Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bygga förstärkare eller högtalare?

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 August 2004 - 21:46

Znurf
  • Znurf
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0
Tjena!

Jag går sista året på gymnasiet och nu ska vi ha 100p projektarbete, jag är lite sugen på att bygga förstärkare eller högtalare, men jag sattsar på förstärkare först, hoppas bara på att det inte är omöjligt... Hade tänkt mig en simpel förstärkare helt enkelt, sen kanske köpa nån fin låda att bygga den i, tror ni att detta är möjligt? Och vart kan man hitta någon lista (eller om någon kan skriva upp) vilka komponenter man kan tänkas behöva? borde väl finnas på www.elfa.se för de har ju det mesta om det mesta i elektronikväg :D

Tror ni att det är möjligt att genomföra? (Vi är 2-3 personer).

Postad 28 August 2004 - 22:19

Unregistered2610e901
  • Unregistered2610e901
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0
En simpel och välljudande DIY förstärkare som ni kan bygga är GainClone. Det finns enorma mänger info om den och den finns i flera versioner.

På denna sida kan man köpa kit för att bygga den:

http://www.briangt.c...rders-intl.html

Det som man behöver komplementera med är:

trafo
låda
anslutningar (rca, 220v, högtalar, etc..)

Jag har precis fått hem ett kit så när tid finnes tänkte jag snickra ihop en egen.

Postad 28 August 2004 - 23:07

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Skall ni designa själva? Eller är det krestkort tillverkning och lödning som är fokus? Eller skall ni bara köpa ett kit och löda ihop det?
...

Gainclonen är ett mycket populärt bygge, beprövat och MYCKET väl dokumenterat... Är det de sista frågorna som stämmer så är det ett mycket bra alternativ.

Den första är nog så att säga mycket svår... (om det skall bli bra och en fungerande förstärkare inom rimlig tid...)

Men de två sista är nog ganska lagom... finns ju mycket att skriva om förstärkar teori och sen visa upp en förstärkare ni byggt som bygger på den teori ni just skrivit om är nog lagom...

Redigerat av GrodanB, 28 August 2004 - 23:09.

Postad 28 August 2004 - 23:58

Znurf
  • Znurf
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0
Nej det kommer inte bli någon etsning eller likande, vi räknar isåfall med att köpa alla kretskort färdiga, men samtidigt vill man ju inte köpa en "byggsatts" som det känns som om att vem som helst kan bygga ihop :D Kanske blir svårt att köpa ALLA delar lösa? Eller går det?

Postad 29 August 2004 - 08:01

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0

Nej det kommer inte bli någon etsning eller likande, vi räknar isåfall med att köpa alla kretskort färdiga, men samtidigt vill man ju inte köpa en "byggsatts" som det känns som om att vem som helst kan bygga ihop :D Kanske blir svårt att köpa ALLA delar lösa? Eller går det?

Klart att du kan köpa delarna löst...

Men vad är skillanden att köpa ett kit där alla delarna ingår eller köpa hälften på ett ställe (typ ritning och PCB) och komponenter på tex. Elfa eller Farnell...

Du köper visserligen inte ett "kit" som vem som helst kan montera utan delar som de med lite kunskap kan montera ihop...

Det är en tunn linje mellan att köpa ett kit och bara köpa PCB från någon...

Men frågan är om det inte är bättre att köpa ett kit som visar det som man har gått igenom i sin brödtext... än att designa från början...

Det är nog en bran andra plan i alla fall... testa att fixa det mesta själv... Ta reda på hur saker och ting hänger ihop och skriv den teoretiska delen... sen om tiden springer iväg så kan ni falla tillbaka på ett "kit"...

Postad 30 August 2004 - 00:05

Unregisteredc9ab92ac
  • Unregisteredc9ab92ac
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0

trafo
låda
anslutningar (rca, 220v, högtalar, etc..)

Har själv funderat på att bygga en. Har du några tips på var man kan köpa snygga lådor, eller några tips på hur man kan bygga egna?

Jag antar att trafon och anslutningar går att fixa på Elfa?

Mvh

Postad 30 August 2004 - 08:14

Unregistered2610e901
  • Unregistered2610e901
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0
Låda har jag inte fixat än, men trafo köpte jag på trimlog.se och anslutningar tänkte jag köpa på biltema de har rätt schysta guldplätterade rca kontakter.

Lådor finns ju på elfa fast de brukar vara rätt dyra. Jag har för mig att det finns en internetbutik som heter edgar audio och de har låder till bra priser.

Postad 31 August 2004 - 20:59

Unregisteredc9ab92ac
  • Unregisteredc9ab92ac
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Vad blev det för trafo? Finns ju en hel del att välja på. Ringkärnad antar jag att det ska vara med tanke på skärmningen, men hur många VA och har du den i ett plasthölje eller inte?

Postad 31 August 2004 - 21:15

Christopher
  • Christopher
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0
OT: psst znurf, plocka ur grejorna ur en gammal, snickra ihop en trälåda ... u know the rest :angry:

Postad 31 August 2004 - 21:21

Unregistered2610e901
  • Unregistered2610e901
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0
Jag tänkte bygga dual mono så jag köpte 2 stycken 2x24V 120VAC trafos. Dom är inte inkapslade men det är plast i botten och på toppen för fästskruv.

Trimlog art.nr: RTR-120VA/2x24V

Postad 31 August 2004 - 21:48

Unregisteredc9ab92ac
  • Unregisteredc9ab92ac
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Vad blir det för uteffekt med 2 sådana trafon? På ett ungefär? Har du någon tidigare erfarenhet av dem? Lite billigare än Elfa iaf..

Postad 02 September 2004 - 06:48

Unregistered2610e901
  • Unregistered2610e901
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0
Uteffekten vet jag inte, men det står nog i databladet för lm3775 (kan finnas på elfa).

Jag har bara handlat på Trimlog en gång och jag tyckte det fungerade bra.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.