Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony - fantastiska TV apparater...när de fungerar

20 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 February 2013 - 14:24

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0
Som några av er kanske minns köpte jag för ca ett halvår sedan en Sony 65" HX923, till det blygsamma priset av 39 900 kr (på rea!). Valet föll på den modellen efter rätt mkt tittande och funderande, och trots det höga priset anser jag fortfarande att den (och efterföljaren HX955) är den bästa TV:n på marknaden (iaf för mina behov). Ändå blir jag mer och mer tveksam om jag skulle rekommendera någon annan att köpa den, eller Sony i största allmänhet.

Skälet är jätteenkelt, Sonys TV apparater är fantastiska när de fungerar, men tyvärr verkar det vara rena lotteriet om man verkligen får en fungerande TV då Sonys QC (Quality Control) verkar vara under all kritik, om den ens existerar. Den första TV:n jag fick hade trasiga pixlar, den andra hade stora problem med crease och Vertical Banding, den tredje hade pixelfel, den fjärde har återigen stora problem med crease/Vertical Banding och således måste den ännu en gång bytas ut. Ska vi gissa på nya pixelfel denna gång?

De första 2 var ElGiganten vänliga nog att byta ut utan någon som helst diskussion, trots att det ju var helt och hållet Sonys fel. När de så hade skickat mig TV apparater till ett värde av 120 000 kr så tröttnade de dock och lät mig välja om jag ville häva köpet eller ta det tredje exemplaret via Sonys kundtjänst (den har ju 100% pixelgaranti osv). Naiv som jag var tänkte jag att Sony inte gärna kan misslyckas en fjärde gång, och valde att behålla TV:n. Tyvärr hade jag fel, för en reparationsrunda senare så hade jag nu min fjärde TV med problem och måste nu göra ytterligare ett byte/reparation då jag har problem med VB/Crease. Märkligt nog säger sig Sony aldrig hört talas om några problem med dessa modeller, trots att det finns tusentals poster på nätet om problemen, liksom att Sony-anställda bekräftar dem och att utredning pågår...de älsta redan i mitten av 2011. Och någon slags kompensation för alla timmar jag behövt lägga ner på detta inkl all hjälp jag har behövt be om från grannar, vänner osv för att hänga upp och ta ner olika trasiga TV apparater är inte tal om.

Att Sony befinner sig i ekonomisk kris är ju knappast så konstigt när man säger sig vara ett premiummärke, har en prissättning som ligger i det absoluta toppskicket, men en kvalitetskontroll som rena budgetmärken skulle skämmas för. Och då spelar det ju inte så stor roll att man gör fantastiska TV apparater för den som har tur nog att få tag på en som fungerar...

Några länkar för den som inte känner sig bekant med Creas/Vertical Banding problemen:

http://www.sony.co.u...e/671082#671082
http://www.hdtvtest....01107011261.htm
http://www.whathifi....ulty-kdl55hx923
http://sony.pissedco...0125292043.html

Kommer uppdatera denna tråd löpande, men för stunden kan jag inte säga annat än att jag tycker Sony gör marknadens bästa TV apparater, men att jag eg inte kan rekommendera någon att chansa på att köpa dem :(

(ElGiganten gav mig komensation för all tid och energi som jag behövt lägga ner på att försöka få en fungerande TV, så all heder till ElGiganten där jag gärna handlar igen.)

Redigerat av Unregistered1413, 03 February 2013 - 14:35.

Postad 03 February 2013 - 14:32

porch123
  • porch123
  • Veteran

• 1954 inlägg
  • 0
Eh, ok

Postad 03 February 2013 - 14:39

Unregistered291b229b
  • Unregistered291b229b
  • Veteran

• 1690 inlägg
  • 0
Är det inte likadant med alla märken, du har väl bara haft otur?

Postad 03 February 2013 - 14:49

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0

Är det inte likadant med alla märken, du har väl bara haft otur?

Fast, att man ska ha otur 4 gånger i rad samtidigt som en massa andra också har det? T.ex. pixelfel har jag eg inte upplevt alls senaste åren, och då köper jag ändå mycket datorer, bildskärmar, mobiler osv till företaget....förutom på just dessa Sony apparater. Det säger ju en del.

