Ang. import från Tyskland,lite tänkvärt!
53 svar till detta ämne
Postad 09 October 2002 - 08:57
Hakon
-
Hakon
-
Forumräv
-
-
950 inlägg
Det e sanslöst kul att läsa om alla som vill köpa i Tyskland,wow så mycket billigare det är ,hur gör jag ,e det säkert hur blir det med moms osv.Har själv handlat en hel del BILAR från Tyskland inga problem att handla,sen när man sak sälja så kommer kommentarerna,å fy fan den e importerad från Tyskland,nä ingen d###### importbil,e den importerad nej tack.Men alla bilar utom SAAB Och VOLVO e faktiskt importerade[  ],jamen det eju inte samma sak ,nä det vet jag men så fort någon kan handla billigare så går det bra även om man bara tjänar 500:-.Då låter det annurlunda folk blir rent hysteriska hur gör jag, hur handlar man från Tyskland.Nu e det inte så att jag köper bilar från Tyskland för att göra pengar på dom jag gör det för att reta firman jag jobbar på,jobbar på en bilfirma med svenskt bilmärke och köper mina "svenska" bilar i Tyskland för jag vet att det retar gallfeber på dom på mitt jobb.Nä sänk den svenska momsen till den tyska (16%) så får vi lite bättre snurr på affärena här hemma.Jag kommer att fortsätta att handla import så länge det gynnar min plånbok,även bilar.Tack för ordet
Postad 09 October 2002 - 09:31
Unregistered67fb9b50
-
Unregistered67fb9b50
-
Veteran
-
-
1665 inlägg
hahaha.. fan va rätt [  ]
Postad 09 October 2002 - 09:38
Unregistereddde7bbff
-
Unregistereddde7bbff
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Det är tillkommer ingen moms eller tull på varor från EU-länder. Hur du gör? Det är bara att handla, oftast får du göra en moneytransfer via din bank eftersom de är dåliga på visakort i tyskland.
Postad 09 October 2002 - 09:43
Hakon
-
Hakon
-
Forumräv
-
-
950 inlägg
De klart att det e bara o handla ,va fasen har vi banker till ,en personilg kontakt på banken sen fixar dom resten.Det e inga problem att föra över pengar från en svensk bank till en tysk.I Tyskland e det lagstadgat med två års garanti på elektronikvaror.
Postad 09 October 2002 - 10:28
Unregisteredf380a49e
-
Unregisteredf380a49e
-
Mästare
-
-
2991 inlägg
Postad 09 October 2002 - 10:51
Unregistered3e8a25cd
-
Unregistered3e8a25cd
-
Beroende
-
-
1114 inlägg
Det är väl detta som är meningen med EU (bland annat). Att vi som bor i EU-länder ska kunna handla av varandra.
Håller med om att momsen borde sänkas till en gemensam nivå i hela EU. På så sätt blir det mer rättvist.
Postad 09 October 2002 - 11:08
Hakon
-
Hakon
-
Forumräv
-
-
950 inlägg
Just det va skulle vi va med i EU för jo för att "öppna" gränserna och underlätta handlen men funkar det? Nja dom svenska generalagenterna vägrar att reparera importerat,varför jo för att det bli konkurrens mot deras argentur.Va fasen kunderna handlar utomlands för att det e billigare,va ska vi göra åt det,hm hm ,jo vi vägrar att reparera vid skada eller reklamation va smarta vi e.Sänk priserna och sälj mer, det måste väl vara bättre att sälja två produkter och tjäna låt oss säga 2000:- än att sälja en och tjäna 2000:- säljer man mer blir volymerna större och priserna vid inköp för återförsäljarna lägre,vilket gynnar konsumenten.Det gäller att få ut så mycket produkter av sitt märke som möjligt,eller hur,ju fler du får ut på marknaden ju fler ser den och köper,jag kan ju ha fel men då får jag ha det
Postad 09 October 2002 - 11:11
Unregisteredf380a49e
-
Unregisteredf380a49e
-
Mästare
-
-
2991 inlägg
Men att vägra service på en produkt som inhandlats från utlandet (dock inom EU), är det ens lagligt? Får dom göra så?
Postad 09 October 2002 - 11:21
Hakon
-
Hakon
-
Forumräv
-
-
950 inlägg
Postad 09 October 2002 - 11:32
Unregisteredf380a49e
-
Unregisteredf380a49e
-
Mästare
-
-
2991 inlägg
Men är det lagligt? Det kanske inte finns någon form av lag/konsumenträtt i detta fall, eller...?
Postad 09 October 2002 - 11:36
TM
-
TM
-
Användare
-
-
184 inlägg
Tja, man kan ju se det som ett handelshinder (i efterskott) och då borde EU ha en del att säga till om.
/TM
Postad 09 October 2002 - 11:39
Unregisteredf380a49e
-
Unregisteredf380a49e
-
Mästare
-
-
2991 inlägg
Stefan007 kanske vet? [  ][  ]
Postad 09 October 2002 - 11:46
mattiask
-
mattiask
-
Veteran
-
-
1830 inlägg
Om det ändå vore så väl att det bara var tack vare att Tyskland har lägre moms som priserna blir billigare men när det handlar om nästan halva priset så är det ju nåntig annat som gör skillnaden och det är det jag ialla fall blir riktigt irriterad på.
Tar svenskarna ut större marginaler eller är det dyrare att sälja en produkt här eller vad f_n?
Mattias.
Postad 09 October 2002 - 11:57
Unregisteredf380a49e
-
Unregisteredf380a49e
-
Mästare
-
-
2991 inlägg
Fraktkostnader, hanteringskostnader, förvaringskostnader, etc. etc. gör väl sitt?! Sen att det eventuellt även finns fler(?) mellanhänder, gör ju kanske inte saken bättre...?
Postad 09 October 2002 - 12:11
Hakon
-
Hakon
-
Forumräv
-
-
950 inlägg
Tänk er själva vilket litet pluttland Sverige e jämfört med i detta fall Tyskland,pluttland =liten marknad?????
Postad 09 October 2002 - 12:30
Unregistered54235bc0
-
Unregistered54235bc0
-
Lärjunge
-
-
279 inlägg
Jag tänker iaf inte gynna tysklands marknad genom att köpa där. Ju fler som handlar elektronik från tyskland, desto fler butiker tvingast stänga i sverige. Nej, fy fan för EU. Sverige kommer garanterat att bli ett U land om det får fortgå som det gör. Arbetslöshet kommer bli ett enormt problem.
Postad 09 October 2002 - 12:40
Hakon
-
Hakon
-
Forumräv
-
-
950 inlägg
Arbetslösheten e redan ett problem.Sen får jag erkänna att det e kul att skapa debatt då detta syfte e att jag tycker att vi skall ha lägre priser i gamla Svedala.
Postad 09 October 2002 - 13:05
RoedeOrm
-
RoedeOrm
-
Lärjunge
-
-
278 inlägg
quote:Originally posted by ZiroX
Jag tänker iaf inte gynna tysklands marknad genom att köpa där. Ju fler som handlar elektronik från tyskland, desto fler butiker tvingast stänga i sverige. Nej, fy fan för EU. Sverige kommer garanterat att bli ett U land om det får fortgå som det gör. Arbetslöshet kommer bli ett enormt problem.
Sänk momsen i Sverige så borde ditt scenario falla bort. Såvida inte sveriges handlare har för stora marginaler, isåfall förtjänar de att gå i graven.
Postad 09 October 2002 - 13:33
mattiask
-
mattiask
-
Veteran
-
-
1830 inlägg
quote:Fraktkostnader, hanteringskostnader, förvaringskostnader, etc. etc. gör väl sitt?! Sen att det eventuellt även finns fler(?) mellanhänder, gör ju kanske inte saken bättre...?
