/ Joakim
Från TV-rum till BIO-rum på ? dagar.
Postad 26 March 2006 - 21:53
Postad 28 March 2006 - 18:58
Mycket bra jobbat, blir finfint....ge oss mer!!!
Postad 03 April 2006 - 12:07
Jag är mycket imponerad. Har suttit hela lunchen och läst tråden från början till slut.
Måste hålla med föregående skribent.. "*avis*....Tänk ändå den som hade hus,pengar,tålamod,ork,tid,kunskap.."
Väntar med spänning på fortsättningen.
Och när jag väl fått tummen ur och köpt mig en stor fin lägenhet eller ett hus så är du mer än välkommen att bygga ett hemmabio-snacka-tv-rum åt mig också.
Postad 04 April 2006 - 00:19
Tackar för idén med skjutdörren...
Vad blev det för premiär film?
Postad 05 April 2006 - 12:58
Tackar.Grattis till ett finfint rum.
Tackar för idén med skjutdörren...Det är en klockren lösning på ett problem jag grunnat på läääänge nu...
Vad blev det för premiär film?
Jag är själv nöjd med skjutdörrarna. Praktiskt att skuta in dem i väggen när det inte är filmdax. Ljudisoleringen fungerar också bra. Visserligen inte optimalt men tillräckligt för våra ljudnivåer. Tyvärr så skulle man ju helst haft lite mörkare tapeter/färg för när det är ljus bild på duken lyser hela rummet upp. Sedan blir det lite spännande att se hur varm det blir i rummet nu när det (kanske) blir vår och sommar.
Nu skall min fru hitta en matta och gardiner (att det skall vara så svårt?
Kommer inte ihåg vilken film, det har blivit en hel del nu. Får man ungarna i säng tidigt så hinner man ju med 2 på samma kväll. "Batman begins" var nog en av dom första tror jag.
Postad 21 April 2006 - 12:19
Mycket bra och riktigt gjort (+ i kanten)
Du få när som helst göra om hemma hos mig....:-)
/D
Postad 20 June 2006 - 11:06
Motorduk och LCD TV är iallafall på plats.
Strular fortfarande med HTPC:n.
Bilder kommer, sen...
Postad 02 July 2006 - 17:04
Hoppas på ett ryck nu under semestern.
Motorduk och LCD TV är iallafall på plats.
Strular fortfarande med HTPC:n.
Bilder kommer, sen...
är det inte "sen" snart ?
Postad 04 July 2006 - 05:37
Jag har ett problem och undrar om någon där ute redan har en lösning:
- projektorduken sitter rakt ovanför LCD-TV:n men tyvärr är den platta TV:n inte tillräckligt platt...
- "platt-TV:n" är ca 15cm(?) och står ett par cm från väggen.
- jag behöver alltså få ut duken ca 20cm från väggen.
- jag kan inte sätta duken i taket då "black-drop" inte räcker till för att få den höjden jag vill ha.
- jag vill inte att duken skall hänga 20cm från väggen hela tiden (ser inte bra ut)
Hur gör man för att kunna dra ut duken när det är film-dax och sedan putta in den när det är Bollibompa? Det är en motorduk så det hänger en sladd bakom och det finns en manöverdosa till vänster om duken.
Postad 07 July 2006 - 12:05
Gångjärn: 2*antal fästen
fyrkantsrör eller nått: 1*antal fästen, á 20cm
montera ihop gångjärn och fyrkantsrör på bra sätt.
montera på motorduk
montera altihop på vägg.
resultat: När duken inte används så är den 20 cm på "sidan" om platsen den är på när det är visning.
Visst, handjagat, men jag tror det är enklaste lösningen just nu iallafall. Går säkert att sätta en motor på en av benen som får lyfta ut duken.
Postad 09 July 2006 - 19:30
Jo, kan du förklarara vad du menar med "varannan vård skulle vändas upp och ned!"? Vad är en "vård"?
Postad 10 July 2006 - 06:54
EDIT:
Blandade inte ihop dem
Det räcker inte att vet själv vad man menar
Men med den nya bilden i inlägget nedan, är det i alla fall glasklart.
Redigerat av GrodanB, 10 July 2006 - 07:48.
Postad 10 July 2006 - 07:22
Grodan du blandar ihop dom =)
Bifogad fil(er)
Redigerat av wasd77, 10 July 2006 - 07:24.
Postad 11 July 2006 - 09:17
En våd är en "remsa" tapet på väggen. Man skär till ett antal våder av en tapetrulle som man sen sätter upp.
