Projektor eller Plasma?
53 svar till detta ämne
Postad 27 November 2008 - 10:34
Unregisteredf7f8c974
-
Unregisteredf7f8c974
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Jag står i valet och kvalet mellan att köpa projektor (Benq, ca 16 000 :-) eller plasma (pioneer 50-tum ca 30 000 :-).
Bor i lägenhet.
Problemet jag ser med projektor är:
Känslig för ljus
Inte lika bra att titta på tv på
En 100-tum kräver förmodligen mer ljud, vilket inte alltid fungerar i lägenhet (lyhört)
Krångligare än en plasma
Problem med plasma:
Inte lika stor bild 
Inte lika stor upplevelse.
Hur har ni tänkt (om ni stått inför samma val)?
MVH
Postad 27 November 2008 - 10:48
Frostbitaren
-
Frostbitaren
-
Lärjunge
-
-
427 inlägg
Jag gick på alternativ 3, d v s att köra med platt-tv samt projektor. Duken rullas ner framför tv:n. Köpte LCD på 40 tum för ca 8000:-, som enbart används för normalt tv-tittande. Har en ny projektor för 25000:- för storslagna filmuppleverser med dvd och bluray. Kostnad på 33 kkr totalt, alltså endast 3000 mer än plasman du funderar på. Fast då tillkommer visserligen duk som kostar från 1000:- och uppåt. (i mitt fall ca 10000:-)
Redigerat av Frostbitaren, 27 November 2008 - 11:06.
Postad 27 November 2008 - 10:52
JmKFrozT
-
JmKFrozT
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Även jag gick på alternativ 3 med både tv och projektor, tycker det funkar utmärkt!
Postad 27 November 2008 - 10:56
jonny1
-
jonny1
-
Användare
-
-
128 inlägg
tja !! kan säga att inget slår projektor..jag har en enkel proje,men kör med blueray nu ,och e helt såld vilken kvalitet samt biokänsla det är.....plasma e la fint ,men blir inte samma känsla ..
gör som ovanstående om du har råd....sedan har jag bara en 720p proje men blir grymt på duken ändå.....
bluray vs dvd e som att jämföra whs med dvd
mvh jonny
Postad 27 November 2008 - 12:08
Huddingebo
-
Huddingebo
-
Mästare
-
-
2526 inlägg
Även jag har gått på det tredje alternativet. Att se Blu Ray eller HD DVD på en stor duk är en stor upplevelse bildmässigt gentemot en plasma som ger hälften så stor bild. Men skall man se en Allsvensk match med en sunkig bild via PPV eller program från en TV-kanal med låg bildkvalité är definitivt en plasma att föredra. Så det är vad du främst skall använda din bildvisare till om du skall satsa på enbart projektor eller plasma.
Postad 27 November 2008 - 19:24
chrillebn
-
chrillebn
-
Forumräv
-
-
697 inlägg
Här är en till med alternativ tre, med den budgeten så får du ju en hyfsad plasma för 8-10k, proj för 15k samt en billig duk för upp till 5k så ar du ju uppe i vad pioneeren kostar.
Helt klart den bästa lösningen.
Postad 27 November 2008 - 20:58
Fjant
-
Fjant
-
Lärjunge
-
-
409 inlägg
Jag stod nästan inför samma val en gång i tiden. Jag skulle titta på en 42" plasma men råkade snegla på en projektor och sen efter det var jag såld. Köpte aldrig nån plasma utan satsade fullt ut på en projektor istället. Och det ångrar jag inte en sekund, det är bland det bästa jag köpt i mitt liv!
Jag bor också i lägenhet, så visst kan man kanske inte kräma på så mycket som man skulle vilja med ljudet men bilden är ju fortfarande det viktigaste tycker jag. För att mörklägga har jag köpt en rullgardin till ett fönster och på balkongen så hänger jag upp en mörkläggningsgardin framför de andra fönstrena.
