Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Massa frågor om akustik

1 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 May 2013 - 10:48

Kalekulan
  • Kalekulan
  • Mästare

• 2926 inlägg
  • 0
Hej.

Har skummat igenom många trådar men behöver lite svar. Vad är bäst - egensnickrade absorbenter i glasull eller stenull?

Är det bara basen man vill dämpa bakom högtalarna? Isåfall, räcker 5cm tjock glas- eller stenull?

Bör man borra hål (små eller stora?) i ramen på absorbenterna för att ljudet från sidorna på absorbenten ska snappas upp?

Har skissat lite snabbt hur mitt rum ser ut. Inte riktigt skalenligt men ni förstår nog ungefär. De blåa markeringarna är där jag tänkt sätta upp absorbenter.

Snedtaket slutar ungefär i huvudhöjd (sittandes i fåtöljerna). Jag tänkte sätta två absorbenter i snedtaket ovanför fåtöljerna.

Ska även flytta ut fåtöljerna från väggen. Har ni några andra tips på var jag borde sätta absorbenter?

Tack!

Bifogad fil(er)

Postad 15 May 2013 - 13:39

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

• 1742 inlägg
  • 0

Hej.

Har skummat igenom många trådar men behöver lite svar. Vad är bäst - egensnickrade absorbenter i glasull eller stenull?

Är det bara basen man vill dämpa bakom högtalarna? Isåfall, räcker 5cm tjock glas- eller stenull?

Bör man borra hål (små eller stora?) i ramen på absorbenterna för att ljudet från sidorna på absorbenten ska snappas upp?

Har skissat lite snabbt hur mitt rum ser ut. Inte riktigt skalenligt men ni förstår nog ungefär. De blåa markeringarna är där jag tänkt sätta upp absorbenter.

Snedtaket slutar ungefär i huvudhöjd (sittandes i fåtöljerna). Jag tänkte sätta två absorbenter i snedtaket ovanför fåtöljerna.

Ska även flytta ut fåtöljerna från väggen. Har ni några andra tips på var jag borde sätta absorbenter?

Tack!

På mig kliar stenull mindre så jag körde med det. Jag har 95mm stenull + 60mm "skumpyramid" och det dämpar tyvärr inte speciellt mycket bas, du får ha djupare absorbenter isf. kan tillägga att jag har 4kvm på varje sida bakom högtalarna och sidovägg.

Du behöver inte borra hål på sidan.

Jag hade satt absorbenterna bakom högtalarna och på sidovägg, men labba istället och ta det resultat du tycker blir bäst :)

Edit: Så här alltså.
Bifogad fil  rumskiss.png   6.81K   0 Antal nerladdningar

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.