Jag förstod första gången du förklarade
Men om man ska vända varannan upp och ner hur blir det då om man har mönster som inte kan vändas upp och ner? Eller ska man endast vända upp och ner när man inte har tydliga mönster?
Redigerat av Trekker, 11 July 2006 - 09:19.
Postad 11 July 2006 - 11:20
På tapeten står det om den skall mönster passas mellan våderna eller om det inte spelar nån roll. Och det kan även stå att mönstret är gjort för att vänster sida passar mot vänster sida= man får vända varannan upp och ner.En våd är en "remsa" tapet på väggen. Man skär till ett antal våder av en tapetrulle som man sen sätter upp.
Jag förstod första gången du förklarade
Men om man ska vända varannan upp och ner hur blir det då om man har mönster som inte kan vändas upp och ner? Eller ska man endast vända upp och ner när man inte har tydliga mönster?
Står även info om man ska lägga våderna kant i kant eller om dom ska överlappa lite. Allt har med mönstret att göra.
Postad 23 August 2006 - 04:02
Har du några tips för en nybörjare?
Vad ska jag tänka på?
mvh Anders
Postad 23 August 2006 - 05:50
2. Måste ha barnvakt, annars går det väääldigt lååångsamt. Se till att rummet går att stänga till. Om man måste plocka fram och plocka bort varje gång man skall göra något tar det också tid (och humör). Räkna med att ha byggdamm i hela huset under byggtiden.
3. Försök att ha virke inne en vecka innan man börjar bygga. Reglar vrider sig och lister krymper när dom torkar.
4. Köp ett hus som har raka väggar. Mesta tiden (kändes så) gick åt att räta upp väggar och tak.
ps.
Har nu äntligen beställt en HTPC. Kanske får jag tid att skruva ihop den i helgen.
ds.
Postad 23 August 2006 - 06:26
Tyvärr så har jag inget hus till förfogande men min bostadsrätt får duga
Ska avvakta lite då vi kanske ska få vindsvåning i våra lägenheter. Då blir det ett dedikerat biorum
Gillar dina lösningar med kabeldragningen. Riktigt skönt o slippa ha allt sånt framme och även
ha alla kablar framdragna om man skulle behöva.
Hur mycket kostade detta projekt om man bortser från elektroniken?
mvh Anders
Postad 23 August 2006 - 07:03
- reglar 2 kkr
- spån&gips 2 kkr
- isolering 0,5 kkr
- el & elcentral 2 kkr
- dörrar 1,5 kkr
- lister golv & tak & fönster 1 kkr
- färg&tapeter 4 kkr
- gardiner ? kkr
- övrig ?
Herregud, måste du fråga det?
Dessutom vill vi byta ut soffa & fotöljer & bord. +20kkr ? Stön.
Men försöker att tänka på alla pengar man "tjänat" på att göra det själv...
Postad 25 August 2006 - 15:11
Postad 27 August 2006 - 06:46
Jo, jag är själv inte helt nöjd med tapeterna. Men eftersom det är ett kombinerat BIO&TV&TJöTA rum så föll valet på dessa. Egentligen är dom på tok för ljusa när man har på projektorn.Personligen så hade jag haft samets tapeter/tyg något i stil med BioRoyal här på Forumet
Postad 27 August 2006 - 06:51
Så har jag äntligen fått tummen ur och skaffat mig ett HTPC chassi (Silverstone LC17). Min gamla ”värsting” hempc från 2002 skall byta kläder för att bättre passa in mot min förstärkare (Yamaha RX-V650). Tanken är att i framtiden, när HDTV blir aktuellt på det digitala marknätet, byta till lite modernare och kraftfullare grejer. Men detta får räcka tillsvidare.
bild_01.JPG 42.67K
3 Antal nerladdningarScaleron till vänster och Silverstone LC17 till höger. En fläkt ligger på lådan som skall kyla hårddiskarna.
bild_02.JPG 35.75K
1 Antal nerladdningarHTPC uppackad.
bild_03.JPG 55.36K
0 Antal nerladdningarSå, nu är det bara att kavla upp armarna…
bild_04.JPG 94.96K
0 Antal nerladdningarRiktiga dynamitkort 2002…
bild_05.jpg 64.37K
0 Antal nerladdningarSå var moderkortet&PSU flyttat. Underbar passform.
bild_06.JPG 58.76K
0 Antal nerladdningarRacken till höger är ett HDD rack med en PAPS 80mm fläkt. Fläkten är på 12 dB så den kommer inte att höras, men inget annat är utbytt för att dämpa ljudet så det kommer nog at bli en ”upplevelse”…
bild_07.JPG 68.74K
0 Antal nerladdningarHDD rack, ljud- och grafikkort på plats. Längre än så här kom jag inte igår. Jag måste köpa lite kablar och tänkte också skaffa en ny DVD-ROM när jag ändå håller på.
