Jag tänker på DD+, Dolby TrueHD och DTS HD.
Kan t.ex. Sound Blaster X-Fi korten uppgtraders med kommande drivrutiner eller måste man vänta på ett helt nytt kort?
MVH
JOEKO
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Finns det ljudkort i dag som stöder DTS HD och DOLBY TRUE HD
Startad av
JOEKO
, Nov 28 2006 10:33
58 svar till detta ämne
Postad 28 November 2006 - 10:33
Jag undrar om det finns något ljudkort som klarar de nya högupplösta ljudsystemen?
Jag tänker på DD+, Dolby TrueHD och DTS HD. Kan t.ex. Sound Blaster X-Fi korten uppgtraders med kommande drivrutiner eller måste man vänta på ett helt nytt kort? MVH JOEKO Postad 28 November 2006 - 20:48
En mjukvara som kan avkoda formaten och analog utgangar som klarar 192khz&24bit pa ljudkortet ar det enda som kravs.
Redigerat av Unregistered43739, 28 November 2006 - 20:49. Postad 29 November 2006 - 08:41
Ok, det låter bra. Eftersom jag är sugen på ett Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic.
Följdfrågan blir då: Finns det någon mjukvara som klarar detta? MVH JOEKO Postad 29 November 2006 - 13:39
Jag har ett elite pro och har samma funderingar, jag har kollat runt lite men tyvärr verkar det inte finnas någon mjukvara som kodar av Dolby TrueHD och DTS HD ännu, jag har inte sett några rykten om det kommer än heller, rent tekniskt finns det dock inga flaskhalsar som det ser ut..
Hoppas det löser sig, men det borde det!? Postad 29 November 2006 - 17:54 Intervideo annonserar i alla fall att det kommer att vara först att stödja Dolby TrueHD med windvd: http://www.intervide...mode=06-05-2006 Antar att powerdvd också stödjer det. Båda dessa företags "HD-spelare" kommer än så länge bara bundlade tillsammans med blu-ray-/hd-dvdenheter för datorn Redigerat av Unregistered35091, 29 November 2006 - 18:37. Postad 29 November 2006 - 20:36
Det verkar att Elite Pro endast klarar av 96 kHz på surroundsignaler. Eller har jag missat nåt?
Postad 30 November 2006 - 10:53
Man kanske kan saga att om dit ljudkort klarar av SACD eller DVD-A sa ar det nog inge problem.
Sitter och undra om man far ut riktigt HD-ljud fan den bundlade varianten av PowerDVD som foljer med BD spelare? Postad 30 November 2006 - 11:39
hmm? är det en flaskhals i elite pro kortet iaf...? 96khz i 7.1 läge? men det klarar ju dvd audio...... hoppas det funkar!!
Postad 30 November 2006 - 16:54
Elite pro klarar mycket riktigt inte 192 kHz i annat än stereo. Ska du köra ut det behöver du ett ljudkort baserat på C-Medias CMI-8788 chipset, t. ex Auzentech X-Meridian 7.1.
Postad 01 December 2006 - 10:12
Jag har forskat vidare och om man kollar på Dolby digitals hemsida där True HD formatets tekniska termer beskrivs samt kollar DTS HD så står det att 24/96 khz i 8 kanaler kan levereras.
Länkar: http://www.dolby.com.../HD/trueHD.html http://www.dts.com/d...y-and-hddvd.php Därmed har inte X-fi elite pro några flaskhalsar! Postad 22 August 2007 - 07:26
Jag har kört till exempel The Fifth Element blu-ray i Cyberlink PowerDVD Ultra 7.3.2911. Filmen har ett ljudspår som är flerkanaligt PCM och ett spår som är Dolby TrueHD. Det senare går mixa om till DTS och skicka ut via spdif. Enligt artikeln i HemmaBio kan ljudet dock bli bra mycket bättre än "vanlig" DTS beroende på om bandbredden är högre. Vet dock inte exakt vilken bandbredd det blir på ljudströmmen för "Show Information" funkade inte.
