Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hjälp med Single-Bi-Ampning?

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 January 2013 - 14:13

abedfandi
  • abedfandi
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Köpte förstärkare modell Yamaha RXV771 och högtalare Challenger M-65 EX ( - v.3)
allt är inkopplat som det ska.

Min fråga är: Vad är Single Bi-Ampning, hur kopplar man och vad är för/nackdelar med Bi-Ampningen?

Det som står i bruksanvisning är helt annat än killen på ljudfokus sa, han menar att jag skulle använda bara bara en utgång, den som står bi-amp till två fronthögtare.

Bifogad fil(er)

Postad 15 January 2013 - 14:44

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 0
Vet inte vad som menas med "single" bi-amp, men:
Nackdelar med bi-amp:
- Du får fler sladdar

Fördelar med bi-amp:
- Inget alls

Postad 15 January 2013 - 15:04

abedfandi
  • abedfandi
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Det står så på förstärkare och de jag vill ta reda på .

Ja det får man leva med, så du menar att man hörs ingen skillnad när man bi-ampa ?

Redigerat av abedfandi, 15 January 2013 - 15:23.

Postad 08 March 2013 - 10:25

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0
Verkar som att med den där stärkaren kan man använda "Surround Back"-kanalerna till Bi-Amp.

Läs noga i manualen, där står säkert hur du gör setup för att få högfrekvens/lågfrekvens fördelat på respektive slutsteg.
Aktiv Bi-Amp KAN ge vissa fördelar hemma i vardagsrummet, men skillnaden är på sin höjd marginell...

Postad 08 March 2013 - 11:45

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 0

Verkar som att med den där stärkaren kan man använda "Surround Back"-kanalerna till Bi-Amp.

Läs noga i manualen, där står säkert hur du gör setup för att få högfrekvens/lågfrekvens fördelat på respektive slutsteg.
Aktiv Bi-Amp KAN ge vissa fördelar hemma i vardagsrummet, men skillnaden är på sin höjd marginell...

Fast det är väl inte aktiv?

Postad 08 March 2013 - 14:47

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

Fast det är väl inte aktiv?

Om man använder olika slutsteg för hög/låg-frekvens så är det absolut aktiv bi-amp.

Passiv bi-amp verkar inte kul :) , och formuleringen var mest för att vara tydlig med att det inte är bi-wiring... :)

Postad 08 March 2013 - 22:57

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

• 1130 inlägg
  • 0
Jag har lagt en extra kabel för att kunna köra bi-wiring till mina frontar...
Tror ni det kan bli sämre ljud eller blir det ingen skillnad...

Är det bättre att koppla ihop sladdarna och köra som vanligt bara att man får dubbla arean på kabelen istället??

Postad 09 March 2013 - 11:12

CGD
  • CGD
  • Användare

• 219 inlägg
  • 0
När jag köpte min RX-V663 körde jag först fronthögtalarna med bi-wiring. Bytte dock senare till att använda två extra högtalare framtill, presence högtalare. Det här gjorde betydligt mer för ljudet än den knappt hörbara bi-wiring.
Du kanske borde pröva.

Redigerat av CGD, 10 March 2013 - 10:44.

Postad 10 March 2013 - 09:28

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0

Vad jag vet så är det bara Onkyo som har "äkta" aktiv bi-ampning ? Dvs där du kan ställa frekvenserna själv.
Att använda en förstärkares eventuella fördefinerade brytfrekvenser verkar konstigt, eftersom att alla högtalare är olika?

Postad 10 March 2013 - 15:55

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

Vad jag vet så är det bara Onkyo som har "äkta" aktiv bi-ampning ? Dvs där du kan ställa frekvenserna själv.
Att använda en förstärkares eventuella fördefinerade brytfrekvenser verkar konstigt, eftersom att alla högtalare är olika?

Manualen säger visserligen:
"Each amplifier works over a restricted frequency range",
men det skall man nog inte tolka som att det finns delningsfilter före slutstegen.

Känns som att Yamaha slarvat med informationen, även om det precis som du påpekar är sällsynt med "äkta" bi-amp "i produktsegmentet".
På de allra flesta högtalare är det omöjligt att "bygla" sig förbi delningsfiltren, och skulle man lyckas ryker diskanten... :)

Lika bra att TS skiter i det där...

Postad 12 March 2013 - 18:26

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0
Jag håller med... skit i det.

Postad 12 March 2013 - 18:38

Hoggeman
  • Hoggeman
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0
Bara bs..så länge man inte har aktiv delning. Ger bara värme i delningsfiltret. Fungerar bättre med att köra single wire och låta högtalarna sköta delningen (vilket dom ju kommer att göra iaf). Det är ju även så dessa är konstruerade och testade. Det du kan göra är att byta medföljande bleck mot kabel vilket kan ge en viss förbättring av ljudbilden. Du slänger bara ut pengar i onödan på kabel utan inverkan. Skulle du mot förmodan höra skillnad är det ren placebo. Finns bara som poängterats endast ett antal ofta väldigt dyra högtalare som är konstruerade för bi- amp drift och saknar delningsfiltret, eller är konstruerade så att dessa går att koppla sig förbi.

Postad 13 March 2013 - 09:19

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

Bara bs..så länge man inte har aktiv delning. Ger bara värme i delningsfiltret.

Det blir i allmänhet ingen särskild värmeutveckling i filtret eftersom de "oönskade frekvenserna" inte i första hand kortsluts till jord utan "dämpas seriellt" = högre impedans = ingen särskild effektutveckling = något minskad belastning på slutsteget.

...Det du kan göra är att byta medföljande bleck mot kabel vilket kan ge en viss förbättring av ljudbilden.

Menar du rostiga bleck eller varför skulle kabel göra jobbet bättre?

I övrigt håller jag med dig...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.