Det kan så klart vara så att vissa modeller hos Sony är mer drabbade än andra, men då är det ju märkligt om deras "top of the line" modeller skulle vara extra mycket drabbade, vilket gör att jag tror att problemen finns över hela linjen. Jag är ju inte hysteriskt kräsen och har direkt orimliga förväntningar, men nog ska väl en TV för 40 papp inte behöva ha pixelfel och synliga linjer över bilden som syns från flera meters avstånd, speciellt inte efter 4 byten. Dessutom har det ju heller aldrig varit något som helst tjafs från vare sig ElGiganten eller Sony om att problemen är är faktiska fel och att byten måste ske.

Fram för allt känns det jäkligt onödigt, Sonys TV-apparater är ju eg bland de bästa på marknaden, varför då paja allt genom att inte ha en Quality Control värd namnet? Då skulle jag ju istället kunna fortsätta skriva om hur fantastisk bra TV apparater de gör snarare än att till slut behöva dela med mig av en massa negativa erfarenheter.

Redigerat av Unregistered1413, 03 February 2013 - 14:56.

Postad 03 February 2013 - 14:54

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
Pixelfel? Har aldrig sett pixelfel på ngt jag köpt. Men ja det är inget nytt att Sony har dalat rejält kvalitetsmässigt senaste åren.

Postad 03 February 2013 - 15:07

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

• 2644 inlägg
  • 0
Märkligt, har aldrig heller sett nåt pixelfel. Nästan så jag trodde det inte ens existera längre.

Postad 03 February 2013 - 15:10

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

• 1863 inlägg
  • 0
Tack Improwise 2, för informationen.
Jag har ju som sagt följt din 'resa' i samband med valet av TV.
Även jag (gammal Sony entusiast) har förstått att Sony nu är på 'fallrepet'.
Det innebär att i år (2013) har Samsungs 'high end' passerat Sonys.
(Samsung tjänar ju grymt med pengar och har därför råd med både QA och produktutveckling).

Redigerat av Unregistered1605, 03 February 2013 - 15:13.

Postad 03 February 2013 - 15:14

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0

Pixelfel? Har aldrig sett pixelfel på ngt jag köpt. Men ja det är inget nytt att Sony har dalat rejält kvalitetsmässigt senaste åren.

Märkligt, har aldrig heller sett nåt pixelfel. Nästan så jag trodde det inte ens existera längre.

Nä, fram till för ett par månader sedan hade jag sagt samma sak, och fortfarande kan jag inte minnas när jag senaste såg det förutom på dessa Sony apparater.

Tack Impriwise 2, för informationen.
Jag har ju som sagt följt din 'resa' i samband med valet av TV.
Även jag (gammal Sony entusiast) har förstått att Sony nu är på 'fallrepet'.
Det innebär att i år (2013) har Samsungs 'high end' passerat Sonys.
(Samsung tjänar ju grymt med pengar och har därför råd med både QA och produktutveckling).

Nu har jag inte sett några 2013 modeller av Samsung, men om de inte tagit ett rejält kliv framåt jämfört med 2012 så anser jag fortfarande att Sony klart vinner när det gäller ren bildkvalité. Återigen då förutsatt att man inte har en massa andra kvalitetsproblem...

Postad 03 February 2013 - 15:15

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0
Jag har haft pixelfel både på Lg och Sammy plasmor så det förekommer..Man kan ju undra varför dessa tagit bort 100% p.garanti inte så konstigt. Bra kämpat med detta i alla fall...

Postad 05 February 2013 - 17:09

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0

Jag har haft pixelfel både på Lg och Sammy plasmor så det förekommer..Man kan ju undra varför dessa tagit bort 100% p.garanti inte så konstigt. Bra kämpat med detta i alla fall...

I Sonys fall är det ju extra märkligt, de har ju 100% garanti (vilket de ska ha en eloge för), men samtidigt verkar de inte ha någon kvalitetskontroll som förhindrar att måndagsexemplaren kommer ut på marknaden, vilket borde bli dyrt i längden. Kan så klart vara jag som haft en extrem otur, men det känns ändå osannolikt att jag efter 4 byten skulle vara den enda drabbade kunden. Problemen är ju dessutom så uppenbara att det borde vara en smal sak att fånga in dem redan vid tillverkningen, eller snarare precis efteråt.

Postad 05 February 2013 - 18:22

gockelinus
  • gockelinus
  • Lärjunge

• 322 inlägg
  • 0
Hej på er!