Jag har fortfarande kvar min tjockteve men en plasma ska ersätta den på sikt.
Think big!!!
Det går inte att jämföra 50" och 100"... Som dag och natt. Storleken har betydelse!
Postad 27 November 2008 - 23:19
RedEnzo
-
RedEnzo
-
Användare
-
-
218 inlägg
Alt. 3 här också, har en 37" lcd och var på väg att köpa en ny 46" lcd men kollegorna på jobbet övertalade mig att köpa projektotr istället vilket jag gjorde, nu tackar jag dom för deras övertalan. Tror du ska satsa på en kombination då det kan bli jobbigt att bara titta på 80-100" vid vanligt tvtittande. Min röst faller iaf på tv+proj alla dar i veckan.
Lycka till!
Edit: Bor också i lägenhet och vad det gäller ljudet, högre volym på helgerna och lägre i veckorna. Rock on!
Redigerat av RedEnzo, 27 November 2008 - 23:22.
Postad 28 November 2008 - 00:16
Camridge
-
Camridge
-
Forumräv
-
-
990 inlägg
Får ni inte problem med duken efter ett tag när ni rullar ner den med att den blir skrynklig och så?
Men håller med om känslan, e grymt med större bild, men bilden kommer ju väl inte ens nära vad en Pio G9 kan prestera? Eller har jag fel här.
Men det är väl mycket mer man måste tänka på med projektor också, uppställning, duken, kablar, mörka i rummet, och all kostnader det tillför som det inte blir med en plasma. Det är ju inte direkt en dans på rosor
Postad 28 November 2008 - 00:34
hdready
-
hdready
-
Användare
-
-
125 inlägg
Får ni inte problem med duken efter ett tag när ni rullar ner den med att den blir skrynklig och så?
Men håller med om känslan, e grymt med större bild, men bilden kommer ju väl inte ens nära vad en Pio G9 kan prestera? Eller har jag fel här.
Men det är väl mycket mer man måste tänka på med projektor också, uppställning, duken, kablar, mörka i rummet, och all kostnader det tillför som det inte blir med en plasma. Det är ju inte direkt en dans på rosor
Jag har själv som många andra både plasma och projektor, ifs så har jag en ramspänd duk så jag har aldrig haft problem med vågor eller skrynklor, beror ju på som sagt hur det ser ut i rummet och vilka möjligheter man har, visst är det mer jobb att få till allt med projektor med kablarna,duken och det andra, det är det helt klart värt, det är en helt annan inlevelse/upplevelse med projektor,jag har en lcd tv som jag använder som dataskärm också, för att ligga i sängen och kolla på tv med ibland på kvällarna,men när det gäller film tittande dvd eller BD så har jag inte ens tv:n i tanke,det är helt överlägset med projektor, och för att svara på din fråga om en bra projektor kommer i närheten av en pioneer g9 så är det snarare så att tv:n inte kommer i närheten, jag tycker att min mitsubishi hc 5500 presterar bättre än en sån,och vi ska inte prata om dom dyrare dlp modellerna t.e.x samsung a800,jvc dla 100(lcos) infocus in 83 eller mitsubishi hc 7000(lcd) :- dom lirar i en helt annan prisliga...men äter upp tv:n i skärpa,kontrast,svärta,färgåtergivning, hela rubbet.
Redigerat av hdready, 28 November 2008 - 00:38.
Postad 28 November 2008 - 08:33
Unregisteredf7f8c974
-
Unregisteredf7f8c974
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Tusen tack för alla svar!
Ni skapar ännu mer beslutsångest
Alternativ 3 (proj + plasma) har så klart figurerat i mitt huvud.... och är helt klart det roligaste alternativet.
När man väl har sett en hemmabio med projektor är det svårt att toppa det, även med en pioneer 50".
Detta tål att tänkas på, men jag uppskattar alla tankar och åsikter!
