Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ersätta WNR3500L med vaddå ?

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 May 2013 - 22:51

henke19822
  • henke19822
  • Lärjunge

• 404 inlägg
  • 0
Jag dammar av den här tråden. Min gamla Netgear WNR3500L är seg som sirap, och nu när jag ska köpa ny router så vill jag framtidssäkra med en 802.11AC-router.
Men ni som är insatta, tror ni att det är säkert att köpa en sån nu när specarna inte är helt satta enligt IEEE? Troligtvis kommer inte så mycket att förändras, i alla fall inte sånt som inte kan uppdateras med ny firmware.
Vad säger ni?

Postad 08 May 2013 - 08:31

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14166 inlägg
  • 0

Vad säger ni?

Har du inte behov av AC idag, skippa den nya routern, och blås in dd-wrt (verkar inte finnas färdiga images från openwrt) på din WNR3500L (om det är v1 av enheten), den kommer upplevas som en helt ny produkt ...

Postad 08 May 2013 - 08:53

henke19822
  • henke19822
  • Lärjunge

• 404 inlägg
  • 0

Har du inte behov av AC idag, skippa den nya routern, och blås in dd-wrt (verkar inte finnas färdiga images från openwrt) på din WNR3500L (om det är v1 av enheten), den kommer upplevas som en helt ny produkt ...

Ja du, behov och behov. Internetuppkopplingen ligger ju bara 100mbps, men det lokala nätverket har höga krav på sig då jag streamar mycket och tung media. Å andra sidan, jag har inte för avsikt att köpa en AC-dongel till laptopparna i dagsläget. Och då kan man ju som du säger fundera på om behovet finns.

Jag börjar att flasha in dd-wrt på in wnr3500l (FW ver: V1.2.2.44_35.0.53), har dock inte koll på vilken version jag har. Men jag tittade in hos dd-wrt, det verkar inte vara några problem att fastställa!

Tack för tipset!

Postad 08 May 2013 - 10:09

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14166 inlägg
  • 0

Ja du, behov och behov. Internetuppkopplingen ligger ju bara 100mbps

Det är ju där de flesta routrar kommer till sin korta, de orkar helt enkelt inte skyffla data snabbt nog mellan internet och det lokala nätet.

men det lokala nätverket har höga krav på sig då jag streamar mycket och tung media.

Skickar du bara filerna inom nätverket, så är det inte routern som är flaskhalsen, den har ju GBit-portar.
Du kommer inte att kunna skicka och ta emot data snabbare, *trådat*, om du byter till en annan GBit-router.
Upplever du det segt där, sitter problemet någon annanstans, i NICarna, eller läs och skrivtider på dina diskar.

Jag börjar att flasha in dd-wrt på in wnr3500l (FW ver: V1.2.2.44_35.0.53), har dock inte koll på vilken version jag har. Men jag tittade in hos dd-wrt, det verkar inte vara några problem att fastställa!

dd-wrt har en hel del roliga moduler som du kan installera på routern i efterhand, kika på om det finns något kul där, du kan tänkas vara intresserad av.

Postad 08 May 2013 - 10:15

henke19822
  • henke19822
  • Lärjunge

• 404 inlägg
  • 0

Det är ju där de flesta routrar kommer till sin korta, de orkar helt enkelt inte skyffla data snabbt nog mellan internet och det lokala nätet.

Skickar du bara filerna inom nätverket, så är det inte routern som är flaskhalsen, den har ju GBit-portar.
Du kommer inte att kunna skicka och ta emot data snabbare, *trådat*, om du byter till en annan GBit-router.
Upplever du det segt där, sitter problemet någon annanstans, i NICarna, eller läs och skrivtider på dina diskar.

Ja med lokalt menar jag både trådat (inga som helst problem) och trådlöst. Med tanke på att det felet yttrar sig enbart när man kör trådlöst vågar jag nog sätta en slant på att det är routern! :)

Postad 08 May 2013 - 10:19

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14166 inlägg
  • 0

Med tanke på att det felet yttrar sig enbart när man kör trådlöst vågar jag nog sätta en slant på att det är routern! :)

Fast försöka sig på några större hastighetsrekord är ju ungefär som att försöka övertyga Kineserna om att demokrati is the shit, dvs tämligen lönlöst ;)

Men du måste hålla isär begreppen här, du har en router, men vid skyfflande av data mellan burkarna på ditt interna nät passerar, rent tekniskt, inte router-delen i din router. Det (om programmerarna gjort ett bra jobb) är ren LAN-trafik, oavsett om det är trådat eller WiFi.

Lyfter f.ö ut dina och mina posts till en ny tråd ....

Redigerat av frollic, 08 May 2013 - 10:22.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.