Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Krånglig fråga om Hi-Fi och allt därtill.

96 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 July 2009 - 18:14

Tor_bjorn
  • Tor_bjorn
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Hejsan! Jag är ny här på forumet, och även på Hi-fi och har lite frågor.
Jag kan inte ett dugg om hi-fi, men har alltid tyckt det varit roligt att kika på folks musikanläggningar här och drömmer om att ha en fin anläggning någon dag, gärna med vinylsvarv och hela köret. Eftersom jag inte kan något om vare sig förstärkare, hit- och ditsteg och högtalare tänkte jag om någon skulle kunna förklara, kanske inte allt, vad man behöver för att ha en någorlunda bra musikanläggning, helst också varför man behöver och vad saker och ting gör för ljudet. Vad är t.ex. impedans och vad säger de olika värdena som mäts i Ohm? Beskriv helt enkelt ljudets väg från skivan till öronen.
Orkar ingen förklara för mig, hade jag varit tacksam om någon vet någon länk till någon sida där man kan läsa på lite.

(Och ja, jag har letat igenom forumet efter liknande trådar och försökt läsa mig till saker men det verkar inte finnas så mycket för nybörjare, eller så är jag kass på att leta. Och nej, jag hittade ingen bättre forumsrubrik för den här frågan).

Vänliga hälsningar Tobias

Postad 10 July 2009 - 18:44

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Frågorna du ställer är inte enkla. Det skulle nog krävas en hel bok för att reda ut alla begrepp.

Läs lite gamla trådar på forumet, det finns en hel del både under högtalare, förstärkare och ljuduppspelning.

Ett tips är iaf att strunta i pynt som dyra kablar osv och lägga krutet på elektronik och framförallt högtalare. Skillnaden
mellan olika CD-spelare är också väldigt överskattad även om det finns de som färgar hörbart. Enkelet uttryckt: Hamna inte i Linn/Naim fällan :(

Angående impedans så kräver högtalare med låg impedans mer av förstärkaren. Dels blir den varmare när strömmen
ökar (lägre impedans/motstånd = närmare kortslutning) och dels kan strömförsörjningen i förstärkaren tappa orken
(antingen slår den ifrån eller så distar den). Impedansen som står i högtalarnas spec eller bakpå lådorna säger inte
allt eftersom den varierar med frekvensen. Högtalare "på 8 ohm" kan alltså sjunka till 4 vid någon frekvens.

Redigerat av Ageve, 10 July 2009 - 18:47.

Postad 10 July 2009 - 19:00

Tor_bjorn
  • Tor_bjorn
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Okej, tack för tipsen och svaret. Jag får rota lite till. Men säg att jag hade varit en entusiast (audiofil kallas det kanske) och skall lägga pengar på en fin ljudanläggning. Då behöver jag en förstärkare antar jag, själva spelaren (cd eller vinyl) och högtalare så klart. Jag har sett att folk har mera lådor, behöver man något mera? Borde inte Du säger att kablar inte spelar så stor roll, hur kommer det sig då att folk lägger tusentals kronor på dem, eller menar du att det räcker med någon tusenlapp för en bra kabel? Är det kanske så att somliga vill vara säkra på att de, tekniskt sett, har det bästa ljudet, men att det i praktiken inte gör så stor skillnad i förhållande vad de kostar?
Man kanske borde kanske gå till Hifi-klubben eller liknande och fråga ut dem så de får jobba lite.

Postad 10 July 2009 - 19:22

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Okej, tack för tipsen och svaret. Jag får rota lite till. Men säg att jag hade varit en entusiast (audiofil kallas det kanske) och skall lägga pengar på en fin ljudanläggning. Då behöver jag en förstärkare antar jag, själva spelaren (cd eller vinyl) och högtalare så klart. Jag har sett att folk har mera lådor, behöver man något mera? Borde inte Du säger att kablar inte spelar så stor roll, hur kommer det sig då att folk lägger tusentals kronor på dem, eller menar du att det räcker med någon tusenlapp för en bra kabel? Är det kanske så att somliga vill vara säkra på att de, tekniskt sett, har det bästa ljudet, men att det i praktiken inte gör så stor skillnad i förhållande vad de kostar?
Man kanske borde kanske gå till Hifi-klubben eller liknande och fråga ut dem så de får jobba lite.

Nu kanske folk letar upp mej och spöar mej, men kolla i mitt galleri.. Jag har ett skapligt högtalarsystem och en skaplig stärkare, men jag kör hela paketet med kablar från biltema.. Så stor skillnad tycker jag att kablar gör..
DÄREMOT kan det nog vara en viss skillnad på signalkablar mellan apparaterna beroende på om man har mycket störningar, men högtalarkablar anser jag måste ha tillräcklig grovlek, men resten är bara extrapengar och prestige.

Postad 10 July 2009 - 19:38

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Borde inte Du säger att kablar inte spelar så stor roll, hur kommer det sig då att folk lägger tusentals kronor på dem, eller menar du att det räcker med någon tusenlapp för en bra kabel? Är det kanske så att somliga vill vara säkra på att de, tekniskt sett, har det bästa ljudet, men att det i praktiken inte gör så stor skillnad i förhållande vad de kostar?

