Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Subbas dipol?

50 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 25 May 2003 - 21:41

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Jag var på ett disco (ganska länge sedan[:I]), där dom istället för stora baslådor hade en horisontalt, hängande subbas-dipol ovanför dansgolvet.

Ytan var ganska stor (skulle tro att måtten var ungefär 4x5 meter). Och antalet element var väl bortåt 50 - 60 st (10"-are). Effekten av denna dipol konstruktion var den att rakt under blev det maffigt tryck. Lät faktiskt riktigt trevligt till skillnad från de vanliga "boomboxarna" som man brukar hitta på nattklubbar. Bara några meter utanför den rutan som dipolen utgjorde var bastrycket markant mindre och någonstans runt en 10 meter ifrån dansgolvet gick det alldeles utmärkt att föra ett samtal med normal ton trots att ljudtrycket på dansgolvet praktiskt taget var öronbedövande!

Coolt var min första tanke.
Men nu så fick jag en andra tanke!

En liknande subba borde vara idealisk i hembio-sammanhang, åtminstone för de som bor i lägenhet.

Anledningen till att denna nattklubb skaffade sej denna subbas-dipolen var just för att grannarna i bostäderna ovanför hade kommit med klagomål på oljudet när dom spelade.
Samma problem brukar ju de flesta hembio-intresserade lägenhets-innehavare också ha!

Jag vet att det krävs ganska stor yta på en öppen baffel, för att inte akustisk kortslutning ska uppstå, men effekten av den akustiska kortslutningen märker man ju gradvis beroende på hur nära elementet man är och beroende på hur stor baffeln är.

Jag menar: Bas-ljud rakt framför ett element på kort avstånd är ju bra, för att sedan avta ju längre ifrån elementet man kommer, eller ju närmare kanten på baffeln man kommer.

Skulle det vara möjligt att konstruera en sådan takhängande subbas-dipol för hemmabruk som trots sin konstruktion kunde ge lågbas (helst ner mot 20 Hz) på en yta stor som en soffa rakt under dipolen.

Poängen hade ju varit att man kan kunde kanske få hyffsat ljudtryck, rent basljud samtidigt som varken grannar eller sovande ungar i angränsande rum störs. Klär man sedan in den hängande baffeln i något ljudabsorberande material så skulle man på samma gång ytterligare kunna reducera problemet med rumsresonanser och få sitt vardagsrum avsevärt mer dämpat, än med ett vanligt betong-tak.

Är det någon vet lite mer om hur man ska räkna på det här med frekvensgång, hur stor yta som behövs för att uppnå erforderlig djupbas, vinklar och avstånd ifrån dipolen o.s.v.

Går det att få hyffsad djupbas (ner till t.ex. 20Hz) med en öppen baffel om man sitter 2.3 meter ifrån elementen?
Räcker det med att baffeln är 3x4 meter, går det med mindre eller behöver den vara större?

Kanske lite knepiga frågor men jag vet att det finns folk här på forumet som kan betydligt mer om den matematik som krävs än vad jag kan!

Postad 25 May 2003 - 22:25

Unregistered3e35add6
  • Unregistered3e35add6
  • Lärjunge

• 416 inlägg
  • 0
Intressant teori. värt att fundera på..

Postad 25 May 2003 - 23:35

Unregistered249e2560
  • Unregistered249e2560
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
Kolla.
En svensk ifrån Uppsala har konstruerat dessa för Mark Levinson
http://www.redrosemu...revelation.html
Saknar bakstycken.
Harryup

Postad 25 May 2003 - 23:37

dac83
  • dac83
  • Forumräv

• 797 inlägg
  • 0
rent teoretiskt fungerar det alldeles utmärkt men rent praktiskt är det ju plats bristen som kommer bli ett faktum för de flesta men vill man försöka sig på detta så ska avståndet mellan högtalar elementets bak och framsida vara runt 6 meter om man vill nå ner runt 20 hz så en bafel på 3x3 meter eller ca 4 meter imellan fram baksida så når man ner till 25-30 hz fungrar ju bra om elementet sitter i mitten eller om man har flera element monterade intill varandra på mitten, jag har ju löst problemet på ett enkalare sätt med länga bas rör som är öppna och principen blir ju att man förhindrar akustisk kortslutning och samtidigt får ljudet att studsa framåt tillbaka i röret vid en vald frekvens, kolla på min hembio anlängning så får du se bilder.

Men som det var på det där discot så vart det ju akustisk kortslutning utanför dansgolvet vilket gjorde att det inte lät så mycket utanför dangolvet men ska du få precis samma effekt att det bara låter i tex soffan så behöver ju baffeln inte vara så jätte stor men räkna då inte med någon jätte bra ljup bas.

