Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Snygg yta på mdf?

25 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 20 January 2005 - 14:24

glemmy
  • glemmy
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0
Jag gjorde ett par högtalare under jullovet. För någon vecka sedan var sista slipningen, spacklingen och fräsningen klar.

Nu står de hemma i naken mdf och är inte helt vackra att se på.
Jag hade från början tänkt lämna in dem för lackering men det blir nog inget med det. En kompis lämnade in sina högtalare på lackering och fick dem vita. Efter några månader har det blivit märken i färgen av någon anledning. Skruvhålen buktar utåt osv.

Kanske blir bättre med mycket noggrant förarbete och om man låter högtalarna stå ganska länge innan man lackar.

Fast jag är ändå ute efter någon annan möjlighet. Fanér skulle jag tro är för svårt att klara av nu i efterhand. Det skulle väl ha frästs samtidigt som bafflarna och dessutom är det ganska dyrt.

Har fått upp ögonen lite för Dc-fix som säljs för 28kr per 45cm bred meter. Har dock inte sett några stora bilder på hur det blir när det är påklistrat på högtalarna.

Det enda som finns på bilradiolagret är PA-svart och bok och jag är mest sugen på bok.
Skulle vara mycket tacksam om ni ville uttala er lite angående mitt problem och gärna posta några bilder på dc-fixade högtalare.

Tack på förhand.

Postad 20 January 2005 - 19:54

Unregistered46a10d28
  • Unregistered46a10d28
  • Beroende

• 1229 inlägg
  • 0
dc-fix ser väldigt fult ut, fanér kostar inte mycket, jag gav 100kr för bokfanér till 2 stativare, så svårt är det inte heller...

Postad 20 January 2005 - 20:00

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Alla högtalare jag sett med DC-fix har det alltid känts overkligt och billigt...

Kan fanéring är inte helt enkelt MEN inte svårt om man är försiktig och nogrann.

Fast det gäller om du skall måla... säkert måste du vara nogrann med DC-FIX också om det skall se någorlunda bra ut...

Fanéra så har du större chans att bli nöjd tror jag...

Måla skall man inte tro är enkelt heller...

Postad 20 January 2005 - 21:16

ville668
  • ville668
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Någom som vet vart man kan köpa ek faner?

Mvh Ville

Postad 20 January 2005 - 23:17

Unregisteredb278fbc4
  • Unregisteredb278fbc4
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0
Själv har jag tänkt lacka i metallick, om man nu stavar så..

Postad bild

Postad 21 January 2005 - 07:48

cezar
  • cezar
  • Forumräv

• 660 inlägg
  • 0
Man får ju förskjuta skruvarna någon cm så man sedan spacklar över och sliper ordentligt sen lackar eller klär den innan man skruvar fast elementet och förstärkaren. Jag håller på med en 80liters baslåda just nu och hade tänkt att rolla den. Först grunda med vit färg för att sedan övergå till svart färg. Lägger upp bilder senare.

Postad 21 January 2005 - 08:47

Hellgun
  • Hellgun
  • Forumräv

• 581 inlägg
  • 0
Om man tycker hammarlack är snyggt så kan jag rekommendera det. Det ger en väldigt bra yta och brukar finnas i flera färger. Jag köper på Biltema, som är klart billigast, och de har färgerna svart, silvergrå, blå, guld, mörkgrön, röd, vit.

Länk till färgen.

Jag har blandat två delar svart och en del silver till mina lådor som kan ses här >>>

Postad 21 January 2005 - 09:24

Unregisteredb278fbc4
  • Unregisteredb278fbc4
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0
hammarlack är ju helt okej !

varför skruvar vissa lådorna? jag limmar bara :)

Postad 21 January 2005 - 09:59

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Med skruv kan du skippa plugg/kex... Om du har tvingar som fixerar det hela.

Sen behöver man inte vänta på limmet... Det sköter skruven...

Du behöver inte ha en massa tvingar heller, räcker med "hörntvingar" att fixera. Själva trycket vi limmningen fixar skruven...

Men jag föredrar att bara plugga/kexa.... Tar längre tid, kräver mer tvingar... men man kan fräsa/borra/såga som man vill utan att man råkar träffa en skruv...

Redigerat av GrodanB, 21 January 2005 - 10:02.