I dagsläget finns nog inte så många alternativ att skicka ljudet digitalt från dator till receiver som har stöd för de nya formaten. ATi jobbar dock med inbyggda ljudkort på sina grafikkort så man kan få ut både bild och ljud via HDMI. Dessa är ganska begränsade fortfarande vad det gäller stödda ljudformat. Vi får se lite längre in i framtiden. Det verkar mycket intressant dock. Den analoga biten ut från datorn har jag ingen vidare koll på /ZR EDIT: PowerDVD Ultra ska klara Dolby Digital Plus och TrueHD. http://www.cyberlink...in_112_ENU.html Redigerat av Unregistered46e1de31, 22 August 2007 - 07:29. Postad 12 September 2007 - 21:54
DB trueHD
6.1 192kHz 7.1 96kHz Dts-HD master audio 5.1 192kHz 7.1 96kHz Detta är iafall vad musikblaskan säger.. Redigerat av Triton242, 12 September 2007 - 21:56. Postad 23 November 2007 - 16:29
Är inne på samma funderingar och undrar följande:
Om man skaffar sig ett ljudkort som fixar DTS HD/True HD samt ett grafikkort med HDMI out. Fungerar det då att föra över den äkta 8-kanaliga bitströmmen från ljudkort till grafikkort via en intern spdif-koppling (för att sedan föra över ljudet via hdmi till min hdmi 1.3 reciever? frågar eftersom jag vet att man ej kan föra över denna signal optiskt eller via en digital koaxkabel, och är då fundersam övar om det fungerar med en kort intern spdif-bygling... Redigerat av Andy72, 23 November 2007 - 16:32. Postad 25 November 2007 - 14:25
Auzentech x-fi prelude
Auzentechs x-fi prelude skall klara HD-ljud över SPDIF om man får tro deras info. Redigerat av Grower, 25 November 2007 - 14:32. Postad 26 November 2007 - 01:14
SPDIF klarar bara 2 kanaler i HD kvalitet sedan är det slut på bandbredden. För flerkanal HD-ljud krävs HDMI eller analoga kablar för varje kanal till recievern. Sitter själv och funderar på hur detta skall lösa. Är inte sugen på att dra minst 6 kablar till reveicern på 10m.
Frågan är om man i framtiden måste ha två HDMI till recievern och om den klarar att ta emot det. Bästa vore ju med en HDMI brygga mellan ljudkort och grafikkort så att det blev en kabeldragning. Redigerat av Unregisterede774acff, 26 November 2007 - 01:18. Postad 26 November 2007 - 01:54
Vilket är det bästa auzenkortet för våra ändamål att spela film och musik?
Är det detta som kostar mest? http://www.auzentech...-fi_prelude.php eller är det deras DTS variant? Postad 26 November 2007 - 08:33 Uppenbarligen klarar Auzentech-kortet att ge 25 mbps över SPDIF vilket gott och väl räcker till okomprimerat HD-ljud på 7 kanaler eller mer. Auzentech hade ju med lätthet kunnat klämma in HDMI om de ansett att det skulle behövas. Om det går att få samma loseless ljudkvalitet över SPDIF varför då krångla till det med HDMI som inte alla receivers har? Det är skillnad på vad en standard som SPDIF måste klara och vad den verkligen kan prestera. Postad 26 November 2007 - 13:07 Uppenbarligen klarar Auzentech-kortet att ge 25 mbps över SPDIF vilket gott och väl räcker till okomprimerat HD-ljud på 7 kanaler eller mer. HDMI brukar ju sitta på grafikkorten och sen får man koppla SPDIF från ljudkortet till grafikkortet för att få ljudet genom HDMI. På moderkort med integrerad grafik och ljud fixas den här kopplingen internt på moderkortet. Känns därför konstigt att ha HDMI på ett ljudkort. Postad 26 November 2007 - 17:35 Håller med om att det känns onödigt, speciellt