MVH
Postad 28 November 2008 - 16:45
klevman
-
klevman
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Köpte precis projektor och tog bort plasman från vardagsrummet. Projektorn slår plasman alla dagar, upplevelsen är sååååå mycket bättre!
Så mitt förslag är projektor!
Postad 29 November 2008 - 14:38
revhajen
-
revhajen
-
Användare
-
-
160 inlägg
för film är projje oslagbart, bäst är nog att anv sig av båda som de flesta verkar förespråka, dvs en tv och en proj, om du är villig att spendera typ 30', varför inte ta en "sämre" plasma typ panna för 15' samt projje för 15', du lär få ganska bra prylar även om det inte står pioneer på etiketten,
du behöver inte "mer ljud" för 100" duk jmf med 50" plasma, i värsta fall anv lurar plus en buttkicker i soffan på dygnets sena timmar
k.
Postad 03 January 2009 - 23:45
krissttoffer
-
krissttoffer
-
Lärjunge
-
-
266 inlägg
Jag står fortfarande i valet! Jag haded tänkt köpa mig en Panasonic ax200. Var hos en o kollade på Bd-film via Ps3 på hans Ae700 i 720p och upplevde den som grynig. Är det vad ni kallar filmkänsla? Jag kan förstå det, med storlek och allt, men både jag och min sambo tyckte att man helt förlorade klarheten och styrkan i bilden.
Så nu vet jag inte vad jag ska göra..... var det kanske inte riktigt en projektor att ha som referens?
Postad 03 January 2009 - 23:50
Unregistered895166df
-
Unregistered895166df
-
Beroende
-
-
1200 inlägg
Jag skulle också valt alternativ nr 3. Dvs Lcd/Plasma tv + en projektor. Du kommer inse att du får mkt för 30 000 kr och det bästa av två världar.
Beträffande duk skulle jag valt en ramspänd eller en hyfsad duk fr Grand Wiev. Själv är jag mkt nöjd med min 104" duk fr just Grand Wiev. Med motor håller duken bättre och priset bör inte bli mer än 5000 kr.
En Projje av klass som du kan köra BD med fullgott resultat hittar du för mellan 10 000-14 000 kr.
Då har du således drygt 10 000 kr kvar till en tv och det får du en mkt bra 40" tv för.
Alternativ 3 är helt klart det bästa om du frågar mig.
Mvh
G
Postad 03 January 2009 - 23:54
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
Jag står fortfarande i valet! Jag haded tänkt köpa mig en Panasonic ax200. Var hos en o kollade på Bd-film via Ps3 på hans Ae700 i 720p och upplevde den som grynig. Är det vad ni kallar filmkänsla? Jag kan förstå det, med storlek och allt, men både jag och min sambo tyckte att man helt förlorade klarheten och styrkan i bilden.
Så nu vet jag inte vad jag ska göra..... var det kanske inte riktigt en projektor att ha som referens?
Vilken film tittade ni på?
Postad 04 January 2009 - 00:05
gyllis
-
gyllis
-
Lärjunge
-
-
262 inlägg
Alternativ 3, definitivt! Har haft fem projar sedan 2000 och det går inte att jämföra upplevelsen mellan 100" och 50". Skillnaden mellan 720p och Full-HD-proje är inte jättestor. Köp ingen skräpduk utan en för minst 2'-3'. Och en mindre TV för TV-tittande. PS3 är mycket prisvärd och bra som BD-spelare.
Postad 04 January 2009 - 11:17
krissttoffer
-
krissttoffer
-
Lärjunge
-
-
266 inlägg
Vilken film tittade ni på?
Apocalypto!
Postad 04 January 2009 - 13:34
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
Då verkar ju något ha varit fel. Verkar som om den filmen fått bra betyg för bilden på prisjakt.
Postad 04 January 2009 - 13:37
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12561 inlägg
42" hd ready och en bra Full HD projektor bli en bra kombination för 30.000kr.
