Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vad behöver jag för att kunna surfa via wifi på jobbet?

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 May 2013 - 22:01

Unregisteredb2f10a87
  • Unregisteredb2f10a87
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Hej alla hjälpsamma!
Tyvärr så är lokalen jag jobbar i som en stor bunker, det vill säga dålig täckning för telefonen.
Vad blir bästa och billigaste alternativet för att vi ska kunna surfa ordentligt på jobbet?

Det finns bredband på plats i lokalen och vi hade tydligen en 4G router liggandes men när jag frågade min kollega varför vi inte bara kopplar in den och kör! Så fick jag svaret att vi inte fick det för det var en säkerhetsfråga (min egna tolkning av ett luddigt svar från hans sida. Detta får jag givetvis kolla upp själv)

Han nämnde att vi kunde fixa ett 4G simkort med trådlöst abonnemang till routen. Men jag tycket att det lät dyrt samt att man blir begränsad med mängden GB i månaden.
Visst det handlar ju inte att vi ska ladda ner film osv utan det rör sig om att vi är 4-5 stycken som vill surfa snabbt och smidigt med sina telefoner, kolla någon serie på viaplay på sin rast osv.

Så vad är bästa alternativet?

Med vänlig hälsning, Niklas

Redigerat av Unregisteredb2f10a87, 01 May 2013 - 22:58.

Postad 02 May 2013 - 07:20

Unregistered3b7f3b8e
  • Unregistered3b7f3b8e
  • Beroende

• 1169 inlägg
  • 0
Så en 4G-router ska få bättre täckning på mobilnätet än era mobiler? Något slags magiskt nät kanske?

Satsa på en Accesspunkt till ert vanliga nätverk istället... Möjligen kan befintlig router användas, stäng av DHCP/NAT, sätt en fast IP-adress och konfigurera det trådlösa nätverket, koppla in routern i det vanliga nätet via en av LAN-portarna (inte WAN/Internet).

Postad 02 May 2013 - 10:13

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 0
Precis, en accesspunkt till det vanliga nätverket är det ni vill ha. Sedan är det definitivt en säkerhetsfråga, beroende på vad man jobbar med. Trådlösa nät är osäkra jämfört med trådade, det går inte att komma ifrån. Optimalt vore om det trådlösa kunde få ett eget nät ut mot Internet istället för att beblandas med jobbnätet, men då krävs det lite mer jobb och insats från företagets sida.

Postad 02 May 2013 - 22:38

Unregisteredb2f10a87
  • Unregisteredb2f10a87
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Så en 4G-router ska få bättre täckning på mobilnätet än era mobiler? Något slags magiskt nät kanske?

Satsa på en Accesspunkt till ert vanliga nätverk istället... Möjligen kan befintlig router användas, stäng av DHCP/NAT, sätt en fast IP-adress och konfigurera det trådlösa nätverket, koppla in routern i det vanliga nätet via en av LAN-portarna (inte WAN/Internet).

Nja, jag fattade det som min kollega menade att vi köper ett simkort till 4g routern och använder den fristående från vårat nätverk men det låter ett dyrt alternativ. Men det kanske är det enda alternativ ifall vi inte får koppla in oss på befintligt nätverk?

Postad 03 May 2013 - 10:00

Unregistered3b7f3b8e
  • Unregistered3b7f3b8e
  • Beroende

• 1169 inlägg
  • 0

Nja, jag fattade det som min kollega menade att vi köper ett simkort till 4g routern och använder den fristående från vårat nätverk men det låter ett dyrt alternativ. Men det kanske är det enda alternativ ifall vi inte får koppla in oss på befintligt nätverk?

Du är med på att du får samma problem med täckning (4G/3G) gällande en router som med era mobiler? Alltså, har inte mobilerna täckning, varför skulle routern ha det?

Postad 03 May 2013 - 11:22

Lagadator
  • Lagadator
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Hallå, i dom flesta fall har all stationär utrustning som t.ex en 4G/3G router lite starkare antenn än mobiltelefoner, så om det är svag mottagning kan det räcka. Är det riktigt dålig så håller jag med övriga att det inte är någon idé.

Jag tror att Telenor har företagsabbonemang med obegränsad datamängd om jag minns rätt.

Det finns även så kallade mobilförstärkare eller repeater där man kan lägga till upp till 10 enheter (t.ex.) som får förstärkt signal för mobilnätet. Vissa av dom behöver tillåtelse från Post & Telestyrelsen.

Lycka till!
Lagadator.se

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.