Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ek skiva och lekarblock? Nån som har något sådant?

28 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 January 2004 - 21:28

Agazzie
  • Agazzie
  • Beroende

• 1307 inlägg
  • 0
Hade tänkt mig nåt åt hållet med att ha:
ekskiva
lekablock
ekskiva
lekablock
ekskiva
lekablock

Nån som har något sådant?

MVH// André

Redigerat av Agazzie, 24 January 2004 - 21:29.

Postad 24 January 2004 - 21:51

Unregistered620eb6d4
  • Unregistered620eb6d4
  • Lärjunge

• 290 inlägg
  • 0
nej men har:
(från toppen)

Furuskiva
Leckablock
Glasskiva
Leckablovk
Glasskiva
Liggandes leckablock

Kika på mitt galleri så ser du hur det ser ut.

Postad 24 January 2004 - 22:04

Agazzie
  • Agazzie
  • Beroende

• 1307 inlägg
  • 0

nej men har:
(från toppen)

Furuskiva
Leckablock
Glasskiva
Leckablovk
Glasskiva
Liggandes leckablock

Kika på mitt galleri så ser du hur det ser ut.

tackar!

Postad 24 January 2004 - 23:47

PsyCor
  • PsyCor
  • Veteran

• 2402 inlägg
  • 0
Har sett rätt många som använder Leca-block samt någon form av skivor. Rätt vanligt.

Kommer också köra någon sådan kombination när jag efter jag flyttat.

Postad 25 January 2004 - 09:57

sonyman
  • sonyman
  • Veteran

• 1560 inlägg
  • 0
Själv kör jag med följande bygge (med början nerifrån):

furuskiva
lecablock
furuskiva

Detta pga att jag behövde en relativt låg bänk då projjduken sitter ovanför tv:n, istället är den ca 2m bred :angry:

Postad 30 January 2004 - 02:03

BlackCola
  • BlackCola
  • Användare

• 247 inlägg
  • 0
gillar inte leka block, dom skräpade ner alldeles för mycket hemma hos mig, lossna en del stnar å skit, iofs så var det säkert katten som sabboterade

Postad 30 January 2004 - 10:11

Unregistered11df8ac5
  • Unregistered11df8ac5
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
Skräpbekymret löses enkelt genom att måla blocken.
Förslagsvis med färg avsedd för betong/puts.

Då får man en hållbar ihopbunden yta som är lätt att
torka av och hålla ren från damm.

Postad 30 January 2004 - 10:11

PsyCor
  • PsyCor
  • Veteran

• 2402 inlägg
  • 0
Leca-blocken är väldigt sköra om man petar på dem för mycket. Men låter man dem bara stå som en bänk så är det lungt. Men råder att ha en matta under om ni har trägolv... de kan repa :D

Postad 30 January 2004 - 11:23

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

• 2008 inlägg
  • 0
ja kör

glas
ekskiva(tror de e ek, kanske körsbär)
lecablock
ekskiva

blir jädrans nice ska försöka kirra en bild senare

Postad 30 January 2004 - 11:32

Unregistered26281
  • Unregistered26281
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0
Klart att man kan, som någon skrev här, måla lecablocken för att undgå att det lossnar en massa från dom!! Men det blir ju inte samma "hårda" yta då.. Jag har iaf mina block för att dom ser lite skitta ut.. lite skräpiga, men passar ändå bra in bland den övriga inredningen.. Målar man dom förlorar man det..

Postad 30 January 2004 - 17:11

Agazzie
  • Agazzie
  • Beroende

• 1307 inlägg
  • 0

ja kör

glas
ekskiva(tror de e ek, kanske körsbär)
lecablock
ekskiva

blir jädrans nice ska försöka kirra en bild senare

Vore jättebra med en bild, du har nästan precis som jag hade tänkt mig. ;)

MVH// André

Postad 30 January 2004 - 19:02

Johan82
  • Johan82
  • Beroende

• 1352 inlägg
  • 0
Har också kört med lecablock och ekskivor. Har ett par bilder i mitt galleri. Hade dock inga som helst problem med att blocken skräpade ner, sålänge man inte flyttade på dom osv då.

Postad 30 January 2004 - 19:06

Agazzie
  • Agazzie
  • Beroende

• 1307 inlägg
  • 0

Har också kört med lecablock och ekskivor. Har ett par bilder i mitt galleri. Hade dock inga som helst problem med att blocken skräpade ner, sålänge man inte flyttade på dom osv då.