Postad 27 August 2006 - 09:31
Är lite nyiken på din konvertering till htpc, har du stött på några prob. har tänkt göra likadant.
Silverstone chassit är grymt snyggt.
Hoppas att allt funkar bra.
Postad 27 August 2006 - 20:46
Idag köpte jag de sista delarna och fick ihop burken. Problem? Passformen var som sagt underbar, men jag vet inte hur många gånger jag skruvade i och ur HDD och DVD:n. Antingen så satte jag master över och slaven under vilket gjorde att man måste vrida IDE kabeln ut och in. Eller så vände jag DVD:n bak och fram… Japp, jag gjorde alla fel man kunde och flera gånger till på köpet. Och när jag hade allt på plats så märkte jag att jag var tvungen att ta loss det igen pga att ex ATX-kontakten satt under DVD-racket, osv... Men jag lyckades få till DVD fronten på första försöket!
bild_10.jpg 66.48K
1 Antal nerladdningarAllt på plats, bara krängningshämmaren tvärs över som saknas.
bild_11.jpg 48.78K
0 Antal nerladdningar Och framifrån. HDD:n sitter ovanför DVD:n, dvs endast ett av diskuttagen används.
bild_13.jpg 37.09K
0 Antal nerladdningarBlä! Usch och fy. Måste spika ihop en ny rack asap.
Postad 27 August 2006 - 21:00
/Victor
Postad 27 August 2006 - 21:08
Lådan ser supernajs ut, men som sagt... kan du ge lådan lite betyg ?Hur är byggkvalitet mm? Den är ju väldigt billig jämfört med liknande lådor...
Tack på förhand
Passerati
Postad 28 August 2006 - 06:07
Lådan ser supernajs ut, men som sagt... kan du ge lådan lite betyg ?Hur är byggkvalitet mm? Den är ju väldigt billig jämfört med liknande lådor...
Tack på förhand
Passerati
Jag ger lådan 8 av 10 möjliga (biostolar?). Rena mekanot. Inga problem alls med passformen, problemet var mina kunskaper i datorskruving. Som jag skrev tidigare så fick jag inte DVD-racket att passa och var nära att ta fram plåtsaxen. Men sedan såg jag att jag vänt lådan bakochfram och då passade allt som det skulle. När man satte dit ex moderkortet eller DVD-racken så såg man hela skruvhålet. Dvs inga sneda skruvar så man måste kämpa och svära. Bara skruva rakt in. Men obs, en magnetisk skruvmejsel är att rekommendera. Enligt Microstore så kan vissa moderkort ha avvikande hålbild (ej ATX-standard?) Hur som helst så passade mitt MSI-kort direkt.
Måste jag klara på något så är det locket, som jag inte fick att passa riktigt. Det sitter där det skall sitta men jag var tvungen att spänna det sista med skruvarna bak. Nu kanske det skall vara så också, annars kanske det finns risk att det börjar vibrera, eller nåt. Tycker att de flesta chassin jag pillat på har lite knepiga lock.
Sedan blir det ju trångt, naturligtvis. Men tog man bara allt i rätt ordning så var det inga större problem (vilket jag tyvärr inte gjorde...).
För med om SILVERSTONE LC17
Redigerat av menhallå, 28 August 2006 - 06:12.
Postad 20 September 2006 - 07:25
(Fick inget bra ljus på bilderna med digitalkameran.)
bild_1.jpg 36.31K
0 Antal nerladdningarTV:n står på en provisorisk hylla av spånskivor. Ny hylla måste fram.
Bild_2.jpg 38.06K
0 Antal nerladdningarKablar som farthinder till barnens 3-hjulingar. Stor risk att barnen skulle slita och dra i kablarna, därför är nu kablarna inbyggda i väggen. Nya bilder asap.
bild_3.jpg 30.48K
0 Antal nerladdningarFusk-front-högtalare. Målad (sandfylld) låda under surround högtalare skall föreställa en Yamaha NS-515F. Tanken är att jag skall hitta riktiga frontar och att dessa surrounder sedan kommer upp på bakväggen. (Gjorde svarta fötter men blev inte så bra.)