Postad 26 May 2003 - 00:00

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Dac83, jag tror faktiskt inte att det stämmer, det där med 6meter...

Jag tänker så här:

om jag tar ett baselement håller det i luften (ingen baffel alls), matar det med ljud ifrån t.ex. 20 Hz till 200 Hz, mäter med en mätmikrofon (eller lyssnar) på ett par meters avstånd. Då kommer jag troligtvis inte att kunna varken höra eller registrera mycket ljud nere vid 20 Hz.

Men...

Om jag lyssnar eller mäter närmare elementet så kommer frekvensgången att sträckas ut nedåt ju närmare jag kommer elementet (det blir djupare bas). Om jag skulle placera mitt huvud så nära membranet så att det nästan når fram till mitt huvud, men inte riktigt och drar på så kommer jag ändå att få uppleva ljud som går ända ner till 20 Hz. (Eller nå't sån't).

Man skulle kunna säga att "sweetspot" finns i ett konformat utrymme framför membranet, där konens bas utgörs av just elementets membran.

Om jag då sätter elementet i en baffel så behöver jag kanske inte gå riktigt så nära elementet för att uppleva djupbas. Frågan är som sagt hur stor baffel behöver jag för att kunna en 20Hz-ton om jag har öronen så nära som 2.3 meter ifrån elementet.

Med en baffel så borde ju rimligtvis konens bas bli större, precis som höjden på konen borde bli större.
Det jag funderar på är just hur stor denna "kon" blir med en baffel på t.ex. 6kvm och framförallt hur hög (eller djup om man riktar elementet nedåt).

Kan man förändra utseendet på "sweetspot" (konen) genom att t.ex. montera 4 baselement på bestämda avstånd ifrån varandra, på en baffel.
(Man kan förändra utseendet på konen, men frågan är HUR förändras detta utseende då)

Jag kan inte matematiken som krävs för att räkna ut exakt hur denna "kon" (sweetspot) kommer att se ut, men jag har en bestämd känsla av att man både kan bredda basen för konen och även göra den avsevärt längre med fler element och större baffel. Jag tror att man kan få en sweetspot stor nog för att få plats med både sej själv och polarn om man bara gör baffeln tillräckligt stor eller kompenserar med fler element!

Jag hoppas att någon kan hjälpa mej lite med matematiken...

Tänk er själva hur fräckt det skulle kunna vara med något som ser ut som ett nedsänkt tak (säg t.ex. att man klär mellanrummet mellan baffel och tak med högtalar-tyg), kanske lite "spotar" i detta tak, man kanske gömmer projjen på elementsidan av baffeln (mellan baffel och tak).

Konstruktionen ger byxfladder och bra tryck i bästa filmsoffan, samtidigt som "tanterna" kan sitta i köket bredvid utan att störas av något muller och dån. Det är säkert många grannar som hade blivit överlyckliga.

Tänk sedan att det enda som krävs för detta är några skruvhål i taket, en stor plan skiva (är den tunn så reglar man upp den med lämpligt antal reglar som gör den stum) och ev. 4 "open-air" basar!

Snacka om att både äta kakan och ändå ha den kvar...

Postad 26 May 2003 - 00:30

avr7000
  • avr7000
  • Forumräv

• 794 inlägg
  • 0
Tjena Krasse...

Det du har lyssnat på är ett JBN "bastak"...

Det finns en kille här hemma i Trollhättan som har ett sådant hemma, 64 st 10" basar!

Jag var själv inne på att bygga ett sådan tak till min hembio för ett tag sedan...
https://www.minhembi...?TOPIC_ID=26631

Jag lade det på is p g a tillgång på billiga element...
Jag kommer dock att köpa mig en Behringer 24/96
digitalfilter
http://www.behringer...CX2496&lang=eng
med vilken man enkelt kan equlizera upp en snörrät frekvensgång på ett sådant tak nästan oavsett vilka element (hur billiga/dåliga) man än köper, bara de är tillräckligt många...

Jag funderade först på 24 12" från Tyskland...
Sedan på 36 alt. 48 st http://www.ljudia.se...e.cgi?id=703133 &cart_id= från Ljudia.se

Hör av dig om du fortskrider med ett projekt i denna riktning...
Själv skall jag först bygga rörsubbar att ställa i rummets främre hörn som i o m sin design kommer att utgöra 4 st subbar utplacerade i hörnen, (positivt ur akustisk synvinkel)

Mvh

/Stefan

Postad 26 May 2003 - 00:51

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Jag har tyvärr stött på massivt motstånd ifrån min bättre hälft angående bygget av detta bastak, men jag skulle ändå vilja vidareutveckla tanken. är det genomförbart med så få element som t.ex. 4st?
Kan man uppnå godtagbar frekvensgång enligt mitt ovanstående resonemang, i en tillräckligt stor "sweetspot" för att kunna få plats med t.ex. en soffa?

