3.1 Setup
32 svar till detta ämne
Postad 25 May 2013 - 20:14
andreasekman
-
andreasekman
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Hej,
Har fastnad för CM9, både utseende mässigt, pris och ljud. Dock vet jag fortfarande inte vilken försärkare jag vill ha till. Första demon var med någon denon förstärkare jag inte gillare. Sen körde dem en cambridge som lät bättre. Vad jag läst så rekomenderar dem flesta Hegel 100/200. Funderar på att komplementera med en ASW 10CM.
Nu till det ännu större problemet. Det jag ska använda högtalarna till är 50/50 musik/hembio. Funderar därför på att använda både sub och en center men jag hittar inte mycket information om 3.1 kombo om de är värt de eller inte. Centern är ju grymt schysst till dialoger men kanske inte behövs? Så, satsa på 2.0 2.1 eller 3.1, vad rekomenderar ni?
Musik jag lyssnar på är mycket varierande men mest akustiskt. Rummet består av trägolv och gipsväggar på ca 25-30 kvm i en T-form.
Postad 25 May 2013 - 20:34
bubbleboy76
-
bubbleboy76
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Bättre få bra högtalare, än många dåliga.
Redigerat av bubbleboy76, 25 May 2013 - 20:34.
Postad 26 May 2013 - 10:38
falkn
-
falkn
-
Beroende
-
-
1032 inlägg
Jag mottar också gärna tips på surroundförstärkare till CM9. Har en kompis som precis köpt ett par och ska också köra 3.1-5.1.
Postad 26 May 2013 - 10:42
Unregistered1605
-
Unregistered1605
-
Veteran
-
-
1863 inlägg
En Yama A3020 är nog det vettigaste, brukar vara bra priser på hösten.
Postad 26 May 2013 - 14:33
andreasekman
-
andreasekman
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Yamahan såg riktigt trevlig ut, ska kolla vidare på den. Känns lite overkill bara om man ska köra 2.0
Postad 26 May 2013 - 14:52
Unregistered1605
-
Unregistered1605
-
Veteran
-
-
1863 inlägg
Skall du 'bara' köra 2.0 blir det förstås en Hegel 200 som rekommenderas.
https://www.prisjakt...ukt.php?p=93738
Postad 26 May 2013 - 16:28
falkn
-
falkn
-
Beroende
-
-
1032 inlägg
Min kompis bor i lägenhet och har inga krav på att kunna spela jättehögt. Skulle CM9:orna klara sig med ett något klenare förstärkare säg t.ex:
http://www.hifiklubb...iver_grafit.htm
Vad skulle funka bäst klangmässigt mellan typ NAD, Denon, Yamaha, Onkyo o.s.v.
Postad 26 May 2013 - 16:33
andreasekman
-
andreasekman
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Har du lyssnat på bägge? Tänkte om det var någon större skillnad i ljudbilden. Hegeln verkar ju vara knepig att ansluta en sub till och har ingen digital ingång så hade ju behövt köpa en dac också. Yamahan är ju både billigare och ger mig möjlighet till sub och center om jag skulle vilja bygga ut för hembion
Postad 26 May 2013 - 16:37
andreasekman
-
andreasekman
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Är det ingen som kör 3.1? Jag är inget stort fan av surround ljud och skiter i bakre högtalare som jag inte tycker tillför något, center däremot tycker jag är trevligt och tillför något för min upplevelse. Finns det några neckdelar ljudmässigt att köra 3.1? Klarar mjukvara av att skicka ut rätt ljud utan att man missar något?
Postad 26 May 2013 - 16:43
Unregistered1605
-
Unregistered1605
-
Veteran
-
-
1863 inlägg
Har du lyssnat på bägge? Tänkte om det var någon större skillnad i ljudbilden. Hegeln verkar ju vara knepig att ansluta en sub till och har ingen digital ingång så hade ju behövt köpa en dac också. Yamahan är ju både billigare och ger mig möjlighet till sub och center om jag skulle vilja bygga ut för hembion
Har lyssnat på bägge. Hegeln skall bara användas till ett maxxat stereosystem ( 2-kanal). Yaman A3020 om du börjar med 2 kanal för att sedan bygga ut med center, sub och satelliter.
