Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Golv

24 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 October 2007 - 21:27

firre
  • firre
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Hej!

Vi håller på med att renovera vardagsrummet och har tagit in en firma för läggning av golvet.
Underlaget var väldigt ojämnt så dom började med att spackla upp alla svackor. Men nu när golvet ligger så svajar det väldigt mycket på enstaka ställen. Man ser liksom hur golvet åker upp och ner när någon går på det. Firman har varit här och kollat på det och dom säger att det inte är något fel och att dom inte kommer att göra något åt det. Är det normalt att det svajar och det tar ett tag för golvet att lägga sig eller är det helt enkelt dåligt gjort? Dra jag med handen på de ställen som det svajar så kan man nästan känna att underlaget är ojämnt. Sak dock påpeka att sockeln inte sitter på plats men problemet ligger ca 40-50 cm ut från väggen. Vad kan man göra i ett sånt här läge?

Postad 14 October 2007 - 00:19

Lydén
  • Lydén
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
Reklamera! Underlaget måste vara väldigt jämnt, max 2mm på 2m. Om du kan känna med handen att golvet går i vågor så måste underlaget vara rejält ojämnt. Är det en riktig golvläggare du har anlitat?
Jag har själv lagt 70m2 ekparkett nyligen och stör mig väldigt på att jag gjorde en miss i hallen där golvet rör sig men det får jag leva med eftersom jag gjort det själv.

Postad 14 October 2007 - 08:42

Gimner
  • Gimner
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Givetvist ska du Reklamera!!
Du betalar ju dom för att dom ska uttföra ett bra jobb.
Pluss att du har ju anlitat dom som proffs för att du kanske inte klarar av att lägga golvet själv.
Och då ska det vara ett bra resultat.

Om det nu är en seriös hantverkare som har gjort det.
så det inte är tex öststatare som du anlittat

komihåg man får vad man bettalar för även i bygg svängen.

Jag hadde struntat i att betala tills dom hadde fixat det.

///en hantverkare

Postad 14 October 2007 - 09:19

firre
  • firre
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Nejdå, inga öststatare, enligt butiken där jag valde golvet så skall firman vara bra.
Problemet är bara hur jag ska få dom att erkänna att dom gjort ett dåligt jobb? Ska man ta hit en annan golvfirma som får göra en bedömning?

Postad 14 October 2007 - 18:41

firre
  • firre
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Nu har jag även märkt att golvet ligger riktigt tajt mot ena väggen, kan det vara orsaken till att det svajar?

Postad 15 October 2007 - 00:34

Unregisteredf3991eca
  • Unregisteredf3991eca
  • Lärjunge

• 311 inlägg
  • 0
Ligger golvet i spänn så kan det påverka ja. Det kan bli bättre med socklar men deet ska vara perfekt redan innan det. Dessutom så ska ett golv som är flytande inte påverkas när man monterar socklar, det ska ligga dikt an mot golv.
Jag har själv lagt hyffsta mycket golv och just här hemma hos mig själv var det extremt svårt att få till det i sovrum framför allt. Gammal trägolv under och ojämnt som fan. Jag la dubbelt med foam och det blev bra, extra ljuddämpning också :)
I hallen som jag precis har lagt i är det svikt på ett ställe i ett hörn men det får vara. Jag la även parkett nerför hela trappen (dumt, ej kul att måttsåga 22steg) men där var jag tvungen att flyta varje steg då det var för slitet och ojämt för att det skulle bli bra. 2säckar flyt så var det bra sen, bara limma dit golvet.
Reklamera arbetet, jag skulle inte godta ett sviktande golv, speciellt inte när de har försökt fått det bra dessutom för då ska man inte misslyckas.

Postad 15 October 2007 - 13:59

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Att golvet ligger i spänn kan som sagt vara en orsak. För att det ska spänna måste det dock vara kloss på båda sidor.

Tycker det är solklart att du ska reklamera. Gör det skriftligt. Om du gör det direkt så ligger det på entreprenören att visa att denna gjort jobbet ordentligt. De har ju föreskrifter att följa (först brukar man ju hänvisa till Hus AMA (kapitel Q2 om jag minns rätt?) och dessutom golvleverantörens anvisningar) och det åligger dem att kunna visa att de gjort det. Sviktar golvet som du beskrivet kan jag bara komma på en av tre orsaker:
- smänning pg aför tajt mot vägg
- de har inte slätt underlagg (tex dubbel/veckad underlagspapp/foum)
- de har slarvat med spacklingen

Om entreprenören påstår att det inte är dennes fel måste denne kunna visa att det är något annat som är fel.