Du är inte den ende som haft problem med Sony´s apparater. Jag har också bytt min 4 gånger modellen är en 55NX723, problemen jag hade var för mycket clouding enligt mig och pixlar som var döda. Jag ringde Sony´s norden chef (glömt namn) för deras tv apparater och förklarade att under alla dessa år som jag hållt Sony varmt om hjärtat har jag aldrig behövt ringa deras support eller haft problem med deras apparater, dom har bara funkat. Efter många mail och bilder och tjabb och tjat med denna man så fick jag tillslut byta ut den tredje och har nu en perfekt 55NX723 men vilket strul jag haft, hoppas att jag aldrig mer behöver lägga denna tid på en jä__a tv.
När jag nu bytte upp mig från en 46W3000 som jag fullständigt älskade och sålde till en vän, fick jag kalla kårar av den usla kvalite som Sony nu börjat med enligt mig. Jag kommer definitivt att snegla på andra märken vid mitt nästa köp av tv. Sony MÅSTE skärpa till sig vad gäller kontroll av deras apparater, vi får inte låta oss bli lurade på detta vis av dessa jättar.

MVH/ H

Postad 05 February 2013 - 20:45

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

• 2644 inlägg
  • 0
Ja, värre finns väl inte att råka ut för vid TV köp när man måste byta ut dom, då önskar man bara att man aldrig köpt nån.
Det verkar som nästan alla TV blivit sämre kvalitetsmässigt, inte minst med alla dom här bleeding/clouding problemen. Fick själv byta två här nu nästan samtidigt, väldigt struligt och tidsödande.

gockelinus! dom gamla Sony var bättre, men dyra i förhållande till nu. Minns din W3000, såldes väl ut billigt, tror runt 15000:- om jag minns rätt, mycket populär var den.
Har själv en 52W4500 kvar än som jag varit lika glad för som du med din.

Har heller inte hänt i stort sett något i utveckling med bildkvalite dom senaste åren, bara sämre kvalitet för övrigt.

Redigerat av ffodil, 05 February 2013 - 20:45.

Postad 06 February 2013 - 15:11

Haen
  • Haen
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Har också bytt min 46HX923. Som tur är bara en en gång... Den utbytta var ett tidigt ex som hade problem med "banding" och dessutom satt inte glaset fast mot listen i ena hörnet! Den borde fastnat i den enklaste kvalitetskontroll. Nu har jag ett bra ex som har bästa bilden jag sett på en LCD..och jag har också en W3000 och den är inte ens jämförbar, så nog har det hänt en del senaste åren. Synd att Sony schabblar på det här viset och förlorar all tilltro som kvalitetsmärke.

Postad 06 February 2013 - 17:23

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

• 2644 inlägg
  • 0

Har också bytt min 46HX923. Som tur är bara en en gång... Den utbytta var ett tidigt ex som hade problem med "banding" och dessutom satt inte glaset fast mot listen i ena hörnet! Den borde fastnat i den enklaste kvalitetskontroll. Nu har jag ett bra ex som har bästa bilden jag sett på en LCD..och jag har också en W3000 och den är inte ens jämförbar, så nog har det hänt en del senaste åren. Synd att Sony schabblar på det här viset och förlorar all tilltro som kvalitetsmärke.

Visst har det hänt en del med bildkvalite, tänkte mest dom sista åren sen det blev mest LED- LCD
W3000 är ju ganska gammal ca. 5-6 år el. nåt, minns inte riktigt, och då har det hänt en del.

Klart det är tråkigt med Sony, men verkar som kvalitetskontroll drabbar de flesta märken överlag.
Det har blivit för pressat både för tillverkarna och elektronik-kedjorna med priserna.
Men ser ju ut att drabba även dom dyra modellerna, så ingen riktigt bra förklaring.

Redigerat av ffodil, 06 February 2013 - 17:50.

Postad 06 February 2013 - 21:07

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0
Det är väl mer så att kvalitetskontroller INTE drabbar de flesta idag? :P

Postad 06 February 2013 - 21:13

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

• 2644 inlägg
  • 0

Det är väl mer så att kvalitetskontroller INTE drabbar de flesta idag? :P

Absolut, så rätt du har. Såg inte felskrivningen förrän nu.