Postad 04 January 2009 - 14:04
krissttoffer
-
krissttoffer
-
Lärjunge
-
-
266 inlägg
Då verkar ju något ha varit fel. Verkar som om den filmen fått bra betyg för bilden på prisjakt.
Det var inte så att bilden var dålig, men kunde absolut inte jämföras med den på min Panasonic Pv-60. Sen att bilden var större och man fick mer bio-känsla stämmer. Dock saknade jag den där skärpan man är bortskämd med på plasman. Nu har jag verkligen beslutsångest....
Postad 04 January 2009 - 16:36
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
Frågan är om projektorn var bra inställd? Eller om det var tillräckligt mörklagt?
Postad 04 January 2009 - 16:38
Unregistered1514
-
Unregistered1514
-
Veteran
-
-
1554 inlägg
Antagligen har du inte missat pioneers 8000 kr pris sänkning , ville bara skriva detta då det inte framstår i tråden.
Det kanske gör valet enklare? Pioneer 5090 verkar ju given men en projektor ger ju en stor effekt av bio-känslan.
Hur ser ditt val ut för tillfället? intressant ska de bli att få höra vad de lutar sig åt:)
Postad 04 January 2009 - 16:44
ZoomAir
-
ZoomAir
-
Veteran
-
-
2138 inlägg
Jag svarar som jag alltid svarar när någon frågar denna fråga.
Projektorn är totalt överlägsen när det gäller filmkänsla, en TV kommer inte ens i närheten.
MEN, en projektor i dagsläget ersätter inte en TV utan är ett komplement, jag tycker fortfarande man behöver en TV för slö-tittande och sen drar man igång projjen när det är film/sport/tvspel etc.
Har man en gång sett film på 100" så går det inte att se film på vanlig TV igen, desamma gäller TV-spel, spelade HALO hos en kompis och det så så mycket roligare när man är 4 pers och alla får varsin 50" ruta.
Storleken har betydelse.
Postad 04 January 2009 - 17:32
Majorglenn
-
Majorglenn
-
Mästare
-
-
3071 inlägg
Håller med föregående skribent.. Kör med projje för xbox 360 och film. Tv-tittande blir på plasman. Kör med motordriven duk som glider ner framför tvn!
Postad 05 January 2009 - 18:09
Unregisteredaa866b49
-
Unregisteredaa866b49
-
Amatör
-
-
86 inlägg
Är det så mycket att fundera på igentligen? Känns aningen skummt att du ens överväger att köpa Pioneers 50" istället för en projje.
Det är som sagt formatet man vill åt. Och som någon föregående talare sa, bilden är minst lika om inte bättre. Kristoffer eller vad du hette; grynighet i HD (speciellt på svarta partier, eller rättare sagt man upptäcker grynigheten enklast där) är inget ovanligt det ska helt enkelt vara så, för att ge liv i bilden. För ta man bort grynigheten ser alla personer ut som vaxdockor, vilket inte ger nått liv alls åt bilden. Men det visste ni redan antar jag.
Som sagt kör på alternativ 3, eller köp 60" :]
Postad 05 January 2009 - 18:12
Graziano
-
Graziano
-
Beroende
-
-
1191 inlägg
10000 gånger om Projektor ! ! ! Ger en helt annan känsla!
Postad 05 January 2009 - 20:42
B8
-
B8
-
Guru
-
-
4536 inlägg
Det var inte så att bilden var dålig, men kunde absolut inte jämföras med den på min Panasonic Pv-60.
Apocalypto har enligt hihgdefdigest ganska mycket filmgrain i sig, därav grynigheten. Det beror alltså inte på projektorn om du nu någonsin trodde det, utan snarare att din plasma inte kan visa filmen som den ska se ut vilket då projektorn gör. Om man gillar det eller inte låter jag däremot vara upp till betraktaren, men det kan kanske vara idé att titta lite på en film utan så mycket grain också innan ni bestämmer er.
Postad 05 January 2009 - 20:49
Unregistered840eae0f
-
Unregistered840eae0f
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Kan någon förklara för en som inte begriper varför det inte är "bra" att titta på TV via projektor?
Jag tycker denna tråden tar upp ett mycket bra ämne och jag sitter i samma funderingar som trådskaparen. Mina förutsättningar är att jag vill ersätta vår 32" tjock-TV med en bättre bildvisare för att njuta bättre av våra filmer (och den nya Blu-Ray spelaren). Jag har försökt kartlägga vad vi använder vår TV till och om jag skall höfta lite så är det ca 80% film och resten serier/dokumentärer (vi tittar tex inte på program som "skrik dig hes" och "vem skall röstas ut"). Medier vi använder är ca 10% analog TV, 45% comhem digital-TV, 40% DVD och en liten del via dator. Anledning till min frågeställning är att jag ser det som ett dyrt att köpa en platt-TV som komplement till en projektor med tanke på hur lite vi använder "vanlig TV". Jag menar min existerande tjock-TV duger utmärkt för det lilla slötittande vi ägnar oss åt dessutom kan det väl inte vara hela värden att titta på Rapport på en 80" duk om det skulle knipa åter igen med tanke på hur sällan det är.
Jag vet inte om mitt inlägg uppfattas som drygt och det är inte min mening. Jag är mer nyfiken på hur ni resonerar och jag kan ju ha missat något i min tankegång.
Postad 05 January 2009 - 21:21
Unregistered1203
-
Unregistered1203
-
Användare
-
-
173 inlägg
En dålig insignal ser ännu sämre ut när man förstorar den på en stor skärm. Sedan kan det bli ganska dyrt med projektorlampor om man ska hålla på att slötitta i flera timmar varje dag.
Varför inte behålla er gamla tjocktv och använda den när ni vill slötitta på vanlig tv-underhållning, och sedan använda projektorn för riktiga filmkvällar? Om du kan leva med det jag nämnde ovan så behöver du inte ens behålla tjocktv:n.
Postad 05 January 2009 - 22:11
Unregistered840eae0f
-
Unregistered840eae0f
-
Amatör
-
-
65 inlägg
En dålig insignal ser ännu sämre ut när man förstorar den på en stor skärm. Sedan kan det bli ganska dyrt med projektorlampor om man ska hålla på att slötitta i flera timmar varje dag.
Varför inte behålla er gamla tjocktv och använda den när ni vill slötitta på vanlig tv-underhållning, och sedan använda projektorn för riktiga filmkvällar? Om du kan leva med det jag nämnde ovan så behöver du inte ens behålla tjocktv:n. 
Det verkar som du begriper mitt resonemang  . Däremot blir jag lite nyfiken på hur illa det står till med Comhems vanliga digital-Tv som ingånsignal på en bra projektor (det blir en hel del film via TV1000). De moderna projektorerna jag tittat på har i regel matasts med DVD eller Blue-Ray.
Postad 06 January 2009 - 00:39
Unregisteredaa866b49
-
Unregisteredaa866b49
-
Amatör
-
-
86 inlägg
Vänta nu, backa bandet... Du investerar alltså 15.000:- (projektor + duk) för att se en film på sketen analog digital sändning på TV1000!? Det borde vara olagligt att ens tänka den tanken. Filmer ser man ALLTID med bästa möjliga kvalitet och ljud, på Blu-Ray då förslagsvis. Finns den inte på Blu-Ray då VÄNTAR man. punkt slut.
Till och med serier är obligatoriskt minst 720p med hyffsad bitrate.
Postad 06 January 2009 - 14:04
Unregistered840eae0f
-
Unregistered840eae0f
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Tackar frycke för ditt inlägg, jo det är väl planen på det stora hela att köra film antingen via digital-TV eller Blue-Ray spelare.
Jag kan berätta lite bakrund till hur jag resonerar. För ett antal år sedan lekte jag ock mina kompisar med projektor. Först en lånad kontors apparat senare skaffade en av polarna en hemmabio apparat. Det som slog mig då var hur bra det blev oavsett ingångsignal, vi matade med bla. vanlig analog tv, DVD, VHS, PS2 och dator med inget speciellt grafikkort. Det var då jag fick upp ögonen för projektor. Men det var som sagt för ett antal år sedan och tekniken har gått framåt så jag kanske får tänka om lite (och framför allt kolla projektorn mot digital-tv signal innan köp).
Postad 06 January 2009 - 14:17
Unregisteredaa866b49
-
Unregisteredaa866b49
-
Amatör
-
-
86 inlägg
Inge illa menat i mitt tidigare inlägg, men jag tror att många med mig anser att det vore lite slöseri med "lamp tid" att glo på digital tv film. Eftersom en lampa pallar ett visst antal timmar, sen måste du köpa en ny som kan kosta 3000:- beroende på tillverkare.
Att se digital TV på en projektor "går väl an" men skillnaden mellan Blu-Ray och digiatal TV är enorm.
Postad 06 January 2009 - 14:47
jonsod76
-
jonsod76
-
Beroende
-
-
1105 inlägg
En dålig insignal ser ännu sämre ut när man förstorar den på en stor skärm.
Det gäller ju inte bara signalens kvalite utan även på dess låga upplösning. Kombinationen av detta är ofta inte så kul på stor bild.
Postad 06 January 2009 - 15:11
Unregisteredaa866b49
-
Unregisteredaa866b49
-
Amatör
-
-
86 inlägg
Precis jonsod76 det fick man bittert erfara då man på något sätt övertygade sig själv om att man inte behöver digital TV till en platt tv :S
Postad 06 January 2009 - 15:52
Unregistered840eae0f
-
Unregistered840eae0f
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Jag tackar så mycket för era kommentarer, det belyser en aspekt jag inte tänk så mycket på.
Vi tittar som sagt mycket på film via de olika TV1000 digital-TV kanalerna och det ar en kalaslösning för oss då vi har sett en del bra filmer som vi hade missat om vi hade hyrt film i videobutiken (vi hyr inte film längre). Nu vill jag återknyta till ursprungsfrågan. Vad hade ni rekomenderat med mina förutsättningar, 50" plasma eller projektor som bildvisare för film?
De platt apparaterna jag har sett ser rejält usla ut om man matar dem med analog signal, det blir en del bättre med digital-TV men fortfarande trist. Om jag förstår er rätt är det lika illa med projektor? Är jag ett hopplöst fall  ?
Postad 06 January 2009 - 17:45
Unregistered895166df
-
Unregistered895166df
-
Beroende
-
-
1200 inlägg
Jag håller med föregående skribenter.
Tv på Projje blir minst sagt uselt. Själv körde jag fotbolls EM på min projje och bilden var nästintill katastrofdålig.
Jag kör TV- på min vanliga TV och film på Projjen. Den setupen är kanon. Det kan jag starkt rekommendera.
Att se vanligt TV på projjen är enbart slöseri med dyra lamptimmar och en fantastisk dålig bild på köpet.
Mvh
G
Postad 07 January 2009 - 08:53
Unregisteredf7f8c974
-
Unregisteredf7f8c974
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Hej på er!
Denna tråden glömdes visst bort  (jag skapade tråden)
Förutsättningarna har ändrats något så planen ser lite annorlunda ut.
Just nu går tankarna till en Mitsu HC1100 + en ramspänd duk (bästa kvalitet till bäst (lägst) pris?)
Till detta hade jag tänkt en Pioneer Blu-ray (BD51 eller vad den heter) + en reciever i prisklassen 6000 kr.
Som ljud tänkte jag ett Miller & Kreislerpaket.