Men varför skulle dessa kostnader skilja sig så mellan t.e.x sverige och tyskland.
Jag kan förstå att en japansk produkt är billigare i japan men när det nästan kan skilja halva priset till tyskland på en japansk produkt??
Tyskarna har ju självklart oxå fraktkostnader, hanteringskostnader, förvaringskostnader etc etc precis som distributörerna i sverige.
Och varför ska det vara dyrt i sverige för att det är ett "litet" land?
Sverige ligger ju långt framme och använder mycket modern teknik jämfört med många andra länder.
Jag kan köpa att det är lite billigare i tyskland men som jag sagt, vissa grejer är ju nästan halva priset.
Jag har ännu inte köpt nånting i tyskland eller nåt annat land än sverige men man blir ju mer sugen för varje gång man ska investera i nånting.
Mattias.
Postad 09 October 2002 - 13:41
Unregisteredf380a49e
-
Unregisteredf380a49e
-
Mästare
-
-
2991 inlägg
Då kan det eventuellt med största sannolikhet bero på att dom Svenska distributörerna tar bra mycket mer än sina kollegor i andra länder för diverse produkter? Men vad vet jag - jobbar inte i den branchen. [  ]
Jag har heller inte beställt något från något annat land än Sverige, men man blir ju lite småsugen när man ser dom (vissa) Svenska priser...
Postad 09 October 2002 - 14:22
Unregistered4e354f2c
-
Unregistered4e354f2c
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Jag känner en del som handlat elektronic via Internet i Tyskland, och det funkar bra.
Många köper sina dykprylar, via Tyskland.
I UK hade dom i alla fall innan, en klart lägre moms på böcker!
När vi får EU valuta i stället för svenska kronan och medvetenheten ökar, ang banktjänster, varor, försäkringar, så kommer den svenska marknaden att tvingas ändra på pris strukturen.
/Miky
Postad 09 October 2002 - 15:23
Hakon
-
Hakon
-
Forumräv
-
-
950 inlägg
Äntligen börjar folk att fatta vad det handlar om,bra talat
Postad 09 October 2002 - 16:05
Unregistered54235bc0
-
Unregistered54235bc0
-
Lärjunge
-
-
279 inlägg
Hmm, hemelektronikmarknaden i sverige är den hårdaste vad jag vet. Prispressen är ju smått extrem, efter bara en månad e vinsten ca 300kr på en normal produkt. Tänk dig vilka mängder man måste sälja för att det ska gå runt då.
Förstår mycket väl att sumo, bluemarx och dylikt kursade. Netonet går ju knappast med vinst heller, var väll något år sedan dom gick med vinst.
Nåväl, köp ni ifrån tyskland. Snart kanske alla måste göra det ändå.
Postad 09 October 2002 - 16:15
RoedeOrm
-
RoedeOrm
-
Lärjunge
-
-
278 inlägg
Hmm, hemelektronikmarknaden i sverige är den hårdaste vad jag vet. Prispressen är ju smått extrem, efter bara en månad e vinsten ca 300kr på en normal produkt. Tänk dig vilka mängder man måste sälja för att det ska gå runt då.
Förstår mycket väl att sumo, bluemarx och dylikt kursade. Netonet går ju knappast med vinst heller, var väll något år sedan dom gick med vinst.
Att hemelektronikmarknaden är den "hårdaste" (jag antar att du menar mest konkurrensutsatta) du vet betyder inte att den verkligen är det. Vilka produkter är det du talar om när du menar att vinsten är 300 kronor på en månad och vad menar du med resonemanget "på en månad"? Även du måste inse att någonting är fel då en projektor kostar 2/3 av "vårt" pris i Sverige om man köper den från Tyskland. Vissa hemelektronikprodukter är säkert prispressade även i Sverige, t.ex. datorprodukter och en del tv-apparater men långt ifrån alla är det. Det behöver inte nödvändigtvis vara återförsäljarnas fel utan kan givetvis ligga hos grossister/distributörer (vilket det förmodligen gör). Tacka vet jag när elgiganten gick in och pressade priset på AE100, det visade att det fanns marginal...
Postad 09 October 2002 - 16:58
Unregistered54235bc0
-
Unregistered54235bc0
-
Lärjunge
-
-
279 inlägg
quote:
Att hemelektronikmarknaden är den "hårdaste" (jag antar att du menar mest konkurrensutsatta) du vet betyder inte att den verkligen är det.
Hehe, jo. Även om du har låga utgifter, och står i ett garage och säljer, så känar du knappt ihop till alla utgifter ändå.
Det är mängden som räknas nuförtiden. Visst, det finns "nyckelprodukter" som säljarna kör stenhårt på, men sålänge det är en stor grossist som säjer varan, så kommer den vara ner i bottenpriset efter bara en månad även den. Kvalitet är också en annan grej som säljarna kör på, t.e.x. bang & olufsen, ljudcenter osv. Onoff, siba och elgiganten kör på reklam, många butiker, och "på-plats-service".
quote:
Vilka produkter är det du talar om när du menar att vinsten är 300 kronor på en månad och vad menar du med resonemanget "på en månad"?
Det tar ca en månad för en produkt att vara på lägsta möjliga pris, d.v.s. max 300kr i vinst till säljaren. Normalt ligger vinsten på ~50% på internetbutiker, eller som när det gäller ljudcenter, onoff, siba och dylikt nästan 100%-150%!!
quote:
Även du måste inse att någonting är fel då en projektor kostar 2/3 av "vårt" pris i Sverige om man köper den från Tyskland. Vissa hemelektronikprodukter är säkert prispressade även i Sverige, t.ex. datorprodukter och en del tv-apparater men långt ifrån alla är det.
Tvärtom, dom flesta är det. Du får gärna börja räkna, jag vet hur marknaden är på detta området. Vinsterna bland datorprylar ligger på grafikkort, monitorer och chassin, resten är totalt nerpressat. Här handlar det inte om 300kr i vinst när det är pressat, utan bara en hundring eller två.
Högtalare är det viss vinst på, men även där är det tungt i priserna. Förstärkare är bottenpressade, oftast p.g.a. svenska grossisterna t.e.x svenska yamaha, svenska pioneer, svenska sony osv. (TV), Video, DVD är också extremt pressade, knappt några marginaler att röra sig på där.
quote:
Det behöver inte nödvändigtvis vara återförsäljarnas fel utan kan givetvis ligga hos grossister/distributörer (vilket det förmodligen gör). Tacka vet jag när elgiganten gick in och pressade priset på AE100, det visade att det fanns marginal...
Jovisst, självklart är det så, grossisterna är dom som tjänar mest i sverige, helt tveklöst. Elgiganten är en grossist som är en butik, samt en stor kedja, detsamma gäller onoff och siba. Dom har specialimportörer för att kunna tjäna på sina produkter. Dessutom så när det gäller såna stora kjedjor, får dom alltid mängdrabatt när dom köper in varor. Dessutom så känner du säkert igen "Nej dom är slut, men vi har den här".
Det är inte småbutikerna online som är snikna, det är grossisterna, kedjorna och förutsättningarna. Kunderna vill alltid ha lägre, även om småbutikerna har så lågt dom kan. En kund kan t.o.m. kräva att få köpa en vara för 0:- trotts att det bara står fel på sidan.
Är det någon man ska försöka kräva så mycket man kan utav, så är det kedjorna, dom har RÅD.
(Min farbror ägde butiker, därav vet jag det mesta, känner dessutom en hel del inflytelserikt folk (för er som undrar var källorna är:o))
Postad 09 October 2002 - 17:13
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Håller lite med RoedeOrm. Förstår dig inte riktigt.
Har du konkreta exempel. (T.ex. en specifik vara, exakta omkstnader för en butik ed)[?]
Postad 09 October 2002 - 17:22
Unregistered54235bc0
-
Unregistered54235bc0
-
Lärjunge
-
-
279 inlägg
quote:Originally posted by hifisnubben
Håller lite med RoedeOrm. Förstår dig inte riktigt.
Har du konkreta exempel. (T.ex. en specifik vara, exakta omkstnader för en butik ed)[?]
*ler*. se ovan, tror inte jag kan förklara mer konkret än så.
Postad 09 October 2002 - 17:34
xistan
-
xistan
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Men det går liksom ändå inte ihop. Om nu Elgiganten kan köpa prylar billigt genom egna kanaler och inte har så väldigt stora marginaler på sina prylar, hur kommer det sig då att en Yamaha 630 kostar 6500kr jämfört med MCP:s 400 EUR?
Någonstans sitter någon och tjänar stora pengar...
Postad 09 October 2002 - 17:47
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Ja, inte är det då jag. [  ]
Postad 09 October 2002 - 17:48
Unregistered54235bc0
-
Unregistered54235bc0
-
Lärjunge
-
-
279 inlägg
quote:Originally posted by xistan
Men det går liksom ändå inte ihop. Om nu Elgiganten kan köpa prylar billigt genom egna kanaler och inte har så väldigt stora marginaler på sina prylar, hur kommer det sig då att en Yamaha 630 kostar 6500kr jämfört med MCP:s 400 EUR?
Yamaha leverar direkt till Svenska Yamaha, därför är det Svenska Yamaha som sätter priset här. Dock är 6500:- jävligt mycket för Yamaha 630, gränsen är 5500:- som är det billigaste i sverige (Fyndborsen.se, Apparat mfl). Den låg för inte så längesen på 5895, som billigast, sen kom apparat och sänkte. Bättre att sälja något, än att inte sälja alls, även om man inte tjänar mycket. Så verkar internetbutikernas motto vara.
Postad 09 October 2002 - 18:06
Unregistered54235bc0
-
Unregistered54235bc0
-
Lärjunge
-
-
279 inlägg
quote:Originally posted by hifisnubben
Ja, inte är det då jag. [  ]
.. nej om det vore så väl, så kunde du skänkt mig lite  )
Postad 09 October 2002 - 18:39
Nightportier
-
Nightportier
-
Forumräv
-
-
696 inlägg
gjorde mitt första "tysklandsköp" idag och sparade 1300:-.[  ]
Kan inte för mitt liv förstå varför jag ska köpa en liknande vara här för mer pengar.[?] Nu kan jag istället köpa en varmluftspistol, lödkolv + material och sätta igång att göra kablar. Undrar om man ska beställa grejerna från tyskland?[  ][  ]
Postad 09 October 2002 - 18:42
asting
-
asting
-
Amatör
-
-
50 inlägg
quote:Originally posted by xistan
Yamaha leverar direkt till Svenska Yamaha, därför är det Svenska Yamaha som sätter priset här. Dock är 6500:- jävligt mycket för Yamaha 630, gränsen är 5500:- som är det billigaste i sverige (Fyndborsen.se, Apparat mfl). Den låg för inte så längesen på 5895, som billigast, sen kom apparat och sänkte. Bättre att sälja något, än att inte sälja alls, även om man inte tjänar mycket. Så verkar internetbutikernas motto vara.
Asgarv [  ]! Grejen med Apparat är ju att de köper från Tyskland själva!!! Du har inte funderat på varför de har så lång leveranstid? (dessutom har de bekräftat det själva till min kompis).
Postad 09 October 2002 - 22:09
Hakon
-
Hakon
-
Forumräv
-
-
950 inlägg
Jag har ett svagt minne av att dom stora kedjorna typ elgiganten gör sina stora inköp av en vara utan garantier,låt oss säga att dom köper 1000 Philips tvapparater för en kampanj,dom prutar bort fabriksgarantin låt oss säga att den kostar 200 kr 1000*200=200000 billigare,sen går 50 st av dessa isönder ,kostnad låt oss säga 1000:- per apparat 50*1000=50000 ,sen kan ni räkna ut resten själva, Detta var bara ett exempel(Helge)(.Polisen gör något liknande med sina fordon dom har bara trafikförsäkring på fordonen, vid ev skada så betalar dom själva ,det blir billigare än att ha dyra försäkringar på alla fordon)Varför tror ni att dom stora elkedjorna vill sälja extra "försäkringar".
Postad 09 October 2002 - 22:15
Unregisteredf380a49e
-
Unregisteredf380a49e
-
Mästare
-
-
2991 inlägg
Jo, jag har hört att det är just försäkringar som dom stora kedjorna tjänar pengar på...
Postad 09 October 2002 - 22:43
Hakon
-
Hakon
-
Forumräv
-
-
950 inlägg
Ja det eför tokigt med dessa försäkringar,dom lurar på kunderna något som sällan e värt något vi en ev service,kommer ihåg en gång jag skulle köpa en sk ministereo till mina föräldrar,ja ska du inte ha en extra försäkring till stereon frågade säljaren mig,NEJ sa jag va ska jag med den till(apparaten kosta ca 3500:-) Jo svara han den e ju jättebra om den går sönder.Jaha men garantin då, gäller inte den då.Öh jo men men ... den e bra om du får inbrott och dom själ stereon eller den blir skadad vid inbrottet.Jaha vad har jag hemförsäkringen till vid inbrott,jo täcka skador och förluster,eller hur.Ehh...öh..du ska inte ha någon försäkring då?NEJoch åter nej.[}  ]Jag har en känsla av att dom gör storkovan på dessa sk försäkringar.
Postad 10 October 2002 - 01:18
Unregistered0e01b726
-
Unregistered0e01b726
-
Lärjunge
-
-
262 inlägg
Ja, jag har precis beställt från Tyskland och tjänar lite drygt 3300:- på det. Pengar som jag surt slitit ihop till. Personligen gör jag helldre nå annat för dom pengarna jag sparat på affären än göder nå typer som har mage att sätta horribla överpriser i sverige. Jag kan inte föreställa mig att prissättningen i sverige är pressad!! De tyska butikerna måste också ha avanser på sina produkter och ligger långt under de svenska priserna.
Sedan tycker jag att det är rätt otroligt att den svenska hifiklubben inte kan pruta en enda krona när jag vill köpa AVR3802 och DVD2800MKII av dom. Det kostar enligt deras prislista lite drygt 22000:- och dom har inte marginaler att pruta!!!! !] Fattar fortfarande inte hur den kedjan kan locka kunder? Måste ha ena fantastiska försäljare i sina butiker.
Postad 10 October 2002 - 08:55
Hakon
-
Hakon
-
Forumräv
-
-
950 inlägg
Grattis till ditt köp,hoppas allt flyter på som det ska,men det brukar det göra.Tyskarna e ett kunnigt folk.
Postad 10 October 2002 - 10:09
TM
-
TM
-
Användare
-
-
184 inlägg
quote:Originally posted by ACat
Fattar fortfarande inte hur den kedjan kan locka kunder? Måste ha ena fantastiska försäljare i sina butiker.
Jorå, dom har dom bästa som står att finna för pengar, därav deras höga priser[  ]
/TM
Postad 10 October 2002 - 10:19
Unregistered54235bc0
-
Unregistered54235bc0
-
Lärjunge
-
-
279 inlägg
*suck*... sverige förgör sig själv.
Postad 10 October 2002 - 10:31
Hakon
-
Hakon
-
Forumräv
-
-
950 inlägg
En sak e skrämmande den svenska kronan e urusel i värde ändå gör folk prismässiga fynd i utlandet,tänk om kronans värde stiger,kommer importen öka eller minska,sug på den ni som e motståndare mot import.
Postad 10 October 2002 - 12:19
Unregistereddde7bbff
-
Unregistereddde7bbff
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
quote:Måste ha ena fantastiska försäljare i sina butiker.
hehe, då har du inte varit i Västerås, nonchalantare säljare har jag aldrig sett. Att de säljer något alls är konstigt, jag la mina 30000:- i tyskland och på elgiganten istället. Kunde haft en Loewe nu.
Man kan inte säga att det blir max 300:- i vinst på en vara, man pratar om marginal, som är vad som blir kvar mellan försäljningspris och inköpskostnad i procent. Man kan säg vinstprocenten. 300:- i vinst är förbannat mycket på en vara som säljs för 500:- och väldigt lite på en vara som säljs för 50000:- om ni förstår vad jag menar. Ziroc kan säkert få det förklarat av sin farbror eftersom farbrorn med största sannolikhet talar i marginal och inte vinst om han haft en seriös verksamhet.
Postad 10 October 2002 - 19:46
Unregisteredd295e7f6
-
Unregisteredd295e7f6
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Jag sparade 10000kr (30%) på mitt TV-köp från Tyskland. Thomsson har också Europagaranti, så det är inte något problem att få service i Sverige.
/Thomas
Postad 11 October 2002 - 01:03
Nightportier
-
Nightportier
-
Forumräv
-
-
696 inlägg
quote:hehe, då har du inte varit i Västerås, nonchalantare säljare har jag aldrig sett.
"Bang on target baby" som nån sa på hamburger börs tror jag det var[  ][  ]
Kolla istället in PE audio om ni har vägarna förbi västerås. bra grejer till bra priser och han tar hem allt som inte hifiklubben har.
Postad 11 October 2002 - 09:08
kl0tet
-
kl0tet
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Det har varit mycket diskussioner här om importens vara och inte vara. Och jag håller nog lite på att det inte verkar vettigt att betala mycket mer för varor här i Sverige om det går att få det billigare någonannanstans. Men om man köper t ex en Denon 3802 ( som jag hade tänkt mig ) i Tyskland och den pajar här hemma, då kan de väl inte vägra att fixa den om man har garanti ?? Är det någon som råkat ut för det ??
Postad 11 October 2002 - 09:37
Unregistered9225c452
-
Unregistered9225c452
-
Veteran
-
-
1571 inlägg
quote:"Bang on target baby" som nån sa på hamburger börs tror jag det var
"Bang on target, Pal" eller har jag fel?
Postad 11 October 2002 - 09:41
Hakon
-
Hakon
-
Forumräv
-
-
950 inlägg
Jag ska forska lite i det här ang, garantier.Mina polare brukar kalla mig konsumentombudsmannen handlarnas skräck[:I],ska se vad jag kan få fram.
Postad 11 October 2002 - 09:56
kl0tet
-
kl0tet
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Det hade varit sjysst. Man vill inte gärna köpa grejjor för flera 10000:- tals kronor och sedan inte kunna laga om det går sönder...
Postad 11 October 2002 - 10:26
Hakon
-
Hakon
-
Forumräv
-
-
950 inlägg
Reparera på garanti det får ni under alla omständigheter ändå Tyskarna har klart bättre garantier än vad vi har,även om en vara som e såld i sverige skall på service så blir den oftast skickad någonstans!!!
Postad 23 January 2003 - 23:57
Unregistered41202
-
Unregistered41202
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Kan inte prisskillnaden mellan Sverige och Tyskland också bero på en mängdrabatt som detaljisterna får av grossister eller tillverkare? Tyskland är ju en jättemarknad jämfört med Sverige som då pga den relativt lilla efterfrågan som finns i Sverige, nära nog får köpa till tillverkarens listpris.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Arkiverat
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|