Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Svart tyg för att spänna upp på frontväggen.

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 April 2004 - 09:04

EuphoniC
  • EuphoniC
  • Beroende

• 1121 inlägg
  • 0
Om ni kastar en snabb glutt i min gästbok så ser ni att jag har en stenullsvägg framtill som jag nu behöver spänna svart tyg över så att man inte ser regelverket samt stenullen.

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra detta, men jag vill att det ska gå lätt att ta lös för ev. service av kabelrören samt access till det som ligger bakom stenullsplattorna (där finns faktiskt ett fönster).

Tanken var om det finns något svart tyg som fastnar bra på kardborreremsor. som jag skulle kunna fästa på regelverket. Naturligtvis går att att sy fast motsvarande kardborre på tyget, men det vore extra trevligt och smidigt om det fanns något lämligt tyg som fastnade på kardkorre av sig själv.

Tanken att bygga lättare regelverk som man spänner tyger på och monterar mot det befintliga regelverket har också infunnit sig.

Jag tar gärna emot fler tips om hur jag skulle kunna göra detta. :)

Redigerat av MovieFanatic, 19 April 2004 - 09:15.

Postad 19 April 2004 - 09:30

Hellgun
  • Hellgun
  • Forumräv

• 581 inlägg
  • 0
Borde väl funka med antingen högtalartyg (som jag själv använt för liknande ändamål, se mitt galleri) eller sån där filt som man klär lådor och hathyllor mm. med.

Högtalartyg på Biltema
Nålfilt på Hifikit

Postad 19 April 2004 - 10:00

EuphoniC
  • EuphoniC
  • Beroende

• 1121 inlägg
  • 0
Jag har kikat på högtalartyget från Biltema tidigare, men fäster det på kardborre utan att sy dit motsvarande kardborredel?

Ett annat problem är att Biltema inte säljer på postorder p.g.a. de gör om sitt ordersystem (mycket korkat att inte köra på det gamla tills det nya är igång). Alltså nere på lååång sikt.

Närmaste Biltema är 43 mil (Sundsvall) :)

Kanske någon som kan köpa ut och skicka åt mig? :D

Förresten, Biltematyget är det i fasta bitar eller löpmeterpris? Om det är fasta bitar blir det lite knepigt att fixa ~200 cm (från plattform till tak) från de 180 cm biten då är.

Redigerat av MovieFanatic, 19 April 2004 - 10:03.

Postad 19 April 2004 - 10:46

Hellgun
  • Hellgun
  • Forumräv

• 581 inlägg
  • 0
Jag skulle tro att det fäster på kardborre, kan testa när jag kommer hem. Tyget är tillskuret i 180x100 men är så pass elastiskt att det inte är några som helst problem att dra ut det till 200cm.

Det är ett mycket bra pris på detta tyg så det är ju ingen katastrof om det inte skulle funka. Motsvarande tyg på Hifikit kostar 130:- jämfört med 50:- på Biltema.

Hör av dig angående "langning" så ska vi nog kunna ordna det. Jag har bara ett par km till Biltema och är där lite då och då.

Postad 19 April 2004 - 12:17

EuphoniC
  • EuphoniC
  • Beroende

• 1121 inlägg
  • 0
Vore toppen om du kunde checka om den fastnar på kardborre .. d.v.s. om du har kardborre nära till hand och god vilja :)

En annan frågeställning är ju om man stretchar tyget dom 20 cm som saknas, grejar tyget att fästa mot kardborren?

Å andra sidan så kan man ju lika gärna sy fast en remsa längst upp och ned bara för att.

Postad 19 April 2004 - 17:16

Unregisteredd942f423
  • Unregisteredd942f423
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0
MovieFanatic: En annan tanke vore att klistra upp tyget, eller rent av en vävtapet som målas svart, på en gipskiva som fästes med kardborreband i regelstommen. Förutom att du kan komma åt det du vill bakom isoleringen så ökar du dämpningen i rummet lite mer.

Jaja, ibland kommer tankarna bara hoppande sådär... :)

Postad 19 April 2004 - 21:50

Hellgun
  • Hellgun
  • Forumräv

• 581 inlägg
  • 0
Jodå, det fäster riktigt bra om man trycker fast det ordentligt på kardborren. Om det blir snyggt är väl en annan sak. Jag skulle tro att det bästa vore att bygga ramar som kläs med tyget, det är så jag gjort iaf.

Postad 20 April 2004 - 06:37

EuphoniC
  • EuphoniC
  • Beroende

• 1121 inlägg
  • 0
ycc140: Stenullsväggen dämpar mer än vad egentligen är behövligt så jag tror jag undviken en sådan lösning :)

Hellgun: Hur pass genomskinligt är "tyget"? Jag antar att jag måste måla mitt regelverk svart, och det är ju inga problem, men hur blir det med stenullen, den kommer väl inte att synas igenom tyget?

Postad 20 April 2004 - 18:41

puttekula
  • puttekula
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0
Jag skulle förslå den lösning som jag har, dvs "klätt" mina innerväggar med bil/båtmatta. Det blir snyggt och är fruktansvärt enkelt att applicera (häfta/klistra kardborre på reglarna bakom). ;)

Redigerat av puttekula, 20 April 2004 - 18:42.

Postad 20 April 2004 - 19:24

Hellgun
  • Hellgun
  • Forumräv

• 581 inlägg
  • 0

Hellgun: Hur pass genomskinligt är "tyget"? Jag antar att jag måste måla mitt regelverk svart, och det är ju inga problem, men hur blir det med stenullen, den kommer väl inte att synas igenom tyget?

Om inte stenullen ligger dikt an tyget så syns det knappast igenom. Som du kan se på mina bilder så syns reglrna lite svagt igenom. Jag var lite för snabb i vändningarna så jag tänkte inte på att måla svart först. Detta syns endast om solen lyser rakt på eller om man tar kort med blixt (som bilderna i galleriet ;) ) så det är inget som märks annars.

Postad 21 April 2004 - 07:46

EuphoniC
  • EuphoniC
  • Beroende

• 1121 inlägg
  • 0
Det får nog bli sådant tyg iaf.

Hellgun: Vore toppen om du kan fixa den "langningen" om/när du ändå har svängarna förbi Bilteam. Kanske också kan få dig att köpa ett par RCA-kontakter samtidigt. ;)

Postad 21 April 2004 - 07:55

Hellgun
  • Hellgun
  • Forumräv

• 581 inlägg
  • 0
MovieFanatic, japp det ska vi nog kunna fixa. Skicka ett mail med vad du ska ha och adress och så. Jag ska bort i jobbet ett par dagar nu men kan nog ordna det till helgen.

Redigerat av Hellgun, 21 April 2004 - 07:55.

Postad 21 April 2004 - 09:04

EuphoniC
  • EuphoniC
  • Beroende

• 1121 inlägg
  • 0
Japp jag ska bara kika exakt vad och hur mycket jag behöver så mailar jag det, så får vi greja med överföring av pengar etc.

Jag hör av mig! ;)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.