Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Optimalt avstånd Projektor - Duk

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 January 2005 - 18:14

Hell-man
  • Hell-man
  • Lärjunge

• 250 inlägg
  • 0
Har funderat på att flytta min projektor + duk till dedikerat rum.
Då detta rum är ca 3 x 6 meter så började jag fundera lite på projektorplaceringen.

Antingen kan jag göra ett ”maskinrum” bakom de 6 metrarna och få en helt tyst projektor eller så placerar jag den i taket och då betydligt närmre duken.
Men då jag inte är så erfaren på detta område så är jag allt för osäker på om man tappar mycket i ex. ljusstyrka om projektorn placeras längre bort från duken?
Eller om det finns andra aspekter att ta hänsyn till?

Jag har en Panasonic AE700 och zoom omfånget klarar sig utan problem.

Postad 12 January 2005 - 19:29

Gäst_nilfisk_*
  • Gäst_nilfisk_*
  • 0
Projection Calculator Pro

Postad 12 January 2005 - 20:01

Hell-man
  • Hell-man
  • Lärjunge

• 250 inlägg
  • 0
Tack för en bra länk!

Fast precis som jag skrev så vet jag redan att zoom omfånget på projektorn inte är några problem oavsett var jag väljer att placerar den.

Det jag efterlyste var erfarenhet av att placera projektorer antingen nära med wide zoom, eller lång bort med mer zoom. Tänkte det var lättare för mig att gå på andras erfarenheter än att själv uppfinna hjulet igen så att säga. :)

Postad 12 January 2005 - 21:55

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0
Jag hade lätt valt ett "maskinrum", om jag hade kunnat få det...då det blir helt tyst...för mig skulle en helt tyst projje vara värd en del.

Postad 13 January 2005 - 18:31

Unregisteredc8438f56
  • Unregisteredc8438f56
  • Lärjunge

• 257 inlägg
  • 0

Har funderat på att flytta min projektor + duk till dedikerat rum.
Då detta rum är ca 3 x 6 meter så började jag fundera lite på projektorplaceringen.

Antingen kan jag göra ett ”maskinrum” bakom de 6 metrarna och få en helt tyst projektor eller så placerar jag den i taket och då betydligt närmre duken.
Men då jag inte är så erfaren på detta område så är jag allt för osäker på om man tappar mycket i ex. ljusstyrka om projektorn placeras längre bort från duken?
Eller om det finns andra aspekter att ta hänsyn till?

Jag har en Panasonic AE700 och zoom omfånget klarar sig utan problem.

Hej!

Om jag inte misstar mig så ska tittavståndet vara minst x1.6 ifrån duken....

Sen kan du ju använda Projectorcentrals kalkylator för att få veta den maximala storleken på duken....

Mvh

Niklas.

Postad 14 January 2005 - 04:48

Gäst_nilfisk_*
  • Gäst_nilfisk_*
  • 0

Tack för en bra länk!

Fast precis som jag skrev så vet jag redan att zoom omfånget på projektorn inte är några problem oavsett var jag väljer att placerar den.

Det jag efterlyste var erfarenhet av att placera projektorer antingen nära med wide zoom, eller lång bort med mer zoom. Tänkte det var lättare för mig att gå på andras erfarenheter än att själv uppfinna hjulet igen så att säga.  ;)

Det ska inte ha någon betydelse så länge bildstorleken är den samma, ljusstyrkan påverkas mer av hur mörkt man har i rummet och vilken gain duken har.

Redigerat av nilfisk, 14 January 2005 - 11:03.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.