Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Fungerar boxer bra nuförtiden?

21 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 June 2013 - 11:21

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

• 2453 inlägg
  • 0
Funderar på att byta till boxer eftersom jag tycker att viasat har blivit så pass dyra. Men jag är osäker på boxers inspelningsbara/on demand boxar. Fungerar de lika bra som med viasat? Fördelen med boxer är ju enkelheten, bara plugga in i antennuttaget, viasat är det krångligare med tycker jag med parabol och all denna kabeldragning.

Postad 16 June 2013 - 19:20

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

• 2453 inlägg
  • 0
Kan någon snäll boxerexpert hjälpa mig med en sak...

I mitt har jag antennuttag i stort sett i alla rum. Alla kablar från dessa uttag går upp till vinden. Där sitter alla kablar i någon slags splitter med elförsörjning. Vad elen nu skulle göra? Kan det vara en splitter med förstärkare?

Dock är den gammal, säkert 15-20 år. Har för mig att den krånglat med signalstyrka förr i tiden. Kan någon ge mig ett alternativ på splitter. Från antennen på taket går det en kablel till den gamla splittern, sen vidare ut i huset. Vilken splitter är bäst nuförtiden?

Allt ska ju sen fungera med boxers hd/inspelningsboxar hade jag tänkt.

/Mange

Postad 16 June 2013 - 19:31

Ramses
  • Ramses
  • Beroende

• 1057 inlägg
  • 0
Du är medveten om att Boxer inte har Viasat sport eller film? Ingen Premiere League eller NHL. ;)

Postad 16 June 2013 - 19:52

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

• 2453 inlägg
  • 0
Jag vet. Men det har blivit så dyrt med viasat. Jag betalar ca 750 kr/mån för mina paket. Det är ju egentligen orimligt mycket för vad man får.

Tar boxer max med cmore film, då ingår ju nån playvariant motsvarande viaplay. Blir nästan halva pengen.

/Mange

Postad 16 June 2013 - 20:33

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Boxer funkar kanske bra om man har max 32 tums TV och accepterar att en del kanaler delar plats och inte sänder 24h. Skulle nog heller då bytt till CD eller nåt IPTV alternativ.

Redigerat av Leatherface, 16 June 2013 - 20:34.

Postad 16 June 2013 - 21:08

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

• 2453 inlägg
  • 0
Har tittat på cd också, men skillnaden mellan dem och viasat är marginell. Cd är skitdyra på tvillingkort. De tar 99 kr /mån. Jag behöver tre såna kort, på totalt blir det en del.

Jag har 55 tums tv, är bilden så pass dålig alltså?

/Magnus

Postad 17 June 2013 - 05:36

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Finns nåt som heter cardsplitter för att lösa det problemet = 0:-/mån för extrakort..
Ja det kommer inte bli nån vidare bild på 55" på dom flesta kanaler med boxer.

Redigerat av Leatherface, 17 June 2013 - 05:39.

Postad 17 June 2013 - 06:20

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

• 2453 inlägg
  • 0
Ok, så cardsplitter fungerar med CD? Speglar en sån hela abonnemanget så att man kan titta på olika program samtidigt (på olika tv-apparater)? Har för mig att detta inte fungerar på med viasat, men till CD alltså?? Vart köper man dem?

Postad 17 June 2013 - 06:31

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

• 2453 inlägg
  • 0
Googlade lite på splitter. Man sätter alltså i sitt abonnemangskort i splitterenheten och sen använder man splitterkorten till de övriga tv apparaterna? Hade ju tänkt en inspelningsbar box i vardagsrummet, fungerar det ändå? Hur kopplar man in splittrarna till de övriga tv apparaterna? Vart stoppar man in kortet? Använder man tv:ns slot?

Postad 17 June 2013 - 06:45

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

• 2453 inlägg
  • 0
Kom på en sak angående CD med splitter. Det förutsätter ju att jag har en CD box till varje tv, vilket jag inte har eftersom jag kör med viasat (som jag nog ska säga upp). Kostnaden blir ju ganska hög om man ska köpa fyra boxar.

