Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Från TV-rum till BIO-rum på ? dagar.

203 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 26 March 2006 - 17:34

Unregistered168c8572
  • Unregistered168c8572
  • Lärjunge

• 472 inlägg
  • 0
Snyggt och en riktigt bra ide det där =)

/ Joakim

Postad 26 March 2006 - 21:53

northernlight
  • northernlight
  • Lärjunge

• 413 inlägg
  • 0
mennnn åååååååhhhhh... jag vill ju seeeee ;) Ta och kör igång nu... du har ffs pausat nog länge :D Nä skoja bara... kanonfint jobbat ;)

Postad 28 March 2006 - 18:58

slippy85
  • slippy85
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
*avis*....Tänk ändå den som hade hus,pengar,tålamod,ork,tid,kunskap,.......men än är man ung...Pensionärsbio kanske blir något.....

Mycket bra jobbat, blir finfint....ge oss mer!!!

Postad 03 April 2006 - 12:07

Unregistered7657e1f7
  • Unregistered7657e1f7
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0
Helt otroligt, vilket projekt!!
Jag är mycket imponerad. Har suttit hela lunchen och läst tråden från början till slut.
Måste hålla med föregående skribent.. "*avis*....Tänk ändå den som hade hus,pengar,tålamod,ork,tid,kunskap.."

Väntar med spänning på fortsättningen.

Och när jag väl fått tummen ur och köpt mig en stor fin lägenhet eller ett hus så är du mer än välkommen att bygga ett hemmabio-snacka-tv-rum åt mig också. :blink:

Postad 04 April 2006 - 00:19

Unregisteredd78813b6
  • Unregisteredd78813b6
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
Grattis till ett finfint rum.

Tackar för idén med skjutdörren...:blink: Det är en klockren lösning på ett problem jag grunnat på läääänge nu...

Vad blev det för premiär film?

Postad 05 April 2006 - 12:58

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0

Grattis till ett finfint rum.
Tackar för  idén med skjutdörren...:D    Det är en klockren lösning på ett problem jag grunnat på läääänge nu...
Vad blev det för premiär film?

<{POST_SNAPBACK}>

Tackar. ;)

Jag är själv nöjd med skjutdörrarna. Praktiskt att skuta in dem i väggen när det inte är filmdax. Ljudisoleringen fungerar också bra. Visserligen inte optimalt men tillräckligt för våra ljudnivåer. Tyvärr så skulle man ju helst haft lite mörkare tapeter/färg för när det är ljus bild på duken lyser hela rummet upp. Sedan blir det lite spännande att se hur varm det blir i rummet nu när det (kanske) blir vår och sommar.

Nu skall min fru hitta en matta och gardiner (att det skall vara så svårt? :lol: ) och så skall jag fixa "det där sista". Fler bilder kommer så småningom.

Kommer inte ihåg vilken film, det har blivit en hel del nu. Får man ungarna i säng tidigt så hinner man ju med 2 på samma kväll. "Batman begins" var nog en av dom första tror jag.

Postad 21 April 2006 - 12:19

kangas1000
  • kangas1000
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
TÄNK om jag bara hade en gnutta av ditt engagemang så skulle jag vara nöjd! Men jag vill se mera färskare bilder...

Mycket bra och riktigt gjort (+ i kanten)

Du få när som helst göra om hemma hos mig....:-)

/D

Postad 20 June 2006 - 10:49

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

• 2592 inlägg
  • 0
Men hur blev det då??? BILDER!! :D :D :D

case

Postad 20 June 2006 - 11:06

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0
Hoppas på ett ryck nu under semestern.
Motorduk och LCD TV är iallafall på plats.
Strular fortfarande med HTPC:n.
Bilder kommer, sen...
:D

Postad 20 June 2006 - 11:13

Unregistered8f4a4b7a
  • Unregistered8f4a4b7a
  • Lärjunge

• 315 inlägg
  • 0

Bilder kommer, sen...

