Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Uppgradering av hemmabiopaketet!

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 May 2013 - 23:04

Unregisteredb0c09c2c
  • Unregisteredb0c09c2c
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Halloj!

För närvarande består mitt hemmabiopaket av ett Philips HTS3100 5.1-system. Dock är original-subben utbytt mot en Jamo SW110. På senare dagar har tyvärr subwoofern börjat skorra vid hög volym, vilket har lett till att jag känner att det är dags för en uppgradering. Jag är inte säker på om jag kommer att uppgradera hela systemet än, men det lutar åt det.

För ett par dagar sedan införskaffade jag en "ny" receiver vid namn Yamaha RX-V740RDS. En mycket äldre (lansering: 2003) receiver än den jag redan hade, men den är bra mycket starkare, har ofantligt mycket bättre anslutningsmöjligheter och jag fick den dessutom för en mycket billig slant via Tradera.

För att underlätta lite för subwoofern och få lite mer tryck (främst vid musiklyssning), utan att behöva höja volymen såpass mycket, tänkte jag serie- alternativt parallellkoppla ett eller ett par baselement till den som jag har liggandes hemma. Baselementen tillhör egentligen ett par studiomonitorer vid namn M-Audio Studiophile BX8A Deluxe, men då diskanten och dess slutsteg lagt av i ena monitorn har jag ingen bättre användning för dem. Låter det som en bra eller dålig idé?

Förövrigt har jag lite funderingar på att uppgradera även front-, center- och bakhögtalarna. Jag undrar därför om någon har bra tips på vad man kan köpa, tro? Jag har ganska knapert med stålar, så gärna billigt men bra/bättre om möjligt. Jag kan absolut tänka mig att köpa begagnat och tex börja med att byta ut endast frontarna eller centern, för att senare byta ut resten.

Då jag är hyfsat okunnig inom området skulle jag verkligen uppskatta lite tips och synpunkter! :)

Postad 10 May 2013 - 14:52

Unregisteredb0c09c2c
  • Unregisteredb0c09c2c
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Jag är i stort behov av ett par kloka ord angående detta, må jag säga!

Postad 10 May 2013 - 15:05

Unregistered291b229b
  • Unregistered291b229b
  • Veteran

• 1690 inlägg
  • 0
Det finns ju egentligen inte något att svara på. . . Du har ju i princip skrivit "jag vill ha nya högtalare vad ska jag köpa". Finns ingen info alls att gå på. Du måste ge oss mer info annars får du nog inte mycket respons.

Postad 11 May 2013 - 01:43

Unregisteredb0c09c2c
  • Unregisteredb0c09c2c
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

Det finns ju egentligen inte något att svara på. . . Du har ju i princip skrivit "jag vill ha nya högtalare vad ska jag köpa". Finns ingen info alls att gå på. Du måste ge oss mer info annars får du nog inte mycket respons.

Hmm... Jag kanske får ta mig en funderare och återkomma.

Postad 11 May 2013 - 09:34

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0
Vilket budget har du för högtalarna?

Postad 15 May 2013 - 18:14

Unregisteredb0c09c2c
  • Unregisteredb0c09c2c
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

Vilket budget har du för högtalarna?

Det beror lite på, men någon tusing kanske. Jag kan inte lägga särskilt mycket pengar på det, men jag köper hellre någorlunda bra grejor som jag kan vara nöjd över än 'riktigt' billig skit som jag kommer ångra att jag köpte och byta ut. Grundupplägget jag har just nu är ganska lågbudget, hela systemet (5.1+receiver) kostade kanske 2-3k för ca 3-5 år sedan. Dock har jag ju som sagt bytt ut subben och nu även receivern... Iallafall, det jag försöker komma fram till är att jag känner att jag borde kunna upgradera systemet till det bättre och ändå kunna komma undan hyffsat billigt.

Postad 15 May 2013 - 18:20

Unregisteredb0c09c2c
  • Unregisteredb0c09c2c
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Tänkte att jag kanske kunde börja med att endast byta ut frontarna och byta ut resten del för del. Största anledingen til uppgraderingen är nämligen att jag tycker att systemet inte riktigt håller måttet vid musiklyssnande. Till film funkar det dock hyffsat bra. På så sätt kan jag ju iallafall lägga lite mer pengar på varje del i systemet och kanske få snäppet bättre prylar.

Postad 16 May 2013 - 14:36

Nattsvart
  • Nattsvart
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0
För någon tusing får du knappast en relevant uppgradering från vad du har nu. Jag skulle snarare rekommendera att du väntar lite, sparar ihop lite mer pengar och sedan lägger lite mer. Byt ut frontarna och centern (du bör byta alla tre för att det ska bli bra) till något i prisklassen 3000 för de tre. Sedan kanske det kan vara värt att lägga nästa pengabunt (när du sparat ihop det) på en bättre och modernare förstärkare (om din sub är bra nog för dig vill säga). Där lär du ligga på 3500-5000. Sedan när du sparat lite till kan du byta sub eller surroundhögtalarna.

Menn att lägga en tusenlapp för nya högtalare är jag inte så säker på kommer att göra så himla stor skillnad....

Postad 17 May 2013 - 15:46

falkn
  • falkn
  • Beroende

• 1032 inlägg
  • 0
Håller med föregående.

Postad 22 May 2013 - 13:14

Unregisteredb0c09c2c
  • Unregisteredb0c09c2c
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Skulle följande setup kunna vara något att ha? Jag har nämligen alla nedanstånde prylar i min ägo, utom centern.

Dessa högtalare som frontar:

http://www.manualowl...00/Manual/86781

Center:

https://www.prisjakt...ukt.php?e=12243

Receiver:

http://www.manualsli...Rx-V740rds.html

Subwoofer:

Jamo SW110 (serie- alternativt parallellkopplad med 1 eller 2 baselement från M-Audio Studiophile BX8A Deluxe)

https://www.prisjakt...kt.php?p=603469

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.