Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bra matt 55"?

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 June 2013 - 21:13

Unregistered362f5abb
  • Unregistered362f5abb
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Jag är på jakt efter en bra LED-LCD 55" med matt skärm. Just nu ligger Philips 55PFL5527T och LG 55LE550N bra till. LGn är jag lite rädd för eftersom den är från 2010 och Philips har en 50% dyrare storebror, 55PFL7606T, som inte verkar vara påtagligt bättre.

Det viktiga är:
- Matt skärm
- Hyfsat bra högtalare eller möjlighet att på ett kompetent sätt koppla in sådana
- Rappa menyer
- Ett civiliserat antal HDMI-utgångar, gärna HDMI 1.4

Gärna:
- Comhem-godkänd (nästan allt som har DVB-C är ju kompatibelt)
- Bra fjärrkontroll-app till iOS
- Lanserad de senaste två åren
- Ansats till bra sladdhantering (t.ex. kontakter lätta att komma åt från sidan)

Följande är inte viktigt:
- Att kunna styra genom röstkommandon eller att vifta med näshår/öron
- 3D
- 4K; den kommer att hänga på det avstånd där skillnaden inte märks, det är tack vare det avståndet som jag vill gå från min 42" till en 55"
- "Smart-TV". Jag har redan åtminstone fem sätt att kolla på YouTube på spektaklet utan att blanda in TVn själv.

Vad säger ni?

Postad 16 June 2013 - 08:26

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

• 2644 inlägg
  • 0
Tänk bara på att dom båda du nämner inte fungerar så bra i mörkt rum på grund av dålig svärta.
Ska du kolla på film i lite dämpad belysning är det bättre att välja någon med VA-panel, dock oftast då med lite sämre betraktningsvinkel i ljust rum. Betraktningsvinkeln blir dålig även på IPS i mörkt rum, men det är du kanske medveten om.
Finns en del bra billiga med VA-paneler av årets modeller, enkla utan lull-lull som du nämner.

Postad 16 June 2013 - 12:14

Unregistered362f5abb
  • Unregistered362f5abb
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Den kommer att sitta precis i närheten av ett stort fönster som är betydligt större än TVn själv på intill-liggande vägg. Det är ännu en anledning till att den ska vara matt, för att undvika den reflexfestival som utspelar sig om inte solen någorlunda har gått ner. (Det finns persienner och andra tekniska lösningar men det är också lägenhetens enda fönster och jag slipper gärna mörklägga och sen bränna på med lampor runtomkring på dagstid bara för att TVn är dumt utformad.) Ljusinsläpp är alltså ganska generöst konstant, även på natten mitt i vintern. Jag kollar heller aldrig, ens när möjlighet finns, i mörkt rum. Med detta i åtanke, är det redan så pass illa att IPS eller VA varken gör från eller till, eller är det just därför man ska ha VA?

Läser på om VA som jag inte kände till innan. Bättre svärta är alltid intressant. Jag sitter lugnt inom 140° och kommer även att köpa en Multibrackets Super Slim Tilt Turn att hänga upp på, om inte annat så för att komma åt att joxa med sladdarna, så det skulle kunna funka. Samsungs modell, UE55D7005, som är den enda jag hittar under 20 papp, har rykten om sig att få clouding. Jag ser också att VA har sämre svarstid. Är det märkbart i de flesta vanliga spel?

Redigerat av Unregistered362f5abb, 16 June 2013 - 12:16.

Postad 16 June 2013 - 13:32

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0
Matta skärmar är väl inte bara bra, då de väl inte magiskt trollar bort reflexerna utan väl mer "gömmer" dom, vilket väl har en viss inverkan på bilden (även utan reflexer). Enda undantaget jag känner till är Philips Motheye teknologi som sägs kunna göra mirakel, men den finns väl bara på lite mindre skärmar och kostar några kronor.

Postad 16 June 2013 - 14:54

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

• 2644 inlägg
  • 0
Ja precis, tycker då halvblanka antireflex är bättre där man får lite klarare bild. Dom helmatta vill gärna ge lite DSE-effekt i vissa färger och ljus.
Har själv en matt i vardagsrummet, en halvblank i sovrummet med ett sidofönster intill båda, där den halvblanka funkar bäst i både ljust och mörkt rum. Reflekterar lika lite båda.

Postad 16 June 2013 - 16:20

Unregistered362f5abb
  • Unregistered362f5abb
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Har ni ett exempel på en modell som är halvblank så att jag vet vad jag ska leta efter? Prisjakt, som har drösvis med parametrar, har t.ex. bara högblank och matt att välja på.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.