kommer ej ihåg vilken användare som hade liknande bänk tyvärr..
vilka stenar finns det att vraka mellan? och var finns dessa...?
finns fler bilder?..
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Tv-bänk av träskiva samt tegelsten/stenar?
Startad av
Unregistered41389
, Jan 10 2005 02:00
5 svar till detta ämne
Postad 10 January 2005 - 02:00
Har sett användare som haft tv-bänkar som består av tegelstenar, träskiva och eventuellt glasskiva... tycker detta är riktigt snyggt, särskilt med stenar/tegelstenar som jag tycker ger en snygg effekt. Är det någon som har några tips på hur man ska göra? jag skall ha en bänk som är ca 1.7m lång, skall tåla en 29tums tv (vanlig tv.), ha plats för 4 eller 5 enheter.. är glas uteslutet? hur byggar man en sådan?
kommer ej ihåg vilken användare som hade liknande bänk tyvärr.. vilka stenar finns det att vraka mellan? och var finns dessa...? finns fler bilder?.. Postad 10 January 2005 - 03:12
Ett alternativ som du skulle kunna ha som riktmärke är om du kollar t.ex. i mitt galleri på min bänk som jag gjorde, det är dock med leca block och inte med tegel men det borde inte göra någon som helst skillnad och den håller för center, dvd, förstärkare, xbox samt en 28 tums widescreen på 38 kg
Träskivorna är stavlimadfuru (tror jag det hette), ganska dyrt men det hadde en bra finish (kostade 300 kr skivan på byggvaruhuset) slipade ner den så den inte skulle slå sig när jag betsade den med en ganska stark grå bets samt lackade den 2-3 gånger. Blev hur som helst en fin yta. Jag använde då i detta fall leca block som är ett billigt material och i mitt tycke ganska snyggt också Under understa skivan så tog jag två stycken plankbitar som hadde samma tjocklek som plankan och ca 25-30 cm bred och satte på undersidan rakt under stenarna, det får upp bänken lite och får den ett lite "svävande" utseende, klart snyggare än om den bara skulle stått på golvet Så totalkostnad för min bänk som exempel var inte så blodigt: 3 st furuskivor 900:- 4 st lecablock ca 100:- Färg och lack vet ej hadde det sedan tidigare men ca 100:- Så totalt kostade bänken ca 1100:- vilken inte är så farligt, det är ju mycket charmigare och ha en bänk som du gjort själv Hälsningar Patrik Ps. jag har för mig att det finns en tråd under "Gör det själv" som täcker Hemmabyggda tvbänkar, använd sökfunktionen! Postad 10 January 2005 - 03:37
Jag gjorde så här när jag gjorde min bänk bestående av 4st "Stenar" (Leca Block) och två träskivor.
Jag gick till närmaste byggvaruhandel och sa vad jag skulle bygga och vilka mått jag skulle ha. Egentligen hadde jag bara ett mått; en meter, vilket skulle vara långsidan (eftersom min 32" wc tv var ca en meter bred). Eftersom jag sett många som byggt bänkar med leca block, så antog jag att 60cm (vilket är leca blockens längd) skulle räcka till kortsida, vilket det gjorde. Altså ytan på bänken blev 100x60cm. Träskivorna jag använde blev så kallade snickarskivor, vilket är vanliga limträskivor som är ca 2cm tjocka. Även dessa var 60cm på kortsidan så det behövdes bara sågas till på längden. Hela paketet gick på lite över 300kr. När jag kom hem så klippte jag ut 2st kartong bitar som jag placerade under leca blocken så att inte golvet skulle repas. Efter det placerade jag bara blocken som jag ville ha dom, la en träskiva över och sen leca block igen och till sist den översta träskivan. Komponenterna som jag har i bänken är min tv Sony 32FQ86, dvd Pioneer 470, Förstärkare Marantz SR7400. Detta är altså hur jag gjorde min enkla bänk, kanske kan hjälpa dig lite med hur det kan gå till. Edit: Zeus, snygg bänk!! Kan tilläggas: om man ska ha en sådan bänk som jag har. En lite mindre till skillnad för Zeus, som precis rymmer själva tv:en till ytan. Så är ej bets eller avancerade träslag nödvändigt, eftersom man endast ser kanten. Redigerat av LajnuZ, 10 January 2005 - 03:45. Postad 10 January 2005 - 11:20
Tack för svaren! snygg bänk
om ni tittar på användaren [Generals]Evil Angel i hans galleri: https://www.minhembio.com/[Generals]Evil%20Angel det är väl något sådant jag är ute efter tror jag.. Lecablock kan vara intressant, vet bara inte om jag tycker det ser lite för "industriaktigt" ut bara.. inte så naturligt material tänkte jag.. Men det kan nog bli snyggt.. vet inte hur tungt det får bli.. med tanke på att jag bor i lägenhet och har parkett.. men om man lägger något mjukt under så borde det väl funka.. och delar upp vikten på iaf 3 ställen.. Postad 10 January 2005 - 19:41
Nu har jag varit och kollat på olika lösningar..
tegelstenar skulle vara rätt snyggt.. om man lägger dom med breda sidan ned.. och staplar 3st på varandra på varje hyllplan.. det skulle totalt kräva 36 stenar.. iom 3 hyllplan och att man har totalt 18 på första planet.. 3 framför 3 bakom.. gånger 3... förstår ni?... och 3 st skivor av något slag.. skulle vilja att bänken är ca 170cm lång och cirka 50sm bred... vad tror ni om detta? går det att måla tegelstenar i nån snygg färg kanske...? blir detta för tungt? kanske landar på ca 270kg eller nåt inkl tv, reciever osv.. detta fördelat på en 170X50cm planka.. Postad 15 January 2005 - 15:26
jag funderar också på att bygga med block och träskivor men jag vet inte vad för trä jag ska ha, trä är ju rätt dyrt tycker jag och min budget är ganska stram nu
Så vad rekommenderar ni ?. Tänkte ha något i den här stilen http://zoddan.mine.nu/bank.jpg (feta skills i paint) eller så har man tvärt om att man har den låga nere vid golvet, Kom gärna med förslag.. jag tycker om den här iaf som jag hittade på galleriet: https://www.prisjakt...=19465&pic=.jpg dock ska jag ha en längre för jag ska ha lite mer saker på den Edit: har mätt lite på min vägg och jag tyckte 1,5meter lång / 60cm hög / 50cm djup blev ganska bra. Vad tror ni? Redigerat av zoddan, 15 January 2005 - 15:38. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |