Postad 06 July 2004 - 19:39
Postad 06 July 2004 - 19:48
Det är i stort sett samma högtalare förutom att den inte har inbyggt slutsteg till basarna som RC-A har.
Jag tycker att RC-L har ett bättre ljud och så är de billigare.
Sök efter tidigare trådar om RC-L så får du info om dem.
Mvh
/TiGgR.
Postad 12 July 2004 - 20:22
Har du lyssnat på båda i samma rum och jämfört? Bara nyfiken... jag har nämligen RC-A och farsan RC-L, och jag kan inte påstå att RC-L låter bättre. Visserligen har vi väldigt olika elektronik och olika lyssningsrum, men inget talar direkt för att den ena är bättre än den andra. Sen får man ha i beaktning att RC-L bör matas med grismycket effekt för att spela ut ordentligt.Jag rekomenderar hellre Canton RC-L.
Det är i stort sett samma högtalare förutom att den inte har inbyggt slutsteg till basarna som RC-A har.
Mvh
/TiGgR.
Postad 13 July 2004 - 10:45
Kunde inte sagt det bättre själv...Sen får man ha i beaktning att RC-L bör matas med grismycket effekt för att spela ut ordentligt.
Postad 13 July 2004 - 10:59
d00m tycker du att det är värt lägga 10000:- extra för att få RC-A för man får ju RC-L för ca 6-7000:- i tyskland. Ska driva dom H/K 8500 MVH Tool-AENIMAHar du lyssnat på båda i samma rum och jämfört? Bara nyfiken... jag har nämligen RC-A och farsan RC-L, och jag kan inte påstå att RC-L låter bättre. Visserligen har vi väldigt olika elektronik och olika lyssningsrum, men inget talar direkt för att den ena är bättre än den andra. Sen får man ha i beaktning att RC-L bör matas med grismycket effekt för att spela ut ordentligt.Jag rekomenderar hellre Canton RC-L.
Mvh
/TiGgR.
Postad 13 July 2004 - 17:22
Det är ju helt otroligt vilket ljud !!! Jag har hamnat i ett dilemma hur jag än vrider och vänder på det här med att köpa högtalare, så kan jag inte glömma denna upplevelse.
Har länge tänks köpa Canton's Le serien bra pris väligt snygga osv.
Sen driver ju hembiobutiken sitt mantra om Heco Mythos 500, också ett bra pris men inte lika starka i designen. (OBS! Jag har aldrig lyssnat på dessa högtalare)
Men har man en gång lyssnat på Ergo RC-L, så försvinner pris & design argumenten lååångt bort i periferin.
Du kan köpa Ergo RC-L (Svarta eller körsbär) på
DB Ljud&bild i Vedeby Karlskrona för 11.000 kr.
http://www.dbljudbild.se/
Postad 21 July 2004 - 13:38
Allvarligt talat, nej... Jag var i samma läge för 2.5 år sedan ungefär, men då var skillnaden ungefär 13'000 för RC-L och 20'500 för RC-A där de var som billigast, och då valde jag RC-A vilket jag inte ångrar. Men nu är prisskillnaden så pass stor att RC-L nog är ett smartare val. RC-A spelar riktigt fint i basen med anpassade steg dock, vilket iofs RC-L också gör med rejäl matning. Farsan kör ett NAD 218 THX till sina, men egentligen bör man väl ha dubbla steg. Köper du RC-L kan du ju alltid investera i ett rejält 4-kanalssteg alt. 2 st 2-kanalssteg i stället. Ljudmässigt lär du bli lika nöjd med båda lösningarna dock, det är jag övertygad om.d00m tycker du att det är värt lägga 10000:- extra för att få RC-A för man får ju RC-L för ca 6-7000:- i tyskland. Ska driva dom H/K 8500 MVH Tool-AENIMAHar du lyssnat på båda i samma rum och jämfört? Bara nyfiken... jag har nämligen RC-A och farsan RC-L, och jag kan inte påstå att RC-L låter bättre. Visserligen har vi väldigt olika elektronik och olika lyssningsrum, men inget talar direkt för att den ena är bättre än den andra. Sen får man ha i beaktning att RC-L bör matas med grismycket effekt för att spela ut ordentligt.Jag rekomenderar hellre Canton RC-L.
Mvh
/TiGgR.
Anm.
Missade att du hade en ganska rejäl receiver. Då kanske du kan komplettera den med ett extra steg till basen om du köper RC-L och ändå få lite pengar över. Och driva mellan/diskant med HK:n då... Jag driver mina RC-A med en SAT Amplifix vilket gav ett ganska rejält lyft mot min HK AVR-7000, som å andra sidan kostade mindre, så det är väl inte så konstigt.
Redigerat av d00m, 21 July 2004 - 13:40.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
3 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?