då man helt kan klara sig utan HDMI. Fördelen med HDMI är ju att du får ljud och bild i samma kabel till receivern. Fördelen med Auzentech-kortet är att man kan köra loseless mångkanaligt HD-ljud genom SPDIF till en receiver vilket är ovanligt. Man slipper då göra någon intern koppling mellan ljudkort och grafikkort till HDMI. Det är helt klart en fördel om man inte äger en receiver med HDMI-ingång! Postad 26 November 2007 - 21:02 Håller med om att det känns onödigt, speciellt då man helt kan klara sig utan HDMI. Fördelen med HDMI är ju att du får ljud och bild i samma kabel till receivern. Fördelen med Auzentech-kortet är att man kan köra loseless mångkanaligt HD-ljud genom SPDIF till en receiver vilket är ovanligt. Man slipper då göra någon intern koppling mellan ljudkort och grafikkort till HDMI. Det är helt klart en fördel om man inte äger en receiver med HDMI-ingång! Om nu det inte tillhör standarden att köra 8-kanaligt lossless över toslink/coax vad är det då som säger att med detta ljudkort kan göra det? Då många redan idag kör med ultradyra kablar för att inte ens få bitfel på 2-kanligt ljud? det är ju betydligt mer info som skall igenom alla grännsitt.... Jag undrar är verkligen kablar/reciever kapabla till detta? har ju en bra förstärkare som kan ta dts-hd/true hd och trodde att hdmi-kabel var ett krav för att kunna klara av att bära den bandbredden? Postad 26 November 2007 - 23:02
S/PDIF-standarden stöder inte så hög bithastighet. För att kunna transportera PCM 5.1/7.1 eller några av de nya ljudformaten som DD+ och DTS HD krävs HDMI. Så att använda någon S/PDIF-bygel internt i datorn för att transportera surround PCM vidare till HDMI, är tyvärr inte möjligt. Finns det inget ljudkort/grafikkort som kan skicka ut ljudet okomprimerad via HDMI? Postad 27 November 2007 - 07:38 Om detta stämmer hur kommer det då sig att Azuentech skriver att kortet har bandbredd för att klara av detta? Falsk marknadsföring? Postad 27 November 2007 - 08:22
Jaa, det känns ju som falsk marknadsföring om nu kortet inte stöder DTS HD och Dolby True HD med 25 mbps bandvidd
över SPDIF som det står på hemsidan. Håller med om att det är förvånande om kortet klarar detta över SPDIF men tekniken går ju framåt...Nu har jag skrivit till Auzentech och frågat så hoppeligen kommer ett svar snart. Postad 27 November 2007 - 11:50
Om nu detta kort verkligen kan skicka 25mbps genom spdif:en, kan jag räkna med att min förstärkare klarar ta emot denna datorström via sin spdif-ingång? Väldigt intressant, sitter själv med en äldre surramp som jag inte planerat byta på ett tag. DSP-A1, yay! //M Postad 27 November 2007 - 16:03
Även om det är högst osannolikt att ljudkortet skulle kunna klara av det då s/pdif-standarden inte stöder så hög bithastighet, så kommer det troligen att bli problem i förstärkaren om den inte är förberedd för denna typ av "Super-s/pdif". Det som ljudkortstillverkaren möjligen menar, är att de nya HD-formaten krymps ner till vanlig DD (640 kbit/s) respektive DTS (1536 kbit/s). Men visst skulle det vara underbart om det bara skulle fungera, hur omöjligt det än må vara Postad 27 November 2007 - 16:27
Det är väl möjligt att kortet teoretiskt ska kunna stödja 25 Mbit/s ut, men det är helt onödigt då det inte finns någon utrustning det fungerar med eftersom att det inte följer S/PDIF-standarden.
