Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hjälp med uppgraderingspaket!

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 June 2013 - 19:07

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

• 3278 inlägg
  • 0
Hej!

Har fått i uppgift att försöka knåpa ihop ett system till min systerson. Han fyller 11 nu i Juli och vill ha en lite snabbare dator än vad han har idag.

Jag har redan fixat ett chassi samt Nätdel på 500W och DVD-brännare. Windows 7 Home Premium har jag även med sen tidigare.

Nu funderar jag på vilket paket som är bäst?

Kikade runt lite på Netonet och hittade detta:

http://www.netonnet....bc/188881.7789/

Det som verkar intressant är att CPUN har inbyggd grafik och det verkar enligt omdöme klara en del spel iaf.

Budgeten ifrån syrran är satt på 2500- 3000:-

Så vad vad tror ni om ovan länk? eller finns det andra dugliga paket?

Alla tips mottages!

Postad 02 June 2013 - 19:51

Unregisteredd7a46a96
  • Unregisteredd7a46a96
  • Veteran

• 1612 inlägg
  • 0
Saknas cpu fläkt vad jag kan se.

Annars är det nog bättre att kolla med butiker som är inriktade mer på datorer än netonnet. Kolla på komplett, webbhallen, dustin osv....

De kan säkert hjälpa dig hitta i dator junglen.

Postad 03 June 2013 - 16:58

Station
  • Station
  • Forumräv

• 890 inlägg
  • 0
AMDs A-serie är min favorit processor :)
Har två stycken A-serie prollar i familjen. En A6-3670K i HTPCn i vardagsrummet, kan ibland bli irriterande högljud när det spelas spel på den (Datorn är ingen riktig HTPC, utan kombinerad surf/spel och media dator kopplad till TVn)
Den nya är en A10-5700 i skrivbordsdatorn, alltså en något svalare/strömsnålare variant av A10-5800K.

K=överklockningsbar.

A10-5700 klarar lätt att spela lite äldre 3D spel som Battlefield 1942 och liknande men Battlefield 3 är mer än vad grafiken klarar av.

Är det verkligen ett ATX chassi du ska ha i datorlådan?.
ATX formatet på moderkort är stora mest lämpade för speldatorer med Grafikkort i PCIe platsen eller till och med dubbla grafikkort.

Red: I båda våra A-serie processorer följde det med en processorkylare+fläkt.

Redigerat av Station, 03 June 2013 - 17:00.

Postad 03 June 2013 - 18:14

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

• 3278 inlägg
  • 0

.Är det verkligen ett ATX chassi du ska ha i datorlådan?.
ATX formatet på moderkort är stora mest lämpade för speldatorer med Grafikkort i PCIe platsen eller till och med dubbla grafikkort.

Chassit är ett:

Så om det är ett mATX eller vanligt ATX spelar nog ingen större roll.
Tanken var la lite som att jag skrev att denna processorn hade inbyggd grafik, och att man i framtiden isåfall kan komplettera med ett extra kort i PCIe porten och köra Dual.

Men verkar paketet helt åt fanders? eller skulle det fungera? Finns det vettigare saker för pengarna? Någon på jobbet tipsade om ASUS moderkort istället.

Postad 03 June 2013 - 18:44

Station
  • Station
  • Forumräv

• 890 inlägg
  • 0
Ok! Då kommer moderkortet passa.
Däremot måste du nog skippa iden med att köra dubbla grafikkort, då A10-5800K inte klarar att Crossfire eller nvidias motsvarighet SLI.
Antingen det integrerade eller ett externt grafikkort.

För 3000kr
Skulle du kunna få mer "Bangs for the bucks" genom att köpa lösdelar.
http://www.inet.se/k...07/uppgradering
Kanske litet fjuttigt extra utrustat moderkort, för 400kr.
Processorn är mycket mer kraftfullare än det i A10-5800K, kommer med en processorkylare och fläkt.
"Bara" 4GB RAM, det kommer räcka och mer kan skaffas till jul om barnet varit snällt :)
Grafikkortet är det viktigaste för datorspel och Asus Radeon HD7770 2048MB är mer kraftfullt än det i A10-5800K.

Postad 03 June 2013 - 19:44

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

• 3278 inlägg
  • 0
Asrock korten har jag fått råd om att inte köpa! Var tydligen inge vidare kort.. priset talar lite för sig självt..

OM FX processorn är kraftigare kanske detta paketet är mera värt isåfall?

http://www.komplett....aspx?sku=746506

Postad 03 June 2013 - 20:49

Station
  • Station
  • Forumräv

• 890 inlägg
  • 0
Nja, det paketet saknade ju grafik-kort/kretsar.
Våra två stationära datorer har AsRock moderkort, har inga problem med dem. Det senaste AsRock MK (A10-5700/FM2 sockel) ersatte ett ASUS Atom/ION moderkort. Tycker inte det är några skillnader mellan AsRock och ASUS.

Byt ut Asrock Moderkortet mot ett mer "extra utrustat" ASUS MK. För att inte spräcka budgeten,får man byta ut grafikkortet mot ett billigare.

