Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ljudkvalité och ATV gen3

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 June 2013 - 00:15

aftersun
  • aftersun
  • Forumräv

• 526 inlägg
  • 0
Hej,
Jag har en ATV gen 3 matad genom HDMI direkt till min Onkyo TX-NR1008, vidare till ett Emotiva steg som driver Monitor Audio RX8.

Jag kör musikfiler via airplay från min ipad och är inte helt nöjd med ljudkvalitén. Har ni några idéer eller förslag till förbättringar? Är Sonos ett bättre val?

Att köra CD från min Blurayspelare matat genom HDMI låter i mina öron bättre, men ack så jobbigt :)

Stort tack på förhand.

Postad 16 June 2013 - 16:51

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 0
Med tanke på att du kör allt digitalt och Airplay bara har losslesskomprimering så finns det nog väldigt lite i just kedjan du kan göra för att påverka ljudet. Det är i så fall källan (musikfilerna) eller högtalare/akustik som du kan göra saker med. Plus ev. ljudförändingar/EQ på vägen om det finns såna, ex. i musikspelaren i iPaden eller i stärkaren.

Postad 16 June 2013 - 21:20

aftersun
  • aftersun
  • Forumräv

• 526 inlägg
  • 0
OK, I see. Tack BitterMelon!

Om vi vänder på myntet, finns det annan utrustning för att spela upp lokalt material (flac, mp3 m.m.) samt spotify med annan utrustning än just apple tv?

Är exempelvis Sonos ett bättre alternativ med hänseende till ljudkvalite?

Postad 16 June 2013 - 23:34

Arngrim
  • Arngrim
  • Lärjunge

• 368 inlägg
  • 0

OK, I see. Tack BitterMelon!

Om vi vänder på myntet, finns det annan utrustning för att spela upp lokalt material (flac, mp3 m.m.) samt spotify med annan utrustning än just apple tv?

Är exempelvis Sonos ett bättre alternativ med hänseende till ljudkvalite?

En liten detalj men Apple TV är att den samplar om allt ljud till 16/48. Cd standard är 16/44. Om det ger hörbara skilnader kan man alltid diskutera. Du kanske ska prova en Sonos eller en Bluesound.

Postad 20 June 2013 - 11:23

aftersun
  • aftersun
  • Forumräv

• 526 inlägg
  • 0
Anser ni Sonos som ett bättre system för AirPlay med hänsyn till ljudkvalite?
Jag vill uppnå motsvarande resultat som när jag spelar upp vanliga CD skivor.

Tack igen Arngrim och BitterMelon.

Postad 20 June 2013 - 17:04

Arngrim
  • Arngrim
  • Lärjunge

• 368 inlägg
  • 0

Anser ni Sonos som ett bättre system för AirPlay med hänsyn till ljudkvalite?
Jag vill uppnå motsvarande resultat som när jag spelar upp vanliga CD skivor.

Tack igen Arngrim och BitterMelon.

Sonos har inte har inte stöd för Airplay men jag gissar att du menar "bättre än Airplay".
I teorin så blir ljudet från Sonos bättre än från Airplay. Om du kommer höra någon skillnad är en annan sak. Försök att låna hem en Sonos för att testa. Jag föreslår att du också tittar på Bluesound. Båda finns på Hifi-klubben så det blir lätt att jämföra funktionaliteten i dom. Det är först och främst skillnader i funktionaliteten och användargränssnitt det handlar om med sådana här musikspelare.

Postad 20 June 2013 - 17:22

Ecis
  • Ecis
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0
Du kan använda en airport express eller Apple tv kopplat till Sonos. Spela upp sin musiksamling från ex.vis en NAS blir mycket stabilare via Sonos än med AirPlay.

Postad 20 June 2013 - 23:09

Arngrim
  • Arngrim
  • Lärjunge

• 368 inlägg
  • 0

Du kan använda en airport express eller Apple tv kopplat till Sonos. Spela upp sin musiksamling från ex.vis en NAS blir mycket stabilare via Sonos än med AirPlay.

En Apple TV går inte att koppla till en Sonos. Sonos har bara analoga ingångar och Apple TV har bara digitala utgångar.. En Airport Express går däremot att koppla till Somos men det har man bara nytta av om man har Sonos i flera zoner eftersom man då kan få ut ljud ifrån Airplay i flera zoner. Har man bara en zon så vinner man inget på att koppla på det sättet.

När man kopplar Airport Express till Sonos så sker först en omvandling från digitalt till analogt i Airport Express. Sedan sker en omvänd omvandling i Sonos, dvs. en analog till digital omvandling eftersom Sonsos kommunicerar digitalt med andra Sonos spelare i andra zoner. Sedan sker ytterligare en digital till analogomvandling i förstärkaren om man har kopplat Sonos med digitalkabel till en hembioförsärkare. Tar man ut den analoga signalen från Sonos så sker den sista omvandlingen i Sonos. Hur som helst, det blir det ganska många omvandligar av signalen om man koppar en Airport Express till en Sonos. Har man bara en zon så är det bättre att koppla Airport Express (eller Apple TV) direkt till hembioförstärkaren.

Postad 20 June 2013 - 23:29

aftersun
  • aftersun
  • Forumräv

• 526 inlägg
  • 0
Bra förtydliganden, det låter helt uppåt väggarna att omvandla signalen flera gånger i syfte att uppnå bättre ljudkvalite.
Hur gör ni andra för att spela upp lokalt innehåll på exempelvis en NAS?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.