Det är HDMI som gäller alltså, och jag ser fram emot ljudkort som stöder HDMI 1.3/1.3a fullt ut så man känner sig hyfsat framtidssäker Postad 27 November 2007 - 21:36
Jag tror mer på spdif downmix till DTS fullrate tills vidare. Checka denna post på AVS forum:
http://www.avsforum........30&page=128 11-19-07, 04:40 PM #3818 | Link archibael AVS Special Member Are you sure analogue audio gets down sampled? Seems like there is no way around the audio track becoming analogue at some point - speakers aren't digital - there is no protected path from amp to speaker! So surely we can get HBR audio from the analogue outs of an HTPC!!! btl. Nope. The "secure path" in question is the path between PowerDVD and your sound chip or sound card-- during which time it is still digital. Currently there are few solutions which can encrypt this path, and therefore it is downsampled to 48kHz 16bit. I know in saying this I walk the fine line between useful and annoying (because it's a pretty good bet anyone who would care already knows), but onboard Intel HDMI devices can send 7.1 LPCM over HDMI. I don't know if PowerDVD supports this or not, yet, but even if they did it would still be downconverted to 48kHz and 16bit because the HD Audio path is not encrypted. FYI __________________ I do not speak officially in any sense for Intel Corp., Technology Manufacturing Group but I do work there Postad 27 November 2007 - 21:48
Vad betyder detta egentligen? Är det någon spärr på moderbordet som gör att signalen nedkonverteras till 16/48 pga. att kortet saknar kryptering? Eller är jag helt ute och cyklar? I så fall borde ju nya kort kunna klara detta utan problem. Är PCM-signalen genom HDMI krypterad? Postad 28 November 2007 - 07:49
Om vi vänder lite på konversationen då; Vad använder BluRay/HD DVD spelare för typ av ljudbehandling för att lyckas skicka LPCM via HDMI. Går inte detta att replikera i datormiljö?
Eller är det kopplingen mellan ljudkort och grafikkort det brister på? Postad 28 November 2007 - 14:16
Bluray-/HDDVD-spelare använder förmodligen hårdvaruavkodning av de olika ljudformaten med något chip, medan det i en dator sköts med mjukvara. Att det inte skulle fungera i en dator ser jag som högst osannolikt, speciellt då många har pengar att tjäna på att det fungerar. Det borde ju inte vara så svårt för en ljudkortstillverkare att gå ihop med grafikkortstillverkare för att skapa ljudkort och grafikkort i ett. HDMI 1.3 för att kunna skicka alla nya ljudformaten om man hellre vill ha det framför PCM 7.1, som i praktiken ska fungera lika bra/bättre förutsatt att mjukvaruavkodning stöds och att det inte sker några fel i densamma. Postad 28 November 2007 - 21:03
Ok, så här frågade jag och väntar fortfarande på svar.
Hi, I have a question about your new X-fi Prelude sound-card. I have copied this info from the X-fi Prelude infosite: http://www.auzentech...-fi_prelude.php Optical / Coaxial COMBO Port The SPDIF Output port has 25mbps bandwidth and supports DTS- HD/DolbyTrue HD. It is possible to shift between Optical and Coaxial in this port. Does it mean that is possible to output multichannel DTS-HD/DolbyTrue HD from the SPDIF combo ports at up to 25 mbps bandwidth? And connect it to a SPDIF input on a receiver and get the best movie-sound possible trough a digital connection? I thought I would need a HDMI-output for that but this is much better! Or I'm missing something? Please explain; how to get the best sound-quality from your new soundcard! We are intrested to hear, we are discussing the card on a swedish HT-forum. BR Postad 29 November 2007 - 20:48
Nu har svaret kommit från Auzentech och som många här på forumet misstänkte så klarar X-fi Prelude inte de nya
formaten över SPDIF. Däremot förefaller en lösning vara på väg. I svaret står också att dennna information endast är för adressaten av E-posten och spridning till tredje part är förbjuden men jag kan inte se hur denna information till Er skulle skada Auzentech, snarare tvärtom. Thank you for contacting Auzentech, Inc. The 25mbps bandwidth is part specification, but the Auzen X-Fi Prelude 7.1 can not transfer the DTS-HD/DolbyTrue HD formats. We are planning to develop the extension board ‘Auzen X-Tension HDMI 1.3’. It will be compatible with Auzen X-Fi Prelude 7.1 and support DTS-HD/DolbyTrue HD formats. We keep our website as up-to-date as possible and will post more information for the extension board as soon as it is available. We appreciate your support and kind interest in our product line. Sincerely, Support Team AuzenTech, Inc. (www.auzentech.com) USA tel 408.727.6212/ fax 408.727.6275/ Postad 30 November 2007 - 00:01
Fan va mysigt. Då vet jag vilket kort jag kommer sikta på framöver.... Men då återkommer problemet hur man ska göra tillsammans med grafikkort som har HDMI. Köra två HDMI till förstärkare/tv.
