Hej alla gladaOch eftersom du [
B]Hembio Aron[/B] nämnde bilen, så utgår jag från att du vill ha en baslåda till bilen, som presterar ett visst ljudtryck.
Det är ju naturligtvis så som
x-12 skriver i sitt inlägg, att om man inte kan få uppgifter på ett element,
så är det ingen idé att börja prova - både bortkastade pengar & tid.
Det tar nämligen lite tid att räkna ut en låda, personligen brukar jag vilja göra det på ett papper, för att se om siffrorna blir relevanta.
Så om man nu letar efter lämpliga komponenter, ska man ha i tanke att 1 enda bra element kommer att spela skjortan av flera dåliga/billiga baselement.
Man ska därför inte snåla, då är det bättre att köpa en färdig låda som du har möjlighet att prova i bilen innan.
Nåväl materialet blir då nästa fråga, om man ska ha plywood/spånskiva/mdf/armerad betong och valet är inte helt självklart, valet av material beror nämligen på storleken på lådan och kostnaden för bygget.
Men oavsett, limma dubbla skivor (gäller ej betong) och lägg i press innan du sågar ut lådan.
Komponenterna i ett filter består av
Kondensatorer och
Drosslar,
så det behöver du om det inte finns på Slutsteget eller i Huvudenheten.
Anslutningsplint är väl estetiskt men ej nödvändigt, man kan lika gärna borra ett hål, dra igenom en
extra lång bit kabel och sedan
fylla igen hålet med
trälim/fogmassa.
Ett het tips är att använda riktigt grov kabel och helst löda fast kabelskor, om elementet tar såna. Det är också en fördel om du har en bit
tätningslist (sådan som brukar sitta i fönstren hemma) för att täta hålet där Högtalaren monteras.
Dämpull är något som behövs lite
olika mycket beroende på lådtyp. Försök få tag på en
blandad ull med
olika längd på fibrerna. Ger mest effekt i slutna lådor.
Och är det en basreflexlåda du ska bygga, så köp gärna ett
färdigt kit med Dämpull , rätt dimension på basreflexrör och 2 basportar med
rejält välvda kanter, för att minska blåsljud. Man sparar pengar på kompletta paket.
Så vad kan man dra för slutsats av detta då , ska man ha lite bas som fyller ut lönar det sig inte med tanke på att både BRL & MDS säljer billiga lådor, men vill man ha tryck så finns det en klar fördel att bygga själv ... men det kommer att kosta kulor ...
Tänk bara på att
dimensionera valet av Bashögtalarelement tillsammans eller med tanke på slutsteget, du har/ska köpa.
Personligen vet jag att det finns såpass mycket man kan nämna när det gäller att bygga, som du märker. Så det borde startas ett/en
Forum/Tråd/Länk i ämnet.
Så att så många som möjligt har chans att ta del av informationen, det finns risk att den annars bara försvinner i mängden ...
Man brukar ju inte se skogen för alla träd...
Funderar på att starta en iallafall, nästa gång jag är inne och har lite tid över om jag inte har sett någon passande tråd då...
Sist men inte minst:
Siffrorna som du behöver hålla koll på är följande
Vas
Qts
MAX WATT FÖR ELEMENTET så man inte eldar upp elementet på en gång...
Överkurs är Fs , fG (max) , fX (max) , F x(max)
Gick tillbaka därav redigeringen och såg ju att du frågat om Proson, jo jag skulle inte tveka på att köpa ett annat märke... även om Proson är billigt har jag svårt att tänka mig att man blir nöjd... och framsystemen i samma serie låter grötigt
MVH
/Passerati
Redigerat av Unregistered1041101d, 29 July 2005 - 02:54.