Redigerat av Unregistered1605, 26 May 2013 - 16:44.
Postad 26 May 2013 - 16:45
falkn
-
falkn
-
Beroende
-
-
1032 inlägg
Är det ingen som kör 3.1? Jag är inget stort fan av surround ljud och skiter i bakre högtalare som jag inte tycker tillför något, center däremot tycker jag är trevligt och tillför något för min upplevelse. Finns det några neckdelar ljudmässigt att köra 3.1? Klarar mjukvara av att skicka ut rätt ljud utan att man missar något?
Nackdelar finns det ju inte så länge du kör matchat med en CM1/2. Frågan är om du har något behov av en center. Om du sitter centrerat i ljudbilden och dina högtalare har hyffsat bred sweetspot så finns det ju inget större behov av en center. Det finns ju vissa stereoförstärkare med pre-out för sub.
Postad 26 May 2013 - 16:47
Unregistered1605
-
Unregistered1605
-
Veteran
-
-
1863 inlägg
Inga nackdelar om du inte vill ha surrar i bak. Min kompis bor i lägenhet och har inga krav på att kunna spela jättehögt. Skulle CM9:orna klara sig med ett något klenare förstärkare säg t.ex:
http://www.hifiklubb...iver_grafit.htm
Vad skulle funka bäst klangmässigt mellan typ NAD, Denon, Yamaha, Onkyo o.s.v.
Välj hellre en Hegel 100 då (ev begagnad).
Postad 26 May 2013 - 17:33
falkn
-
falkn
-
Beroende
-
-
1032 inlägg
Inga nackdelar om du inte vill ha surrar i bak.
Välj hellre en Hegel 100 då (ev begagnad).
Det är surroundförstärkare det handlar om.
Postad 26 May 2013 - 17:40
Unregistered1605
-
Unregistered1605
-
Veteran
-
-
1863 inlägg
Det är surroundförstärkare det handlar om.
Ahh, jovisst en A2020 går bra effektmässigt men A3020 har bättre DAC:ar och kraftigare effektkondensatorer vilket gör att BW 9:an kommer att kunna 'sjunga ut'.
Postad 26 May 2013 - 17:42
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Prova forum där medlemmarna lägger mer fokus på stereo. Mycket av högtalarsnacket kommer att handla om surround på ett hembioforum. Jag skulle rekommendera Faktiskt.se eller hififorum.nu.
Postad 27 May 2013 - 15:48
falkn
-
falkn
-
Beroende
-
-
1032 inlägg
Ahh, jovisst en A2020 går bra effektmässigt men A3020 har bättre DAC:ar och kraftigare effektkondensatorer vilket gör att BW 9:an kommer att kunna 'sjunga ut'.
Låter bra. Det är som sagt inte till mig själv utan till en vän. Var förövrigt hemma hos dem igår och kopplade in hans CM9:or till hans gamla HK AVR155. Riktig instegsförstärkare. Det lät kattpis kan tilläggas, så jag köper numera att de behöver ordentligt med kräm. Har ju hört de tidigare i demosammanhang så jag vet ju vad de kan prestera.
Postad 28 May 2013 - 19:24
andreasekman
-
andreasekman
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Har lyssnat på bägge. Hegeln skall bara användas till ett maxxat stereosystem ( 2-kanal). Yaman A3020 om du börjar med 2 kanal för att sedan bygga ut med center, sub och satelliter.
Hur stor skillnad i ljudbilden kan du höra? Skiljer ju nästan 7 000 i pris med dac till hegeln
Postad 06 June 2013 - 14:42
andreasekman
-
andreasekman
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Skatteåterbäring igår så blir nog ett inköp snart  Frågar igen om det är någon nyansskillnad mellan dessa alternativ jag fått upplagda för mig?
Yamaha och B&W generellt har jag nog aldrig hört talas om, är det en bra kombination?
