De krav jag utgår ifrån vad det gäller högtalare är:
1. Djup och transientsnabb bas. En högupplöst diskant (gärna av typen AMT). Och en glassigt yttre, eller alltså en estetisk snygg högtalare.
Har spanat in lite olika modeller och de som intresserar mig är följande:
Burmester Rondo 022
Mark & Daniel Maximus Ruby
Dali Helicon 300W
Om vi börjar bakvänt så tycker jag Dali verkar intressanta med sin "hybrid". Dvs både en silkedome, och en banddiskant som skjuter upp i högre oktaver. Detta borde i teorin ge en mer dynamisk diskant, samtidigt som banddiskanten ger extra luft/detalj. Detta är vad jag förstått ingen riktigt AMT, och jag har ej hört den högtalaren spela.

Vidare har jag listat Mark & Daniel. Ett vad jag har förstått okänt märke på den svenska marknaden. De verkar stor i USA, där de satt djupa revor bland Highdef folk's. Enda egentliga kontakt jag har haft med dessa är via 6moons, som har några utförliga rescentioner om dem här
Det som jag finner mest intressant med denna Ruby, som de nu kallas. Är dess AMT. Spec på 900Hz-25000Hz är ett enormt spann, hela 5oktaver. Vilket måste vara helt unikt för stativhögtalare/monitorer. Sedan är basen en specialutvecklad 5.25" bas, som har fått en enorm slaglängd med bibehållen kontroll genom sitt SX-system. Den gräver ned till 45Hz med bibehållen effekt +-0db, och ännu lägre, nedåt 33-35Hz -6db.
Lådan i sig verkar också unik, då den är gjort i kompositmaterial. Någon sorts syntetisk marmor. Detta för att få en så styv cch stark låda som möjligt. Enl. review skall den vara "stone dead"
Grymt sygg ädelsten, men rubiner är väl röda?

Naturligtvis finns den i fler färger. Intressant för den trendriktige hifi-snubben.

Går vi vidare finner vi en riktig High-End högtalare från det välrenomerade tyska företaget, Burmester.
Jag har haft glädjen att höra dessa skönheter spela, och måste säga att det är till min stora förfäran att de kostar sina modiga 40. Nu kan man kanske med lite tur hitta dessa på begagnatmarknaden, men det är föga troligt här i Sverige. Denna använder jag som referens bland stativhögtalare.
En fruktansvärd pundus och elegans

Finns det några fler intressanta högtalare jag borde kolla på?
Sökningen pågår
Avancerad sökning
3 bilder
188 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?