Får nog försöka behålla tjocktvn ett tag till för att sedan köpa en billig plasma eller lcd som komplement (de är ju sanslöst billiga idag).
Vad tror ni om ovan?
Synpunkter? Tips?
Tack för alla era svar förresten!
MVH
Postad 07 January 2009 - 10:09
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Beror på vad man prioriterar. Bra bild eller stor bild. Take your pick
Postad 07 January 2009 - 11:41
Unregisteredf7f8c974
-
Unregisteredf7f8c974
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Du syftar på valet av projektor (HC1100)?
Postad 07 January 2009 - 12:53
Unregisteredaa866b49
-
Unregisteredaa866b49
-
Amatör
-
-
86 inlägg
För att försöka ge ett objektivt svar till Eddie; Att se film digitalt på TV'n funkar. Men upplevelsen att se Blu-Ray på projektor med bra ljud är mycket svårslaget. Dessutom visar dom ju bara gamla filmer på TV1000 så dom kanske finns på Blu-Ray också?
Jag förstår den situationen du sitter i, den är knepig :S. Om du tänker se film på TV1000, så är väl antagligen 50" bäst.
Men om du skulle tänka dig att iaf se film på DVD kvalitet, då är det projektor utan tvekan som gäller.
För det är verkligen att slöseri utan dess like att se film med dålig kvalité på en projektor. Och nog måste det väl ändå kännas bättre att ha slösat upp lamp timmarna på film med absolut topp kvalité, än dålig film via digital TV.
Och sen till alla Er som är ute efter "billiga projektorer", har det någonsin slaget er att det är näst intill omöjligt att komma under 30dB i prisklassen 7000:-. Och 30dB låter mycket, kan jag säga av egen erfarenhet. Sen är man också nästan bunden till DLP projektorer som i sin tur är väldigt begränsade inställningsmässigt. För att inte tala om "regnbågs effekten" som en del märker av. Nä varför inte spara en månad till och få en riktigt bra projektor i stället?
Redigerat av Unregisteredaa866b49, 07 January 2009 - 12:57.
Postad 07 January 2009 - 18:24
Robster
-
Robster
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
frycke: Jag tycker du väl rädd om lamptimmarna, 3000kr och 1500h som nån slags genomsnittlig brinntid blir 2kr/h, dvs att se en tv1000 på stor bild kostar alltså ca 4kr, visst bildkvalitén är inte blu-ray på långa vägar, men bättre och mer "filmkänsla" än 32" tjockis TV 7 dagar i veckan.
Mitt tips är följande köp projje och så länge du anv den aktivt (dvs inte äter framför dumburken, slökollar på tv:n/sommnar pga fredagkväll efter jobbet) så kör på!
Det går att hitta beggat också, själv slog jag till på en 3år gammal Sanyo Z3:a, den är Tyst, 720p, 220h på lampan mint i övrigt för 2500kr. Men då bör man veta vad man letar efter + testa live så inget är galet innan man slår till.
Postad 07 January 2009 - 19:25
Unregistered99ed7140
-
Unregistered99ed7140
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Av de platt-TV och projektorer jag sett in action så kan jag snabbt dra slutsatsen att rörliga bilder i regel ser avsevärt bättre ut på projektor. Speciellt om man inte har toppkvalité på insignalen. Att det ska vara bra kvalite för att det ska se bra ut på projektor är en skröna tycker jag. Men jag håller absolut med de flesta tidigare talarna här att man ska definitivt ha en plasma/ lcd för TV-tittande och en projektor för filmtittande av praktiska skäl och kanske även ekonomiska. Jag vet inte genomsnittslivslängd och pris på en platt-TV jämfört med livslängd/pris på lampa till projektor. Jag menar om TVn kostar 12000 så har du ju 4 lampor enligt tidigare jämförelse, och de kanske räcker längre än en såpass "billig" TV ?
Postad 07 January 2009 - 22:07
Unregistered840eae0f
-
Unregistered840eae0f
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Jag tackar så hjärtligt för all input på mina inlägg! Det har verkligen hjälpt mig i mina funderingar.
Jag tror nog jag formulerade mitt första inlägg lite dumt. Hur som helst lutar det åt projektor för min del och vår tjock-TV får slita vidare för slötittande på TV. I stället för att köpa en platt TV kan jag köpa ett par extra lampor och njuta av storbildsfilm även om signalen inte är den bästa. I vilket fall kommer jag undersöka mer nogrant hur bliden verkligen är innan jag köper något.
Som parentes: Ytterligare anledningar till att vi gillar dessa filmkanaler är att det är det smidigaste sättet för oss att se film. Bio är dyrt och hyrfilmer skall lämnas tillbaka (tanka hem en olaglig kopia med kass kvalitet är inte att tänka på), vilket känns extra tungt om filmen är dålig. Även om det tar en stund innan filmer visas på kanalerna så är det värt det. Vi ser i regel filmer på kanalerna en gång, är filmen kass slipper vi bry oss efteråt men är filmen bra handlas den in och hamnar i filmsamlingen. M.a.o. en lösning som passar oss väldigt bra.
Postad 08 January 2009 - 09:22
Pascoe
-
Pascoe
-
Användare
-
-
107 inlägg
Börjar alvarligt fundera om jag gjorde fel val när jag köpte en 46tums LCD ist för projektor. Tvn levereras idag från dustin, borde väl gå ångra köpet inom 14dagar?
Eftersom jag mest skulle kolla film verkar det vettigare med projektor!! En Sanyo Z700 verkar ju kunna leverera en mycket bättre bio känsla!
Är inte så instatt i det här med dukar men en kingpin 88tums för 2000kr borde väl uppfylla kraven?
Postad 08 January 2009 - 10:05
Doublefix
-
Doublefix
-
Lärjunge
-
-
366 inlägg
Vill du ha biokänsla är det projje som gäller. Inte ens 46" hjälper.
Sanyos z700 är mycket bra för priset.
Postad 08 January 2009 - 10:13
Pascoe
-
Pascoe
-
Användare
-
-
107 inlägg
Nä är väl det jag är rädd för. Vet inte varför jag var så negativt inställd till projektorer, verkar ju inte finnas några direkta nackdelar. Visst måste man ha mörkt i rummet, löses ju enkelt med mörkläggninggardin från ikea, lamporna verkar ju hålla iaf ett par år och det blir ju inte så många kroner per film. Nu i efterhand förstår jag knappt hur jag resonera  klant!
Redigerat av Pascoe, 08 January 2009 - 10:13.
Postad 09 January 2009 - 10:24
on_the_edge
-
on_the_edge
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Jag gick också på "alt3" Efter ett års användande menar jag bestämt att det det är 2 olika upplevelser och användningsområden; Tv (i mitt fall en 42" plasma) för det allmänna tv-tittandet (fast ALLTID med Surround-ljudet på!), och 104"-duk och projje vid filmupplevelse och tv-spel.
Har Euroscreenduken monterad i taket, så att den går ner precis framför tv:n. Man tänker knappt på att den finns där när den inte används. Mycket smidigt och godkänd av alla instanser i huset...
Postad 09 January 2009 - 15:42
Unregistered6675e297
-
Unregistered6675e297
-
Forumräv
-
-
921 inlägg
Mitt förslag är en liten 32" för slötittande och sen en projektor för film och även tv när det passar.
Att bara användas till film känns lite bortkastat, tycker iaf jag som nu tänker börja använda min mer till tv.
När det bara blivit film/tv-spel, har jag förbrukat under 200h på typ 1 år.
Med andra ord känns det som jag använder den för lite, för att göra själ för inköpet.
En lampa som kostar typ 3000:- utslaget på 2 år om jag skulle använda min AX100 RIKLIGT är ju ingen nämnvärd kostnad.
// Cineoholic
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|