Jag antar att den nödvändiga baffelytan står lite gran i relation till antalet element man vill använda i baffeln. Är det ingen som vet hur man räknar ut utseendet på "konen" (sweetspot) enligt mitt tidigare resonemang?

Var inte Håkan duktig på fysik?

Postad 26 May 2003 - 01:39

avr7000
  • avr7000
  • Forumräv

• 794 inlägg
  • 0
Med endast 4 element behöver du stor baffel, långslagiga element (dyra), relativt mycket effekt samt förmodligen en del equlisering...

Bosse Hansson hade ett par högtalare på Arkenmässan med 12st 10" i varje
http://www.rauna.com...kerwalljpg.html
som gick relativt djupt med en moderat baffelstorlek... men här har du nog ett minimum om du skall slippa equlisering och stor förstärkareffekt...

Slå en signal till Bosse och fråga honom...

www.rauna.com

Mvh

/Stefan

Postad 26 May 2003 - 12:36

dac83
  • dac83
  • Forumräv

• 797 inlägg
  • 0
krasse: visst, man kan få det att låta 20 hz med en liten baffel också men sen ska det ju kännas nåt också, risken är stor att basen blir lite tanig men troligtvis väldigt rent ljud...

Postad 26 May 2003 - 16:26

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Baffeln jag hade tänkt mej skulle vara ca 2x3 meter. Det ser ut som högtalarna på länken du gav Avr7000 är betydligt mindre! Är högtalarna på bilden av typen dipol? Hur djupt upplevde du att dom gick? Är det möjligt att få hyffsat djup bas i en sweetspot som är typ 1kvm om man låter baffeln vara så stor som t.ex. 6 kvm och om man samtidigt i denna baffel monterar t.ex. 4 bas-element.
Ljudtrycket ökar ju med 3 dB för varje element man lägger till...

Om basen går så djupt som till 20 Hz så är den allt annat än tanig (IMHO). Jag tycker nog att det är ganska tillräckligt, faktiskt!!!

Postad 26 May 2003 - 17:05

dac83
  • dac83
  • Forumräv

• 797 inlägg
  • 0
detta är nog ganska enkelt, kolla på bilden här: http://dac.isglass.n...lare/baffel.jpg avstånden A och B ska va lika för att det ska bli nåt ljud i sofan nedan för.

Postad 26 May 2003 - 23:25

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Ser trevligt ut, men vad grundar du måtten på? Hur förändras avståndet B om man monterar fler element?

Avståndet ifrån en hängande baffel till huvet blir ju inte mer än runt 1 till 1,5 meter i ett rum med normal takhöjd (2,40) om man låter baffeln hänga på t.ex. 2,2 meters höjd över golvet.

Man kanske skulle köra med 6 baselement för att få en rektangulär sweetspot med mått som ungefär stämmer överens med soffans.

Hmmmm....

Måste flytta till hus snart, så jag kan få upp ett eget hembiorum någon gång...

Postad 26 May 2003 - 23:57

avr7000
  • avr7000
  • Forumräv

• 794 inlägg
  • 0
Med flera element (många) övergår konstruktionen från en punktformig ljudkälla i en baffel till en plan ljudkälla, och får i o m detta en annan karaktär och funktionsprincip...
Jag kan fysiken bakom detta för dåligt, men om vi hjälps åt och ropar riktigt högt kanske Håkan kommer...
[;)][8D][;)]

/Stefan

Postad 27 May 2003 - 02:16

Unregistered11aa4495
  • Unregistered11aa4495
  • Lärjunge

• 464 inlägg
  • 0
"och ropar riktigt högt kanske Håkan kommer..." [:D][:D][:D]

...å kvaddar kalaset ! [};)][:D][B)]

Kul idéer, men jag tror inte att jag räcker till "matematiskt". Emellertid kan man nog nå långt med resonemang - å sånt gillar krasse [;)].

§ Örat är tryckkänsligt... inte hastighetskänsligt¹
§ En låda är en tryckkälla.
§ En "open baffel" är en hastighetskälla.
§ Invid väggar har man alltid hastighetsnoder och därför ljudtrycksmaxima.

