Har hittat en begagnad Marantz SR6006 som borde dyka upp till veckan, så den är fast.
Om filmen är 5.1 och jag kör 7.1, hur bra blir uppskalningen?
Kommer mest användas till film. Dock verkar de flesta filmer vara på 5.1 så därför lockar 7.1 inte så mycket speciellt inte när man räknar in extra kostnad samt problem att möblera. Så är det bättre att satsa på 5.1 eller 7.1 under dessa förhållanden?
Beroende på högtalare så kan jag skippa subben till en början, det är lite flytande.
Bifogat ungefärlig bild på mitt vardagsrum + möblering. Detta är inte skalenligt men jag har försökt så det är inte helt off...
För 5.1 ska satelliterna sitta direkt på sidan om lyssnarpositionen (om jag läst rätt) och detta kommer inte gå eftersom det blir för smalt där. Det är däremot möjligt att ställa en i bokhyllan och en på fönsterbrädan om dom är smala.
På väggen bakom soffan blir också problematiskt men borde fungera att ha en bredvid dörren och en bortom bokhyllan om dom är relativt smala inkl väggfäste (vill undvika stativ pga kostnad och städmöjligheter).
Min soffa är väldigt hög så den går över öronhöjd, hur mycket påverkar detta ljudet om man ska ha något vid sidan/bakom soffan?
Subben lär behövs flyttas men jag hoppas den går att gömma undan där i hörnet bakom soffan.
Budget ligger på 6000kr, föredrar begagnat men utbudet är mycket begränsat i luleå området och inte många som vill skicka prylar i denna storleken...
Detta paketet är ungefär vad jag är ute efter storleks och utseendemässigt, fronterna kan vara större för där finns det gott om plats.
http://www.ljudfokus...l-oak-v-3/3584/
Gillar ek eller trä i allmänhet men jag är lite flexibel dock inget pianolackat då det bara drar åt sig damm...
Mycket frågor hoppas nån tar sig lite tid och hjälper till att reda ut detta
Edit:
Kanske borde tillägga att jag mest lyssnar på på lägre volymer så vill ha utrustning som kan spela bra utan att grannarna hör...
Bifogad fil(er)
Redigerat av QRikard, 17 February 2013 - 20:22.
Sökningen pågår
Avancerad sökning

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?