Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Behandla Valnötsskiva?

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 July 2005 - 09:15

Kristoffer_M
  • Kristoffer_M
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Jag har köpt en Valnötsskiva på Bauhaus som skall bli ett skrivbord. Dock tycker vi att den är aningen ljus och betydligt mer lik ekparketten än de mörka valnötshyllorna vi vill sätta på väggen.

Min fråga är om det finns något bra sätt att behandla skivan så att den blir mörkare men inte förstör "Valnötkaraktären"..

Tack på förhand, Kristoffer

Postad 14 July 2005 - 10:02

Hellgun
  • Hellgun
  • Forumräv

• 581 inlägg
  • 0
Är den oljad? Om inte så blir den mörkare av olja, kanske finns pigmenterad olja också. Annars så kan man ju betsa den i en mörkare nyans men det funkar nog knappast om skivan redan är oljad.

Postad 14 July 2005 - 11:08

Kristoffer_M
  • Kristoffer_M
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Jo, den är väl i alla fall grundoljad. Men någon pigmenterad olja på det då alltså?

Postad 14 July 2005 - 11:44

Unregistered2cf25269
  • Unregistered2cf25269
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0
Grundoljad.. hmm...

Hade jag varit dig hade jag köpt sandpapper (80kornigt) och en kloss och slipat ner skivan litegrann. Mest för att få bort en del av oljan. Har du slipmaskin är det ännu bekvämare.

När du gjort detta ska du blöta ner skivan med en trasa/svamp/handduk eller liknande. Se till att fukta skivan jämnt. Inte göra den dyngsur. När skivan sedan torkat kommer du märka träfibrerna har rest sig. Slipa bort dessa. Använd ett 120-kornigt papper.

Gör om proceduren igen. Dvs, blöt ner skivan - låt den torka (tar kanske nån timme) - och slipa. Men nu med 180 kornigt eller finare om du så behagar.

Detta kan du upprepa många ggr men efter 2ggr bör du vara nöjd.

Köp nu denna bets: "Herdins äkta bets - Mörk valnöt". Den ljusa valnötsbetsen var imho inte alls snygg.

Denna bets (mörk valnöt) har jag betsat ett bord med. När jag kommer hem kan jag lägga upp en bild.

Vad du nu ska göra är inte att läsa på bruksanvisningen. Det står att du ska blanda ut hela påsens innehåll med 2.5L vatten (om jag inte missminner mig), men följ inte anvisningen.

Börja med att dela innehållet i hälften (mest för att spara lite, annars kostar en ny påse bara 29:-) och tillsätt lite vatten i taget. Ju mer vatten - desto ljusare i nyans. Lite vatten = mööörk bets och vice versa.

Nu har du ju ingenting att testa betsen på. Så att du köper en testplanka eller liknande i samma träslag är väl att rekomendera. Ju mer tid och noggrannhet desto bättre blir reultatet.

Stryk ut betsen med en svamp eller pensel. Stryk längs mer ådringen.

När du sedan betsat och fått den nyans du vill brukar resultatet se lite matt ut - precis som en obehandlad skiva. Men nu får du olja eller klarlacka som du vill. Sedan har skivan förhoppningsvis blivit en aning mörkare.

Omständigt kanske. Men lärorikt. :lol:

Redigerat av Unregistered2cf25269, 14 July 2005 - 11:48.

Postad 14 July 2005 - 11:54

Kristoffer_M
  • Kristoffer_M
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Oj! Tack, ja det låter intressant!

Det som dock oroar mig är att man på Bauhaus Gbg inte ens sågade till Valnötsskivan åt mig för att den är "impregnerad med hackspettsgift och den dammar så". I Uddevalla däremot sågade dom glatt till den åt mig!

Om jag nu skall på och slipa massa undrar jag hur "farligt" det egentligen är. Någon som vet? Har inte direkt tillgång till någon bra lokal för sådant...

Postad 14 July 2005 - 12:10

Unregistered2cf25269
  • Unregistered2cf25269
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0
Att de sa att det dammar och är farligt löser du i såna fall med kläder och munskydd. Det är bara linda en handduk runt munnen och ha ett par brillor på dig. Skivan mår iaf inte dåligt av att den slipas.

Det där med lokal kan jag tyvärr inte hjälpa dig med. Eftersom det bara är en skiva och det är soligt ute får du väl bära ut den varje gång du ska arbeta med den. Som sagt - omständigt, men slutresultatet blir nog bra.

Hackspettsgiftet i sig tror jag inte är särskilt farligt när det gäller att arbeta med trät. Man ska väl inte förtära det, likväl som vilket gift som helst. Giftet håller ju borta alla hackspettar så att trät inte ska förstöras med håligheter och jag tror inte att man använder gift på en träskiva som skall användas som inredning om giftet har negativa effekter på trät.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.