Det där discot du var på för länge sedan (paraplyer i groggen ??) hade förmodligen ganska stor rumsvolym. För att en hastighetsnod skall kunna uppstå i mitten av rummet (vid dansgolvet) måste rummet vara så stort att HELA våglängden får plats - det var nog inga problem på discot. Genom en smart placering av denna subbaffel på ett jättedisco kan man nog diffusera noderna på dansgolvet såpass att man får hyfsat jämn tonkurva runt golvet. En bit ifrån dansgolvet får jag en känsla av att kancelleringen runt baffeln blir tongivande (ordlek?). Vi väggarna låter det däremot som tusan² pga. de ofrånkomliga hastighetsnoderna. Det hela möjliggörs nog av just rummets storlek.

Någonstans har jag hört att lådor avger ljudtryck... öppna bafflar triggar rummet att spela och det i sin enkelhet beskriver vad jag är ute efter.

Därför är nog lösningar med 157st. basar mer av slaget "plan tryckfront" än det där disco exemplet.

Vill ni ha fysikaliska förklaringar är de sannolikt synnerligen komplicerade lösningar av vågekvationer - om de ens går att uttrycka analytiskt begripligt. Problemet löses nog lämpligen med finita element...

Alltså, jag tror inte på en "open baffel"-sub i ett normalstort boningsrum (lite för litet) baserad på nämnd disco-princip. En variant med 87st. baselement kan nog gå, men den vilar nog på annat.

en kille som inte begriper hälften av vad han yrar om - men yrar de gör han ändå... Håkan

¹ om man inte har väldigt utåtstående öron och därvidlag får turbulens runt ytterörat - fast då är det ju inte ljudet man hör utan oljudet (asg)

² å där sitter ju ingen utom helt zonkade klossfulla dansörer och dansöser som "blivit över", äh... de som är där ägnar sig nog åt annat och bryr sig inte - som att hångla eller kräkas.

Postad 27 May 2003 - 12:30

dac83
  • dac83
  • Forumräv

• 797 inlägg
  • 0
krasse: jag lät sunt förnuft (även fast jag inte har det) spela ett sprat men det är nog ungefär så stor baffel man behöver, fler element skulle ju bara öka ljud trycket så länge som de sitter nära mitten men fyller du hela baffeln med element så tappar ju dom element längst ut effekt men det låter ju klart mer än ett element.

Postad 27 May 2003 - 17:17

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Håkan, det stämmer det där med att discot var stort. (Jodå, man kunde få paraplydrinkar också[;)]] Bastrycket var markant lägre bara någon meter ifrån dansgolvet (som baffeln täckte).

Men det där med lådor som tryckkällor och öppna bafflar som hastighets-källor, förstod jag inte riktigt. Även lådor genererar ju vågor i luften (tryckmaxima och minima) som fortplantas med ljudets hastighet. Exakt samma sak åstadkommer ju en öppen baffel. Vid en (kanske flera)specifik punkt (eg. linje) i ett totalt ekodött rum så kommer vågorna som är i motfas ha samma amplitud som vågorna som är i fas med inkommande signal och just i denna specifika punkt tar dessa vågor ut varandra och ger varken ett tryckmaxima eller tryckminima.

Men på alla andra platser i rummet kommer amplituden vara olika. Ju närmare centrum för vågalstraren (elementet) man flyttar öronen så kommer amplituden på vågen från den sidan av elementet att vara starkare.

Jag försöker komma fram till hur funktionen som beskriver HUR amplitud-ökningen förändras när man flyttar lyssningspositionen. Förhoppningen är att det direktverkande ljudet i från elementen ska vara så mycket kraftigare i lyssningsposition (inte resten av rummet) så att man inte upplever någon förlust av bas-tryck just på den positionen, men överallt annars...

Om jag hade haft möjlighet så skulle jag experimenterat rent praktiskt genom att helt enkelt montera ett element i en baffel, ställa mej med örat intill och spelat lite basljud. Genom att flytta mej bort från elementet så hade jag då lätt kunnat höra när bas-ljudet börjar tyna bort. Med obefintlig baffel så försvinner basen troligtvis redan på en eller några decimeters avstånd, men med större baffel så borde det ju kräva längre sträcka innan basen börjar försvagas.

Jag förstår inte varför rummet måste få plats med hela våglängden heller, eftersom det bara är direktljuden jag vill höra? Det räcker ju att mina öron registrerar ett tryckmaxima 20 gånger i sekunden för att jag ska uppleva 20 Hz. Jag vet inte men jag gissar på att mina öron inte bryr sej om hur dessa tryckmaxima och minima fortplantas, eller hur vågfronten ser ut...