Postad 17 June 2013 - 07:06

ers
  • ers
  • Lärjunge

• 492 inlägg
  • 0
Troligtvis inbyggd förstärkare i din splitter, dock så förstärker den allt i signalen dvs är det sålig mottagning från början så blir sällan mottagningen bättre eftersom du även förstärker bruset i signalen. Du kan ju även börja med att byta ut din gamla antenn mot en ny modern mer lämpad för digitalmottagning. Rekommenderar att välja en ur Telesis sortiment. Finns att läsa om dessa på www.macab.se

Postad 17 June 2013 - 08:53

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

• 1399 inlägg
  • 0

Jag har 55 tums tv, är bilden så pass dålig alltså?

Det där är ju bara blaj!

Självklart kan man ha både 55" och 75" TV och köra Marksänd DVB-T2 (HD) mottagning!
Blir alldeles utmärkt bild.

Beror ju på TVn hur bra bilden blir, för Boxers utsändning av olika kanaler påverkas ju inte av HUR Teracom sänder dem, utan av hur bra materialet som de olika kanalerna har är, samt av hur bra ens TV är.

Postad 17 June 2013 - 11:00

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2791 inlägg
  • 0
Jag sitter med en 47-tummare på 3 meters avstånd och SD-bilden är fullt godkänd förutom på ett par kanaler där ursprungsmaterialet från tv-bolaget är crappy.

Postad 17 June 2013 - 15:27

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Ja HD kanalerna är väl ok men pratar såklart om SD material och som sagt en massa timesharing på en hög kanaler med så man har en massa halva kanaler.
Bättre köra på CD då med cardsplitters och billiga CD boxar.
Eller så skaffar man en linuxbox med 3-4 tuners och streamar till valfri dator,mediacenter,surfplatta,även till smarttv går.
Då kommer man åt var man än befinner sig både i och utanför hemmet om man har tillräcklig bandbredd där man är och man kommer åt inspelningar överallt med. Och det med endast 1 box.
Vu+ Ultimo eller Gigablue HD800 Quad är dom billigare av dom boxarna där den senare är kraftigare då och stödjer 4 tuners.

Redigerat av Leatherface, 17 June 2013 - 15:31.

Postad 17 June 2013 - 16:11

lindo
  • lindo
  • Veteran

• 1867 inlägg
  • 0
Stoppar du i en antenn sladd i din TV och gör en sökning i markätet. Så kan du själv avgöra kvalitén på de fria kanalerna i marknätet

Postad 18 June 2013 - 08:20

bkd
  • bkd
  • Lärjunge

• 460 inlägg
  • 0

Ja HD kanalerna är väl ok men pratar såklart om SD material och som sagt en massa timesharing på en hög kanaler med så man har en massa halva kanaler.
Bättre köra på CD då med cardsplitters och billiga CD boxar.
Eller så skaffar man en linuxbox med 3-4 tuners och streamar till valfri dator,mediacenter,surfplatta,även till smarttv går.
Då kommer man åt var man än befinner sig både i och utanför hemmet om man har tillräcklig bandbredd där man är och man kommer åt inspelningar överallt med. Och det med endast 1 box.
Vu+ Ultimo eller Gigablue HD800 Quad är dom billigare av dom boxarna där den senare är kraftigare då och stödjer 4 tuners.

Håller med att CD är ett bättre alternativ; dels för kvalitéten, men också för att det idag är så "enkelt" att fixa och konfigurera utrustning för flera rum.
Tycker man att det är dyrt att skaffa nya boxar, kan man ju alltid kolla på blocket el.dyl.
Själv kör jag med en VU+duo och ett par andra gamla boxar i andra rum, kombinerat med cardsplitter. Kör även med Androidstickor som mediacenter med XBMC i ett par rum... fungerar ypperligt att strömma från VU+ (kör även Netflix, radio m.m. den vägen).

Postad 18 June 2013 - 09:08

baxman1
  • baxman1
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Jag har en 55" TV och jag tycker att bilden är helt OK från Boxer. SVT1&2, TV4 samt kanal 5 finns i HD och kvalitén på dessa kanalerna är inte sämre än CD (som min granne har). Har inga filmkanaler så jag kan inte uttala mig om hur bilden är på dessa. Kör tre TV-apparater med inbyggda DVB-T2 mottagare och det är riktigt smidigt att slippa alla extraboxar. Har en Clone+ cardsplitter för att slippa extrakort.

Postad 18 June 2013 - 10:54

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Nya boxar behövs ju oavsett om man kör med Boxer eller CD.
Visst vissa TV apparater kanske klarar sig med en CA modul men det är bara dom nyare TV som har MPEG4/DVB-T2 för att kunna ta emot alla kanaler. Det är ju även många SD kanaler som sänder med DVB-T2/MPEG4.
CD funkar gamla boxar för alla SD kanaler åtminstone men finns även billigar HD boxar att få tag i.