Postad 30 November 2007 - 07:31
Skulle inte tillsatsen ha en hdmi ingång för bild som den sedan lägger till ljudspåret i och skickar ut skulle jag bli väldigt förvånad... Redigerat av Andy72, 30 November 2007 - 07:33. Postad 30 November 2007 - 08:55
Det skulle ju vara en bra lösning. Ska bli grymt spännande och se hur de löser detta. Får de till det så vet jag vilket kort jag kommer köpa in.
Kul med företag som tänker lite annorlunda. Postad 30 November 2007 - 09:09
Verkar ju lagom dryg lösning att behöva koppla HDMI (eller t.o.m DVI-HDMI) ut från grafikkortet till HDMI in på en extern låda och sedan HDMI vidare till stärkaren.. Jag har cable-hell så att det räcker redan. Nä, ge oss ett moderkort med integrerad HDMI-utgång istället, det blir ju samma pengar i slutet i vilket fall
Postad 30 November 2007 - 09:52
Är det någon som kan hjälpa mig att reda ut dessa ljudfrågor då jag blir tokig på djungeln
när jag tänker köpa ny data med antingen blueray eller hd-dvd. 1) Skicka ljudet via PCM via HDMI direkt till stärkaren (har HDMI 1.2 stärkare). Måste modekortet ha ett typ realtek chip som stödjer detta? Massor med snacka om nya modekort som ska stödja detta men man bli inte klok på vad som gäller eller vad som funkar?! 2) Kan ovanstående lösas via mjukvara? D v s jag kan köpa ett modekort som har HDMI port ut och sen vänta på att det kommer stöd för detta eller finns det redan? 3) Är koppla analogt en möjlighet? Behövs det då dekoder för ex True HD, DTS-HD? Hade ju helst sett en lösning inom HTPC då jag ändå måste köpa en ny data. Men annars kanske man får satsa på en dedikerad blueray/hd-dvd spelare om det inte blir positiva svar Mvh Micke Redigerat av Twim, 30 November 2007 - 09:53. Postad 30 November 2007 - 17:09
1. Det är idag endast möjligt med Intel's G33 chip så vitt jag vet, och då måste du även skicka video den vägen. Det går INTE att använda ett grafikkort i PCI-E porten.
2. Nej, om du inte köper ett moderkort med G33 chipset. 3. Ja, men du får dock inte allt vad HD-ljudformaten kan erbjuda, eftersom att det inte finns några dekodrar som stödjer 96khz/24bit output av HD-ljud. Dock kan du få ut 5.1/7.1 LPCM/Dolby TrueHD/DTS-HDMA nersamplat till 48khz/16bit, vilket ändå är bättre än S/DPIF DD 640kbps och DTS 1536kbps. Du måste då förståss ha bra D/A omvandlare på ljudkortet samt helst korta kablar av hög kvalité. Auzentech X-FI prelude kommer som sagt med X-Tension kortet som ska klara av bitstream utskick av DD+/TrueHD/DTS-HD samt 5.1/7.1 LPCM via HDMI 1.3. Datumet är satt till Q1 2008. Problemet de verkar ha är att bilden från grafikkortet också måste in på detta kort (kommer alltså förmodligen ha en dvi/hdmi ingång) för att sedan mixas in med ljudsignalen. Det går tydligen inte att ENBART skicka ljud via HDMI. Detta låter helt befängt för mig men jag läste det på avsforum och det verkar stämma.... Postad 02 December 2007 - 19:16
Med andra ord så är det ingen idè att bygga om/bygga sin dator/HTPC för HD världen ännu... Mvh Redigerat av Unregisteredaa73c0e8, 02 December 2007 - 19:17. Postad 02 December 2007 - 21:07
Nej inte riktigt än om man vill ha icke nersamplat HD-ljud. Dock är det ju värt det för bilden.