Postad 27 May 2003 - 18:42

Unregistered11aa4495
  • Unregistered11aa4495
  • Lärjunge

• 464 inlägg
  • 0
"Jag förstår inte varför rummet måste få plats med hela våglängden heller, eftersom det bara är direktljuden jag vill höra?"

...åsså någonting om tryckmaxima 20ggr i sekunden.

Saken är ju den att du OM baffeln har en ändlig utsträckning i rummet kommer dessa tryckmaxima så sällan att ljudhastigheten gör att de hinner fylla hela rummet - studsa tillbaka - fylla baksidan av baffeln - dit det nästan "sugs" (eftersom det då är ett tryckminima där) - av samma luftvolym...
Det kommer bara att "blåsa" snarare än låta. En statisk ton kommer inte att låta något !

Våglängden är helt enkelt så lång vid dessa frekvenser att ett högtalarmembran kan betraktas som en punktkälla utom på väldigt korta avstånd.

Äh, bygg å testa, men jag får inte ihop det.

en kille med paraplyer i groggen Håkan

Postad 27 May 2003 - 19:32

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Hmm...
Jag tror att jag hängde med lite bättre där...
Försöker visualisera det lite och förstår nog vad du menar. Det förklarar faktiskt varför det funkade så bra på det discot. Måtten på lokalen var nog runt 15x20 meter vilket gott och väl räcker till för att våglängder ifrån riktigt djup bas ska kunna få plats. Jag antar att det hade kanske kunnat fungera i mindre rum också OM rummets väggar och golv var beskaffade på ett sådant sätt så att alla vågor absorberades istället för reflekterades.

Sablar...
Verkar inte som jag skulle kunna få någon riktig djupbas i mitt rum med en öppen baffel...
Får nog fundera vidare...

Någon gång ska jag testa det hela, men inte just nu...

snubben som alltid slänger paraplyerna krasse [;)]

Postad 27 May 2003 - 20:58

dac83
  • dac83
  • Forumräv

• 797 inlägg
  • 0
rummet behöver inte alls vara lika stort som en hel våglängd, eftersom att ljudet inte kan studsa på väggarna eftersom det inte finns mycket till ljud på sidan av baffeln bara under och över.
illustrerad bild: http://dac.isglass.n...are/baffel2.jpg

om sträckan B är längre än C så finns där inget ljud som studsar på väggen (linje A) vilket gör att rummets storlek inte spelar någon störe roll.

Därför fungerar denna konstruktion bra i alla rum bara baffeln får lite plats å göra akutisk kortslutning på sidorna och ljud trycket kommer bli bra både på fram och baksida.

Postad 30 May 2003 - 11:13

Unregistered11aa4495
  • Unregistered11aa4495
  • Lärjunge

• 464 inlägg
  • 0
dac83... din fundering låter mycket underlig... "...eftersom att ljudet inte kan studsa på väggarna..."

[?][?][?]

För det första kan ljudet studsa på vägarna ! och vid låga frekvenser är frekvensen sååå låååång att flera meters skillnad i väglängd bara är en liten del av vågen (några få grader) och att allt därmed nästan har samma fas. Ljudvågorna från baksidan kommer på samma vis att studsa runt och fylla rummet med samma nästan samma fas fast omvänd sett från framsidan.
Det är inte så att ljudet som studsar inte "hinner" förstöra din teori, utan det är så att det där akustiskt kortslutande i din teori inte hinner göra verkan... för allt går så l-å-n-g-s-a-m-t.

Visst kommer det att låta, visst kommer saker som akustisk kortslutning att inträffa, visst kommer väggarnas absorptions/transmissions-förmåga in i bilden... MEN :

Det kommer att bli mycket svårt¹ att få en balans i tonkurvan och framförallt i tidsdomänen sett som statiska resp. dynamiska ljud²

börjar bli skamset tillrättavisande Håkan

¹ för att inte säga fysikaliskt omöjligt... nåja, med bafflar som är så stora och spalter som är så avvägda att helmholztresonanser kommer in i bilden kan man kanske fixa något, å en jäkla massa Watt, å en jäkligt tjock plånbok, å en jäkligt förstående fru...

² en lång ton från en orgel, eller åskmuller är att betrakta som statisk medan en bildörr resp. blixtnedslag är dynamiskt

Postad 01 June 2003 - 10:35

dac83
  • dac83
  • Forumräv

• 797 inlägg
  • 0
jag menade att det inte finns så mycket ljud som kommer nå så långt på sidorna att det inte kommer studsa. de klart att jag vet att ljud studsar! daa!