Ok, tack!

MVH// André

Postad 30 January 2004 - 20:23

Unregistered78e0ed10
  • Unregistered78e0ed10
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0
Måla lekablocken låter ju jättebra. Då får man ju valfri färg men behåller den skrovliga ytan och stilen. Finns bra betongfärg som är väldigt bra och hård.

Postad 31 January 2004 - 10:46

Unregistered44335
  • Unregistered44335
  • Lärjunge

• 370 inlägg
  • 0

Vart köper man dem? Kan man köpa ett färdigt paket eller måste man såga ekskivorna själva???

Vill helst göra så lite som möjligt med tanke på vart min tumme sitter ;)

Mycket tacksam för svar!

Dave

Postad 31 January 2004 - 10:51

Agazzie
  • Agazzie
  • Beroende

• 1307 inlägg
  • 0

Vart köper man dem? Kan man köpa ett färdigt paket eller måste man såga ekskivorna själva???

Mycket tacksam för svar!

Dave

Lecablock kan man köpa vilken bygghandel som helst, typ Woody, Max byggvaror etc. Ekskivor kan man t.ex. köpa på IKEA, men då får man nog såga lite själv, annars kan man säkert köpa dom på en bygghandel/trähandel och få dom tillsågade i den storlek du vill ha dom.

MVH// André

Postad 31 January 2004 - 10:59

Unregistered44335
  • Unregistered44335
  • Lärjunge

• 370 inlägg
  • 0

Mycket tacksam för svar!

Dave

Lecablock kan man köpa vilken bygghandel som helst, typ Woody, Max byggvaror etc. Ekskivor kan man t.ex. köpa på IKEA, men då får man nog såga lite själv, annars kan man säkert köpa dom på en bygghandel/trähandel och få dom tillsågade i den storlek du vill ha dom.

MVH// André

Tack för det snabba svaret! Synd då bara att man då måste olja dem själv... :P

Fast å andra sidan är det ju optimalt då man får exakt den bänk man vill ha, storleksmässigt!

Dave

Postad 31 January 2004 - 11:01

Agazzie
  • Agazzie
  • Beroende

• 1307 inlägg
  • 0

Mycket tacksam för svar!

Dave

MVH// André

Tack för det snabba svaret! Synd då bara att man då måste olja dem själv... :P

Fast å andra sidan är det ju optimalt då man får exakt den bänk man vill ha, storleksmässigt!

Dave

Precis, jag kommer nog att göra så. :D

MVH// André

Postad 31 January 2004 - 13:34

Johan82
  • Johan82
  • Beroende

• 1352 inlägg
  • 0

Mycket tacksam för svar!

Dave

Mina skivor är från början 2st övre sänggavlar till 2 dubbelsängar, hittade sängarna på fynd på IKEA :P

Postad 01 February 2004 - 19:17

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

• 2008 inlägg
  • 0
ja köpte mina på typ rusta eller om de va cheapy,, en sån där bygghandel, e egentligen köksbänksskivor.. måtten passa perfekt!! (220*55/60 typ)

Postad 01 February 2004 - 20:36

Agazzie
  • Agazzie
  • Beroende

• 1307 inlägg
  • 0

ja köpte mina på typ rusta eller om de va cheapy,, en sån där bygghandel, e egentligen köksbänksskivor.. måtten passa perfekt!! (220*55/60 typ)

Kan du inte langa upp lite bilder?

MVH// André

Postad 01 February 2004 - 21:48

Unregistered44335
  • Unregistered44335
  • Lärjunge

• 370 inlägg
  • 0
Förlåt för att jag frågar, men är det någon som vet att jag hittar leca-block och ekskivor på ett och samma ställe i Stockholmstrakten. Woody fick jaginte handla på om jag inte var en snickarfirma eller dylikt...

Postad 01 February 2004 - 21:58

jockeee_övik
  • jockeee_övik
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
själv kör jag MDF+Leca
Funkar ypperligt, blir snyggt oxå.
men funderar på att bygga nytt i björkskivor och fanerad MDF.

TriDave: de grejer du söker borde finnas på en vanlig järnaffär.

/jocke

Redigerat av jockeee_övik, 01 February 2004 - 22:00.

