Sitter som vanligt på fredagar och spanar på nätet efter bilder av hembiorum. Min fundering i dag är hur folk sätter ljusslangar i taket!? Alltså det synns att det måste vara ljusslang men man tycks inte se själva monteringen? På de flesta bilderna jag sett sitter ljusslangarna i tak som har så kallade "soffits" Jag tycker det ser riktigt läckert ut när ljuset lyser upp taket lite diskret utan att man ser själva slangen vart sjutton fäster dom prylarna??
Postad 22 April 2005 - 19:22
Hej!
Sitter som vanligt på fredagar och spanar på nätet efter bilder av hembiorum. Min fundering i dag är hur folk sätter ljusslangar i taket!? Alltså det synns att det måste vara ljusslang men man tycks inte se själva monteringen? På de flesta bilderna jag sett sitter ljusslangarna i tak som har så kallade "soffits" Jag tycker det ser riktigt läckert ut när ljuset lyser upp taket lite diskret utan att man ser själva slangen vart sjutton fäster dom prylarna??
Postad 22 April 2005 - 20:00
När jag tidigare kollade film mm i vardagsrummet så satte jag upp en ljusslang bakom duken.
Detta kanske inte är exakt det du söker, men jag visar här några bilder över hur jag monterade denna ljusslang.
Det jag gjorde var att limma fast slangen med hjälp av smältlim (limpistol).
Funkade kanon, slangen satt benhårt & inget av hur den var fäst syntes efteråt.
Bra om slangen får vara tänd någon timma före montering då den blir mycket mjukare och smidigare när den är varm.
Kanske något att gå på i alla fall.
En liten varning har jag dock.
I fall du som jag tänkt använda de lite ljusstarkare utomhus belysningarna så se till att låta den vara tänd ett bra tag och bränna in sig innan du tar in den. Annars kommer en obehaglig plast doft att sprida sig i din bostad.
Ram_bygge.jpg 62.55K
116 Antal nerladdningar
Ram_klar.jpg 61.83K
136 Antal nerladdningar
Duk_belysning.jpg 59.78K
173 Antal nerladdningarent]
Detta kanske inte är exakt det du söker, men jag visar här några bilder över hur jag monterade denna ljusslang.
Det jag gjorde var att limma fast slangen med hjälp av smältlim (limpistol).
Funkade kanon, slangen satt benhårt & inget av hur den var fäst syntes efteråt.
Bra om slangen får vara tänd någon timma före montering då den blir mycket mjukare och smidigare när den är varm.
Kanske något att gå på i alla fall.
En liten varning har jag dock.
I fall du som jag tänkt använda de lite ljusstarkare utomhus belysningarna så se till att låta den vara tänd ett bra tag och bränna in sig innan du tar in den. Annars kommer en obehaglig plast doft att sprida sig i din bostad.
Ram_bygge.jpg 62.55K
116 Antal nerladdningar
Ram_klar.jpg 61.83K
136 Antal nerladdningar
Duk_belysning.jpg 59.78K
173 Antal nerladdningarent]
Redigerat av Hell-man, 22 April 2005 - 20:01.
Postad 23 April 2005 - 09:13
Hell-Man: Det var precis det jag var ute efter! Det ser riktigt snyggt ut! Men jag undrar vart dom gömmer slangen när de monterar i taket?
Postad 23 April 2005 - 12:30
Hell-Man: Det var precis det jag var ute efter! Det ser riktigt snyggt ut! Men jag undrar vart dom gömmer slangen när de monterar i taket?
De flesta (alla) använder sig av en smyglist av olika dimension, ex som en 'låda' som går runt väggarna med ca 5 cm mellanrum till taket. Inne i det smygutrymmet som uppkommer fäster man ljusslangen. Är på jobbet nu och kan inte riktigt hitta exakt vem det var som visade det snyggt, men jag gissar på Euphonic eller BioBanditen.