<{POST_SNAPBACK}>

:D :D

Postad 02 July 2006 - 17:04

Unregistered03303df7
  • Unregistered03303df7
  • Forumräv

• 640 inlägg
  • 0

Hoppas på ett ryck nu under semestern.
Motorduk och LCD TV är iallafall på plats.
Strular fortfarande med HTPC:n.
Bilder kommer, sen...
:lol:

<{POST_SNAPBACK}>

är det inte "sen" snart ? :rolleyes:

Postad 04 July 2006 - 05:37

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0
Hej igen.

Jag har ett problem och undrar om någon där ute redan har en lösning:

- projektorduken sitter rakt ovanför LCD-TV:n men tyvärr är den platta TV:n inte tillräckligt platt...
- "platt-TV:n" är ca 15cm(?) och står ett par cm från väggen.
- jag behöver alltså få ut duken ca 20cm från väggen.
- jag kan inte sätta duken i taket då "black-drop" inte räcker till för att få den höjden jag vill ha.
- jag vill inte att duken skall hänga 20cm från väggen hela tiden (ser inte bra ut)

Hur gör man för att kunna dra ut duken när det är film-dax och sedan putta in den när det är Bollibompa? Det är en motorduk så det hänger en sladd bakom och det finns en manöverdosa till vänster om duken.

Postad 07 July 2006 - 12:05

SoreBeard
  • SoreBeard
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
enklast:
Gångjärn: 2*antal fästen
fyrkantsrör eller nått: 1*antal fästen, á 20cm

montera ihop gångjärn och fyrkantsrör på bra sätt.
montera på motorduk
montera altihop på vägg.

resultat: När duken inte används så är den 20 cm på "sidan" om platsen den är på när det är visning.
Visst, handjagat, men jag tror det är enklaste lösningen just nu iallafall. Går säkert att sätta en motor på en av benen som får lyfta ut duken. :angry:

Postad 09 July 2006 - 19:30

Trekker
  • Trekker
  • Forumräv

• 828 inlägg
  • 0
Bygget är väldigt väldokumenterat och inspirerande! Jag gillar de utförliga bildtexterna!

Jo, kan du förklarara vad du menar med "varannan vård skulle vändas upp och ned!"? Vad är en "vård"?

Postad 10 July 2006 - 06:54

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
En våd är en "remsa" tapet på väggen. Man skär till ett antal våder av en tapetrulle som man sen sätter upp.

EDIT:
Blandade inte ihop dem :) Men inser att det dels smög in ett "r" för mycket och att jag glömde att det blir lätt ihopblandat med just bård om man kallar det en remsa... försökte visa vad jag menade med att sätta "" runt remsa... Funderade på att kalla det en kollum men det var inte heller bra...

Det räcker inte att vet själv vad man menar :blink: det måste ju vara begripligt för andra också... speciellt när man försöker förklara...

Men med den nya bilden i inlägget nedan, är det i alla fall glasklart.

Redigerat av GrodanB, 10 July 2006 - 07:48.

Postad 10 July 2006 - 07:22

wasd77
  • wasd77
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Första bilden, våd. Andra bilden bård.

Grodan du blandar ihop dom =)

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  v_d.gif   8.92K   0 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  b_rd.gif   4.8K   1 Antal nerladdningar

Redigerat av wasd77, 10 July 2006 - 07:24.

Postad 11 July 2006 - 09:17

Trekker
  • Trekker
  • Forumräv

• 828 inlägg
  • 0

En våd är en "remsa" tapet på väggen. Man skär till ett antal våder av en tapetrulle som man sen sätter upp.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag förstod första gången du förklarade ;)

Men om man ska vända varannan upp och ner hur blir det då om man har mönster som inte kan vändas upp och ner? Eller ska man endast vända upp och ner när man inte har tydliga mönster? :rolleyes:

Redigerat av Trekker, 11 July 2006 - 09:19.

