Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

NAD C272, HK PA 2000 el Rotel RB-1050

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 February 2004 - 17:20

Unregistered1d5c97fe
  • Unregistered1d5c97fe
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Ok,

har nu bestämt mig för att det blir ett hi-fi steg, Alto PA steg fick stryka på foten (se anna tråd), dock måste jag konstatera att det är ett prisvärt alternativ.

Tvekar mellan NAD C272, HK PA 2000, Rotel RB-1050. Vilket ska jag välja?

NAD: http://hifiklubben.s...43|4482|pdetail

HK: http://www.harmankar..... 2000&sType=C

Rotel: http://europe.rotel....pecs/rb1050.htm

Högtalarna är CV 12:or och musiken är bastung reggae.

Oerhört taksam för rekommendationer!!!

Selecta

Postad 19 February 2004 - 17:43

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0
Det beror mkt på vilket ljud du föredrar... :)
Effektmässigt är det dock tre steg som håller vad de lovar...

Vore också intressant och veta vilket försteg du ska använda...?

Rotelsteget låter mest musikaliskt, renast och med störst luftighet och naturtroget...Nackdelen är att de kan låta lite tunnt om man har skrikiga högtalare... Du får också betala lite extra för varje watt...

Nad-steget har bra & torr bas, duktig på effekt, men saknar en del av detaljerna & luftigheten.

H/K-steget är lite hissad i basgången - det ger fylligare bas som dock lätt kan uppfattas som bumlig i jämförelse. Även diskanten är ngt hissad och det ger en attack i ljudet som i längden kan bli lite jobbig...D v s klangmässigt återger den inte intstrumenten på det mest naturtrogna sättet av dessa tre alternativ...Ljudmässigt låter den dock mest...

Observera att detta är mina personliga åsikter & inget facit. Om än inte exakt dessa modeller, har jag ägt såväl Rotel- som Nad- och H/K-förstärkeri.

Min första förstärkare var en Nad, sedan blev det H/K och tillslut Rotel... Därimellan har jag haft även haft en del andra mumsiga förstärkare, men då talar vi om bland annat rördrivna... :)

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 19 February 2004 - 18:02.

Postad 20 February 2004 - 09:43

Unregistered1d5c97fe
  • Unregistered1d5c97fe
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Tusen tack för att du tog dig tid, det uppskattar jag verkligen! Precis de råd jag letade efter.

Jag är ute efter klubbljud med rejäl bas. Jag använder en DJ mixer som försteg, CV 12:or + en sub för högtaleriet och mestadels dator som ljudkälla (om än med ett exklusivt ljudkort). Ljudbildsmässigt föredrar jag helt klart varmare/mörkare framför kallt/ljust.

Med tanke på de andra delarna i kedjan är betydligt svagare än dessa 3 steg så kanske man kan tycka att man inte behöver vara så noga, men jag har provat med att antal olika stärkare ihoplånade från bekantskapskretsen och visst är det skillnad även med en simpel mixer som försteg och de relativt yxiga CV:orna!

Jag lyssnade på NAD:en tillsammans med högtalarna när jag köpte dem, och det du skriver stämmer i stort med vad du skriver. Den kändes lite.... spröda i basen liksom. Det kändes som jag skulle vilja ha nåt med mer rumble....

Tror att H/K är närmare vad jag letar efter än NAD:en. Roteln är antagligen inte min grej med tanke på ovan, dessutom är den 1500 dyrare än H/K:n.

Om nån annan har några synpunkter så uppskattar jag naturligtvis det!

Tack igen!

Selecta

Postad 20 February 2004 - 10:25

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0
Ett Vincent SP-331 kanske skulle nog passa absolut bäst enligt dina ljudpreferenser. Jag har dock inte lyssnat på Vincentsteget...utan bara läst vad andra recenserat. :)
Det är dock lite dyrare än de tre du räknat upp så allt beror väl på hur mkt du vill lägga ut.

Ang de övriga: Om målet är att du vill få ut lite "fetare" ljud tror jag du blir mest nöjd med H/K-steget, precis som du själv konstaterat.

Mvh JB

Postad 20 February 2004 - 10:34

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

• 2592 inlägg
  • 0
Själv tycker jag nog att Vincent steget är lite overkill på Vegorna, även om det säker hade fungerat perfekt. Jag får också instämma i utalandet att HK / NAD funkar fint och blir riktigt bra, sen är det ju en fråga om smak.

Kaffemannen: Du får väl låna ett H/K steg och lyssna om det är det du vill ha, men jag tror ju inte att du blir missnöjd! :) :)

case

Postad 20 February 2004 - 13:36

Unregistered1d5c97fe
  • Unregistered1d5c97fe
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Kaffemannen? Okej, det tog ett tag innan jag lystrade...

"Selecta" är benämningen på den person på jamaikanska sound systems (reggae diskon) som väljer skivorna och snackar mellan låtarna. Det är naturligtvis en konstart av stora mått, och det finns världsmästerskap i detta där världens vassaste selectors "uppträder" (eller vad man ska kalla det) och tävlar i att spela de kolaste plattorna i den rätta ordningen samt dissa varandra i mikrofonen. Publiken bestämmer vem som vinner. Till saken hör att selectorn oftast inte spelar skivorna själv, han bara väljer. En "operator" sköter själva spelandet. Publiken bestämmer vem som vinner. Här kan man lyssna på såna tävlingar, så kallade "clasher": http://www.audiomaxx...soundclash.html , nånstans där finns bla årets världemästerskap - world clash. Man kan även avnjuta clasher i Stockholm då och då, högt underhållningsvärde, jag lovar!

Men det var inte det det skulle handla om....:

Jepp, jag tror H/KN blir bra, jag blir säkert nöjd.

Även så med det föreslagna Vincent steget, men det är ju i en annan prisklass, och med tanke på de i övrigt rätt enkla grejorna så håller jag med om att det känns det som overkill..

Tack än en gång allihopa!

Kaffemannen

Postad 23 February 2004 - 10:54

Unregistered1d5c97fe
  • Unregistered1d5c97fe
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Ifall det är någon som råkar på den här tråden i framtiden så kanske det kan vara intressant att höra var jag till slut hamnade.

Jag tog HK p2000 till slut och den lät klart bäst i mina öron av de stärkare jag testat. En ljudbild som passar reggae/dancehall och tillräcklig kräm att hantera CV 12:orna.

Jag har lagt in en del annat som jag lärde mig i en tråd om handla om att köra CV högtalare med PA steg, kolla under forumet högtalare....

Selecta

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.