Då du reklamerar kan du samtidigt hota med att om de inte själva åtgärdar eller kommer med relevant förklaring så kommer du att anlita en oberoende besiktningsman. Om denne kommer fram till att felet är deras så får de ta kostnaden för detta OCH åtgärda. :P Lagom hot. :)

Läs http://www.notisum.s...ag/19850716.htm :( och kika på ko.se så finns en del tips.

Postad 15 October 2007 - 23:09

firre
  • firre
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Jag har varit i kontakt med både Konsumentverket och en besiktningsman. Besiktningsmannen tyckte att jag skulle tala med golvläggaren och be han titta på problemet igen. Så jag ringde upp golvläggaren och sa att golvet ligger på tok för tajt mot ena väggen, men han sa att det inte vara någon ide att göra något åt det innan jag satt upp radiatorn (har satt upp en ny radiator idag) så att rummet fick rätt temperatur. Han menade att det kunde vara orsaken till att golvet låg för tajt. Jag tror mera på att det har att göra med att han inte lätt golvet ligga i rummet (24/48 h) innan han la det? Besiktningsmannen skulle ta ca 1800 kr + bensinersättning (ca 1000 kr). Vet dock inte om jag ska ge golvläggaren en chans (vilket jag iofs... redan gjort) eller ta hit besiktningsman direkt?

Tack för era svar!

Postad 16 October 2007 - 07:42

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Jag hade författat en skriftlig beskrivning av problemet och vad du gjort hittils så ingen kan komma och säga att det tagit för lång tid att reklamera bara för att du väntar på den nya radiatorn.

Trä är ett levande material så det KAN bli bättre när du fått upp värmen i rummet, men jag ser det som osannolikt. Slår det så mycket att du med handen kan känna ojämnheten är det inget som kommer fixa sig med annan temperatur i rummet.

Så skriv en beskrivning över vad som hänt från det att du beställde golvet till det att du fick informationen att vänta tills den nya radiatorn var på plats. Skriv ut och skicka till golvläggaren så han vet att du har koll på dina saker. Ju bättre dokumenterat ärendet är ju bättre utgångsläge har du vid en eventuell tvist.

Jag tror på att sätta trycket på golvläggaren, alternativt gå till butiken där du köpt golvet och fråga vad det är för stolpskott de rekommenderar egentligen. Tror tyvärr att en besiktningsman för 2800 spänn är bortkastade pengar.

Postad 16 October 2007 - 15:25

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Jag har varit i kontakt med både Konsumentverket och en besiktningsman. Besiktningsmannen tyckte att jag skulle tala med golvläggaren och be han titta på problemet igen. Så jag ringde upp golvläggaren och sa att golvet ligger på tok för tajt mot ena väggen, men han sa att det inte vara någon ide att göra något åt det innan jag satt upp radiatorn (har satt upp en ny radiator idag) så att rummet fick rätt temperatur. Han menade att det kunde vara orsaken till att golvet låg för tajt. Jag tror mera på att det har att göra med att han inte lätt golvet ligga i rummet (24/48 h) innan han la det? Besiktningsmannen skulle ta ca 1800 kr + bensinersättning (ca 1000 kr).  Vet dock inte om jag ska ge golvläggaren en chans (vilket jag iofs... redan gjort) eller ta hit besiktningsman direkt?

Tack för era svar!

<{POST_SNAPBACK}>

Reklamera skriftligt!

Golvläggarens svar är skitsnack. Han vet att INGEN golvleverantör (oavsett om det är parkett eller laminat) accepterar att golvet lagts kloss mot vägg. (Jag har själv varit med i en härva där vi reklamerat hundratals objekt på många 10 000-tals m2.) Han chansar med det klassiska tricket att lita på fysiken. Det kommer säkert att funka. Du hänger upp en radiator, värmer och sänker därmed RF. Då kommer golvet kanske att gå till sig MEN det kommer att vara samma skit juli/augusti nästa år igen! Att lägga kloss mot vägg är inte fackmannamässigt utfört, vilket de antingen vet eller inte är att betrakta som fackmän!!!!! Acceptera inte sånt skitsnack! Fråga om det inte står tydligt och klart i anvisningarna att det inte får läggas mot vägg. Svaret är givet och det kan du lätt få bekräftat via butiken där du köpt golvet.

Om sedan inte firman inser hur lindrigt de kan komm aundan om de åtgärdar det INNAN alla socklar och möbler är på plats så är de ju riktigt korkade. Har de en händig kille med handklinga anpassad för ändamålet så fixar han ju det på nolltid. Det är värre om det är något fel UNDER golvet.

Ang besiktningsman så observera att du kan få problem att föra kostanden vidare, även om du har rätt.

Postad 16 October 2007 - 18:52

firre
  • firre
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Golvläggaren ska komma imorgon och fixa till golvet där det ligger kloss mot väggen, han skulle fixa det med ett stämjärn tyckte jag att han sa. Han sa att svajet skulle försvinna när det var fixat, själv tror jag att underlaget är orsaken till svajet. Sen sa han det att man måste sätta socklarna på ett speciellt sätt på dessa golv, man måste trycka ner golvet ordentligt när man sätter dit dem. Pratade även med en annan golvfirma som kunde göra en bedömning för 500 kr.

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  00023.jpg   794.48K   171 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  00032.jpg   939.49K   166 Antal nerladdningar

Redigerat av firre, 16 October 2007 - 20:02.

Postad 16 October 2007 - 20:39

Lydén
  • Lydén
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
Det såg inte så bra ut! Som någon annan påpekade tror inte jag heller att det räcker med att åtgärda felet med golvet dikt mot väggen. Däremot kan det bli värre pga det och det måste åtgärdas. Det verkar vara mest troligt att felet är underlaget som är för ojämnt. Hoppas att det ordnar sig! ;)

Postad 17 October 2007 - 07:37

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Själva idén med ett flytande golv är väl att det just kan flyta? Att spänna ner med golvfoder känns inte som en idé jag själv skulle jobba efter.

Postad 18 October 2007 - 10:10

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Hur har det gått?

Postad 18 October 2007 - 11:00

firre
  • firre
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Dom är här just nu och försöker fixa till det, ena killen tycker inte att det ser bra ut medan den andra hela tiden försöker prata bort sig. Dom har rivit bort mer än halva golvet och försöker lappa till ojämnheterna vilket jag inte tror kommer att ge något resultat. Tror tyvärr att man skulle behöva spackla om golvet. Känns inte som om det kommer att bli bättre. Får vänta och se. :wub:

Postad 18 October 2007 - 12:31

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
En duktig golvkille kan klara sig på att spackla en del av golvet. Dock ser jag spontant lite problem:
1. Det är svårt att få en totalöverblick av underlaget om man bara tar bort en del av golvet.
2. Vid de flesta typer av golvspackling (som jag kommit i kontakt med) ska man prima först. Verkar inte vara så får dig nu?
3. Dokumentera skriftligt när de varit på plats och vad de gjort. Skicka kopior (helst vi amail eller fax) till firman. Kan ha betydelse senare eftersom att de varit på plats är ett medgivande från deras sida att något faktiskt är fel.

Skönt med clickgolv i alla fall? :wub:

Postad 18 October 2007 - 18:54

firre
  • firre
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Nu har dom lyckats få bort en del av svajet med hjälp av lite papp. Golvet har tagit lite stryk av operationen. En del skarvar syns plus att lite flisor sys längs golvplankorna. Sen har dom kapat golvet
så att det inte längre ligger kloss mot väggen dock ligger det nu kloss (inte mycket )på andra ställen sedan dom lagt tillbaka golvet. Frågan är om det är jag som är överdrivet känslig, man kanske ska vara nöjd?

Postad 18 October 2007 - 22:27

Unregisteredf3991eca
  • Unregisteredf3991eca
  • Lärjunge

• 311 inlägg
  • 0
Man ska aldrig vara "nöjd" med ett halvskapligt jobb när man köper en tjänst av en hantverkare. Man ska vara "tillfredsställd" helt enkelt! Att golvfirman inte ser till kundens bästa är fruktansvärt dålig stil!
Jag har själv haft byggföretag och har ALLTID sett till att kunden har varit nöjd och har aldrig dragit mig undan från problem om jag har gjort fel.
Däremot har jag träffat på överkänsliga kunder som begär det omöjliga men även där har jag gjort så gott jag har kunnat och kunderna har blivit nöjda.
Jag har som sagt lagt golv och ett underlag i våg är A och O! Jag tror inte att det är pga att det ligger för tajt, de har missat nåt vid spacklingen helt enkelt. Bästa hade ju varit om de hade flutit hela golvet innan, men det hade kostat extra.

Postad 19 October 2007 - 08:30

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Om det uppkommit nya fel med ditt golv när de lyfte det (flisor, jack, repor) osv har du rätt till ersättning. Klaga tills du blir blå!

Postad 19 October 2007 - 08:39

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Jag håller med. Du är inte övrerdrivet känslig. De fel som uppstått är trots allt fundamentala för en golvläggare. Anlitar man en golvläggare som
1. Inte ser till att underlaget är bra
2. lägger golvet kloss mot väggarna
3. För säkerhets skull förstör golvytan
- så finns ingen som helst anledning att vara nöjd. Jag skulle inte ens kalla dig smågnällig. :D

1 är ju grunden för alla golvläggare. Om du hört vilket snck det blir då man köper en ren läggningsentreprenad och någon annan firma ska ha skött underlaget och det inte är perfekt. Det är ju som att lacka om bilen utan att ens tvätta den först.
2 är ju som sagt solklart eftersom ALLA leverantörer TYDLIGT anger dte i sina beskrivningar.

Håller med Anders om att det finns kunder som är överdrivet känsliga och kunder som alltid ska ha mer än de beställt, men i detta fall handlar det ju om fundamentala saker. Jag tycker det är pinsamt att företaget ens antyder att de inte ska åtgärda felen.

Postad 19 October 2007 - 23:17

firre
  • firre
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Oj vad jobbet detta har blivit :)
Vi känner oss inte alls nöjda men vet inte om vi orkar driva denna process vidare!?
Det är som du säger hifisnubben, tar vi hit en besiktningsman så får vi stå för kostnaden (ca: 3000kr ) själva. Så är står det på Allmänna reklamationsnämndens hemsida:

"Vem betalar?

Den som har beställt besiktningen betalar normalt kostnaden för denna. Är det konsumenten som är beställare, kan han eller hon i en skrivelse till nämnden yrka att besiktningskostnaden skall ersättas av motparten. Skulle konsumentens talan i nämnden bifallas, brukar nämnden rekommendera näringsidkaren att svara för denna kostnad."

Problemet är bara att om jag inte tar hit en besiktningsman kommer jag nog inte kunna driva denna process vidare. Känns bara tråkigt att man ska behöva kasta bort 3000 kr.

Så här ser det ut nu sedan dom varit här för att fixa svajet.
Nu är inte jag något golvproffs men detta måste väl ändå anses underkänt?

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  00014.jpg   740.63K   103 Antal nerladdningar

Postad 20 October 2007 - 00:54

13th Marine
  • 13th Marine
  • Beroende

• 1103 inlägg
  • 0
Nu är jag inte heller ett proffs men dedär skulle jag kalla underkänt!

Stå på dig! Du har rätt de har fel!
Kan de inte göra rätt från början får de betala för det!

Postad 20 October 2007 - 18:25

Delerium
  • Delerium
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
Den stående golvbrädan står mot sista liggaden in mot vägg va? Där brukar det alltid åka upp lite och det pressar man ner lite lätt.

Vi har själva problem med ett golv hos en kund som vi byggde ett hus åt, Kärsch golv med masonit spånt totalt värdelöst. Men det får ligga ett tag och så ska vi kolla om det försvinner, annars tar vi upp hela golvet kastar det synar underlaget och gör om och gör rätt.

Den firman som du anlitat verkar inte vara intresserade av att göra rätt för sig. Att trycka in mer foam funkar sällan då det inte bygger nämnvärt, Men samtidigt så undrar jag om ni kommit överens innan om att fläckvis bara spackla upp golvet? Kanske lite dumsnålt av den som kom på ideen, Man får bara tillbaka av sånt.

Men stå på dig för vad jag kan se av dina tidigare bilder så är inte det där godkänt.

Postad 20 October 2007 - 19:46

firre
  • firre
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0

Men samtidigt så undrar jag om ni kommit överens innan om att fläckvis bara spackla upp golvet? Kanske lite dumsnålt av den som kom på ideen, Man får bara tillbaka av sånt.

<{POST_SNAPBACK}>

Det finns inget i skrift men muntligt har vi kommit överens om att firman skulle spackla underlaget för
att sedan lägga golvet.

Postad 22 October 2007 - 14:20

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Skulle det vara orimligt åligger det firman, som fackmän!, att upplysa om attd et i ditt fall inte är tillämpligt att spackla lokalt.

Om man inte vill ta till storsläggan direkt (besiktningsman) kan man ju påpeka att om Ni reklamerar så är det upp till dem att visa att de följt läggningsanvisningarna.... Läggningsanvisningarna finns säkert på nätet. I annat fall får du dem säkert av handlaren du köpt av. Kan slå vad om att det buktar mer än vad som accepteras i anvisningarna. Oavsett om Ni tänker släppa det eller inte så skulle i alla fall jag skriva ett reklamationsbrev där jag skulle bifoga läggningsanvisningarna och sedan referera punkt för punkt.
Exempel:
Läggningsanvisning pkt 3: "distans mot väg ..." Verklighet: Ligger kloss
Läggningsanvisning pkt 7: "...kravet om buktighet är 3 mm på 2 meter" Verklighet: Parketten buktar kraftigt. Ca 5 mmm på 1,5 meter. Se bifogad bild 1.
osv.

Då är det reklamerat en gång i tid och skulle Ni ångra Er senare kan Ni börja driva processen då. Behöver inte ta så mycket tid heller.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.