bild_4.jpg 42.05K
0 Antal nerladdningarKabelbedrövelsen. Detta är alltså borta idag men jag har ännu inte tagit nya bilder. Jag hittade 2 st ”döda kablar” i ormboet när jag städade upp kablarna…
Postad 23 September 2006 - 07:18
bild21.jpg 53.11K
0 Antal nerladdningarHoprullat en scart, en VGA och 2 st högtalarkablar(1.5mm2 och2.5mm2) alla på 10m. Tänkte att drar jag nu nya kablar så kan jag ju pressa in en subwoofer–kabel också, ifall att man vill ha subben fram istället för bak. Helst 2.5mm2 pga lågnivåsignal (fick dit den till slut).
bild22.jpg 33.48K
1 Antal nerladdningarJag kunde lirka loss dörrfodren med en yxa och en tunn ”skyddsskiva”. Golvlisterna hade jag skruvat fast (gillar skruv
bild23.jpg 32.25K
0 Antal nerladdningarHär har jag sågat ett hål bakom centern och plockat ut HDMI och nätkabeln (se tidigare bilder i tråden). Jag har också skurit ett spår för de nya kablarna i gipsen (men inte i spånen som ligger bakom. Skruvarna till golvlisten kommer precis ovanför kablarna.
bild24.jpg 36.31K
0 Antal nerladdningarDen första golvlisten på plats.
bild25.jpg 32.85K
0 Antal nerladdningarOch runt dörren.
Redigerat av menhallå, 23 September 2006 - 07:18.
Postad 01 October 2006 - 21:05
Dukfästet 1.0
(ok, lägger ut bilderna ändå. Alltid roar det väl någon…)
Jag har inte tittat på duken sedan jag köpte platt-TV:n. Orsaken är att platt-TV:n inte är tillräckligt platt och duken, som hänger på väggen, tar i TV:n när man kör ned den. Alltså måste ett fäste/konsol tillverkas. Fästet behöver flytta duken framför TV:n, ca 17 cm ut från väggen.
Jag vill inte ha fasta fästen pga duken skymmer spottarna lite när den är i rätt läge (tror jag). Dessutom tror jag att den är lite mer diskret hopfälld mot väggen när den inte används. Alltså måste fästen gå att fälla ihop när man inte ser på duken.
Nej, inte motordrivet. Målet är: så enkelt som möjligt.
Fästet skall byggas i aluminiumprofil. Köpte 20x20mm rör från ’Horn i baken’ och aluminiumplåt från Classe: 400 x 250 x 2,0 för 94 Skr. Det blir 940Skr/m2!
bild1.jpg 52.81K
0 Antal nerladdningarFör att slipa till delarna var jag tvungen att köpa en bänk/band-slip. Denna hittade jag på Biltema.
bild2.jpg 29.61K
0 Antal nerladdningarFörb…! Metall är inte min grej. Jag vill ha en pelarborr.
bild3.jpg 25.31K
0 Antal nerladdningarEfter att det skitigt sig 4 gånger gjorde jag en mall och då gick det (lite) bättre.
bild4.jpg 56.77K
0 Antal nerladdningarBandslipen var inte dum. Mycket bra att slipa aluminium med. Fast man fick inte ha näsan för nära får då naggade man på frisyren… Läste någonstans här i forumet att aluminium inte leder värme så bra. Det gör det visst det!
bild5.jpg 38.72K
0 Antal nerladdningarÄntligen, efter många timmar. Uppe till höger ligger några av vargarna. Armarna är samman satta av 2st 20x20mm fyrkantsrör och 2 st 10x20x10 u-profiler som jag skruvat ihop. Svets? Nä, vad är det?
bild_10.jpg 40.11K
1 Antal nerladdningarKolla, bockat i skruvstädet! Ibland har man tur.
bild_11.jpg 40.84K
1 Antal nerladdningarSå, nu ser ni hur jag hade tänkt.
bild_12.jpg 35.25K
0 Antal nerladdningarHögra fästet på plats. Hoppfällt..
bild_13.jpg 40.14K
0 Antal nerladdningar..och utfällt. På detta sätt så kommer fästet att vara gömt bakom dukkassetten.
bild_14.jpg 33.56K
0 Antal nerladdningarOch vänstra fästet hopfällt..
bild_15.jpg 38.39K
1 Antal nerladdningar.. och utfällt. Armen är 17 cm så i utfällt läge skall armen stå 90 grader mot duken. Det var väl inte så illa, med tanke på förutsättningarna.
bild_16.jpg 43.39K
2 Antal nerladdningarSuck!
bild_17.jpg 43.99K
2 Antal nerladdningarDubbelsuck!!
Så kan man ju inte ha det! Alltså tillbaka till ritbordet.
1) Aluminium håller inte, starkare grejer måste fram.