Postad 11 July 2006 - 11:20

SoreBeard
  • SoreBeard
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Jag förstod första gången du förklarade ;)

Men om man ska vända varannan upp och ner hur blir det då om man har mönster som inte kan vändas upp och ner? Eller ska man endast vända upp och ner när man inte har tydliga mönster? :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

På tapeten står det om den skall mönster passas mellan våderna eller om det inte spelar nån roll. Och det kan även stå att mönstret är gjort för att vänster sida passar mot vänster sida= man får vända varannan upp och ner.
Står även info om man ska lägga våderna kant i kant eller om dom ska överlappa lite. Allt har med mönstret att göra.

Postad 11 July 2006 - 12:03

Trekker
  • Trekker
  • Forumräv

• 828 inlägg
  • 0
Ok, är tacksam för svaret!

Postad 28 July 2006 - 22:05

Unregistered03303df7
  • Unregistered03303df7
  • Forumräv

• 640 inlägg
  • 0
jobbar du på ? lägg upp bilder tack isånafall ;) !!

Postad 29 July 2006 - 08:53

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0
För varmt... :P
Frugan håller på med gardinerna men det går i snielfart ;)

Postad 02 August 2006 - 19:20

Unregistered03303df7
  • Unregistered03303df7
  • Forumräv

• 640 inlägg
  • 0
då är det alltså bara hoppas på snöstorm så fort som möjligt :unsure:

Postad 03 August 2006 - 19:41

Unregistered8cacec98
  • Unregistered8cacec98
  • Lärjunge

• 468 inlägg
  • 0
Läckert bio/tv rum.. ser fram emot fler bilder :unsure:

Postad 23 August 2006 - 04:02

Unregistered6831785b
  • Unregistered6831785b
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0
fan va sugen jag blev på att renovera mitt rum oxå.. riktigt jäkla snyggt och välgjort!

Har du några tips för en nybörjare?

Vad ska jag tänka på?

mvh Anders

Postad 23 August 2006 - 05:50

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0
1. Köp hem alla apparater du tänker ha i rummet innan du börjar bygga. Trist att behöva riva om man glömt en kabel eller så... (suck ja)

2. Måste ha barnvakt, annars går det väääldigt lååångsamt. Se till att rummet går att stänga till. Om man måste plocka fram och plocka bort varje gång man skall göra något tar det också tid (och humör). Räkna med att ha byggdamm i hela huset under byggtiden.

3. Försök att ha virke inne en vecka innan man börjar bygga. Reglar vrider sig och lister krymper när dom torkar.

4. Köp ett hus som har raka väggar. Mesta tiden (kändes så) gick åt att räta upp väggar och tak.

ps.
Har nu äntligen beställt en HTPC. Kanske får jag tid att skruva ihop den i helgen.
ds.

Postad 23 August 2006 - 06:26

Unregistered6831785b
  • Unregistered6831785b
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0
tack så mycket för ditt svar och dina tips!
Tyvärr så har jag inget hus till förfogande men min bostadsrätt får duga :D

Ska avvakta lite då vi kanske ska få vindsvåning i våra lägenheter. Då blir det ett dedikerat biorum :lol:

Gillar dina lösningar med kabeldragningen. Riktigt skönt o slippa ha allt sånt framme och även
ha alla kablar framdragna om man skulle behöva.

Hur mycket kostade detta projekt om man bortser från elektroniken?

mvh Anders

Postad 23 August 2006 - 07:03

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0
Pris? Svårt att säga. Jag köpte billigt(?) material på Byggmax, Hornbach osv. En mycket grov uppskattning :

- reglar 2 kkr
- spån&gips 2 kkr
- isolering 0,5 kkr
- el & elcentral 2 kkr
- dörrar 1,5 kkr
- lister golv & tak & fönster 1 kkr
- färg&tapeter 4 kkr
- gardiner ? kkr
- övrig ?

