Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bygga egen TV-bänk.

14 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 20 January 2004 - 19:19

JohanGbg
  • JohanGbg
  • Användare

• 210 inlägg
  • 0
Hej,

I mitt galleri finns en skiss på hur jag har tänkt att TV-möbeln skall se ut. Det skall ligga en dyna eller något liknande på den så att man kan sitta där när man inte kollar på film.
Den kommer antagligen att målas vit och det skall vara någon form av dörrar/luckor på framsidan. Kommer antagligen dessutom att stå på ganska korta ben sedan.

Jag har tittat lite på olika material, men eftersom inte har någon erfarenhet alls inom området så vill jag ha lite åsikter. Alternativen jag har såhär långt är, MDF, spånskiva eller playwood (stavning?).

Vilket av materialen skall man välja? håller alla om man tex sitter på dem eller sviktar de då?
Man kan kanske använda olika material till olika delar?
Är det stor skillnad på priser och brukar man kunna få saker uppsågade?

Som sagt jag är totalt okunnig när det gäller det här... kanske slutar med en skev och ful möbel men det är ju roligt att försöka :lol:

Så alla former av tips är välkoma och vill du bara säga "Öh pucko sådär kan du ju inte bygga" så gör det men tala gärna om varför.

Tack på förhand!

/Johan

Postad 20 January 2004 - 19:42

Unregisteredcf79b69d
  • Unregisteredcf79b69d
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0
Det går nog bra att bygga enligt din skiss, jag skulle dock överväga att bygga den i ett material som inte kräver så mycket efterarbete. Skall du göra den vit så är det bra jobbig att få snygg finish på lacken, får du inte det så ser ut som ett "hemmabygge". Köp några schyssta stavlimmade ekskivor på bauhaus eller liknande och olja dem. Falsa alla vinklar så blir den stadig som berget!

Skall du göra den vit skulle jag bygga den i 16mm (minst) MDF. Sedan skulle jag surfa den och sprutlackera den. Surfen är till för att MDF:en inte skall suga färg och att du skall kunna få en snygg yta. Men det är jobbigt att få den vit, mycket slipning... Spånskiva skulle jag glömma.

Postad 21 January 2004 - 01:29

JohanGbg
  • JohanGbg
  • Användare

• 210 inlägg
  • 0
Ok, då glömmer jag spånskiva :lol:

Kollade på stavlimmade skivor också... men jag tänkte att det var lite slöseri om den ändå skulle målas vit, får kanske tänka om där igen då.

Eventuellt så skulle man ju kunna ha den översta skivan i något stavlimmat träslag, det skulle ju både kunna vara snyggt och dessutom ge en tåligare yta.

Flyttar först om 2 veckor så jag har ganska gott om tid att fundera på hur jag skall göra men då lutar det nog åt MDF nu då.

/Johan

Postad 21 January 2004 - 02:08

Unregisteredcf113917
  • Unregisteredcf113917
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
tja!

Ser bra ut...
Jag byggde ochså bänk förra året...kolla in på mitt galleri!
Kankse får inspiration :lol:

Bubba

Postad 21 January 2004 - 02:33

Unregistered6f4a86bb
  • Unregistered6f4a86bb
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
Om du beslutar om att göra den i mdf bör du tänka på att mdf spricker gärna om man skruvar i den så se till att förborra.

tips annars är att göra allt utom toppen i furu eller annat billigare material för att sen kunna betsa eller måla det så det liknar den ek du ville ha till toppen.

En bra sak kan vara att stadga upp det hela på baksidan gärna med nått hårt T ex
Ek, då menar jag inte hela utan bara 5-10 Cm längst upp.

Tänk på att ek är tungt likaså tv ? som ska stå på skapelsen så snåla inte på tjocklek ta minst 16 mm gärna 18 till bygget.
Annars så tror jag att dom reglar du gjort räcker gott och blir över.

Lycka till
Straten

Postad 21 January 2004 - 09:15

Unregisteredb1bc3531
  • Unregisteredb1bc3531
  • Forumräv

• 860 inlägg
  • 0
På Bauhaus finns det också enklare skivor i stavlimmad furu. De ger inte samma lyxiga känsla som tex stavlimmade ekskivor (som jag för övrigt själv överväger att använda för att bygga en egen bänk) men de är betydligt billigare. De finns i ett par olika tjocklekar och flera olika längder och fungerar garanterat till ditt bygge. En fördel med furu är att det kan bli väldigt snyggt om man "målar" med täcklasyr. Det innebär att det blir helt vitt (träfärgen skall inte lysa igenom) men trästrukturen syns fortfarande. Man skulle också kunna kombinera detta med att ha tex toppskivan och hyllplanen antikbetsade istället. Bara en tanke...

Vitbetsad furu kan mycket väl kombineras med en toppskiva i ek. Det kan nog blir snyggt det också.