Postad 06 June 2013 - 16:18
Frux
-
Frux
-
Forumräv
-
-
970 inlägg
Personligen föredrar jag tvärtom snarare att köra utan center, däremot skulle jag sakna surroundhögtalarna till film. Du råkar inte ha lyssnat på surroundljud där surrarna har haft för hög volym och distraherat och du inte gillar dem av den anledningen? Men men, smaken är som baken.
En Yamaha 3020 lär funka utmärkt, de har ett klart och detaljerat ljud av mycket hög kvalitet. Man får visserligen mycket lull-lull med en surroundförstärkare jämfört med en tvåkanals men man får å andra sidan väldigt mycket för pengarna också. Konkurrensen på surroundfronten är stenhård. Och det är mycket som kan vara användbart i inställningsväg på en surroundförstärkare, kalibrering, PEQ, in- och utgångar osv. Och så har du ju möjlighet att enkelt koppla på fler högtalare senare om du vill.
Postad 06 June 2013 - 17:19
Unregistered4573ef7b
-
Unregistered4573ef7b
-
Användare
-
-
208 inlägg
Personligen gillar jag starkt att ha center till film, varjefall om man som jag främst kör Blueray rippar med DTS ljud.
Jag kör i dagsläget just 3.1 faktiskt och tycker det är mycket bättre till film än 2.1 som jag körde först. (eller allra först körde jag 2.0 men då tyckte jag det var väldigt svårt att få bra dialog i många filmer om man inte hade väldigt hög volym)
Ett alternativ kan ju vara att köpa en enklare Hemmabioreceiver som klarar dem vanligaste DTS ljudformaten typ onkyo etc sedan köpa ett Rotel ex 5-kanals steg och bi-ampa frontarna.
Personligen var jag inne på den banan först när jag tänkt handla CM9 och CMC2 center, dock var jag lite missnöjd med att B&W lät lite väl dovt ofta och började sedan snegla lite på Dali mentor serien men tyckte dem saknade lite väl mycket i mellanregistret för att vara roliga till film.
Det slutade med att jag handlade Audiovector S3 super istället som jag upplevde som den högtalare som hade Komplettast mellanregister och diskant. Kom även dubbelt så långt som jag väntat mig med en lite enklare onkyo så nu slapp jag även stressa med slutsteg.
Till B&W är det nog svårt att bli "nöjd" med enbart en hemmabiostärkare utan fristående slutsteg skulle jag dock tro.
Postad 06 June 2013 - 18:22
andreasekman
-
andreasekman
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Tack för grymma svar!
Jag vet faktiskt inte varför jag inte gillar surround, har faktiskt aldrig gjort det. Inte ens när man var liten och hade "oförstörd" hörsel tyckte jag det var något vidare. Antagligen är det för att skallen vet att bilden är framför mig och därför inte vill engagera mig i ljud runtomkring, vilket kan förklara varför jag gillar center med. Senast jag provade var på hifiklubben vid skånegatan, göteborg. Har för mig det var B&W802 frontar och 805 frontar som surround. Dem körde The Expendables blurayn. Dessutom när jag lyssnar så har jag en ganska snar sweetspot vilket gör att jag måste sitta perfekt och det är svårt att få till ett bra ljud isf till alla som tittar.
Audiovector S3 har jag inte tittat något på, antar att dagens motsvarighet är Si3 Super? Vad tyckte du största skillnaden mellan dessa och CM9:orna var? Känns som de jag lyssnat på hittills så har CM9:orna varit den mest kompletta allround högtalaren.
Lutar mer och mer mot en hemmabioreciever, lyssnar 50/50 på musik/film så tror att lite fler ingångar och mer inställningar passar mig bättre. Möjligheten att komplettera med sub och center tilltalar också väldigt mycket.
Vilken Onkyo blev det?
Postad 06 June 2013 - 18:34
Unregistered4573ef7b
-
Unregistered4573ef7b
-
Användare
-
-
208 inlägg
Tack för grymma svar!
Jag vet faktiskt inte varför jag inte gillar surround, har faktiskt aldrig gjort det. Inte ens när man var liten och hade "oförstörd" hörsel tyckte jag det var något vidare. Antagligen är det för att skallen vet att bilden är framför mig och därför inte vill engagera mig i ljud runtomkring, vilket kan förklara varför jag gillar center med. Senast jag provade var på hifiklubben vid skånegatan, göteborg. Har för mig det var B&W802 frontar och 805 frontar som surround. Dem körde The Expendables blurayn. Dessutom när jag lyssnar så har jag en ganska snar sweetspot vilket gör att jag måste sitta perfekt och det är svårt att få till ett bra ljud isf till alla som tittar.
Audiovector S3 har jag inte tittat något på, antar att dagens motsvarighet är Si3 Super? Vad tyckte du största skillnaden mellan dessa och CM9:orna var? Känns som de jag lyssnat på hittills så har CM9:orna varit den mest kompletta allround högtalaren.
Lutar mer och mer mot en hemmabioreciever, lyssnar 50/50 på musik/film så tror att lite fler ingångar och mer inställningar passar mig bättre. Möjligheten att komplettera med sub och center tilltalar också väldigt mycket.
Vilken Onkyo blev det?
Jag var inne i 3 olika hifiklubben affärer och jämförde mellan CM9 och Mentor 6, men upplevde somsagt alltid att rösterna var lite för "instängda" i toppen vilket gjorde att ljudet stannade lite vid högtalaren, dock var rösterna mycket bastanta vilket också är en viktig egenskap vid filmtittning men upplevde inte att jag fick det sista som jag kände att jag behövde för att känna mig nöjd. Med mentor 6 så släppte detta och ljudet kändes som det "öppnade" och rösterna kom fram, dock saknade jag mycket av CM9's mellanregister som gav mycket bättre tyngd och storlek på rösterna. Ja, si3 super är den nya versionen av dem jag har, dock har jag inte hört dem i hemmabio setup men antar dem är minst lika bra. Kortfattat skulle jag nog säga att man får 50% av CM9's mellanregister och 50% av Mentor 6's diskant vilket i mina öron gör att dem är mer optimala för både film och musiklyssning. GIvetvis är det väldigt svårt att anse att det verkligen är så, det är mina högst subjektiva upplevelser.. Dock är nog CM9 en något snyggare högtalare tyvärr  Jag handlade en lite äldre Onkyo TX-NR807 eftersom den hade dem funktionerna jag behövde i min setup och den fanns till salu i samma stad som jag bor i (och kostar inte många kronor för vad man får)
Postad 06 June 2013 - 19:39
andreasekman
-
andreasekman
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Håller med om att Mentor serien hade bättre diskant men jag tröttnade snabbt på den då den blev alldeles för skrikig. Audiovectorn låter som ett spännande val att prova, lite de bästa från båda världarna låter de som  Kollade lite spec och dem verkar också vara trögdrivna?
Får sticka iväg och lyssna någondag...
Postad 06 June 2013 - 20:42
Unregistered4573ef7b
-
Unregistered4573ef7b
-
Användare
-
-
208 inlägg
Håller med om att Mentor serien hade bättre diskant men jag tröttnade snabbt på den då den blev alldeles för skrikig. Audiovectorn låter som ett spännande val att prova, lite de bästa från båda världarna låter de som Kollade lite spec och dem verkar också vara trögdrivna?
Får sticka iväg och lyssna någondag...
Ja, i mina öron är det iallafall ett bra mellanting av dem båda... var inte meningen att lura iväg dig på nya högtlarplaner när du egentligen verkade bestämt dig, men man kanske ska se lite utanför ramarna innan man kastar iväg 20k när det finns något annat man kanske också gillar.. Kan även tillägga att det är just super jag gillar då jag tycker dem dyrare sedan börjar fokusera för mycket på diskanten istället för mellanregistret. Angående om dem är trögdrivna så tror jag dem flesta audiovector högtalare är väldigt snälla i impedensen, jag kör ju dock bi-amp och har enbart testat dem till min onkyo, den är ju dock speccad rätt högt överlag och vet inte hur pass mycket effekt den egentligen utbringar i verkligheten.. Jag har iallafall inte med mina volymer någonsin vart med om att det börjar låta ansträngt/dista eller något.. Dock spelar jag även med en Velodyne DD15 även till musik så vet inte riktigt hur höga volymer jag kommer upp på då jag blir nöjd vid ganska normala volymer eftersom subben trycker på enormt även fast den är väldigt lågt ställd i mitt 18-20kvm rum.. Dock vågar jag nog säga att alla b&w högtalare är mycket mer trögdrivna oavsett vad speccarna säger.