Postad 07 June 2003 - 19:51

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2077 inlägg
  • 0
Här stod tidigare ett inlägg som nu är raderat. Jag har av Prisjakts administratörer förstått att jag ses som konkurrent och inte ett komplement som jag själv trodde och tar därför konsekvensen av detta. Jag kommer i fortsättningen att finnas tillgänglig på annat håll, och jag vill på detta sätt tacka för min tid här (mellan 2001 och 2003) och önskar Prisjakt och dess medlemmar lycka till och ett gott nytt år.

mvh

/Pär fd. medlem 865

Redigerat av Perra1, 30 December 2003 - 04:33.

Postad 08 June 2003 - 21:35

Unregisteredb141c5bc
  • Unregisteredb141c5bc
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0
Altt man behöver veta om öppna bafflar hittar man här: http://www.linkwitzlab.com

Mvh // Mattias S

Postad 02 January 2004 - 03:05

Unregistered2ba2233b
  • Unregistered2ba2233b
  • Beroende

• 1379 inlägg
  • 0
http://www.hififorum...?TOPIC_ID=19627

Här krasse kan du läsa lite

Postad 02 January 2004 - 03:06

Unregistered2ba2233b
  • Unregistered2ba2233b
  • Beroende

• 1379 inlägg
  • 0
http://www.hififorum...?TOPIC_ID=19627

Här krasse kan du läsa lite

Postad 06 January 2004 - 01:03

avr7000
  • avr7000
  • Forumräv

• 794 inlägg
  • 0
Jag har köpt ett Behringer Ultradrive DCX 2496 pro och 8 st 12" basar...
Billiga Proaudio SW12...

Nu skall jag snar få tummen ur och bygga en mycket kompakt dipolsub med alla 8 element i en...

/Stefan

Postad 06 January 2004 - 16:38

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
avr7000 : Ta ut tummen nu och sätt igång :rolleyes: Vill ju se!

Postad 24 January 2004 - 19:53

avr7000
  • avr7000
  • Forumräv

• 794 inlägg
  • 0
Tummen är ur nu.... :angry:

Postad bild

Jag återkommer med mer bilder och beskrivning senare...

/Stefan

Postad 24 January 2004 - 19:59

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
jäklar vad häftigt, se till att starta en egen tråd med det bygget sen.

Postad 24 January 2004 - 20:24

Unregistered5e22afb9
  • Unregistered5e22afb9
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0
Åh, himmel så fräckt!

Det där kan bli riktigt bra!

Postad 24 January 2004 - 23:41

avr7000
  • avr7000
  • Forumräv

• 794 inlägg
  • 0
Lite mer bilder...
Den är tyvärr inte helt klar ännu, -man är svårt sugen att provspela :angry:

Postad bild

Postad bild

Jag tänkte starta en tråd om detta bygge lite senare, kanske en tråd om flera olika subbyggen jag gjort, med jämförelse av ljudkaraktär/tryck etc.

/Stefan

Postad 24 January 2004 - 23:48

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Säger det igen! otroligt häftigt!

Postad 26 January 2004 - 02:29

avr7000
  • avr7000
  • Forumräv

• 794 inlägg
  • 0
Har nu provspelat lite...

;) ;) :lol:

Den låter helt otroligt bra!
Eq behövdes inte då jag delade den under 50 Hz, rummets bashöjning skötte detta själv...
Dock använde jag det digitala filtret för att tidsfördröja/kompensera att Subbordet står 2 m närmare lyssningspos än frontarna...

Den klarar att spela högre ljudtryck än min Peerless XLS 12" med XLS12" slav, även nere i 20 Hz regionen...

Mer intryck kommer då jag lyssnat lite mer...

Mer prisvärt än så här kan det dock inte bli!
1200 kr + 6 gamla skrivbord, och jag skulle välja denna framför XLS subben varje dag i veckan...

Ställer man den närmare frontarna alt. bygger två st med 4 basar i varje så blir inte tidsfördrögningen helt nödvändig...

/Stefan

Postad 26 January 2004 - 12:55

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Distorsionen måste ju vara i det närmaste obefintlig på din skapelse?
Priset är ju också otroligt lockande alltså, XLS subben har ju fått mycket beröm, om detta låter bättre är det ju väldigt bra! ;) :lol: ;)

*knuff upp*

Redigerat av Martin.M, 25 April 2004 - 18:50.

Postad 23 March 2004 - 16:38

Unregisteredc397f42c
  • Unregisteredc397f42c
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej!