Postad 21 January 2005 - 11:40

Unregisteredb278fbc4
  • Unregisteredb278fbc4
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0
Funkar ju att enbart limma

Postad 21 January 2005 - 18:47

Unregistered46a10d28
  • Unregistered46a10d28
  • Beroende

• 1229 inlägg
  • 0
ja hammarlack funkar ju med, finns lite bilder på hemsidan nedan på både fanering o hammarlack, faner känns lite exklusivare och är väl värt mödan.
fast om man lackar är det lätt hänt att träet rör sig lite, sväller eller krymper i skarvar o skruvhål..
ja skruvar mina lådor då jag har dålig med knektar:) annars skulle det nog limmas istället.

Postad 25 January 2005 - 11:15

basdanne
  • basdanne
  • Forumräv

• 898 inlägg
  • 0
Vid baslådor brukar man ju rekomedera att skruva var 10:e cm och limma. Lite overkill kanske men man vill ju ha det tätt. Helst när man bygger slutna lådor.

Måste man grunda med något innan man rollar på hammarlcka på MDF?
Håller på att slänga ihop en basslåda på typ 80 lit. som skall så inne i vardagsrummet så man vill ju att den skall vara snygg.

Mina Canton Karat:er är i silver så jag vill helst följa färgen med silvrig hammarlack.
Annars hade jag nog satt faner.

edit: staffelll

Redigerat av basdanne, 25 January 2005 - 11:20.

Postad 25 January 2005 - 15:37

Unregistereddcdbc111
  • Unregistereddcdbc111
  • Forumräv

• 611 inlägg
  • 0
Jag rekommenderar att du grundar åtminstone ändarna på mdf:en. Där suger den nämligen väldigt mycket. Jag provmålade en kant med vit hammarlack, och när det hade torkat syntes det inte att jag hade målat :)

Postad 25 January 2005 - 16:40

Unregisteredbcf42efe
  • Unregisteredbcf42efe
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0

Har fått upp ögonen lite för Dc-fix som säljs för 28kr per 45cm bred meter. Har dock inte sett några stora bilder på hur det blir när det är påklistrat på högtalarna.

Det enda som finns på bilradiolagret är PA-svart och bok och jag är mest sugen på bok.
Skulle vara mycket tacksam om ni ville uttala er lite angående mitt problem och gärna posta några bilder på dc-fixade högtalare.

Tack på förhand.

Jag har klätt om några högtalare med DC-fix och jag tycker det funkar bra. Några bilder finns i mitt galleri och på min hemsida.

Postad 25 January 2005 - 16:49

Unregisteredaa798029
  • Unregisteredaa798029
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
vanlig spray... körde med billack från mekonomen på mitt skrivbord i mdf...

grundade, sen svart "metallic" och sen några varv med klarlack på det...

grymt tålig yta...

Postad 25 January 2005 - 20:18

Hellgun
  • Hellgun
  • Forumräv

• 581 inlägg
  • 0
Måste bara lägga in en varning angående hammarlack. När jag byggde om mina lådor upptäckte jag att färgen inte hade fäst ordentligt där jag sprayat med grundfärg först. Det var ok så lände de bara stod i ett hörn men så fort jag handskades lite med dem så flagade färgen av. Ett tips är nog att hoppa över grundfärg och lägga ett par extra lager med hammarlacken istället. Där det är MDF direkt under sitter färgen så in i...

Postad 25 January 2005 - 21:10

Unregistereddcdbc111
  • Unregistereddcdbc111
  • Forumräv

• 611 inlägg
  • 0

Måste bara lägga in en varning angående hammarlack. När jag byggde om mina lådor upptäckte jag att färgen inte hade fäst ordentligt där jag sprayat med grundfärg först. Det var ok så lände de bara stod i ett hörn men så fort jag handskades lite med dem så flagade färgen av. Ett tips är nog att hoppa över grundfärg och lägga ett par extra lager med hammarlacken istället. Där det är MDF direkt under sitter färgen så in i...

Det råkade inte jag ut för. Min färg sitter som berget överallt. Men jag använde Alcro Protect hammarlack och den kanske är bättre än Biltemas hammarlack (och dyrare antar jag). Jag grundade med Alcro v-slip.