Redigerat av Leatherface, 18 June 2013 - 10:55.

Postad 18 June 2013 - 13:00

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0
Om man tänker sig att köra tex familjepaketet från CD så kostar det 298kr i månaden inklusive kryptering. Tre extrakort som var aktuellt kostar 99 kr x 3. Totalt en kostnad på 595 kr.

Viasats närmsta motsvarighet till ovan är kombon underhållning+dokumentär+barn (sport är ju separat men man får TV10 i dok-packen) kostar 255 inklusive kryptering, samt med HD/Viaplay för 120 kr och tre extrakort, första 89+28kr (kryptering)+39+39 som ger 570 kr

Dvs om du jämför så nära det går i prisbilden så är Viasat något billigare 570kr mot CDs 595 kr. Innehåll får var och en själv tycka till om. Hos äldsta dottern är tex E channel (Viasat) en viktig kanal medan svärfar ser Eurosport (CD) som viktig.

Kör du med Cardsplitter och CD så funkar det galant, kör själv sedan flera år. Du har inköp av splitter-kit ca 1.290 kr där du får med 3 klientkort. Du behöver ytterligare ett kort för att föda huvud-box + 3 extraboxar a 340 kr. De brukar kunna köra upp till 7 kort samtidigt som du kan köpa till. I och med det kan du skippa CDs extrakort och kommer ner i 298 kr per månad.

Tänk dock på följande, om du inte har CDs boxar så har du att skaffa det. I ditt fall kanske en huvudbox som är inspelningsbar som du får för 2499 kr när du tecknar en tvååring, upplägg på 695 kr samt att du behöver tre boxar till (tex tre begagnade för ca 500 kr st på blocket). Samt att du har att kolla att din parabol inte är Viasats minimodell som kanske inte räcker för att ta emot den svagare Thorsignalen.

Du har alltså cardsplitter på 1.290 kr+340kr+ 695 kr i CD-anslutning + 2499 kr för box samt 1.500 för de tre begagnade extraboxarna. Dvs totalt 6.324 kr i övergångskostnad till CDs familjepaket med Cardsplitter för att föda tre extraboxar.

Skillnaden mellan 298 kr och 570 kr är 272 kr. Då har du räknat hem detta efter 23,25 månader dvs. du har break-even efter 2 år på din omläggning.

Nu betalade du mer för ditt Viasatabb, men du har antagligen ett annat utbud än de jämförbara ovan. Det kan vara en idé och se över om det är så att det billigaste (och enklaste) är att sålla något i paketen hos befintlig leverantör för det är inte gratis att byta som synes.

Postad 18 June 2013 - 16:25

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Har man fiberuppkoppling så är ju även IPTV ett alternativ där det ofta också brukar finnas Triple Play lösningar.
Däremot kan ju 4 boxar bli ett problem i det fallet.
Min Linuxbox lösning känns också som mer äkta IPTV lösning än dagens IPTV lösningar även om det går åt rätt håll.
Kan som sagt se TV på vad jag vill och var jag vill och på vilket OS jag vill på mina villkor.
Behövs bara kabeldragning till 1 box då och antingen TP kabel eller Wifi till resten.

Redigerat av Leatherface, 18 June 2013 - 16:34.

Postad 18 June 2013 - 17:34

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

• 2453 inlägg
  • 0
Då var slaget av operatör avgjort. Viasat gav mig en riktigt bra deal om jag stannade kvar i ytterliggare 24 mån. Summa summarum blir det att jag får betala ca 1500kr mer på två år jämfört med boxer. Men får de pengarna har jag en hel del extra utbud samt fler och bättre boxar.

CD erbjöd en deal som efter 24 mån skulle kosta ca 18-19000kr på 24 mån. Nu blir det "bara" ca 13500kr hos viasat. Det lönar sig att ringa runt.

/magnus

Postad 03 July 2013 - 18:50

Unregistered1e1b5146
  • Unregistered1e1b5146
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
kan bara meddela att ja kör med 60" och har boxer flex 8. kör med ca modul i tv å kan säga har aldrig varit så nöjd med både bild å problemfritt som jag är nu.. å billigt me.. stort + för boxer. ska skaffa deras bredband me tror ja.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.