Det var superintressant ditt inlägg, men inget är nytt under solen......

Siegfried Linkwitz (känd för Linkwitzfiltren) har utvecklat subwoofersystem som passar utmärkt i lägenheter. De högtalarelement som för närvarande är mest lämpliga är Peerless mest långslagiga subbar. Se följande länk som är ett eldorado för hemmabyggaren!

http://www.linkwitzlab.com/

Per

Postad 25 March 2004 - 20:46

Unregisterede3a90ee2
  • Unregisterede3a90ee2
  • Användare

• 175 inlägg
  • 0
Ja men till vilken kostnad. Att bygga med så här billiga element så kanske vi dödliga kan snickra lite hemma också. 8 st 12" för 1370kr hos HiFikit mot Peerlees xls 12" 2195kr/st x minst 2st = dyrt. Och resultatet med dom billiga är nog pris/prestanda oslagbart

Postad 25 March 2004 - 20:50

_Psycho_Tribe_
  • _Psycho_Tribe_
  • Lärjunge

• 404 inlägg
  • 0
den va grym som fan...den diggade jag...

Postad 05 July 2004 - 23:43

avr7000
  • avr7000
  • Forumräv

• 794 inlägg
  • 0
Lite uppdateringar på dipolfronten... :D

Jag har nu byggt ytterligare en för att testa lite...
En Fane Colossus 24" bass, QTS 0.48, Fs 20Hz och ±9.5 mm i X-max... Sittandes i en enkel H-baffel.

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Efter provlyssning och jämförelse med den med 8 st 12" Pro Audio har jag kommit fram till följade:

Den har tyvärr lite mer distortion i form av något "egenljud/uppbrytning" från elementet...
Den med 8 st Pro Audio 12" är i det närmaste helt distortionsfri.
Disten i 24-tummaren märks dock bara om man spelar starka sinustoner 18-30 Hz, inte med musik...

Den behöver lite mer Eq (lägre Qts)

Den behöver inte speciellt mycket effekt, jag körde den på 100 W och 8*12" dipolen på 4*100W (fördelat på elemementen) vid jämförelsen.

Det den gör bättre är att den spelar tightare, typ på technomusik etc. Man undrar ju om det är det lägre Qts-värdet som gör sitt här...? Jämförelsen är ju dock svår att göra då det skiljer så mycket mellan dessa två "lådor"...

Detta får en ju att bli mycket nyfiken på vad 8 st motorstarkare element skulle kunna göra i 8*12 dipolen... Peerless SLS12 t ex, kostnaden för 8 st sådana element skulle ju hamna på strax under 6000 kr om man köper dem på rätt ställe, och 6000 kr är "billigt" för det ljud man får redan ur de billiga elementen (Pro Audio 1600 kr)

Jag får labba vidare lite...

/Stefan

Postad 05 July 2004 - 23:52

dimme
  • dimme
  • Beroende

• 1189 inlägg
  • 0
******** vilken best!

har du provat att mäta med decibelmätare hur rakt ner i registret din dipolsub med 8st 12" basar går och vad max spl ligger i 20Hz? :D

Postad 06 July 2004 - 10:19

Unregistered5e22afb9
  • Unregistered5e22afb9
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0
Vilket monster! :blink:

Man undrar ju om det är det lägre Qts-värdet som gör sitt här...?
Tror också att det kan vara så.

Vet du vad Xmax är på Pro Audio basarna? Finns förmodligen inte specat någonstans, men kan man räkna med att det ligger omkring en 3mm?
Magneterna är ju otroligt små!

Tror att SLS12 är en bra kandidat till dipolkonstruktioner. Lågt pris och i mina ögon/öron ett Qts som är lagom. För att jämna till basen i de flesta rum, behöver man hur som helst en EQ, och då spelar inte ett (i dipol sammanhang) lägre Qts värde så stor roll.

I jämförelse med dina dipol byggen, känns plötsligt min öppen baffelbas som en leksak :D :D

Postad bild

Alltid lika kul att se dina byggen!

Postad 06 July 2004 - 13:37

dorra16
  • dorra16
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0
HEHE, cool :blink: Blir mycket intressant o följa evolutionen på detta projekt :D

//Magnus

Postad 06 July 2004 - 15:05

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Jag antar att du rekommenderar din 8 x pro audio skapelse?
Jag ska snart flytta nämligen och kommer få plats med lite extrema prylar, antingen blir det nån giganto dipol eller en hel basvägg :D

Postad 06 July 2004 - 21:18

avr7000
  • avr7000
  • Forumräv

• 794 inlägg
  • 0
Ja det skulle jag, rekomendera alltså...
Men har man mer pengar till element och filter för att Eq'a, så skulle jag nog bygga den med element med lite lägre Qts-värde...
Det är en distinkt skillnad i "rapphet" mellan de två dipolerna jag nu provar...

