Hade varit kul och se hur det är fördelat här på prisjakt.
I vilken höjd har ni era surroundhögtalare?
Postad 22 February 2005 - 15:12
Hade varit kul och se hur det är fördelat här på prisjakt.
Postad 22 February 2005 - 15:23
För tillfället har jag mina B&W-stativare på ett par Soundstylestativ. Vilket gör att jag
har diskanten på ca 1 meters höjd, typ 1 dm över öronhöjd när jag sitter i soffan.
Om det är optimalt eller inte, vet jag ej. Men just nu har jag inte möjlighet att göra så
mycket åt surroundarnas placering. Och ljudet låter bra iaf, så nu låter jag det vara då
det är jag som äger "sweetspoten".
Postad 22 February 2005 - 15:26
Kör mina på ca 180cm by the way..
Postad 22 February 2005 - 15:28
Ett par Audio Pro Qube, det funkar bra det också
Postad 22 February 2005 - 15:57
Postad 23 February 2005 - 00:44
Postad 23 February 2005 - 00:47
Var har du sett den tumregeln ? Har läst om en fot högre än earlevel för bakre surround.En tumregel är väl att placera dem i öronnivå när man står..men har också läst ca 180cm på många ställen, men det är väl högst subjektivt annars....
På Dolbys hemsida står det följande men visst man får prova sig fram:
"Ideally, your front speakers, high-frequency drivers, or tweeters should be positioned at ear level (when you're seated). Our recommended height for the surrounds is above ear level, as soundtracks are likely to be optimized for that location."
http://www.dolby.com...roomlayout.html
Redigerat av Viggen, 24 February 2005 - 11:05.
Postad 23 February 2005 - 13:23
Finns ingen rätt och fel placering, en smaksak helt enkelt.
Har tidigare haft surrounderna på stativ men oj vilken förbättreing det blev när dom kom upp. Ni som har dom på stativ testa lägga dom på +1,5m höjd.
Redigerat av Unregistered0ac7936c, 23 February 2005 - 13:33.
Postad 23 February 2005 - 13:44
(ca 1,80 upp)
Postad 23 February 2005 - 14:04
lite lätt lutade ned mot huvudet.
Funkar bra hos mig.
Postad 23 February 2005 - 14:10
Postad 23 February 2005 - 14:57
Ser du på sci-fi, action, äventyr, skräck m.m. handlar det inte svousch och fågelkvitter utan stora farkost, helikoptrar, skott som vinner genom rummer m.m.
Ljudbilden blir enligt mig bättre när surrounderna sitter lite högre upp. Desutom ser dte snyggt ut när surrounderna "inte syns"
Postad 23 February 2005 - 15:33
Jag som trodde svouschet var det allra viktigaste.
På sätt och vis kanske riktigt. Satt faktiskt ett tag och koncentrerade mig hårt på baksurrarna för att höra lite häftigt "svousch" och "woueee". Tröttnade när det oftast var för långt imellan samt att jag knappt hade en aning om vad som hänt i filmen
Postad 23 February 2005 - 17:16
//Doc
Postad 23 February 2005 - 21:38
Postad 23 February 2005 - 23:29
skickar med bilder så får ni bestämma.
har haft den på sidoväggen förut där ni ser de små hålen, frågan är dock om de inte blir bättre att sätta dem på bakväggen?
på bakväggen kommer de isåfall att sitta där ljushålalrna sitter nu. på ca 155cm höjd
sitter de på sido väggen kommer de på ca 210cm höjd
rummet är 3.5 m djupt och ca 5.5 m brett.
grejjen är den att det är omöjligt att få dem bakom mig pga 3.5 meters djup om jag inte flyttar fram soffan lite,räcker ju iofs att flytta fram soffan 10-15 cm.
Bifogad fil(er)
Redigerat av Unregisteredc27b1e79, 23 February 2005 - 23:31.
Postad 24 February 2005 - 21:55
B&W DS6, man kan själv välja om den ska vara direktstrålande (monopol-högtalare) eller om den ska spela åt två håll (dipol-högtalare).
ruskigt snygga och väldigt difusa...
Bifogad fil(er)
Postad 26 February 2005 - 10:49
Postad 26 February 2005 - 11:32
Postad 03 March 2005 - 10:21
Jag har ungefär lika stort rum som du (3,5x5m) och jag skulle rekommendera dig att möblera om så att du har soffan mellan 1-2m ifrån den andra väggen dvs den på 3,5m. Detta speciellt om du tänker skaffa projektor i framtiden. Då kommer dina surrounder att monteras närmare sweetspot.
En annan fördel är att om du sätter upp 4st surronder för 7.1 så får du ungefär lika långt till dessa.
Postad 03 March 2005 - 11:37
ska ta bilder så får ni se senare. är på jobbet just nu.
sen så har jag så pass stor tv bänk så den kommer täcka upp inågngen till vardags rummet om jag ställer den där och kommer täcka upp dörren till balkongen om ja ställer dne på den sidan väggen.
det är endast på de långa väggarna ja kan möblera efter, vilket är synd, en kompis flytter till typ en identisk lägenhet förutom att han harhela den där väggen fri och att dörren är på den långa väggen, det möjliggör bra mycket bättre möblering än vad jag kan ha.
Postad 05 March 2005 - 20:54
nu till frågan var anser ni att ja ska sätta surround högtalarna?
det känns nästan som att jag ska sätta surrounderna där jag har ljushållarna nu och flytta dem någonstans.
Bifogad fil(er)
Postad 05 March 2005 - 22:08
En av faktorerna som gör det så svårt att placera bakhögtalarna är att typen av ljud som de ska spela upp varierar kraftigt. Vissa ljud ska vara diffusa och omslutande (som t.ex. regn, "träd-sus" och liknande). När dessa ljud spelas upp så vill man INTE höra var högtalarna står/hänger utan bara bli "omsvept" av ljud, praktiskt taget från alla håll.
Men andra ljud är mer direkta, som t.ex. ljud som ska panoreras genom lyssnings-rummet (t.ex. skott, bilar och flygplan) och då vill man ha en ljudbild som helst ska vara lika detaljerad som ljudbilden fronthögtalarna "målar upp"...
Att "få till" båda dessa två vitt skilda typer av ljud är i praktiken omöjligt, utan att placera bakhögtalarna efter samma regler som höger och vänster front-högtalare. D.v.s. den "gamla" tumregeln om "triangeln" vars ena spets är placerad i lyssnings-position och där högtalarna är placerade på de andra två "spetsarna".
Av detta förstår man hur hopplöst svårt det är att "få till" ljudet ifrån bak-högtalarna när lyssnings-positionen i princip är i på samma avstånd till frontsystemet som bakhögtalarna (soffan mot väggen "syndromet").
Har man möjlighet att placera bakhögtalarna enligt samma tumregel som frontarna så löser det problemet i hög grad och kvaliteten på ljudbilden (och upplevelsen) beror då mer på högtalarnas förmåga att "måla" upp ett tredimensionellt ljudscenario. Bättre högtalare -> bättre ljudbild...
Nåväl.
Hur gör man då om man måste ha soffan mot väggen?
Man får helt enkelt prioritera!
Hur tråkigt det nu än är och svårt, så måste man välja vilken typ av ljud man föredrar.
Antingen väljer man att prioritera det "diffusa" och omslutande ljudet eller så prioriterar man det mer "riktade" ljudet...
Väljer man att prioritera det diffusa bakkanals-ljudet, så bör man placera bakhögtalarna så att de inte spelar "på" lyssnaren, gärna så långt ifrån lyssnings-positionen som möjligt och/eller riktade bort från lyssnings-positionen. Att rikta dom mot väggen som frontsystemet står vid kan vara en hyffsad kompromiss mellan det riktade bakkanals-ljudet och det diffusa bakkanals-ljudet.
Vill man istället prioritera de "riktade" ljuden som spelas upp i bakkanalerna ibland så bör man placera bakhögtalarna närmare lyssnings-positionen (för att undvika reflexer ifrån närliggande väggar och tak, ju färre stora ytor i närheten desto bättre fokus i ljudet).
Problemet man får om man placerar högtalarna för nära lyssnings-positionen är att man MÅSTE sitta exakt mitt i mellan bakhögtalarna för att inte den ena bakhögtalaren ska dominera ljudbilden där bak. Samma sak kan man uppleva om man trycker upp bakhögtalarna i rummets hörn. Vägg + vägg + tak ger mycket reflexer som i praktiken gör ljudet mer "högtalar-orienterat".
M.a.o. så oavsett vilken typ av ljud man prioriterar så bör man nog undvika hörnen precis under taket.
DragonLord, jag tror inte det blir så lyckat att placera bakhögtalarna där du har ljus-hållarna just nu. Jag tror att de hamnar så pass nära lyssnings-positionen så att du inte ens kan "vinkla" ditt huvud åt något håll utan att den närmaste högtalaren börjar "dominera" ljudbilden. Det skulle eventuellt, möjligtvis fungera om du riktade högtalarnas bakstycken mot lyssnings-positionen.
Jag tror att du kan få den mest balanserade kompromissen mellan diffust, omslutande ljud och riktat ljud, genom att hänga upp bakhögtalarna på bakväggen, 60 - 80 cm från sidoväggarna riktade mot tv'n. Hänger du dessutom upp dom ca 60 - 80 cm från taket så har du även minskat dessa reflexerna och därmed reducerat det "högtalar-orienterade" ljudet.
Jag för min egen del har faktiskt löst problemet med den "omöjliga kompromissen"!
Jag gillar inte tanken på att riktade ljud i bakkanalen ska vara diffusa och inte gå att placera i ett ljudmässigt scenario, å andra sidan så avskyr jag högtalar-orienterat ljud och vill dessutom ha en viss rörelsefrihet i soffan utan att ljudet i bakkanalerna kollapsar.
Jag har INTE flera meter till godo bakom soffan och fick därför "hitta på" en egen lösning (frugan kallar mej för McGyver för att retas ibland).
Jag testade dipoler och konstaterade att de funkar Kalasfint så länge man vill ha ett omslutande ljud och inte prioriterar riktade ljud, men riktade ljud förlorar väldigt mycket i precision med dipoler, så därför byggde jag en egen variant av bakhögtalare. Mitt koncept påminner mycket om Mirages "omnipolära" högtalare (men jag var faktiskt först!
Som mina bakhögtalare låter just nu så har jag en ljudbild ifrån bak-högtalarna som "hänger" en aning över huvud-höjd, ljudbilden är omslutande som om det vore dipoler som spelade, men med avsevärt bättre precision i ljudbilden när det kommer "riktade" ljud (dock inte fullt så bra som med riktade bakhögtalare placerade enl. "triangel-regeln", men nästan...).
Mina bakhögtalare är av lite speciell konstruktion (optimerade för maximal spridning), men iden med att rikta ett par bakhögtalare upp mot taket och placera dom i huvud-höjd tror jag kan fungera skapligt även med vanliga "riktade" högtalare. Man kan ju också prova att hänga något slags spridnings-lins ovanför (kanske med snöre ifrån taket eller nå't).
Prova!
"Mina" bakhögtalare ger också en annan fördel (förutom att vara en bra kompromiss mellan diffust och riktat ljud) som var lite oväntad...
Den ena bakhögtalaren dominerar ALDRIG den andra! Det innebär att jag kan mycket väl lägga mej ner i soffan och ÄNDÅ har perfekt ljudbild i bakkanalen. Sweetspot har med andra ord vuxit till hela soffans bredd och det spelar inte någon roll längre var mitt huvud är placerat. Ljudbilden i bakkanalen är oförändrad "hänger" kvar på samma ställe (i luften) oavsett i vilken ända av soffan jag sätter mej i, den flyttar sej alltså inte bara för att jag flyttar mej...
Kanske kan man uppnå samma effekt med "vanliga" högtalare också om man bara riktar dom uppåt och kombinerar med någon slags spridnings-lins...
Lycka till Dragon-lord och alla andra som har problem med placeringen av bakhögtalare...
Är ni inte sugna på att prova "mitt koncept" så börja med att prioritera vilken typ av ljud ni vill prioritera, diffust eller riktat...
Postad 06 March 2005 - 11:41
Dom sitter på 1,80m från golv.
När jag valde placering på surroundhögtalarna så började jag med höger eftersom den sitter nära sidoväggen.
Jag visste att jag skulle ha den över huvudhöjd, spelandes in från "sidorna". Kan man läsa om här.. dolby.com
Tyvärr så kunde jag inte uppfylla kraven helt eftersom jag var tvingad att sätta dom på bakväggen.
Så, över huvudhöjd och inte "innanför" fronthögtalarna hade jag som krav. Men jag visste att om man sätter dom för nära sidoväggar eller tak så får jag en förstärkning i dom lägre frekvenserna och det ville jag inte.
Jag kopplade in högtalaren och spelade upp brus med en testskiva. Sen flyttade jag runt högtalaren på väggen och fick fram minsta avståndet där taket och väggen inte påverkade ljudet.
Nu hade jag fått en "ram" på väggen där höger surround kunde placeras inom mina krav.
Sen tog jag och spegelvände detta till den vänstra.. ta-da!! nu hade jag ett avgränsat område som jag kunde börja lyssna mig fram till bästa placeringen. (i dom kraven fanns även en WAF att ta hänsyn till)
När jag satt "off sweatspot" så lät det bäst på 1,80. Det tror jag är för att avståndsförhållandet mellan höger och vänster blir mindre om dom sitter högre.
Sen att det blev snyggt också gjorde ju inget..
DSC01400.JPG 93.55K
762 Antal nerladdningar
DSC01394.JPG 64.44K
1198 Antal nerladdningar
DSC01396.JPG 80.29K
789 Antal nerladdningar
Redigerat av RalphA, 06 March 2005 - 11:51.
Postad 07 March 2005 - 15:09
Ett tillräckligt lyckat provisorium som av just den anledningen inte har kommit mycket längre!krasse vad använder du som bakhögtalare?
Jag gjorde ett experiment med "omnipolära" högtalare, bara för att testa HUR det kan låta med en sådan design. Resultatet blev ÖVER förväntan. Det är också anledningen till att jag inte har fått tummarna loss och byggt en mer "färdig" modell.
De ser så hemska ut, så att jag egentligen inte vill visa upp dom (åtminstone inte i detalj). I mitt galleri ska det finnas någon bild på dom "påklädda" (har klätt dom med ett vanligt lakan, för att dom ska "smälta" in lite mer)...
Det kommer nog lite mer detaljerade bilder snart av mina bakhögtalare. Jag planerar nämligen att börja med lite "justeringar" inom kort.
Måste bara hitta röven som tummarna har sprungit och gömt sej i
EDIT:
Kom på en grej. Jag har för mej att jag beskrev bygget i en tråd för länge sedan.
Jodå, HÄR är den gamla tråden. Såg att det fanns ett par bilder i den tråden av bl.a. mina bakhögtalare...
Redigerat av Unregistered959, 07 March 2005 - 15:13.
Postad 07 March 2005 - 15:16
sitter och funderar på vad ja ska köpa för surround upp till max 3000kr.
vad har du för tips?
Postad 07 March 2005 - 17:45
Dipoler är ju faktiskt ganska lättplacerade och just Cantons Dipoler tycker jag är väl-ljudande, även om de är rejält basfattiga (men det är ju bara att "styra över" basen till några andra högtalare, t.ex. RC-L)...
Postad 07 March 2005 - 18:03
Redigerat av Unregisteredc27b1e79, 07 March 2005 - 18:47.
Postad 07 March 2005 - 19:30
Ett annat förslag kan ju vara att kolla in Cantons stativare i samma eller liknande serie som dina RC-L. Det blir förvisso lite svårare att placera dom, men klangmatchningen är säkert OK...
Postad 07 March 2005 - 19:36
har även fudnerat lite på begagnat markanden så som jamo eller t.ex mourdan short.
Postad 15 March 2005 - 09:38
Har blivit lite klokare iaf.
Men jag har ett speciellt problem med mina surrounder...
Inreder vindsvåningen o får där ett snedtak. Vägghöjden upp till snedtaket börjar är 130 cm.
Soffan, inkl sweetspoten, hamnar i ena hörnet (en hörnsoffa!). Ena delen efter "snedtaksväggen" o den andra längs gaveln dvs vanlig fullhöjdsvägg...
Ljudsystemet kommer att placeras snett där soffhörnet (=hörnet mellan snedtak o gaveln) alltså blir sweetspot.
Hur ska DE bakhögtalarna placeras???
Kan man sätta den ena i snedtaket o vinkla den inåt/utåt (har väggstativ) o den andra en bit upp på gavel/fullhöjdväggen?
Eller sätta de på väggen 130 cm upp på båda sidor av soffan?
Förslag!?
Postad 31 March 2005 - 19:01
Redigerat av Korvis, 31 March 2005 - 19:02.
Postad 02 April 2005 - 02:07
ner mot golvet. Detta fungerar alldelles ypperligt samtidigt som det rent
estetiskt matchar frontsystemet, som oxå är infällt, i väggen
Självklart så ska ett par surroundhögtalare justeras för bästa ljud,
vid sweetspot. Men personligen tycker jag att det är minst lika viktigt att
dessa surroundhögtalare låter något så när likvärdigt med fronthögtalarna.
Det vill säga att samtliga 5 eller 7 högtalare är någorlunda klangmatchade.
Postad 03 June 2005 - 16:52
Redigerat av Audio Code 3, 03 June 2005 - 16:55.
Postad 09 June 2005 - 18:13
Gärna kombinerat med cd/dvd-förvaring.
Postad 20 June 2005 - 05:44
//Beta
Postad 20 June 2005 - 10:27
Postad 13 July 2005 - 14:05
Postad 28 July 2005 - 01:00
Jag har mina surroundhögtalare på 2m höjd (centrum mellanregister)
monterade på Ikea furukonsoler ovinklade och jag har haft dem lägre tidigare men bestämde mig för att flytta upp dem 2dm till 2m.
Saken är den att jag har dragit ut soffan från väggen, så att man verkligen sitter framför högtalarna pga att högtalarna ursprungligen är stativare& ej BI/DIPOLÄRA.
Allt för att få en så diffus ljudbild & bredd bak som det går i mitt rum, det är ju trots allt ett vardagsrum... & det behöver ju vara hyfsat funktionellt.
BIPOLÄRA (spelar i fas) högtalare blir diffusare & kan monteras närmare. DIPOLÄRA (spelar ur fas) fast sådana konstruktioner låter verkligen skumt, hamnar man hemma hos någon sittandes under/framför får man ju fas i ena örat & fasfel i andra. Nej jag förstår verkligen inte folk som köper DIPOLÄRA högtalare.
Nåväl jag strävar efter att ha ett så lika avstånd (m) till alla högtalarna, för att få en så stor sweetspot som möjligt. Har märkt att filmeffekter verkligen griper ta i en när man jämnar ut avstånden.
Jag gör så också därför, att jag inte har möjlighet att tidkompensera förstärkeriet.
Hade man det vore det en annan femma.
/Passerati
Postad 06 August 2005 - 23:48
Vill dom att det skall låta som det kommer åvanifrån får dom fixa det i mixningen.
Det finns modeller och codecs som lurar det generella örat, passar inte till 100% alla men många har ungefär likadana öron med snarlik konstuktion.
Det ballaste jag hört är att man gör en avgjutning på örat, kör in modellen i en mått analysator som sedan spottar ut korrektionsvärden som man i sin tur matar in i DSP/förstärkaren. DOCK så funkar endast den tekniken för hörlurar vad jag vet. Man lägger an olika algoritmer beroende på hur personens spcecifika öra ser ut och kan därmed enkelt "fejka" en signal som hjärnan/örat tolkar som det kommer runtomkring en I alla dimensioner.
Jag blir förvånad när jag läser "det blir liksom bättre, mycket diffusare".
Har man spenderat massor av pengar ljudutr. för å få det diffust?!?!
Då finns det andra billigare genvägar......
Ville dom ha det diffust så kan dom mixa det diffust, inga problem, på me filterkodfan och bara mangla genom digitala kvarnen.
Har man en diffust uppställd anläggning... hur skall man då spela ett klart ljud? (bakifrån)
(editerad, det var för lite gnäll i inlägget)
Redigerat av Unregisteredd17966f2, 07 August 2005 - 00:05.
Postad 07 August 2005 - 01:32
OM man ser mycket på film, lyssnar mycket på musik så inser man ganska omgående att ljuden som återges av bak-högtalarna har lite varierande karaktär.
Lite smått förenklat så finns det ljud av två helt olika karaktärer i bak-högtalarna.
Den ena typen av ljud är direkt-ljud i form av specifika händelser i bak-kanalerna, precisa panoreringar och liknande.
Den andra typen av ljud är "diffusa" ljud av typen "atmosfärs-ljud", som exempel regn, vind, akustik och liknande.
I en normal hem-miljö så kan de allra flesta människorna INTE placera bakhögtalarna efter samma gamla tumregel som används för placeringen av front-högtalarna (den "klassiska" triangeln). I de flesta hem så får bakhögtalarnas position ett helt annorlunda förhållande till lyssnings-positionen än vad frontarna har.
Detta medför att man måste kompromissa!
Det går att få "bra" ljud ändå, med mycket laborerande med placeringen av bakhögtalarna och vid valet av högtalar-typ (dipoler, bipoler, eller vanliga riktade högtalare). Men det är nästan omöljigt att lyckas med BÅDE "direkt-ljuden" OCH atmosfärs-ljuden.
DÄRAV att folk laborerar med bl.a. höjden på bakhögtalarna också. Allt detta i försök att hitta den kompromiss som passar varje enskild individ bäst (alltså en smaksak till viss del också)...
Jag har valt en slags "omnipolär" lösning som JAG tycker ger mej den bästa kompromissen, med nääästan lika bra återgivning av atmosfärs-ljud som välplacerade dipoler ger och nääästan lika bra återgivning av "riktnings-detaljerade" ljud som vanliga OCH välplacerade "riktade" högtalare ger.
Men det är enbart min personliga bedömning, helt och hållet grundad på mina premisser och önskemål...
Sitter man med riktade högtalare placerade dikt an mot samma bakvägg som man (nästan iallafall) vilar sin nacke mot och tycker att man har bästa tänkbara ljud i från bak-kanalerna så får ju det stå för den personen och inget annat.
Har man rejäl permanent nackspärr och alltid sitter på exakt samma position (mitt i mellan bakhögtalarna) så kan den varianten t.o.m. vara riktigt lyckad.
Men personligen så föredrar jag min variant av kompromiss eftersom den ger en GOD (om inte helt perfekt) upplevelser oavsett om jag är själv i soffan, eller vi är flera eller om jag vill ligga, sitta, stå på huvet åt något håll i soffan.
Slutligen så vill jag "gnälla" lite jag också, för jag tycker det verkar som att du är lite ute och cyklar när du skriver:
Att återge ett höjd-perspektiv i en normal hembio-anläggning ställer otroligt höga krav på både högtalare och kring-utrustning och inte ens då så är "höjdperspektivet" speciellt tydligt även om den extremt duktig ljudtekniker ger sej på utmaningen med att mixa in ett höjdperspektiv med enbart 5 horisontella kanaler tillgängliga.Vill dom att det skall låta som det kommer åvanifrån får dom fixa det i mixningen.
Det finns förvisso vissa musik-utgivningar i flerkanals-stuk där lfe-kanalen används för just höjd-perspektiv, men det är inget som förekommer i filmer...
Återigen så inser nog de flesta att en höjdleds justering av bak-högtalarna är en kompromiss där en högre placering kanske innebär en högre prioritering av ljud som t.ex. åska och regn (dessa ljud brukar ju normalt sett utspelas OVANFÖR våra huvuden), och en lägre placering kanske innebär en högre prioritering av ljud som t.ex. panoreringar av bilar som dundrar genom rummet...
Det har alltså inget alls att göra med bortkastade pengar...
Å andra sidan så kanske jag talar för döva öron (eller skriver för blinda ögon), ser man inte på speciellt många filmer och framförallt inte film av varierande genre så kanske man inte förstår detta dilemmat med prioriteringar som andra mer "initierade" människor lider av...
Postad 09 August 2005 - 03:02
Pja, jag får väl gnälla för egen del. hehe...Mycket gnäll enligt min mening!
.....
Den andra typen av ljud är "diffusa" ljud av typen "atmosfärs-ljud", som exempel regn, vind, akustik och liknande.
.....
Detta medför att man måste kompromissa!
Regn smattrar mot marken (där jag bor...) ifall man e utomhus å inte har ett paraply. Inomhus tycker jag att det hörs tydligast från rutorna i det fall det blåser, annars hörs det knappt så vida man inte har ett fönster öppet.
Vinden viner kring öronen, inte åvanför...
"rums akustik" når lyssnaren från alla håll å kanter, handlar mycket om saker runt omkring oss i vardagsmiljö.. varav mycket som låter finns merparten på bord eller hyllor i lagom höjd (telefoner, tangentbord kastruller på en spis).
Jag skulle nog lyfta på ögonbrynet ifall det ringer i en bordstelefon i det övre bakre hörnet....
Självklart, upplever man det som störande bör man ju dämpa eller diffusera det.
Jag kommer naturligtvis experimentera med höjden, dumt vore annars, så fort jag har en duglig lokal(i min mening, så gott som tvärdöd)
Just från start känns det inte som jag har nåra bra anledningar å hissa upp dom.
Belastningen på min anläggning har varit ca 75% musik och 25% film.
Jag tycker om att lyssna på musik i hörlurar, därför är det (ibland, beror så mycket på materialet) skönt att även lyssna på musik i olika surround simulationer.
Redigerat av Unregisteredd17966f2, 09 August 2005 - 03:05.
Postad 09 August 2005 - 11:35
Fördelen jag upplevde var att vissa direkt-ljud lät lite mer trovärdiga, bilar som for genom rummet, rikoschetter och handling som utspelas bakom lyssnaren hamnade lite mer "rätt" med bakhögtalarna placerade lågt.
Men å andra sidan så blev det inte bra när ljud som akustik (t.ex. inomhus i stora lokaler, grottor och liknande) spelades upp, känslan av stor lokal mer eller mindre försvann och det som återstod lät mer som något slags syntetisk "eko-effekt", vidare så lät inte heller utomhus-akustik bra med högtalarna lågt placerade...
Av denna anledning så har åtminstone jag dragit slutsatsen att bakhögtalarnas placering hos många människor helt enkelt beror på vad dessa människor prioriterar.
Kompromisser är oundvikligt i dessa sammanhang, min kompromiss är givetvis den jag tycker är bäst (av alla jag har testat), det skulle förvåna mej mycket om det finns folk som har testat alla möjliga placeringar av bakhögtalarna och bestämt sej för en placering som dom inte anser vore den bästa kompromissen...
För er som inte gillar denna typen av kompromisser så kan jag bara tipsa er om att prova "omnipolära" bakhögtalare. Något som (IMHO) jag tycker är den minst "onda" kompromissen.
Postad 09 August 2005 - 11:40
Har man "stativ-högtalare" som bakhögtalare så kan man ganska lätt testa om man gillar den "omnipolära spridningen.
Eftersom mina egenhändigt byggda bakhögtalare står på "verkstan" (min inglasning) och väntar på att få sin slutgiltiga finish, så använder jag förnärvarande ett par AE Evo-1'or som bakhögtalare.
LIGGANDE!!
Det blir inte fullt så fin spridning med dessa liggandes som med mina egna omnipolära bakhögtalare, men man får ett ganska bra hum om hur omnipolära bakhögtalare skulle kunna fungera ljudmässigt...
Mina ligger på stativ 70cm över golvet för att det "försvinner" lite mer ur ljudbilden på så sätt...
PROVA!
Postad 11 August 2005 - 11:26
Tack för feedbacken Krasse...Har man "stativ-högtalare" som bakhögtalare så kan man ganska lätt testa om man gillar den "omnipolära spridningen...... Mina ligger på stativ 70cm över golvet för att det "försvinner" lite mer ur ljudbilden på så sätt...
PROVA!
Ahem.. jag fick en liten men effektiv chock när jag lyssnade på Audio Vector häromdan. Jag lyssnade på Mi1 seriens olika varianter.
Bara genom att vi hade två olika stativ på två lite olika höjder (ena var på ca 50cm andra kanske på 65-70cm) så fick man två riktigt olika karaktärer på högtalaren! Både skrämmande och informativt.
Kunde knappt tro mina öron. Från lite återhållsam, kontrollerad och torr -till- köttig varm och go' på bara max 20 cm höjdskillnad! Fanken otroligt tyckte jag.
Vilken skillnad kan då hissning till 170 cm göra ?!!?
Prova?!?! Kan du lita på! Jösses anåda. Rätt schysst metod är att plocka in två någorlunda synkroniserade polare som håller burken framför sig och varierar samtidigt upp/ner och sidled. Snabbt och effektivt.
Läste även nyss om "WASP" metoden, verkar fräck och bra.
(man har en polare som irrar runt i rummet konstant babblandes och man markerar i golvet enligt ett system var det "låter bra helt enkelt")
Så nu återstår bara väntan på nya burkarna..... en vecka till.. en vecka till... ("hel lotusställning + mantra" I will make it....)
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
10 bilder
32 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?