Postad 18 December 2007 - 03:46
lustigt de skriver stöd för hd Audio via spdif, lite trisst de ljuger i ett produktblad:
http://www.fujitsu-s.../1871269163.pdf verkligen märkligt ingen annan tillverkar löst det med HD ljuden Postad 18 December 2007 - 10:51
Problemet är inte att lösa det tekniskt utan att lösa det på ett sätt som uppfyller DRM-kraven. I korthet kräver AACS LA (Advanced Access Content System Licensing Administrator) att allt högupplöst innehåll (inklusive ljudet alltså) från ett optiskt medium följer samma obrutna signalväg från skivan till bildvisaren/förstärkaren. Eftersom ljudet via en HDMI-port på ett grafikkort i dag i princip alltid är inmixat från en SPDIF-utgång på ett ljudkort (inbyggt på moderkortet eller separat) via en separat koppling uppfylls alltså inte kravet på enhetlig signalväg. Av den anledningen är leverantörerna av uppspelningsprogramvara (t ex Cyberlink, Intervideo osv) tvingade att sampla ned HD-ljudet till "lågupplöst". I fallet med separata BD-/HD DVD-spelare finns inte det här problemet eftersom AACS krav på signalbehandlingen ju är uppfyllt. Det handlar om att vänta på moderkort/grafikkort med ljudkretsar integrerade i samma signalväg som videosignalerna och där det inte finns möjlighet att bryta signalvägen via t ex headers på korten eller liknande. Se även denna tråd. /P-O Postad 18 December 2007 - 11:02
Och då gäller det förstås att uppspelningsmjukvaran fungerar bra med G33. Vilket i alla fall PowerDVD inte gör. Jag har ett G33-moderkort och lyckades aldrig få PowerDVD att funka stabilt med HD DVD via G33-grafiken. Så jag köpte ett separat 8500GT-grafikkort och har nu perfekt videokvalitet från HD DVD. Men inget HD-ljud, och sannolikt inga möjligheter att få det heller om jag vill använda det grafikkortet. Jag kör analogt i stället, det ger betydligt bättre ljudkvalitet för 95% av mitt behov, och förhoppningsvis kommer jag att kunna få icke-nedsamplat avkodat HD-ljud ut på analogutgångarna när Arcsoft Total Media Extreme kommer. Argh. /P-O Postad 21 December 2007 - 13:44
Om man nu skulle koppla analogt istället, vilket ljudkort för detta ändamål tror ni i så fall har bättre DA-omvandlare än en onkyo sr-tx605 (ca6000kr) i 7.1? Kan t.ex ett xi-fi music-kort för 600 spänn ha något att sätta emot?
Kanske möblerar om och ställer datorn bredvid stereon och funderar på om att köra analogt skulle vara ett alternativ? Postad 09 January 2008 - 13:55
man kan med andra ord beställa sin HTPC nu och komplettera med detta ljudkort i efterhand:-)
Postad 09 January 2008 - 14:18
Jo men om man läser texten så står det ju inget om bitstream-output av DTS-MA och Dolby True HD, bara LPCM. Det här kortet har ju inte heller obruten digital signalväg, så det uppfyller alltså inte AACS-kraven. Halvmesyr säger jag. /P-O Redigerat av Unregistered33aea5f7, 09 January 2008 - 14:19. Postad 22 January 2008 - 15:37
Finns det något ljudkort som stöder de nya högupplösta ljudformaten. Jag har inte hitatt något i alla fall.
Visst är det enda möligheten att få ut HD ljud genom att ha ett sådant grafikkort när man spelar Blueray och HD DVD på sin HTPC, eller finns det något annat sätt? Postad 22 January 2008 - 16:20
Jag har ett Auzentech Prelude kort och ett sätt är ju att låta programmet avkoda Dts HD och Dolby True HD och skicka det analogt. Det verkar funka för mig i alla fall, fast om man inte vill ha massor av kablar så vet jag inte.
1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |