En sak jag undrade över ska man verkligen ha surroundarna riktade så där, kanske måste prova. Har set här på forumet har dom flesta dom riktade rakt fram och en bit över huvudet.
Redigerat av jedi, 02 June 2004 - 00:03.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Placering av högtalare enligt Dolby.com
Startad av
Meganeoman
, May 24 2004 12:09
25 svar till detta ämne
Postad 24 May 2004 - 12:09
Kanske kan vara intressant för nån
![]() En sak jag undrade över ska man verkligen ha surroundarna riktade så där, kanske måste prova. Har set här på forumet har dom flesta dom riktade rakt fram och en bit över huvudet. Redigerat av jedi, 02 June 2004 - 00:03. Postad 24 May 2004 - 14:02
Problemet är bara att jag inte får plats med allt om jag ska placera högtalarna så där... om jag inte vill ha soffan mitt i rummet
Postad 24 May 2004 - 22:21 Ja Dolby borde ju veta eftersom det är dom som utvecklat det mesta inom bioljud. och om man kollar på illustrationen verkar det ju logiskt. Surround högtalare riktade rakt fram slösar ju bort en hel del effekt till ingen nytta. Postad 24 May 2004 - 22:25
Jo det har du ju rätt i, tror jag ska testa att ha så ett tag som dom visar!
Postad 25 May 2004 - 09:45
Kom i så fall ihåg att dom rekommenderar att ha surroundarna placerade ovanför huvudhöjd:
"Our recommended height for the surrounds is above ear level, as soundtracks are likely to be optimized for that placement. " Surroundarna bör INTE riktas ner mot lyssningspositionen utan spela rakt in ovanför lyssningspositionen för att skapa ett diffust surroundljud. Har man inte möjligheten att placera högtalarna så här så försök placera så nära som möjligt, eller som Dolby själva säger: "Of course, it's not always possible to place your speakers exactly as shown. The diagrams give a range of placement angles, so you have some flexibility. Sometimes you'll have no choice but to mount the surrounds behind you. Don't worry. Follow the guidelines as closely as you can, and you'll have good sound. " Postad 25 May 2004 - 10:45
Jag har mina högtalare placerade nästan exakt som på bilden. Undantag är sub.
Jag är väldigt nöjd med placeringen, förut hade jag bakre surr i öronhöjd och det var lite jobbigt. Det ger som sagt lite mer diffust ljud placerade en halvmeter över öronhöjd. Men det är ju lite kinkigt med möbleringen, har jag soffan nästan mitt i rummet, men det kommer jag inte kunna ha i nästan lägenhet (flyttar om 2 mån). Jag tänker iaf inte sätta högtalarna i taket riktade nedåt, gillar inte det alls. Postad 25 May 2004 - 11:25 Detta skulle då vara för filmljud (utgår jag ifrån). Men om man nu även använder "surroundhögtalarna" till DVD audio eller SACD uppspelning och vill ha bra ljud av den anledningen kanske detta inte är någon optimal placering av de bakre högtalarna. Eller vad säger ni andra här? /Tomas Postad 25 May 2004 - 12:42
Skillnaden är väl att det bör vara diffust bak vid film och direkt vid DVDA / SACD. Hmmm, det kanske finns en marknad för motoriserade bakstativ som höjer och sänker sig efter användningsområde...
Själva lyssningsvinklarna (och dess inbördes relationer) som Dolby specar upp är ju standard i de flesta kontrollrum och mixsviter. Men, tack och lov så är det fullt tillåtet att sätta upp sin anläggning hur man vill - det kommer ingen vinkelpolis och arresterar dig om du gör "fel"! Postad 25 May 2004 - 13:09
En tanke när jag såg bilden var skall inte frontarna vara lite vinklade inåt ?
Plus skall verkligen subben sitta där för optimalt ljud får man inte mer tryck om man sätter den i ett hörn ? Med vänliga hälsningar Magnus Postad 25 May 2004 - 13:45 Mer tryck kanske, men inte nödvändigtvis bättre ljud. Postad 26 May 2004 - 12:21
Har testat nu att vända surroundarna inåt mot soffan, lite ovant från början men man kanske vänjer sig! Ska prova ett tag till.
Postad 28 May 2004 - 13:46 Ifall du skärskådar bilden så ser du att frontarna *är* "vinklade inåt". Dvs det finns små romber/kvadrater i kanten av högtalarna med spetsen riktade så att skärningspunkten är mitt i soffan. Måste dock medge att illustrationen kanske inte är den mest lyckade......lätt att bli "lurad". Du noterade lådformen (som är riktad parallellt rakt fram) men missade detaljen som anger riktning för spridningens "nollpunkt". Var man placerar subben är som sagt helt olika för varje enskild *modell* i varje enskilt *rum*. Tro inte att man kan ställa alla subbar på samma ställe i ett rum, eller att samma sub låter lika bra i alla rum bara för att du ställler den i vänstra hörnet......Och dessutom är det ju även frågan (som någon sa i ett tidigare inlägg) hur man balanserar ljudet, max tryck kanske inte ger den bästa total upplevelsen. /mats Postad 28 May 2004 - 15:01
Min uppställning med högtalarna ser nästan ut som på bilden fast jag har subben vid den vänstara sidan av väggen sett från bilden ,och frontarna vinklade lite snett innåt mot lyssningspositionen.