Postad 03 June 2013 - 21:14

Zerox_no1
  • Zerox_no1
  • Mästare

• 3103 inlägg
  • 0
Plockade ihop ett paket. Fan suttit 40 min. :D
http://www.inet.se/k.../3425299/oh-yes

Ett lite mer framtidssäkert paket. Då har du ett moderkort med sli/crossfire och kan köpa till ett till 7750 2GB till jul alt. köpa ett helt nytt bättre singelkort. Inte värt betala 600 spänn mer för ett 7750 2GB.

Redigerat av Zerox_no1, 03 June 2013 - 21:17.

Postad 04 June 2013 - 21:58

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

• 3278 inlägg
  • 0

Plockade ihop ett paket. Fan suttit 40 min. :D
http://www.inet.se/k.../3425299/oh-yes

Ett lite mer framtidssäkert paket. Då har du ett moderkort med sli/crossfire och kan köpa till ett till 7750 2GB till jul alt. köpa ett helt nytt bättre singelkort. Inte värt betala 600 spänn mer för ett 7750 2GB.

Såg mycket trevligt ut! :D Känns som du skriver att det kanske håller datorn flytande i något år extra med den setupen! ;)

Postad 05 June 2013 - 22:26

Zerox_no1
  • Zerox_no1
  • Mästare

• 3103 inlägg
  • 0
Säkerheten ligger i att det är cf och sli så det finns många uppgraderingsmöjligheter på grafikkortssidan.

Postad 08 June 2013 - 10:32

holetaker
  • holetaker
  • Lärjunge

• 342 inlägg
  • 0
Jag lånar tråden lite, då jag oxå är ute efter att uppgradera.
Min stationära används idag som media/surf/filserver.
Moderkort okänt, 4gb hdd och en amd athlon x2 6000+ prolle. Grafiken sköts av Ati Radeon Hd 5500.
Tycker datorn har börjat lagga lite och vill snabba upp den på ett billigt vis. Då jag har noll koll på hårdvaruscenen idag, så behöver jag eran hjälp med att välja komponenter. Helst ska den bli någorlunda framtidssäker.
Budgeten är alltså "most bang for buck". Jag skjuter alltså till extra pengar om jag kan få en riktigt bra system :)

Postad 09 June 2013 - 11:30

Station
  • Station
  • Forumräv

• 890 inlägg
  • 1

Jag lånar tråden lite, då jag oxå är ute efter att uppgradera.
Min stationära används idag som media/surf/filserver.
Moderkort okänt, 4gb hdd och en amd athlon x2 6000+ prolle. Grafiken sköts av Ati Radeon Hd 5500.
Tycker datorn har börjat lagga lite och vill snabba upp den på ett billigt vis. Då jag har noll koll på hårdvaruscenen idag, så behöver jag eran hjälp med att välja komponenter. Helst ska den bli någorlunda framtidssäker.
Budgeten är alltså "most bang for buck". Jag skjuter alltså till extra pengar om jag kan få en riktigt bra system :)

Det låter inte som datorn skulle behöva lagga bara för lite surf och film/musik och bildvisning eller ens att skyffla filer över nätverket.
Antar att datorn har ett äldre moderkort för DDR2-minnen och AM2/AM3-processorsockel?

För den användningen du angav för datorn skulle det säkert räcka med en ominstallation av Windows7 och som "grädde på moset" en 60-120GB SSD som systemdisk.

Alternativet är byte av moderkort (för att få USB3, S-ata 6Gbit och DDR3 minnen) men då tillkommer processor och minnen.
Grafikkortet är väl inte purfärskt det heller men om du inte spelar dataspel, borde ditt nuvarande grafikkort duga några år till.

Red: Med nyare Grafikkort kommer säkert ett kraftfullare nätaggregat behövas.

Redigerat av Station, 09 June 2013 - 11:34.

Postad 15 June 2013 - 10:11

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

• 3278 inlägg
  • 0
Nu var det dags att beställa men såg nu att detta paketet låg ute på komplett: http://www.komplett....aspx?sku=784115

Fördelen med detta paketet är att jag kommer ner drygt 1000:- emot det andra, och kan lägga den 1000 lappen på en HDD. (max budget) Rent av att man kanske kan ta en billigare SDD och sedan en vanlig IDE till lagring.

Vet att integrerad grafik är la kanske inte det "bästa" men detta paketet hade HD8670D. Tänkte att det kanske duger sålänge så kan man komplettera upp med ett PCIe kort framöver sedan.

Men vad tror ni? Kommer man tappa massa prestanda på detta?

Tidigare banor var det tänkt att beställa paketet med FX-6300 : http://www.komplett....aspx?sku=746506
och komplettera med ett HD7770 PCIe kort. Totala summan då skulle landat runt 3500:- (vilket blir max budget) MEN då har jag ingen HDD till datorn.

Vad tycker ni som har lite mera erfarenheter?

Redigerat av Mushunt, 15 June 2013 - 10:14.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.