Postad 06 February 2013 - 21:25

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0
Det var ju tydligt att det var en felskrivning, men den blev ganska lustig.

Postad 12 June 2013 - 12:51

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0
En uppdatering kring detta, vilken tyvärr inte är munter. Efter ytterligare några servicevändor var det nu över en månad sedan som Sony, via sin serviceverkstad Assisst, hämtade upp TV:n. Redan efter ett par dagar konstaterade man att den nog inte skulle kunna gå att laga och att den därför antingen skulle krediteras (få pengarna tillbaks) eller att jag skulle få en ny (vilket nog är svårt iom att både den och efterföljare utgått ur sortimentet). Sen har det gått över en månads tid när alla pekat på alla och trots upprepade påstötningar har jag fortfarande inte fått något besked. Man har från Sonys sida tom lovat återkomma med besked vid datum X, Y och Z men så här långt har det inte hänt, utan det har varit nya ursäkter hela tiden. Så nu har jag varit utan TV (iaf den TV jag köpte för dyra pengar) i över en månad och inget tyder på att någon lösning är nära förestående.

Jag kommer självklart att anmäla Sony till så väl Konsumentverket som ARN om de inte får ordning på detta och erbjuder mig en bra lösning på problemet samt kompensation för allt arbete jag behövt lägga ner på detta. Kommer även fortsätta uppdatera denna tråd så ni som ev. överväger att köpa en Sony TV vet vad ni ger er in på. Själv kan jag inte göra annat än att starkt avråda från att köpa en Sony, fantastiska produkter när de fungerar, men katastrofal hantering när de inte gör det :(

Postad 18 June 2013 - 17:31

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0
Efter att Sony ytterligare gånger lovat lösa detta och återkomma till mig men inget hände fick jag nog. Skickade dem ett argt mail där jag meddelade att jag tänkte gå vidare att anmäla dem till ARN/Konsumentverket, samt att jag tänkte kontakta Sony på så väl Europeisk som Global nivå för att tala om hur dåligt Sony Sverige funkade. Valde även att gå via lite "alternativa kontakter" för att på så sätt få fram budskapet till folk på Sony ovanför det som kallas för Kundtjänst/support.

Då blev det plötsligt fart i ärendet, och så vips på bara några timmar hade man lyckats med det man inte lyckats med på 2 månader, nämligen kommma fram till att TV:n skulle krediteras och att jag ska få pengarna åter (via Elgiganten där jag köpte den). Är helt övertygad om att ingenting skulle hänt om jag som kund gjort deras jobb.

Så, pluspoäng till Elgiganten (som alltid skött sin bit bra, det är ju inte deras fel att Sony är inkompetenta) samt serviceverkstaden Assist (som också skötte sin del som de skulle). Ang. Sony...behöver jag ens säga nåt?

Postad 20 August 2013 - 17:19

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0
Till alla som ens överväger att köpa en Sony känner jag att jag måste berätta fortsättningen på detta, som tyvärr är ännu mer skrämmande. Då Sony Sverige/Norden verkar ha gjort en struts har jag istället försökt få kontakt med europeiska högkvarteret, vilket så här långt varit omöjligt. Notera att jag alltså, tack vare ElGiganten och Assist Workshop, fått tillbaks alla pengar (och för dom köpt en Samsung), så för egen del har det löst sig, men jag känner ändå att jag måste varna andra som funderar på att köpa Sony-produkter för vad som kan vänta. Att döma av responsen är jag dessutom inte den enda kunden som Sony behandlat så här, även om andra tyvärr inte haft lika bra återförsäljare som jag haft som klivit in och tagit ansvaret när Sony inte gjort det

http://community.son...re/m-p/1297154/

Postad 26 August 2013 - 20:38

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0
Har nu kontaktat så väl Sony Europa som Sonys japanska huvudkontor, som så här långt gjort precis vad de svenska och nordiska motsvarigheterna gjort, eller snarare inte gjort, totalt ignorerat ärendet. Inte ens bemödat sig med någon form av svar, kommentar eller förklaring. Så räkna inte med någon som helst support eller ansvartagande från Sonys sida om något skulle gå fel med din Sony TV, och se till att handla från någon bra återförsäljare som ElGiganten som tar ansvar när Sony inte gör det.

Redigerat av Unregistered1413, 26 August 2013 - 20:38.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.