Jag tyckte jag hade mina surrondhögtalare ganska mkt vinklade mot lyssningspositionen innan men tyckte de fattades något av ljudbilden blev liksom inte den där bubblan så för några veckor sedan så vinklade jag in dom ännu mer mot lyssningspositionen och de blev ett helt annat ljud när man kollar på film. Trodde verkligen inte några centimeter gjorde så mkt trodde ett tag jag drömde för det lät sjukligt bra. Kan varm rekommendera att vinkla dom innåt kraftigt mot lyssningspositionen. Postad 29 May 2004 - 00:51
Tja!
Jag har dem 90 grader, mitt emot varandra...., se bild 6 i gallariet. Tycker att det funkar fint, även fast mina står uppe i taket. Det är bara att testa å´så får man höra hur det låter. //R Postad 29 May 2004 - 20:59
Hmm.. jag har ett par bipoler (av märke Gale 3060B, hifiklubben). De sitter en bit ovanför öronhöjd. Dom spelar både in mot mig men samtidigt ut från lyssningsposition (iom att de är bipoler). Är det helt fel då? Hursomhelst, det låter bra..
Postad 29 May 2004 - 21:19 Det kan väl aldrig va FEL, om det låter bra? Edit: Stavfel Redigerat av Korvis, 29 May 2004 - 21:45. Postad 10 July 2004 - 11:15
Någon som har länk till sidan där ursprungsbilden är tagen. Är i behov av hjälp för att veta hur jag ska placera mina högtalare!
Postad 10 July 2004 - 11:25
Har pratat med en relativt kunnig man som konstruerar högtalare själv. Han hade kommit fram till att man helst ska ha flera par bakhögtalare. Gärna 3 par.
Upppställning för dessa skulle vara att det "första" paret från tv:n sett ska sitta ung. i öronhöjd och _framför lyssningsplats, det andra paret något över öronhöjd och lysnningsplats och det tredje ska vara ännu en bit högre upp och bakom lyssningsplats. Detta ska tydligen ge en riktigt bra spridning av ljudet. Enlgit honom är inte Dolbys anvisningar, även om man skulle kunna tro det, optimala. Sen har vi ju också problemet att en del filmers ljudspår är mixade av idioter och då kan man ju inte göra så jäkla mycket. Mvh Postad 10 July 2004 - 13:05
Jag har sur. högtalarna vinkladde snett framåt (~30 grader från bakväggen) och när jag ser på film drar jag fram soffan 0.75-1 m och får då ett bra ljud. Vinklade jag inte fram högtalarna tyckte jag att man missade mkt av de små detaljerna (samma om man hadde dom helt frammåt) och det framför allt när man ser på film på kvällen och inte kan ösa på med hur mkt som helst....
Postad 11 July 2004 - 00:08
Chrille 103
Om man ska koppla in fler surround högtalare, typ 3 st par satellit som du skriver. Vad behöver man för receiver? Räcker det med en vanlig med 5.1. Men att du kopplar alla de vänstra resp. de högra högtalarna till samma utgångar till samma uttagpå receivern? Eller måste du ha 7.1 system för att koppla på fler surround högtalare? Redigerat av Camilla-25, 11 July 2004 - 00:18. Postad 11 July 2004 - 01:27
Hejsan
Klicka här så kommer du direkt till den sida du söker Redigerat av Tomas_D700, 19 September 2004 - 11:53. Postad 11 July 2004 - 11:44 Det räcker med en 5.1 förutsatt att man serie och/eller paralellkopplar högtalarna så att det inte blir för låg impedans. Man kopplar alltså, om det nu är 3 par h-talare, de 3 vänstra till vänster bakkanal på recievern och likadant med de högra. Mvh Postad 11 July 2004 - 12:21 O hur justerar du för delayen o nivå på dessa tre!! högtalarpar? Postad 11 July 2004 - 13:04
Vet faktiskt inte hur det är meningen att allt ställs in. Nivå går att lösa med en simpel volym-pot. Delay och nivå vet jag inte hur stor betydelse i sammanhanget det har.
Ska kolla upp mer vad som gäller. Mvh Postad 11 July 2004 - 22:33
Delayen kan bli knepig att fixa, det blir ju så att alla 3 paren får samma fördröjning, nu är det ju frågan om ett par milisekunder, så jag har svårt att tro att det är något man reagerar på.
delayen består väl av en fasförskjutning, så det borde ju gå att räkna fram ett filter för det om man nu bestämt vill ha olika delay på bakhögtalarena. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |