Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Produktförsäkringar / tilläggsförsäkringar / extraförsäkringar

372 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 April 2006 - 21:50

slurbo
  • slurbo
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Som rubrikn lyder...
Bör man köpa till en 3 års försäkring av tv:n då man ändå köper nytt eller är detta ett rent lurendrejeri då man ändå har "garanti" de 3 första åren?

Anledningen jag undrar är att jag fått ett gopris som inte blir fullt så bra ifall man köper denna. Vad är skillnaden och bör man lägga till de ca 1500:- kronorna..?

edit: var lite slötänkt... använde sökfunktionen och den här gången stavade jag rätt då jag sökte... :blink:

Redigerat av slurbo, 17 April 2006 - 22:22.

Postad 18 April 2006 - 04:21

slowmove
  • slowmove
  • Veteran

• 1691 inlägg
  • 0
jag har aldrig köpt me någon försäkring då jag inte tycker den täcker mycket mer än garanti och hemförsäkringar typ...

Postad 18 April 2006 - 05:40

Unregisteredf6cac908
  • Unregisteredf6cac908
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
Tänk på att många kreditkort har försäkring om man registerar köpet. Gratis dessutom :blink:. Enligt svensk lag har man 6 månader "garanti". Resterande 30 månaderna måste man själv bevisa att felet uppstått genom matrialfel.

Postad 18 April 2006 - 11:28

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
De där försäkringarna som man köper till på tex. elgiganten gäller ju i princip allt utom slitage(tror jag), man kan hälla en öl rakt i stärkaren och sen gäller försäkringen. Dessutom brukar det inte vara nån självrisk heller, så nog kan det löna sig ibland...

Postad 18 April 2006 - 11:36

Aztecface
  • Aztecface
  • Beroende

• 1194 inlägg
  • 0
Personligen vet jag att företag som säljer tillägsförsäkringar tjänar pengar på detta eftersom det är vid få tillfällen som något behöver göras inom den försäkringsperioden men jag har nästan alltid köpt till ett sådant tillägg för att vara på den säkra sidan.

Postad 18 April 2006 - 11:46

Schrimpf
  • Schrimpf
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0
en kompis tog en sån till sin bildrörstv av ärket Sanyo o det är han nog glad för, för den gick sönder efter 2år och 2 månader o då gick den här extraförsäkringen in och han fick ett restvärde på tvn. De räknade alltså av en värdeminskning, och han fick ut runt 50% av nypriset tror jag.

Postad 18 April 2006 - 12:07

shakula
  • shakula
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Min "drulle" försäkring som jag har extra på min hemförsäkring täcker just sådant här. Jag har haft problem med min TV och fick bytt någon enhet i TVn mot självrisk efter garantin gått ut. Flickvännen tappa digitalkameran i ån och försäkringen gällde för detta, fick betala självrisk och värdeminskning men fick ut pengar och kunde köpa en ny kamera istället.
Så jag ser ingen nytta av betala dyrt för extra försäkring från där man köper prylen förutom om den har självriskeliminering.

Postad 18 April 2006 - 12:08

pelle525
  • pelle525
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Garantin täcker ju typ bara! tillverkningsfel! tar man en sån försäkring så täcker den ju typ allt! även om man häller öl i den!( vad som helst typ) plus att försäkringarna inte har någon värdeminskning! så pajar tv efter 2 år så får man fullt värde på tv! (inköpspris)genom hemförsäkringen så har man fullt värde i ett år sedan värderas tv:n ner i (typ ingenting)
Med försäkring fullt värde i 3 år

så jag skulle köpa med försäkrning!

Postad 18 April 2006 - 12:12

pelle525
  • pelle525
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
utan försäkringen så har du ju förhoppningsvis en drulle på hemförsäkringen! men då har du ju bara fullväde på produkten i 1 år sedan värderas den ner pluss en självrisk på 1000 spänn!
Med försäkringen fulltvärde på prudukten i 3 år dvs(inköpspris) självrisk på 200-300

Köp med försäkring!

Postad 19 April 2006 - 09:27

syse
  • syse
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Köp inte med försäkring, om du inte tänkte hälla öl i den.

På en digitalkamera skulle jag kanske köpa med en föräkring då man ofta utsätter kameran för saker som gör att den kan gå sönder, samma sak med en mobil, typ fuktskador. (hur många har inte doppat mobilen i drinkglaset på krogen??)
Men en TV ska ju förhoppningsvis bara sittapåvägen/tvbänken, och inte följa med på krogen.
Enlingt konsumentköplagen har du reklamationsrätt i 3år på varor som du köpt i Sverige.
Det betyder om det är något fabrikationsfel på varan så får du byta ut den.
Antagligen så behöver du aldrig reklamera TV:n för te x fuktskador osv.

JAg tycker att *VISSA* tillägsförsäkringar bara är till för att lura konsumenten då "försäkringen" inte täcker mer en reklamationsrätten.
Men självklart finns det vissa försäkringar som täcker mer en reklamationsrätten men är då ganska onödiga att täckna på en TV apparat om du inte hade tänkt att ta med den på krogen eller semestern.

Mitt tips, täkna ingen försäkring...spara pengarna. Och se till att köpa från ett "bra" företag. Gärna ett som nämner just Kosumentköplagen på sin hemsida.

Postad 19 April 2006 - 11:46

sn3jk
  • sn3jk
  • Lärjunge

• 326 inlägg
  • 0
Köpte med en 5års försäkring på min plasma när jag köpte den på power.. Eftersom deras försäkring även täcker inbränningar m,m så anser jag att det är kalasbra :)

Postad 19 April 2006 - 11:57

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

• 1411 inlägg
  • 0
Jag skulle aldrig köpa extra försäkring till en vanlig teve eller stationär elektronik. INte heller på en vanlig digitalkamera, de är tillräckligt bra, däremot en utökad garanti på den bärbara datorn som jag släpar hus- och landet runt- gratis reparationer och avkortade servicetid i 3 år- samt 24/7 telefonsupport.

Så är det dyrt och viktigt, skaffa försäkring om det är en udda pryl elelr något du släpar runt mycket.

Postad 19 April 2006 - 20:14

clabbe77
  • clabbe77
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Jag jobbar i försäkringsbranschen och faktiskt som handläggare av bland annat TV apparater. Jag har en drulleförsäkring som tillägg till min hemförsäkring som kostar 500kr per år och gäller upp till 30,000kr per tillfälle. Den gäller för allt utom skador orsakade av djur. Åldersavdrag på Tv görs inte de första tre åren (!!). Således är det kaka på kaka att köpa en extraförsäkring. Vi har mycket att göra med dessa små bolag som tillhandahåller objektsförsäkringar. Kan garantera att de inte är särskilt kunniga och i det finstilta finns det många undantag. Exempelvis gäller vissa försäkringar endast om det är skada på .... kanske inte så kul om man har inbrott. Där går dock hemförsäkringen in. Som sagt, jag undviker alltid objektsförsäkringar. Mitt råd är således att skaffa en drulleförsäkring så har du ett fullgott skydd!

För övrigt nämnde någon härinne att man har försäkring om man betalar med kontokort, exeplevis VISA. Det gäller framförallt reseförsäkring dock. Men det är möjligt att de utvecklar dessa försäkringar till rena objektsförsäkringar.

Postad 19 April 2006 - 20:24

Unregistered938088eb
  • Unregistered938088eb
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0
Jag har aldrig tagit en sådan försäkring, och jag har aldrig behövt ångra det heller (ta i trä).
Skulle det bli något med en pryl köper jag nytt för det jag sparat på att inte ta försäkringar (vilket säkerligen är någonstans runt 50.000:- eller mer?)

Postad 19 April 2006 - 20:46

Unregisteredf6cac908
  • Unregisteredf6cac908
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
http://taz.vv.sebank...trollerAction=0

Elektronikförsäkring om man köper med mastercard och registerar köpet. Gäller upp till 5 år. Det gäller dock inte om man häller öl på tvn. Men det kanske går att undvika?

Postad 19 April 2006 - 20:49

diket
  • diket
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
En sak ni bör tänka på är ju att butiken och kanske framförallt det bolag som står för tilläggsförsäkringen inte erbjuder dessa för att dom är så himla snälla. Det är ju för att tjäna pengar. Dom är rätt bra på att fråga om man verkligen inte skall ha en också.

Visst, om jag tappar min TV 2 dagar efter inköp kanske man ångrar att man inte tog den där rackarns försäkringen, men sett över tid och alla här inne lär ju avverka en del hemelektronik, mobiltelefoner, kameror och annat över just tid. Ja då tror jag det är bättre att bita i det sura dom få ggr det händer något än att alltid ha valt denna försäkring.

Men någon nämnde drulle-tillägg på hemförsäkringen. Den har jag faktiskt. Dock skulle jag aldrig betala några 500:- per år för den. Vet inte hur mycket jag betalar men hur som helst så täcker ju den det mesta och jag klarar mig med EN för alla saker. Att sedan saker och ting avskrivs med tiden och man inte får det fulla nyvärdet tycker jag är helt OK. En tv som är 5 år gammal är ju inte värd vad den kostade ny, så varför ska jag få en ny på försäkringen?

(Ser nu att jag är inloggad som min arbetskompis, men skulle tro han är av ungefär samma åsikt) /psike

Postad 25 May 2006 - 10:30

Lazed
  • Lazed
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Har köpt en LG 42PC1R Plasma skärm och tecknade samtidigt en 5 årig försäkring på Power för 2400:- spänn..Då var det ingen värde minskning på skärmen under de 5 åren, Försäljaren sa att de kunde köpa tillbaka försäkringen om jag ångrade mig. Är d nån vits att ha försäkringen eller är d bara en onödig utgift?? Nån som har några synpunkter kan gärna dela med sig...

Postad 25 May 2006 - 12:05

Jones
  • Jones
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Jag köper då inget utan att försäkra det. Visst kostar det en del på det hela stora så har jag säkert tjänat in pengarna, BEHÅLL den!

Postad 25 May 2006 - 12:20

JonasJansson
  • JonasJansson
  • Forumräv

• 783 inlägg
  • 0
Jag har aldrig tecknat en försäkring och har aldrig hamnat i en situation där jag behövt en. Att lägga 15 % av produktens värde för att få 2 år extra skydd tycker jag är dumt. Men läs igenom försäkringen noga, vad täcker den egentligen. Du lär ju knappast kunna komma och säga att ljusstyrkan har minskat efter 4 år och vill ha en ny plasma, och har man inte fått ett måndagsexemplar med pixelfel etc så är det nog den enda som kan drabba din tv om du har den uppskruvad på väggen.

Postad 25 May 2006 - 12:32

M#_
  • M#_
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Jag tecknar inte heller någon försäkring. Anledningen till att de stora kedjorna är så mån om att man ska ha försäkring är att de tjänar grymma pengar på dem.

Postad 25 May 2006 - 20:29

Astma
  • Astma
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Om man tecknar en tilläggsförsäkring till hemförsäkringen som heter "allrisk" (kostar drygt 400 per år) gäller den på alla saker i ditt hem upp til 30 000. Själrisken är på 1500. Fördelen är att man inte "låser" försäkringen på en pryl så som man gör om man tar en försäkring av en försäljare. Försäljarna fär provision på försäkringar de lyckas kränga på folk.

Postad 25 May 2006 - 22:19

Filmälskaren från götet
  • Filmälskaren från götet
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
ja tog med en försäkring på min Panna PV60 på Expert sluta skriv Power dem existerar ju inte längre väl el?? undrar hur hårda dem är med skador mm efter några år om den bara råka åka i golvet t ex om ni fattar vart ja vill komma och man får en ny med det värdet man köpte den för, som när man la sin Nokia telefon i vatten innan garanti tiden gick ut och fick en ny lool!!!!???? självrisken på 100 spänn svider ju inte heller jämfört med 1500 på hemförsäkringen eller hur!!!! då är väl ändå 2k ok för en trygghets försäkring :(

Redigerat av Filmälskaren från götet, 25 May 2006 - 22:21.

Postad 25 May 2006 - 22:26

JonasJansson
  • JonasJansson
  • Forumräv

• 783 inlägg
  • 0
Om du tror att du kan tappa din tv i golvet efter 4 år 11 månader och 29 dagar och få en ny tv för samma belopp du köpte din på expert så.. ja... har du överhuvudtaget LÄST avtalet eller har du frågat försäljaren om vad som gäller? Det står ju i ditt avtal vad det är som gäller, de gör inte bedömningar hur som helst utan det finns ju villkor i avtalet som reglerar vilka skador som försäkringen täcker... alltid roligt att läsa avtal :(

Postad 26 May 2006 - 06:58

SonySamppa79
  • SonySamppa79
  • Veteran

• 1832 inlägg
  • 0
Ibland funkar dom där försäkringarna bra.

Min dotter lyckades välta mina båda högtalare (ego 515) samma dag och när jag skulle kolla på film på kvällen så rasslade dom illa. Tog dom till OnOff, betalade självrisk på 95kr och fick ut ett par Focus sa-5 istället eftersom ego inte fanns kvar. Så då var det värt dom 400-500 kr jag betalade för att få drulleförsäkringen. Högtalarna var ca 1,5-2 år gamla. Fick alltså bättre högtalare istället :(

Postad 26 May 2006 - 07:07

Fjant
  • Fjant
  • Lärjunge

• 409 inlägg
  • 0
Av ren princip och självklart för att jag vet att dessa extra försäkringar är onödiga så köper jag inte de där försäkringarna. Som sagts tidigare här, bättre att betala lite extra på hemförsäkringen för allrisk och då täcker den ju mer än en elektronikpryl. Blev nästintill förbannad på säljaren på Power som körde ett enormt långt övertalningsförsök på mig när jag skulle hämta ut min plasma tv. Men jag stod på mig även fast han ville ha det att låta som om man var dum i huvudet när man köpte en sån dyr tv och inte tecknade deras försäkring. Han hade minsann haft nytta av dessa många gånger sa han och skulle aldrig köpa nåt utan en sådan försäkring.... Yeah right! :(

Postad 26 May 2006 - 07:17

Lazed
  • Lazed
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

ja tog med en försäkring på min Panna PV60 på Expert sluta skriv Power dem existerar ju inte längre väl el??  undrar hur hårda dem är med skador mm efter några år om den bara råka åka i golvet t ex om ni fattar vart ja vill komma och man får en ny med det värdet man köpte den för, som när man la sin Nokia telefon i vatten innan garanti tiden gick ut och fick en ny lool!!!!???? självrisken på 100 spänn svider ju inte heller jämfört med 1500 på hemförsäkringen eller hur!!!! då är väl ändå 2k ok för en trygghets försäkring :(

<{POST_SNAPBACK}>

Ja d heter fortfarande Power (om d inte bytt namn sen i tisdags) ;) . Slår man ut d på 5 år så är d ju iofs bara en knapp 5hundring om år..och som sagt en självrisk på en hundring..kanske inte så farligt trots allt...Har inte läst avtalet så ingående men d är möjligt att din teori funkar!!D var dock inte därför jag tog försäkringen och förhoppningsvis funkar skärmen bra även efter 4,5 år.........

Postad 26 May 2006 - 07:22

Shaggy
  • Shaggy
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
Rent allmänt är mitt råd att aldrig försäkra sig mot något som man klara ändå utan att gå under. Det vill säga hus, bil och liknande försäkras.

Varför har jag då den åsikten?

Helt enkelt därför att försäkringar alltid handlar om statistik. Försäkringsbolaget tar alltid in mer pengar i premier än de betalar ut i försäkringspengar (låter logiskt va). Det betyder att allas vår Herr Medel Svensson skulle tjäna på att inte teckna så mycket försäkringar och istället öppna plånboken om olyckan mot förmodan skulle vara framme.

Vad betyder det här för dig?

Om du inte har planerat ett försäkringsbedrägeri under försäkringsperioden tycker jag att du ska häva försäkringen.

Shaggy

Postad 26 May 2006 - 07:25

Lazed
  • Lazed
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Av ren princip och självklart för att jag vet att dessa extra försäkringar är onödiga så köper jag inte de där försäkringarna. Som sagts tidigare här, bättre att betala lite extra på hemförsäkringen för allrisk och då täcker den ju mer än en elektronikpryl. Blev nästintill förbannad på säljaren på Power som körde ett enormt långt övertalningsförsök på mig när jag skulle hämta ut min plasma tv. Men jag stod på mig även fast han ville ha det att låta som om man var dum i huvudet när man köpte en sån dyr tv och inte tecknade deras försäkring. Han hade minsann haft nytta av dessa många gånger sa han och skulle aldrig köpa nåt utan en sådan försäkring.... Yeah right!  :(

<{POST_SNAPBACK}>

Ja han höll väl ett ganska övertygande "tal" även denna försäljare, d lät ju bra..Men jag vet ju oxå att man oftast är dubbel eller trippel försäkrad...Varför jag fastnade för att ta försäkringen var just d med att hem försäkringens självrisk "nästan" var lika mycket som försäkringen kostade+nästan ingen självrisk å att det inte var någon avskrivning under dessa 5 år..Vet ej om d är avskrivning på hemförsäkringen men d utgår jag från....

Postad 26 May 2006 - 07:30

^Bateau^
  • ^Bateau^
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Brukar också tacka nej till tilläggsförsäkringar.
Tycker allrisk på hemförsäkringen täcker tillräckligt bra.

Sedan så vet man aldrig hur bra dessa försäkringar fungerar när något händer.

För övrigt så verkar jag se VÄLDIGT ung ut. För en anekdot som inträffade mig var när jag hjälpte flickvännen att köpa bärbar. Då försökte säljaren på Computer City sälja på mig en försäkringar. av ren princip så sa jag nej. Försäljaren gav mig broshyrer om försäkringen ifall vi ångrade oss..Med kommentaren "Ni kan visa dem för era föräldrar om, de kanske har en annan uppfattning"
;)

Grejen var den att försäljararen såg ut att vara max 28 år. Jag var 25 år.

Hur ofta brukar ni rådfråga era föräldrar om försäkringar när ni är 25 år?
Jag blev rätt sur så att säga :(

Postad 26 May 2006 - 07:31

Lazed
  • Lazed
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Rent allmänt är mitt råd att aldrig försäkra sig mot något som man klara ändå utan att gå under. Det vill säga hus, bil och liknande försäkras.

Varför har jag då den åsikten?

Helt enkelt därför att försäkringar alltid handlar om statistik. Försäkringsbolaget tar alltid in mer pengar i premier än de betalar ut i försäkringspengar (låter logiskt va). Det betyder att allas vår Herr Medel Svensson skulle tjäna på att inte teckna så mycket försäkringar och istället öppna plånboken om olyckan mot förmodan skulle vara framme.

Vad betyder det här för dig?

Om du inte har planerat ett försäkringsbedrägeri under försäkringsperioden tycker jag att du ska häva försäkringen.

Shaggy

<{POST_SNAPBACK}>

D håller jag med om..Men man har väl oturen att inte tillhöra medel svensson kanske :( Verkar hur som helst vara lite delade meningar i ämnet..Men d är väl så:Går den sönder efter 3-4 år så var jag ju en idiot som inte tog förs. å Funkar den klockrent i 5 år så var d en dålig investering ;)

Postad 26 May 2006 - 08:08

THX007
  • THX007
  • Användare

• 246 inlägg
  • 0
Tror det var på detta forum i någon gammal tråd som det var någon som jämförde med hur mycket det kostar att försäkra ett helt hus för 4-5 miljoner och då är det helt hutlösa priser elektronik-kedjorna tar för att försäkra en TV.
Kanske om man har små barn eller är mycket klantig och väljer en tv som är extremt dyr kanske det kan vara värt det.
Jämförelsen med vad det kostar att försäkra ett villa har fått mig att aldrig mer teckna dessa elektronikförsäkringar.
Men det gäller att stå på sig när man tackar nej till dessa försäkringar man blir ofta idiotförklarad och säljaren slänger extra hårt TV-kartongen i golvet vid utgången. När mina föräldrar köpte TV utan försäkring fick de bland annat förklara vad dom gör om TV-n går sönder efter ett år när den medföljande försäkringen gått ut.

Postad 26 May 2006 - 08:59

Unregisteredeee306cc
  • Unregisteredeee306cc
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0
Jag tar definitivt inga försäkringar på brunvaror.. Det är bara att använda enkel matematik.. Räknar jag ut vad det skulle kostat mig att försäkra samtliga prylar jag har köpt genom tiderna kontra vad jag fått lägga ner på reparationer så är ju valet solklart. Reparationskostnaderna hamnar för mig på max nån procent av vad det skulle kostat med försäkringar.
Jag anser att säljarna på elektronikkedjorna medvetet försöker lura folk för att tjäna pengar..

Postad 29 May 2006 - 12:12

ollesthlm
  • ollesthlm
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0

Jag tar definitivt inga försäkringar på brunvaror.. Det är bara att använda enkel matematik.. Räknar jag ut vad det skulle kostat mig att försäkra samtliga prylar jag har köpt genom tiderna kontra vad jag fått lägga ner på reparationer så är ju valet solklart. Reparationskostnaderna hamnar för mig på max nån procent av vad det skulle kostat med försäkringar.
Jag anser att säljarna på elektronikkedjorna medvetet försöker lura folk för att tjäna pengar..

<{POST_SNAPBACK}>

WORD!!

Håller med dig till 100%.
Säljarna på Power tycker jag är både kunniga och trevliga, men när jag bestämt mig och ska avsluta affären så ska de ALLTID hålla ett föredrag om tilläggsförsäkringar. SLUTA UPP MED ATT IFRÅGASÄTTA KUNDEN.
Jag svarade med ett tydligt NEJ varpå säljaren fortsätter och ifrågasätter mitt beslut, MKT IRRITERANDE.
Men på det stora hela tycker jag Power blivit riktigt bra återförsäljare om man jämför med Onoff, SIBA, Elgiganten m.fl.

10-15% av varans inköpspris i försäkringspremie är hutlöst tycker jag. Min Allrisk (400:-/år) täcker alla skador upp till 30000:- Ok, självrisken är på 1500:- men försäkringen på Plasma-TV:n låg ju på 2500:-

Postad 29 May 2006 - 12:25

Filmälskaren från götet
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

WORD!!

Håller med dig till 100%.
Säljarna på Power tycker jag är både kunniga och trevliga, men när jag bestämt mig och ska avsluta affären så ska de ALLTID hålla ett föredrag om tilläggsförsäkringar. SLUTA UPP MED ATT IFRÅGASÄTTA KUNDEN.
Jag svarade med ett tydligt NEJ varpå säljaren fortsätter och ifrågasätter mitt beslut, MKT IRRITERANDE.
Men på det stora hela tycker jag Power blivit riktigt bra återförsäljare om man jämför med Onoff, SIBA, Elgiganten m.fl.

10-15% av varans inköpspris i försäkringspremie är hutlöst tycker jag. Min Allrisk (400:-/år) täcker alla skador upp till 30000:- Ok, självrisken är på 1500:- men försäkringen på Plasma-TV:n låg ju på 2500:-

<{POST_SNAPBACK}>

5 år ggr 400 + 1500 = 3500 alltså dyrare, annars täcker ju hemförsäkringen allt annat men just plasmaTV ja är nöjd iaf med mitt val av försäkring har man tur kanske man får ut en ny Plasma sen om 4,5 år och att denna modellen pv60 PANNA INTE FINNS DÅ UTAN EN NY I SAMMA PRISKLASS 20 K LOL!!!"

Postad 29 May 2006 - 12:34

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

• 2384 inlägg
  • 0
Kolla om du inte har drulle försäkring i hemförsäkringen, det har jag . Plus att en del bl.a Nordea gold card , har så att du får försäkring (onoff siba osv.liknade) om du köper det med kortet.

Postad 29 May 2006 - 14:44

Krisch
  • Krisch
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0
Håller med om att Power säljarna är irriterande envisa med att sälja försäkringar. När jag köpte min PV60, lyckades en av säljarna kränga på mig en 3 årig färsäkring för 2500 kr. Först sa jag att jag inte ville ha, men blev övertalad eftersom säljaren var så säker "täcker inbränningar bla bla". När jag kom hem och kunde lugna ner mig litet och läste genom villkoren insåg jag att det bara är skit.
Lyckligtvis kunde jag lämna tillbaka försäkringen och teckna en drulleförsäkring istället.

Villkoren i deras tilläggsförsäkringar är katastrofalt dåliga! Visst självrisk på 100 kr, men låt oss säga du köper försäkringen för 2500 kr på 3 år. Går teven sönder får du en ny, men du har då betalat 2600 kr i "självrisk". Men du måste försäkra den nya teven igen för försäkringen du hade gäller bara en gång. Alltså måste du hosta upp 2500 kr (el. vad det kostar) till igen.
Pajar dessutom TVn aldrig så har du kastat bort 2500 kr.

Tilläggsförsäkringar täcker bara en gång, medan allrisk (drulle) försäkringar alltid täcker. Dessutom täcker de inte inbränningar som säljaren först påpekade.

Vill också minnas att sådana tilläggsförsäkringar blev hårt kritiserade i PLUS.

Postad 29 May 2006 - 15:32

Unregistered4a259640
  • Unregistered4a259640
  • Lärjunge

• 413 inlägg
  • 0
Jag fattar inte hur säljarna kan stå och ljuga en rakt i ögonen som de gör ibland! Jag tittade på en Pioneer på Onoff innan jag till slut köpte på ett annat ställe, vilket inte hör hit, men färsäljaren stod alltså och sa att försäkringen tänkte inbränningar trots att jag stod och höll i papperet från försäkringsbolaget där det står att försäkringen INTE TÄCKER INBRÄNNINGAR! Hur fan är folk funtade!!??

Postad 30 May 2006 - 09:09

Devin
  • Devin
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Något ni måste tänka på är att man inte har någon värdeavskrivning på dessa försäkringar som allrisk försäkringen har. DESSUTOM kan du repararera TV hur många gånger som helst (100kr/per gång)...Låt säga att du måste ha in TVn 2 gånger på service, det kostar 200kr sammanlagt med trygghetsförsäkring, väldigt bra...medans hemförsäkring inte ens täcker funktionsfel och om du nu slänger TVn i backen pga av detta (om du bara har hemförsäkring med allrisk), så har du värdeavskrivningen som äter upp mycket av din TVs värde + självrisken.

Jag är ingen säljare och jag tar inte försäkring på allt, men däremot är jag inte så snål att jag köper en TV för över 15k utan försäkring.

Postad 30 May 2006 - 09:48

Krisch
  • Krisch
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0
Nja, de kan istället bedöma att din vara ska ersättas med en ny vara istället för att repareras och då upphör din försäkring att gälla. (Det har de rätt att göra.)

Dessutom kostar det egentligen inte 100 kr att reparera egentligen då du redan lagt ut t.ex. 2400 kr för 3 år. De första 1-2 åren täcker ju garantin alla funktionsfel dessutom.

Visst är det värdesavskrivningar på allrisk försäkringen, men platta tvs blir också billigare och billigare för varje år.

Postad 30 May 2006 - 09:52

Filmälskaren från götet
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0

Nja, de kan istället bedöma att din vara ska ersättas med en ny vara istället för att repareras och då upphör din försäkring att gälla. (Det har de rätt att göra.)

Dessutom kostar det egentligen inte 100 kr att reparera egentligen då du redan lagt ut t.ex. 2400 kr för 3 år. De första 1-2 åren täcker ju garantin alla funktionsfel dessutom.

Visst är det värdesavskrivningar på allrisk försäkringen, men platta tvs blir också billigare och billigare för varje år.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja tar gärna en ny TV om 3 år om den ja har nu går sönder och ingen värde minskning då anser ja att ja har tjänat på affären och futtiga 100 kr i självrisk, 2500 för 5 års försäkring det är typ 40 kr i månaden det anser ja vara en piss i havet, som sagt drulle 2000 för 5år + 1500 i självrisk go figuree!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :D

Postad 30 May 2006 - 11:08

Unregisteredeee306cc
  • Unregisteredeee306cc
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0

Något ni måste tänka på är att man inte har någon värdeavskrivning på dessa försäkringar som allrisk försäkringen har. DESSUTOM kan du repararera TV hur många gånger som helst (100kr/per gång)...Låt säga att du måste ha in TVn 2 gånger på service, det kostar 200kr sammanlagt med trygghetsförsäkring, väldigt bra...medans hemförsäkring inte ens täcker funktionsfel och om du nu slänger TVn i backen pga av detta (om du bara har hemförsäkring med allrisk), så har du värdeavskrivningen som äter upp mycket av din TVs värde + självrisken.

Jag är ingen säljare och jag tar inte försäkring på allt, men däremot är jag inte så snål att jag köper en TV för över 15k utan försäkring.

<{POST_SNAPBACK}>

Det har väl inte med snålhet att göra.. Varför kasta bort pengarna? Lägg motsvarande peng i en sparbössa varje gång du köper något och ta sedan därifrån om något skulle råka gå sönder.

Försäkringsbolag är vinstdrivande och bedriver ingen välgörenhet, så det är ju solklart att de tjänar pengar på det hela. Försäkringar tar jag bara där jag annars löper risk för en mycket mer betydande ekeonomisk skada.

Postad 30 May 2006 - 11:14

Unregisteredeee306cc
  • Unregisteredeee306cc
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Ja tar gärna en ny TV om 3 år om den ja har nu går sönder och ingen värde minskning då anser ja att ja har tjänat på affären och futtiga 100 kr i självrisk, 2500 för 5 års försäkring det är typ 40 kr i månaden det anser ja vara en piss i havet, som sagt drulle 2000 för 5år + 1500 i självrisk go figuree!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :D

<{POST_SNAPBACK}>

Men om den inte går sönder, då har du inte tjänat på det. 40:-/mån kanske inte låter så mycket, men om man har mycket prylar som man skall försäkra så kommer man snabbt upp ganska höga belopp.

Postad 30 May 2006 - 11:28

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

• 1919 inlägg
  • 0
Tänk så här istället om jag köper en tv för 30000 kr bör jag ta försäkring men om jag köper en för
ca 15000 kr kan jag skippa den, den billigare tv kommer du att byta om ca 5 år ändå. Man får räkna in värdeminskningen hela tiden, även om den dyrare tv´n minskar mer per år så lär du behålla den och den lär vara mycket bättre än den billigare.

/ Anders

Redigerat av Unregistered25afe1a3, 30 May 2006 - 11:29.

Postad 30 May 2006 - 13:49

Filmälskaren från götet
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Men om den inte går sönder, då har du inte tjänat på det. 40:-/mån kanske inte låter så mycket, men om man har mycket prylar som man skall försäkra så kommer man snabbt upp ganska höga belopp.

<{POST_SNAPBACK}>

min TV kommer nog att gå sönder om typ 4,5 år trust me hehehehe :huh:

Postad 15 October 2006 - 09:15

younso
  • younso
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Jag skall köpa en Panasonic TH-37PV60E. Hos dom vanliga försäljare (OnOff, El-Giganten osv) vill dom gärna att man köper deras extra försäkring för 1500-2500 kr för 3 år. Är det värt det eller räcker det inte med sin vanliga hemförsäkring? Är det någon som vet om NetOnNet har en extra försäkring som man kan köpa i så fall (deras pris för Tv:n är lägst)?

Simon

Postad 15 October 2006 - 10:28

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0

Jag skall köpa en Panasonic TH-37PV60E. Hos dom vanliga försäljare (OnOff, El-Giganten osv) vill dom gärna att man köper deras extra försäkring för 1500-2500 kr för 3 år. Är det värt det eller räcker det inte med sin vanliga hemförsäkring? Är det någon som vet om NetOnNet har en extra försäkring som man kan köpa i så fall (deras pris för Tv:n är lägst)?

Simon

<{POST_SNAPBACK}>

Försäkringarna som kedjorna säljer är inte vidare bra, läs villkoren. Om du vårdar varan ordentligt så håller den säkert 5-10 år. Går den sönder dessförinnan så beror det antingen på ett tillverkningsfel (som täcks av konsumentköplagen) eller en olycka (som inte täcks av försäkringen). Kedjorna ser extraförsäkringarna mest som ett sätt att dra in lite extrapengar i samband med en försäljning.

Postad 15 October 2006 - 11:34

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0
Lägg de där extrapengarna på att köpa en 42-tumsvariant av samma TV istället.

Postad 21 December 2006 - 00:37

ecce1
  • ecce1
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Är det värt/lönt att lägga ut ca 2400:- på en försäkring vid köp av plasma tv !?

Postad 21 December 2006 - 00:43

Unregistered1ff325c1
  • Unregistered1ff325c1
  • Forumräv

• 743 inlägg
  • 0
Knappast.

Postad 21 December 2006 - 01:21

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Generellt inte. Elgigantens nya produktförsäkring är dock ganska bra.

[Jobbar inte för Elgiganten men lusläste villkoren häromdagen.]

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.