Postad 03 February 2004 - 18:21

Perman_
  • Perman_
  • Lärjunge

• 343 inlägg
  • 0
Jag kör med lekablock och billiga, superlätta spånskivor med ekfanér a'la IKEA. Skivorna från denna hylla använder jag, de går att köpa utan krysstaget och kostade 300nått har jag för mig? Har 2 till varje hyllplan i bänken då de bara var 30 djupa.

Väldigt simpelt. :P

Postad 07 February 2004 - 12:44

Unregisteredcb1a3939
  • Unregisteredcb1a3939
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0
Jag har:

Askskiva
Leka
Askskiva
Leka

Skivorna har jag stavlimmat, slipat och oljat själv. Sågade bort de främre hörnorna så de inte blev så skarpa. Tjockleken är 50 mm... Passade även på att tillverka 6 st hyllplan i samma tjocklek. På dom står alla filmerna.

Bilder kommer så fort jag får hem kameran (och det lär dröja några dagar till...)

Postad 17 February 2004 - 23:00

Unregistered990
  • Unregistered990
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0
Vart hittar man Ek skivor. Helst inte Ikea stuk utan lite mer massivt, kanske inte helt men gärna lite mer oljad faner kanske.. eller likn..

Någon som har köpt?

Inget tips på annat än lecablock? om et finns något som är mörkare? Någon som har målat sina lite mörkare? Jag funderar på mörkare grått bara..

vill bara ha en temporär lösning tills jag hittar en "riktig" hylla. vet vad jag vill ha men hittar inte..

Men kanske någon som vet något ställe som bygger efter ritningar. Vet att hemmet på kungsholmen gör..

Postad 19 February 2004 - 16:43

Unregistered44335
  • Unregistered44335
  • Lärjunge

• 370 inlägg
  • 0

Vart hittar man Ek skivor. Helst inte Ikea stuk utan lite mer massivt, kanske inte helt men gärna lite mer oljad faner kanske.. eller likn..

Någon som har köpt?

Inget tips på annat än lecablock? om et finns något som är mörkare? Någon som har målat sina lite mörkare? Jag funderar på mörkare grått bara..

vill bara ha en temporär lösning tills jag hittar en "riktig" hylla. vet vad jag vill ha men hittar inte..

Men kanske någon som vet något ställe som bygger efter ritningar. Vet att hemmet på kungsholmen gör..

Jag har äntligen byggt min hylla. Blev mycket lecablock och tre ekfanersskivor allt inhandlat på fredells, billigt som faan. Egentligen var det diskbänkskivor som de sågade av vart inte skitsnyggt, men helt okej då det blev exakt efter mina mått.

Kruxet var att jag var tvungen att ha 150. Så om jag då skulle ha diskbänkskivor i ek rätt igenom så skulle en skiva kosta 2100kr. Vilket iofs inte är så dyrt, men tanke på att min elektronik gick på runt 40.000kr. Men med fuskek så blev totalsumman med block 1600 kr och det blev okej resultat för den summan.

fanerskiva: = -----------------------------------
Leca block: = XXX

----------------------------
XXX         XXX          XXX

Dubbla blocken är för fetslutsteget... som kanske skall bli två...

Dave

Redigerat av Unregistered44335, 19 February 2004 - 16:46.

Postad 19 February 2004 - 16:49

Agazzie
  • Agazzie
  • Beroende

• 1307 inlägg
  • 0

Någon som har köpt?

Jag har äntligen byggt min hylla. Blev mycket lecablock och tre ekfanersskivor allt inhandlat på fredells, billigt som faan. Egentligen var det diskbänkskivor som de sågade av vart inte skitsnyggt, men helt okej då det blev exakt efter mina mått.

Kruxet var att jag var tvungen att ha 150. Så om jag då skulle ha diskbänkskivor i ek rätt igenom så skulle en skiva kosta 2100kr. Vilket iofs inte är så dyrt, men tanke på att min elektronik gick på runt 40.000kr. Men med fuskek så blev totalsumman med block 1600 kr och det blev okej resultat för den summan.

Dave

Lite bilder vore nice :) :)

MVH// André

Postad 19 February 2004 - 23:28

Unregistered44335
  • Unregistered44335
  • Lärjunge

• 370 inlägg
  • 0

Någon som har köpt?

Dave

Lite bilder vore nice :angry: ;)

MVH// André

Skall fixa det i helgen med det blir med dålig kvalité för jag har bara en Ericsson P900 som kamera...

Btw, vad var det för fel med min anscii teckning??? :) :)

Dave

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.