Postad 23 April 2005 - 13:25
Så här har jag gjort, massor mer bilder i min gästbok. Bara en list som lämnar ett glapp om ca 5 cm upp till taket sen stoppa in en ljusslang när nere. Men det kräver ju en ganska fet list.
Jag vet andra som har en skiva på horisontalen och sedan monterat en list 90 grader mot det - en lite annan look om man gillar det.
.jpg)
https://www.minhembi...ndpost&p=720939
Jag vet andra som har en skiva på horisontalen och sedan monterat en list 90 grader mot det - en lite annan look om man gillar det.
.jpg)
https://www.minhembi...ndpost&p=720939
Postad 23 April 2005 - 20:17
EuphoniC: Hel rätt!! Det där har du gjort riktigt riktigt snyggt! Förstår jag det rätt så har du satt listen på din "soffit" kant så den döljer ett visst hålrum där spots och ev kablar är monterade? Då jag funderar på att göra en "soffit" runt hela rummet för att dra såväl HVAC som kablar så får jag nog fundera ut någon lösning som Hell-man nämde med smyglist eftersom jag kanske inte får något hålrum som du har. För övrigt tyckar jag din lösning är den absolut snyggaste och den man strävar efter ur estisk synvinkel. Nu är jag lite ny på det här med forum så jag vet inte hur jag ska komma åt din gästbok för att kunna se mer bilder men om någon kunde skriva vart jag ska "klicka" så är jag mycket tacksam.
Postad 24 April 2005 - 06:35
Klicka bara på länken nedanför bilden så är du *vips* i min gästbok. Rent generellt så hittar du Gästböckerna under forumet "Prisjakts forum > Hemma > Galleri & Filmsamlingar" 
Listen döljer inget hålrum utan jag har satt upp en balk som fibriten (det i taket) är sprutad ned på där listen också sitter.
Som du säger, i nedsänkningen kan man dölja mycket - så även i mitt fall, ström förstås, i den högra kanten och signalkablar i den vänstra som leder via 3 50/45mm kabelrör bakifrån till fronten. Men det står mer om detta i min gästbok, dels bit för bit som jag gjort, om kabelrördragning, inspektionslyckor, elcentral, osv osv. Tyvärr har äldre bilder trillat bort och jag har inte uppdaterat länkarna

.jpg)
Listen döljer inget hålrum utan jag har satt upp en balk som fibriten (det i taket) är sprutad ned på där listen också sitter.
Som du säger, i nedsänkningen kan man dölja mycket - så även i mitt fall, ström förstås, i den högra kanten och signalkablar i den vänstra som leder via 3 50/45mm kabelrör bakifrån till fronten. Men det står mer om detta i min gästbok, dels bit för bit som jag gjort, om kabelrördragning, inspektionslyckor, elcentral, osv osv. Tyvärr har äldre bilder trillat bort och jag har inte uppdaterat länkarna

.jpg)
Postad 24 April 2005 - 18:48
EuphoniC: Grymt, imponernade bio bygge!! Efter att ha läst igenom gästboken har jag fått massor av bra lösningar på problem som jag gått o funderat på! Kämpa på och jag ser fram emot fler bilder!!
Postad 24 April 2005 - 18:54
Tack! Kul att kunna ge lite inspiration och idéer om lösningar hur man kan göra och kanske hur man INTE ska göra (sett hur jag gjort och inte gillar det hehe)
Det är bara att du håller ett öga i galleri-forumet, det lär komma bilder lite mer frekvent nu än tidigare
Funderar du över något specifikt som inte finns med i tråden - på bild, så kan du PMa jag har bilder i överflöd på det mesta ajg gjort.
Det är bara att du håller ett öga i galleri-forumet, det lär komma bilder lite mer frekvent nu än tidigare
Funderar du över något specifikt som inte finns med i tråden - på bild, så kan du PMa jag har bilder i överflöd på det mesta ajg gjort.
Redigerat av EuphoniC, 24 April 2005 - 18:55.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
43 bilder
217 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?