2) Bredden på ”gångjärnet” måste vara så sort som möjligt. Då minskar vinkeln om det är lite glapp mellan fäste och armen.
3) Måste göra det enklare, dukfäste 1.0 var alltför komplicerad.
Redigerat av menhallå, 15 October 2006 - 19:26.
Postad 06 October 2006 - 17:58
Blev en tur till Linköping, men det var det värt. Köpte begagnat av en annan medlem här på MinHembio.
Orginalet och kopian.
bild_1.jpg 45.78K
0 Antal nerladdningarOrginalet är den till höger ifall någon undrar
bild_2.jpg 49.7K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av menhallå, 08 October 2006 - 18:44.
Postad 12 October 2006 - 21:16
Mitt infällbara dukfäste sket sig men hoppas jag får tid att skruva ihop en ny konstruktion nu i helgen.har det hänt något mer??!
väntar med såänning på fortsättningen.
Edit: fortsättning dukfäste...
Dukfäste 2.0
bild1.jpg 46.61K
0 Antal nerladdningarNä, men… ett paket?!
bild_2.jpg 52.89K
0 Antal nerladdningarÅåå, va fin.
bild_3.jpg 68.33K
0 Antal nerladdningarIngen kvalitetsborr, men skall väl räcka för mina behov.
bild_10.jpg 45.66K
0 Antal nerladdningarJag beställde plåtprofiler av en lokal plåtfirma. 2mm stålplåt.
bild_11.jpg 54.63K
1 Antal nerladdningarHär har jag börjat lite på det högra fästet.
bild_12.jpg 46.2K
1 Antal nerladdningarPlåt är hårdare än aluminium. Tänkte såga för hand men bytte snabbt till den elektriska sticksågen istället.
bild_13.jpg 50.5K
1 Antal nerladdningarSå här har jag tänkt nu. Starkare och mycket enklare.
bild_14.jpg 51.44K
1 Antal nerladdningarHöger dukfäste klart.
Redigerat av menhallå, 15 October 2006 - 19:35.
Postad 16 October 2006 - 21:05
bild_1.jpg 31.51K
1 Antal nerladdningarDuken skall komma några cm till in mot väggen. Tyvärr så monterade jag fästen lite för nära varandra och därför måste jag flytta ett fäste någon mm utåt. Jag statte fast en plåt för styrdosan på kassetten. Fast det blir mest fjärren som används.
bild_2.jpg 31.74K
2 Antal nerladdningarFästen skall målas, men nu var jag bara tvungen att få upp duken och projektorn, helt enkelt. Kabeldragningen skall också lösas på ett bättre sätt.
bild_3.jpg 34.96K
1 Antal nerladdningarDuken kommer ett par cm framför TV:n. Vad som återstår är att få till ett stopp som fixerar duken i utfällt läge. Nu måste man justera duken lite så att bilden hamnar rätt.
Tacksam för tips om hur jag skall lösa stoppet. Ett sätt är att först starta projektorn.
Redigerat av menhallå, 17 October 2006 - 06:02.
Postad 17 October 2006 - 20:43
Nice work!
Edit: Stoppförslag: Näst enklast möjligt. Dvs mekaniskt stopp med magnet (modell lite starkare (eller fler) skåpsmagnet(er))
/Victor
Redigerat av SweVictor, 17 October 2006 - 20:49.
Postad 18 October 2006 - 05:50
Jag är själv inne på samma lösning. Kanske klistra fast en magnet på en skruv så att man också har möjlighet att ställa läget lite. Fast läget är inte så kritiskt, huvudsaken är att den hamnar på samma ställe varje gång.Mycket snygg konstruktion! Själv har jag kört det enkla sättet och satt fästet i taket... Utanför tvn... TJOCK-tvn!
Nice work!
Edit: Stoppförslag: Näst enklast möjligt. Dvs mekaniskt stopp med magnet (modell lite starkare (eller fler) skåpsmagnet(er))
/Victor
Tyvärr så kunde jag inte skruva fast duken i taket pga jag ville ha duken på ca 50cm från golvet (1/3-del av bilden under ögonhöjd). Och Kingpin-dukens "blackdrop" räckte inte till.
Redigerat av menhallå, 18 October 2006 - 05:53.
Postad 03 November 2006 - 01:31
/Zarim
Postad 05 November 2006 - 20:21
Vad som återstår är en möbel för centern och TV:n samt en för HTPC:n och förstärkaren. Sedan skall mina 2 bakhögtalare upp fast det får jag ta när min fru är bortrest eller nåt...
Ja, och en sub skulle ju inte vara fel det heller. Hmm... snart jul.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
10 bilder
9 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?