa. Hoppas slippa läsa stora tunga manualer ;)

Vad jag hoppas kunna göra med mätningen är se hur lång efterklangstiden är samt var problemområdena är.

Tacksam för input!

Postad 05 January 2013 - 02:32

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0
REW är rätt enkelt att använda. Det bästa är att använda en mic med kalibreringsfil, men det funkar utan oxå om micen är hyffsat linjär. Det första du måste göra är att gå in i inställningar och sätta upp ljudenheter etc. Därefter är det bara att välja "Measure" längst upp till vänster i toolbaren. Kolla så att signalnivån och frekvensområdet är ok. När du gjort en mätning får du en frekvenskurva där du kan identifiera problemfrekvenser. För att göra kurvan lite mer överskådlig (speciellt på höga frekvenser) kan du välja "Apply 1/6 Octave Smoothing" från "Graph"-menyn. För efterklangstider väljer du "Waterfall"-vyn och trycker på "Generate" i nedre, vänstra hörnet. Då får du en snygg 3D-bild med efterklangstider. "Spectrogram" är oxå en bra vy för att identifiera efterklangsproblem. Om du vill spara graferna som bilder trycker du på "Capture" i övre, vänstra hörnet.

Alla mätningar ger en ny flik till vänster i REW-fönstret. Om du vill jämföra flera mätningar trycker du på "All SPL" eller "Overlays" uppe i toolbaren. Där kan du välja vilka mätningar som ska synas och lätt jämföra graferna. Slutligen kan du spara all mätningar uppe i "File"-menyn.

Redigerat av megagurka, 05 January 2013 - 02:47.

Postad 05 January 2013 - 11:52

Draj
  • Draj
  • Lärjunge

• 306 inlägg
  • 0

REW är rätt enkelt att använda. Det bästa är att använda en mic med kalibreringsfil, men det funkar utan oxå om micen är hyffsat linjär. Det första du måste göra är att gå in i inställningar och sätta upp ljudenheter etc. Därefter är det bara att välja "Measure" längst upp till vänster i toolbaren. Kolla så att signalnivån och frekvensområdet är ok. När du gjort en mätning får du en frekvenskurva där du kan identifiera problemfrekvenser. För att göra kurvan lite mer överskådlig (speciellt på höga frekvenser) kan du välja "Apply 1/6 Octave Smoothing" från "Graph"-menyn. För efterklangstider väljer du "Waterfall"-vyn och trycker på "Generate" i nedre, vänstra hörnet. Då får du en snygg 3D-bild med efterklangstider. "Spectrogram" är oxå en bra vy för att identifiera efterklangsproblem. Om du vill spara graferna som bilder trycker du på "Capture" i övre, vänstra hörnet.

Alla mätningar ger en ny flik till vänster i REW-fönstret. Om du vill jämföra flera mätningar trycker du på "All SPL" eller "Overlays" uppe i toolbaren. Där kan du välja vilka mätningar som ska synas och lätt jämföra graferna. Slutligen kan du spara all mätningar uppe i "File"-menyn.

Låter bra. Kikat lite Youtube-videos och liknande och de beskriver ungefär samma sak. Att göra själva mätningarna verkar ganska lätt, att tyda resultaten mer förvirrande ;) men förhoppningsvis kan min polare det. Annars kan jag ju slänga upp dom här och se om någon annan kan bidra.

Postad 05 January 2013 - 15:49

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0
Gör det. Finns säkert nån som kan ge lite konstruktiv feedback.

Postad 04 March 2013 - 17:31

n_sandstrom
  • n_sandstrom
  • Lärjunge

• 398 inlägg
  • 0
Tänkte också ge mig på att använda det på alvar. En liten undran dock. Jag har ett ljudkort med 2xRCA som lineout, och balanserad XLR med fantommatning som Mic_out. Hur tusan gör jag en loopback på det för att kalibrera själva kortet på bästa vis?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.