Postad 25 January 2005 - 22:28

Hellgun
  • Hellgun
  • Forumräv

• 581 inlägg
  • 0
Kan vara så att Biltemas är sämre i det avseendet eller om det var kombinationen kanske. Jag använde mig av Biltemas vanliga spray-grundfärg.

Postad 26 January 2005 - 08:30

basdanne
  • basdanne
  • Forumräv

• 898 inlägg
  • 0
ok... så slutsats
Använd inte biltemas och grunda innan.

Täcker färgen bra eller blir det som spraylack?
dvs. hur noga måste man vara med underlaget?

Redigerat av basdanne, 26 January 2005 - 08:44.

Postad 27 January 2005 - 08:24

basdanne
  • basdanne
  • Forumräv

• 898 inlägg
  • 0
Köpte färg igår. Handlaren sade att man skulle spä ut färgen ca 15% med laknafta och sedan måla. Utan att grunda. Bara måla mdf:ens snittytor en extra gång innan man börjar. Sen skulle det suga in alldeles tillräckligt.

Men men. Man får väl se. Återkommer.

Postad 27 January 2005 - 10:22

Hellgun
  • Hellgun
  • Forumräv

• 581 inlägg
  • 0

ok... så slutsats
Använd inte biltemas och grunda innan.

Jodå, det går allt bra att använda Biltemas hammarlack, men som sagt så ska man vara försiktig med vad man har under färgen.

Täcker färgen bra eller blir det som spraylack?
dvs. hur noga måste man vara med underlaget?

Den täcker bra och rollas med fördel på. Det krävs dock ett par-tre lager för att det ska bli riktigt fin yta. Det är ganska noga med underlaget då färglagret blir relativt tunnt, dvs den fyller inte upp repor och liknande. Inte lika petigt som med vanlig slät och blank färg dock.

Postad 27 January 2005 - 21:44

Unregistereddcdbc111
  • Unregistereddcdbc111
  • Forumräv

• 611 inlägg
  • 0

Den täcker bra och rollas med fördel på. Det krävs dock ett par-tre lager för att det ska bli riktigt fin yta. Det är ganska noga med underlaget då färglagret blir relativt tunnt, dvs den fyller inte upp repor och liknande. Inte lika petigt som med vanlig slät och blank färg dock.

<{POST_SNAPBACK}>

Japp, det kan jag intyga. Jag räknade med att hammarlacken skulle täcka mer än den gjorde, så här och var är finishen inte 100% på mina högtalare. :huh:

Postad 09 February 2005 - 14:22

basdanne
  • basdanne
  • Forumräv

• 898 inlägg
  • 0
Underlaget var noga.... mycket.

Jag slipade och spacklade i flera omgångar.
Lade på 4 lager hammarlack med skumgummiroller.

Ändå syntes några skarvar.

Hammarlacken köptes hos färghandlare.

Bifogad fil(er)

Postad 09 February 2005 - 16:46

Unregisteredb278fbc4
  • Unregisteredb278fbc4
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0
Vet någon vad det är för sorts lack detta, svart med en yta som är texturerad,
dvs knottrig eller hur man ska säga, ojämn.

Postad bild

Här kan ni också se samma typ av färg
https://www.prisjakt...ld=ja&pid=15907

Jag är intresserad av att använda mig utav detta.
Är det sprutmålning eller rollning?

Måste väl för sjutton vara sprutmålning på detta !

Postad 09 February 2005 - 18:30

Unregisteredf4596e0b
  • Unregisteredf4596e0b
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Finns det inte typ bets eller dylikt med en ljusare färg?
Sen kan man väl lacka ytan en 5-6-7gånger eller något va!?

Postad 09 February 2005 - 18:52

mrgrosvenor
  • mrgrosvenor
  • Användare

• 181 inlägg
  • 0

Vet någon vad det är för sorts lack detta, svart med en yta som är texturerad,
dvs knottrig eller hur man ska säga, ojämn.

Postad bild

Här kan ni också se samma typ av färg
https://www.prisjakt...ld=ja&pid=15907

Jag är intresserad av att använda mig utav detta.
Är det sprutmålning eller rollning?

Måste väl för sjutton vara sprutmålning på detta !

<{POST_SNAPBACK}>

Hej
Jag tror att det kan vara fråga om något sorts laminat skikt , alltså det är laminerat...inte målat.

Mvh :wub:

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.