Postad 06 June 2013 - 21:05
andreasekman
-
andreasekman
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Jag uppskattar självklart tips, speciellt om man kanske missat någon modell eller kombination. Jag har ju inte direkt åkt runt och lyssnat överdrivet mycket men fastnade bla för design/pris och "allround" ljudet från CM9. Har haft bra erfarenheter av B&W från kompisar med. En annan kombination som varit riktigt fin är Infinity H&K enligt mina öron och plånbok
Postad 06 June 2013 - 21:13
Unregistered4573ef7b
-
Unregistered4573ef7b
-
Användare
-
-
208 inlägg
Jag uppskattar självklart tips, speciellt om man kanske missat någon modell eller kombination. Jag har ju inte direkt åkt runt och lyssnat överdrivet mycket men fastnade bla för design/pris och "allround" ljudet från CM9. Har haft bra erfarenheter av B&W från kompisar med. En annan kombination som varit riktigt fin är Infinity H&K enligt mina öron och plånbok 
Ja, alltid bra att se sig om lite då marknaden är väldigt stor och bred  Misstolka mig inte bara, CM9 är en toppen högtalare.. Som du ser i mitt galleri har jag sista tiden främst varit inne på rena 2.0 hifisystem och dem riktiga hifi parametrarna hos B&W inträder väl inte i mina öron förns man träder in på 800-serien, medans AV börjar få vad jag anser ett hifi ljud vid s3 super ungefär så mitt tycke kan också vinklas mycket utifrån vad jag tidigare är van vid. Aldrig haft tillfälle att lyssna på infinity tyvärr aja hoppas du finner något som passar dig och du blir nöjd med valet du gör
Postad 02 August 2013 - 21:09
andreasekman
-
andreasekman
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Har haft mycket att göra och inte införskaffat förstärkare men nu kan jag nästan inte låta bli, först sänkte dem yamahan till 15' nu är den nästan nere på 10'. Är det någon som vet varför den blivit så billig helt plötsligt?
Postad 02 August 2013 - 21:21
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10990 inlägg
Kommer nya modeller. Avvaktar själv på en 3020 kommer att sjunka ytterligare förmodligen:) Håll koll!!
Postad 03 August 2013 - 09:24
andreasekman
-
andreasekman
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Kommer nya modeller. Avvaktar själv på en 3020 kommer att sjunka ytterligare förmodligen:) Håll koll!!
Såg detta efter jag skrev hehe. 3030 verkar vara nya modellen, hittade inte så mycket info men verkade snarlik. 3020'n för 12' är ju gött prisvärt ändå, avaktar lite till, är ju ändå för varmt utan ac hemma nu
Postad 03 August 2013 - 09:43
Unregistered13d51662
-
Unregistered13d51662
-
Forumräv
-
-
692 inlägg
Jag misstänker att electrowold kommer att köra 20% på alla förstärkare.
Inom 2 veckors tid.
det körde dom iaf förra året.
då blir det en 3020 för mig med.
Postad 04 August 2013 - 15:21
andreasekman
-
andreasekman
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Grymt om det blir så! Många tack för tipset..
Postad 04 August 2013 - 16:02
Unregistered13d51662
-
Unregistered13d51662
-
Forumräv
-
-
692 inlägg
jo det skulle va fint det, men som sagt det är bara vad jag gissar.
Postad 19 February 2014 - 22:18
andreasekman
-
andreasekman
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Liten update, bättre sent än aldrig, beställt Hegel H300 och B&W CM10 och struntar i 3.1. Kan koppla på gammla systemet och prova 3.1/6.1 extra om jag blir sugen men jag har kommit fram till att det räcker gott och väl med stereo för min del
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|