Principen med Dipol ger jag en tveklös rekomendation!

Pro Audio elementen är ju så billiga att man enkelt kan bygga en på prov. Blir man inte nöjd säljer man sedan fjortiselementen på blocket...

/Stefan

Postad 07 July 2004 - 06:13

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Låter trevligt, vad har du för andra element att rekommendera då :rolleyes:

Postad 07 July 2004 - 12:28

avr7000
  • avr7000
  • Forumräv

• 794 inlägg
  • 0
Ja som jag skrev tidigare så tror jag att Peerless SLS 12 är en mycket bra kandidat om man kan Eq'a...

Jag har testat lite till idag och 24"aren är helt enkelt för liten... :rolleyes: :rolleyes:
Till hembio med extrema basljud (t ex Darla knackar på akvariet i Finding Nemo) så blir konutslagen så stora att man får märkbar distortion, -något som inte sker med 8*12" basen...
4*12" är ung. lika stora (konarea) som 24"

Jag bygger nog om 24" lådan till en sluten låda på 180 liten och testar att köra slutet med Eq (180 liter är för litet för elementet).

Sedan skall jag nog beställa 8 st SLS 12 när ekonomin tillåter...

/Stefan

Postad 07 July 2004 - 13:50

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
8 x SLS 12 .. vilket jä*la sanslöst bygge alltså
Men då springer priset upp till hela 7200 för bara elementen ju.
Kan det inte funka lika bra med 16 eller 32 st Pro audio :rolleyes:

När vi ända disskuterar lite skoj saker kan jag passa på och fråga lite mer... En basvägg, är det något du testat nån gång. I mitt hus finns nämligen en vägg som jag skall bygga igen, funderar på om man inte kan använda den och dra in XX antal basar i :rolleyes: Testat?

Postad 07 July 2004 - 15:18

Unregistered5e22afb9
  • Unregistered5e22afb9
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0
Basvägg...

Jag vet inte om man kan kalla min sub för "basvägg", men det är åtminstone något åt det hållet. Installation innehåller dock bara två XLS basar, som då använder ett mindre förråd bakom frontväggen som "låda".

https://www.prisjakt...=10741&pic=.jpg

Faktiskt ganska kul variant av sub!
Låter trevligt... ljudkvalitén påminner en del om dipol... men den går betydligt djupare.

Se bara till att du bygger en stabil vägg!

Postad 07 July 2004 - 15:24

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Den kommer bli lika stabil som resten av huset. Skall bygga igen ett "öppet" rum samt sätta dit en dörr.

Postad 07 July 2004 - 15:34

avr7000
  • avr7000
  • Forumräv

• 794 inlägg
  • 0
Basvägg...
Som jag skrev tidigare i tråden är det en i Trollhättan som har en JBN basvägg med 64 st 10"-element... :rolleyes:

Han har i o f s pensionerat denna nu och kör med 8 st 15" PA-basar i 4 st 180 liters lådor... :rolleyes:

8 st SLS 12 går att köpa för 5200 kr av HiFi-Micke....

/Stefan

Postad 07 July 2004 - 22:07

Unregistered5e22afb9
  • Unregistered5e22afb9
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0

Den kommer bli lika stabil som resten av huset. Skall bygga igen ett "öppet" rum samt sätta dit en dörr.

Bra! För det krävs rejäla väggar!

Vet en som bultade fast 2 stycken präktiga 18"are i en vanlig innervägg, men han fick hela väggen att flexa en halv tum vid höga nivåer. :rolleyes:

Tycker annars att det är en rätt smidig lösning att "gömma" subben i en vägg. Nackdelen är att placeringen blir slutgiltig, och att det kan bli en del problem med vibrationer (för mig blev det dörrarna).

Hur många basar behöver man egentligen?
Ja, man behöver då inte ta i så att man kräks... om man nu inte vill riva kåken. :D
Jag skulle tro att två 15" med rejäl slaglängd, placerad i ett normalstort rum, faktiskt räcker rätt långt till de flesta. Skulle det någon dag kännas klent, så är det bara att köpa några fler basar, m.a.o. rätt så enkelt att uppgradera efter behov.

Har som sagt bara 2x12", och rummet är en "betongbunker" på 18m²... får ändå rätt hyfsad nivå vid 10Hz. :rolleyes:

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.