Herregud, måste du fråga det? :D
Dessutom vill vi byta ut soffa & fotöljer & bord. +20kkr ? Stön.
Men försöker att tänka på alla pengar man "tjänat" på att göra det själv... :lol:

Postad 25 August 2006 - 15:11

Octopussy
  • Octopussy
  • Veteran

• 1868 inlägg
  • 0
Personligen så hade jag haft samets tapeter/tyg något i stil med BioRoyal här på Forumet

Postad 27 August 2006 - 06:46

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0

Personligen så hade jag haft samets tapeter/tyg något  i stil med BioRoyal här på Forumet

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, jag är själv inte helt nöjd med tapeterna. Men eftersom det är ett kombinerat BIO&TV&TJöTA rum så föll valet på dessa. Egentligen är dom på tok för ljusa när man har på projektorn.

Postad 27 August 2006 - 06:51

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0
HTPC
Så har jag äntligen fått tummen ur och skaffat mig ett HTPC chassi (Silverstone LC17). Min gamla ”värsting” hempc från 2002 skall byta kläder för att bättre passa in mot min förstärkare (Yamaha RX-V650). Tanken är att i framtiden, när HDTV blir aktuellt på det digitala marknätet, byta till lite modernare och kraftfullare grejer. Men detta får räcka tillsvidare.

Bifogad fil  bild_01.JPG   42.67K   3 Antal nerladdningar
Scaleron till vänster och Silverstone LC17 till höger. En fläkt ligger på lådan som skall kyla hårddiskarna.

Bifogad fil  bild_02.JPG   35.75K   1 Antal nerladdningar
HTPC uppackad.

Bifogad fil  bild_03.JPG   55.36K   0 Antal nerladdningar
Så, nu är det bara att kavla upp armarna…

Bifogad fil  bild_04.JPG   94.96K   0 Antal nerladdningar
Riktiga dynamitkort 2002…

Bifogad fil  bild_05.jpg   64.37K   0 Antal nerladdningar
Så var moderkortet&PSU flyttat. Underbar passform.

Bifogad fil  bild_06.JPG   58.76K   0 Antal nerladdningar
Racken till höger är ett HDD rack med en PAPS 80mm fläkt. Fläkten är på 12 dB så den kommer inte att höras, men inget annat är utbytt för att dämpa ljudet så det kommer nog at bli en ”upplevelse”…

Bifogad fil  bild_07.JPG   68.74K   0 Antal nerladdningar
HDD rack, ljud- och grafikkort på plats. Längre än så här kom jag inte igår. Jag måste köpa lite kablar och tänkte också skaffa en ny DVD-ROM när jag ändå håller på.

Postad 27 August 2006 - 09:31

Unregisteredc519f885
  • Unregisteredc519f885
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0
Snyggt biorum, bra jobbat.
Är lite nyiken på din konvertering till htpc, har du stött på några prob. har tänkt göra likadant.
Silverstone chassit är grymt snyggt.
Hoppas att allt funkar bra.

Postad 27 August 2006 - 20:46

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0
Dag 2
Idag köpte jag de sista delarna och fick ihop burken. Problem? Passformen var som sagt underbar, men jag vet inte hur många gånger jag skruvade i och ur HDD och DVD:n. Antingen så satte jag master över och slaven under vilket gjorde att man måste vrida IDE kabeln ut och in. Eller så vände jag DVD:n bak och fram… Japp, jag gjorde alla fel man kunde och flera gånger till på köpet. Och när jag hade allt på plats så märkte jag att jag var tvungen att ta loss det igen pga att ex ATX-kontakten satt under DVD-racket, osv... Men jag lyckades få till DVD fronten på första försöket!

Bifogad fil  bild_10.jpg   66.48K   1 Antal nerladdningar
Allt på plats, bara krängningshämmaren tvärs över som saknas.

Bifogad fil  bild_11.jpg   48.78K   0 Antal nerladdningar
Och framifrån. HDD:n sitter ovanför DVD:n, dvs endast ett av diskuttagen används.

Bifogad fil  bild_13.jpg   37.09K   0 Antal nerladdningar
Blä! Usch och fy. Måste spika ihop en ny rack asap.

Postad 27 August 2006 - 21:00

SweVictor
  • SweVictor
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0
Ser nice ut... Men alltså... Hur är byggkvalitet mm? Den är ju väldigt billig jämfört med liknande lådor...

/Victor

Postad 27 August 2006 - 21:08

Unregistered1041101d
  • Unregistered1041101d
  • Veteran

• 2015 inlägg
  • 0

Hur är byggkvalitet mm? Den är ju väldigt billig jämfört med liknande lådor...

<{POST_SNAPBACK}>

Lådan ser supernajs ut, men som sagt... kan du ge lådan lite betyg ?

Tack på förhand
Passerati

Postad 28 August 2006 - 06:07

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0

Hur är byggkvalitet mm? Den är ju väldigt billig jämfört med liknande lådor...

<{POST_SNAPBACK}>

Lådan ser supernajs ut, men som sagt... kan du ge lådan lite betyg ?

Tack på förhand
Passerati

<{POST_SNAPBACK}>

Jag ger lådan 8 av 10 möjliga (biostolar?). Rena mekanot. Inga problem alls med passformen, problemet var mina kunskaper i datorskruving. Som jag skrev tidigare så fick jag inte DVD-racket att passa och var nära att ta fram plåtsaxen. Men sedan såg jag att jag vänt lådan bakochfram och då passade allt som det skulle. När man satte dit ex moderkortet eller DVD-racken så såg man hela skruvhålet. Dvs inga sneda skruvar så man måste kämpa och svära. Bara skruva rakt in. Men obs, en magnetisk skruvmejsel är att rekommendera. Enligt Microstore så kan vissa moderkort ha avvikande hålbild (ej ATX-standard?) Hur som helst så passade mitt MSI-kort direkt.

Måste jag klara på något så är det locket, som jag inte fick att passa riktigt. Det sitter där det skall sitta men jag var tvungen att spänna det sista med skruvarna bak. Nu kanske det skall vara så också, annars kanske det finns risk att det börjar vibrera, eller nåt. Tycker att de flesta chassin jag pillat på har lite knepiga lock.

Sedan blir det ju trångt, naturligtvis. Men tog man bara allt i rätt ordning så var det inga större problem (vilket jag tyvärr inte gjorde...).

För med om SILVERSTONE LC17

Redigerat av menhallå, 28 August 2006 - 06:12.

Postad 20 September 2006 - 07:25

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0
Lite mera bilder innan kabeldragning nr:02
(Fick inget bra ljus på bilderna med digitalkameran.)

Bifogad fil  bild_1.jpg   36.31K   0 Antal nerladdningar
TV:n står på en provisorisk hylla av spånskivor. Ny hylla måste fram.

Bifogad fil  Bild_2.jpg   38.06K   0 Antal nerladdningar
Kablar som farthinder till barnens 3-hjulingar. Stor risk att barnen skulle slita och dra i kablarna, därför är nu kablarna inbyggda i väggen. Nya bilder asap.

Bifogad fil  bild_3.jpg   30.48K   0 Antal nerladdningar
Fusk-front-högtalare. Målad (sandfylld) låda under surround högtalare skall föreställa en Yamaha NS-515F. Tanken är att jag skall hitta riktiga frontar och att dessa surrounder sedan kommer upp på bakväggen. (Gjorde svarta fötter men blev inte så bra.)

Bifogad fil  bild_4.jpg   42.05K   0 Antal nerladdningar
Kabelbedrövelsen. Detta är alltså borta idag men jag har ännu inte tagit nya bilder. Jag hittade 2 st ”döda kablar” i ormboet när jag städade upp kablarna…

Postad 23 September 2006 - 07:18

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0
Operation gömma kabel

Bifogad fil  bild21.jpg   53.11K   0 Antal nerladdningar
Hoprullat en scart, en VGA och 2 st högtalarkablar(1.5mm2 och2.5mm2) alla på 10m. Tänkte att drar jag nu nya kablar så kan jag ju pressa in en subwoofer–kabel också, ifall att man vill ha subben fram istället för bak. Helst 2.5mm2 pga lågnivåsignal (fick dit den till slut).

Bifogad fil  bild22.jpg   33.48K   1 Antal nerladdningar
Jag kunde lirka loss dörrfodren med en yxa och en tunn ”skyddsskiva”. Golvlisterna hade jag skruvat fast (gillar skruv ;) )

Bifogad fil  bild23.jpg   32.25K   0 Antal nerladdningar
Här har jag sågat ett hål bakom centern och plockat ut HDMI och nätkabeln (se tidigare bilder i tråden). Jag har också skurit ett spår för de nya kablarna i gipsen (men inte i spånen som ligger bakom. Skruvarna till golvlisten kommer precis ovanför kablarna.

Bifogad fil  bild24.jpg   36.31K   0 Antal nerladdningar
Den första golvlisten på plats.

Bifogad fil  bild25.jpg   32.85K   0 Antal nerladdningar
Och runt dörren.

Redigerat av menhallå, 23 September 2006 - 07:18.

Postad 01 October 2006 - 21:05

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0
edit: plockar bort bilderna på dukfästet, då det inte blev vad jag tänkte mig. Får väl göra ett i trä istället. :D

Dukfästet 1.0
(ok, lägger ut bilderna ändå. Alltid roar det väl någon…)

Jag har inte tittat på duken sedan jag köpte platt-TV:n. Orsaken är att platt-TV:n inte är tillräckligt platt och duken, som hänger på väggen, tar i TV:n när man kör ned den. Alltså måste ett fäste/konsol tillverkas. Fästet behöver flytta duken framför TV:n, ca 17 cm ut från väggen.

Jag vill inte ha fasta fästen pga duken skymmer spottarna lite när den är i rätt läge (tror jag). Dessutom tror jag att den är lite mer diskret hopfälld mot väggen när den inte används. Alltså måste fästen gå att fälla ihop när man inte ser på duken.

Nej, inte motordrivet. Målet är: så enkelt som möjligt.

Fästet skall byggas i aluminiumprofil. Köpte 20x20mm rör från ’Horn i baken’ och aluminiumplåt från Classe: 400 x 250 x 2,0 för 94 Skr. Det blir 940Skr/m2!

Bifogad fil  bild1.jpg   52.81K   0 Antal nerladdningar
För att slipa till delarna var jag tvungen att köpa en bänk/band-slip. Denna hittade jag på Biltema.

Bifogad fil  bild2.jpg   29.61K   0 Antal nerladdningar
Förb…! Metall är inte min grej. Jag vill ha en pelarborr.

Bifogad fil  bild3.jpg   25.31K   0 Antal nerladdningar
Efter att det skitigt sig 4 gånger gjorde jag en mall och då gick det (lite) bättre.

Bifogad fil  bild4.jpg   56.77K   0 Antal nerladdningar
Bandslipen var inte dum. Mycket bra att slipa aluminium med. Fast man fick inte ha näsan för nära får då naggade man på frisyren… Läste någonstans här i forumet att aluminium inte leder värme så bra. Det gör det visst det!

Bifogad fil  bild5.jpg   38.72K   0 Antal nerladdningar
Äntligen, efter många timmar. Uppe till höger ligger några av vargarna. Armarna är samman satta av 2st 20x20mm fyrkantsrör och 2 st 10x20x10 u-profiler som jag skruvat ihop. Svets? Nä, vad är det?

Bifogad fil  bild_10.jpg   40.11K   1 Antal nerladdningar
Kolla, bockat i skruvstädet! Ibland har man tur.

Bifogad fil  bild_11.jpg   40.84K   1 Antal nerladdningar
Så, nu ser ni hur jag hade tänkt.

Bifogad fil  bild_12.jpg   35.25K   0 Antal nerladdningar
Högra fästet på plats. Hoppfällt..

Bifogad fil  bild_13.jpg   40.14K   0 Antal nerladdningar
..och utfällt. På detta sätt så kommer fästet att vara gömt bakom dukkassetten.

Bifogad fil  bild_14.jpg   33.56K   0 Antal nerladdningar
Och vänstra fästet hopfällt..

Bifogad fil  bild_15.jpg   38.39K   1 Antal nerladdningar
.. och utfällt. Armen är 17 cm så i utfällt läge skall armen stå 90 grader mot duken. Det var väl inte så illa, med tanke på förutsättningarna.

Bifogad fil  bild_16.jpg   43.39K   2 Antal nerladdningar
Suck! :ph34r:

Bifogad fil  bild_17.jpg   43.99K   2 Antal nerladdningar
Dubbelsuck!! :) :D

Så kan man ju inte ha det! Alltså tillbaka till ritbordet.
1) Aluminium håller inte, starkare grejer måste fram.
2) Bredden på ”gångjärnet” måste vara så sort som möjligt. Då minskar vinkeln om det är lite glapp mellan fäste och armen.
3) Måste göra det enklare, dukfäste 1.0 var alltför komplicerad.

Redigerat av menhallå, 15 October 2006 - 19:26.

Postad 06 October 2006 - 17:58

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0
Och så har dessa högtalare äntligen hittat hem. :( :wub: :blink:
Blev en tur till Linköping, men det var det värt. Köpte begagnat av en annan medlem här på MinHembio.

Orginalet och kopian.
Bifogad fil  bild_1.jpg   45.78K   0 Antal nerladdningar

Orginalet är den till höger ifall någon undrar :ph34r:
Bifogad fil  bild_2.jpg   49.7K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av menhallå, 08 October 2006 - 18:44.

Postad 12 October 2006 - 20:43

Zlim
  • Zlim
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0
har det hänt något mer??!
väntar med såänning på fortsättningen.

Postad 12 October 2006 - 21:16

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0

har det hänt något mer??!
väntar med såänning på fortsättningen.

<{POST_SNAPBACK}>

Mitt infällbara dukfäste sket sig men hoppas jag får tid att skruva ihop en ny konstruktion nu i helgen.

Edit: fortsättning dukfäste...

Dukfäste 2.0

Bifogad fil  bild1.jpg   46.61K   0 Antal nerladdningar
Nä, men… ett paket?!

Bifogad fil  bild_2.jpg   52.89K   0 Antal nerladdningar
Ååå, va fin.

Bifogad fil  bild_3.jpg   68.33K   0 Antal nerladdningar
Ingen kvalitetsborr, men skall väl räcka för mina behov.

Bifogad fil  bild_10.jpg   45.66K   0 Antal nerladdningar
Jag beställde plåtprofiler av en lokal plåtfirma. 2mm stålplåt.

Bifogad fil  bild_11.jpg   54.63K   1 Antal nerladdningar
Här har jag börjat lite på det högra fästet.

Bifogad fil  bild_12.jpg   46.2K   1 Antal nerladdningar
Plåt är hårdare än aluminium. Tänkte såga för hand men bytte snabbt till den elektriska sticksågen istället.

Bifogad fil  bild_13.jpg   50.5K   1 Antal nerladdningar
Så här har jag tänkt nu. Starkare och mycket enklare.

Bifogad fil  bild_14.jpg   51.44K   1 Antal nerladdningar
Höger dukfäste klart.

Redigerat av menhallå, 15 October 2006 - 19:35.

Postad 15 October 2006 - 19:54

Zlim
  • Zlim
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0
nice, hoppas det nya fästet funkar bra

Postad 16 October 2006 - 21:05

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0
Lite mer (mörka) bilder...

Bifogad fil  bild_1.jpg   31.51K   1 Antal nerladdningar
Duken skall komma några cm till in mot väggen. Tyvärr så monterade jag fästen lite för nära varandra och därför måste jag flytta ett fäste någon mm utåt. Jag statte fast en plåt för styrdosan på kassetten. Fast det blir mest fjärren som används.

Bifogad fil  bild_2.jpg   31.74K   2 Antal nerladdningar
Fästen skall målas, men nu var jag bara tvungen att få upp duken och projektorn, helt enkelt. Kabeldragningen skall också lösas på ett bättre sätt.

Bifogad fil  bild_3.jpg   34.96K   1 Antal nerladdningar
Duken kommer ett par cm framför TV:n. Vad som återstår är att få till ett stopp som fixerar duken i utfällt läge. Nu måste man justera duken lite så att bilden hamnar rätt.

Tacksam för tips om hur jag skall lösa stoppet. Ett sätt är att först starta projektorn.

Redigerat av menhallå, 17 October 2006 - 06:02.

Postad 16 October 2006 - 21:16

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

• 2592 inlägg
  • 0
Där satt den!! B) ;)

case

Postad 17 October 2006 - 20:43

SweVictor
  • SweVictor
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0
Mycket snygg konstruktion! Själv har jag kört det enkla sättet och satt fästet i taket... Utanför tvn... TJOCK-tvn! :D

Nice work!

Edit: Stoppförslag: Näst enklast möjligt. Dvs mekaniskt stopp med magnet (modell lite starkare (eller fler) skåpsmagnet(er))

/Victor

Redigerat av SweVictor, 17 October 2006 - 20:49.

Postad 18 October 2006 - 05:50

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0

Mycket snygg konstruktion! Själv har jag kört det enkla sättet och satt fästet i taket... Utanför tvn... TJOCK-tvn! :D

Nice work!

Edit: Stoppförslag: Näst enklast möjligt. Dvs mekaniskt stopp med magnet (modell lite starkare (eller fler) skåpsmagnet(er))

/Victor

<{POST_SNAPBACK}>

Jag är själv inne på samma lösning. Kanske klistra fast en magnet på en skruv så att man också har möjlighet att ställa läget lite. Fast läget är inte så kritiskt, huvudsaken är att den hamnar på samma ställe varje gång.

Tyvärr så kunde jag inte skruva fast duken i taket pga jag ville ha duken på ca 50cm från golvet (1/3-del av bilden under ögonhöjd). Och Kingpin-dukens "blackdrop" räckte inte till.

Redigerat av menhallå, 18 October 2006 - 05:53.

Postad 18 October 2006 - 08:00

vandeurs
  • vandeurs
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Snygg lösning!!! ;)

/van Deurs

Postad 03 November 2006 - 01:31

Zarim
  • Zarim
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Har nu lusläst denna tråd och hoppas att du tänker fortsätta dokumentera bygget så grundligt även i fortsättningen. Jag har fått massor med inspiration till det egna bygget :angry: .....
/Zarim

Postad 04 November 2006 - 12:42

Unregisteredba7c9b83
  • Unregisteredba7c9b83
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
HÅller med föregående. Älskar såna här trådar. ;)

Postad 05 November 2006 - 20:21

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0
Jag tackar och bockar.
Vad som återstår är en möbel för centern och TV:n samt en för HTPC:n och förstärkaren. Sedan skall mina 2 bakhögtalare upp fast det får jag ta när min fru är bortrest eller nåt...
Ja, och en sub skulle ju inte vara fel det heller. Hmm... snart jul. :D

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.