Sågning kan du få på de flesta ställen men skall du ha allting sågat på plats så måste du dels ha alla mått helt klart för dig och det kan nog kosta några hundralappar. Kolla för säkerhets skull vad det skulle kosta att få tag i material (kanske också uppsågat) på en riktig brädgård. Det är inte alls säkert att Bauhaus blir billigare i slutändan.

Det stavas förresten "plywood". :lol:

Redigerat av Unregisteredb1bc3531, 21 January 2004 - 09:20.

Postad 21 January 2004 - 09:15

_Psycho_Tribe_
  • _Psycho_Tribe_
  • Lärjunge

• 404 inlägg
  • 0
gör som jag o bygg i lekablock..där e en bild på d under mitt galleri...
Ha d

Postad 21 January 2004 - 11:52

basdanne
  • basdanne
  • Forumräv

• 898 inlägg
  • 0
Leka-block och mdf... fungerar finfint.
Att bygga bänken på hjul tycker jag är nödvändigt. Mycket lättare att koppla om om det skulle behövas. Och så är det lite smidigare att städa.
Men ta i ordentligt när du köper hjulen då. Mina fösta gjorde märken i parketten trotts att de var 6 st dubbelhjul..
Bytte dessa senare mot lite större med mjukare gummi.

Lurar dock på att byta skivorna mot stavlimmad furu eller liknande.

Postad 21 January 2004 - 19:06

JohanGbg
  • JohanGbg
  • Användare

• 210 inlägg
  • 0
Nu ser min plan ut såhär :P

Till sidor och botten blir det nog stavlimmad furu, till överdelen stavlimmad ek.
Inredningen, alltså hyllor och sektionsväggarna i mdf eller plywood.

Finns det något bra sätt att fästa överdelen i resten utan att borra och skruva uppifrån? Kanske en kombination av träplugg och vinkeljärn?

Sedan återstår ju att göra dörrar/luckor, men det får bli ett senare problem :D

/Johan

Postad 22 January 2004 - 01:12

Unregistered6f4a86bb
  • Unregistered6f4a86bb
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
Fästa topp plattan görs lättast med plugg.
ett annat sätt är att borra ut 8 mm 1 cm ner sen vidare så att en skruv passar sen be dom göra pluggar 8 mm i ek som du sen limmar in, betydligt jobbigare och "bara" plugg räcker gått och väl.
det ska inte finna en endaste metall skruv i en trämöbel =)

Postad 22 January 2004 - 01:43

KarlXII
  • KarlXII
  • Beroende

• 1112 inlägg
  • 0
Pluggar är ju helt OK, men att kexa ihop skivorna är ju kungen av ihopfogning.
Vet man att man kommer att bygga mer än en möbel/whatever kan det vara idé att kika på en kexmaskin. Jula har en billig rackare som är helt OK för amatörbruk. Kolla in den här!

Postad 11 March 2004 - 20:30

JohanGbg
  • JohanGbg
  • Användare

• 210 inlägg
  • 0
Nu är bänken nästan klar, saknar bara luckorna i frostat/blästrat glas som jag tänkte låta en glasmästare fixa till om ingen här har andra förslag förstås.

Finns en ganska dålig bild på den i galleriet också, men jag måste säga att den ser bättre ut i verkligheten :)

/JohanGbg

Redigerat av JohanGbg, 11 March 2004 - 20:30.

Postad 12 March 2004 - 00:06

PsyCor
  • PsyCor
  • Veteran

• 2402 inlägg
  • 0
Vart riktigt schysst faktiskt.

Lånar din tråd lite till att fråga, är också i ett bygge av en tv-bänk.

Läste ovan att spånskiva tydligen var att glömma, hur kommer det sig?
Hur är det att måla på? Har nämnligen köpt spånskivor som står i förrådet och väntar på att sågas :)

Postad 12 March 2004 - 08:40

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0

Nu är bänken nästan klar, saknar bara luckorna i frostat/blästrat glas som jag tänkte låta en glasmästare fixa till om ingen här har andra förslag förstås.

Finns en ganska dålig bild på den i galleriet också, men jag måste säga att den ser bättre ut i verkligheten :)

/JohanGbg

Skall du verkligen har luckor när du har en subb i bänken?
Tänk att de vibrationer som subben ger kan vara tråkiga om luckorna skramlar det minsta... Sen måste du ha subbluckan öppen när du spelar... brukar inte vara smidigt om någon rör sig i rummet...

Skall du har TV på bänken? Klara den av subben?

Postad 12 March 2004 - 09:19

JohanGbg
  • JohanGbg
  • Användare

• 210 inlägg
  • 0

Skall du verkligen har luckor när du har en subb i bänken?
Tänk att de vibrationer som subben ger kan vara tråkiga om luckorna skramlar det minsta... Sen måste du ha subbluckan öppen när du spelar... brukar inte vara smidigt om någon rör sig i rummet...

Luckorna kommer ju tyvärr precis som du säger mest vara i vägen när man använder grejerna... men till den dag köper snyggare utrustning så slipper jag gärna se den så mycket som möjligt :)

Skall du har TV på bänken? Klara den av subben?

Nej, det kommer inte att stå någon TV där.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.