Jet vet faktiskt inte varför en del lägger fantasisummor på kablar. Antar att det beror på att "alla andra gör det". Har man inte så bra koll på tekniken bakom så kan det kanske verka som en bra investering med en kabel för 10000kr.

Säger inte att alla kablar ger exakt likadant ljud. Kabelarea, typ av ledare osv kan påverka, men då talar vi om skillnader som är så små att de flesta inte skulle höra det vid en jämförelse (så länge de inte vet vilken kabel som är vilken då).

SVT visade ett blindtest av högtalarkablar för ett par år sedan. En anställd från Hifiklubben utsåg en kabel för 4kr metern som vinnare. Det kan du nämna om du diskuterar kablar där :(

Postad 10 July 2009 - 19:42

Unregistered98ebac28
  • Unregistered98ebac28
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0
Här har du en bra startguide när du väl har kommit igång

http://www.hififorum...?TOPIC_ID=12431

Lycka till i hifidjungeln :(

Redigerat av Unregistered98ebac28, 10 July 2009 - 19:48.

Postad 10 July 2009 - 20:19

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0

Nu kanske folk letar upp mej och spöar mej, men kolla i mitt galleri.. Jag har ett skapligt högtalarsystem och en skaplig stärkare, men jag kör hela paketet med kablar från biltema.. Så stor skillnad tycker jag att kablar gör..
DÄREMOT kan det nog vara en viss skillnad på signalkablar mellan apparaterna beroende på om man har mycket störningar, men högtalarkablar anser jag måste ha tillräcklig grovlek, men resten är bara extrapengar och prestige.

Kan inte mer än hålla med .
Har sett ett album här som hade högtalare för 4000 kr och kablar som kosta lika mycket snacka om bortkastade pengar .
Nä dyra kablar kan se fina ut men inget att kast ut sina pengar på köp bättre högtalare och elektronik istället .

Postad 10 July 2009 - 20:37

Tor_bjorn
  • Tor_bjorn
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Ett sånt projekt du genomfört bakerman22, riktigt snygg blev det. Fick huvudvärk när jag såg de första bilderna men renoveringsprojekt brukar oftast vara värt det i slutändan.
Tack för länken Robban, nu blir det lite fredagsläsning där.
Då skall jag bara sikta på en kabel som är snygg då, inte dyr (det vill säga om man nu inte lyckas gömma undan den).

Tack

/ Tobbe

Postad 10 July 2009 - 20:39

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0

Ett sånt projekt du genomfört bakerman22, riktigt snygg blev det. Fick huvudvärk när jag såg de första bilderna men renoveringsprojekt brukar oftast vara värt det i slutändan.
Då skall jag bara sikta på en kabel som är snygg då, inte dyr (det vill säga om man nu inte lyckas gömma undan den).

Tack

/ Tobbe

Då har du ju prosons tjocka kabel ser ut som en orm billig och ser bra ut .

Postad 10 July 2009 - 23:26

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Tack

/ Tobbe

TACK ! :(

Postad 11 July 2009 - 00:09

keyah
  • keyah
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Men säg att jag hade varit en entusiast (audiofil kallas det kanske) och skall lägga pengar på en fin ljudanläggning. Då behöver jag en förstärkare antar jag, själva spelaren (cd eller vinyl) och högtalare så klart. Jag har sett att folk har mera lådor, behöver man något mera?

Kort kan man sammanfatta ett hifi-system såhär: signalkälla->förförstärkare->slutsteg->högtalare

Signalkällan kan utgöras antingen av en cd-spelare, vinylspelare eller en dator. Valet av signalkälla kan bero på flera olika faktorer. Generellt kan man säga att om det är välljud du är ute efter och inte är särskilt bevandrad på området är en cd-spelare att föredra då det är nästintill omöjligt att misslyckas med, bara koppla in och köra. Vinylspelare ställer större krav på inställningar av pickup och vibrationsdämpning osv. Använder du en vinylspelare behöver du dessutom ett riia-steg (förstärker skivspelarens låga utsignal samt genomför riia-korrektionen) om du inte har ett sådant inbyggt i förstärkaren. Att använda datorn är relativt enkelt och kan ofta ge bra resultat, du kan plocka ut ljudet analogt ur datorn eller (vilket är att föredra) plocka ut den digitala signalen och låta förstärkaren (förutsatt att den klarar det) ta hand och digital till analog-omvandlingen. Egentligen bör du göra detta val utifrån vilket format du har din musiksamling i. Har du femtio backar vinyl är valet enkelt, likaså om du har datorn full med flac-filer. Personligen tycker jag att vinylformatet är roligast men ger klart flest problem rent ljudmässigt även om det är fantastiskt när allt stämmer.

När det gäller förförstärkare och slutsteg så är den enklaste vägen att gå att köpa en integrerad förstärkare vilket tar hand om båda dessa uppgifter. Det finns en uppsjö av relativt billiga och bra sådana (se förstärkar-forumet). Anledningen till att så många använder separata slutsteg är att många hembioförstärkare inte leverar nog med kraft för att högtalarna ska utnyttjas till max. Med ett separat (kraftigare) slutsteg kan man således lyfta ljudet. En annan anledning kan vara att det ger en större flexibilitet i en dedikerad 2-kanalsanläggning, men som nybörjare bör detta nog vara något du ska undvika. Det finns integrerade förstärkare långt upp i high-end klassen, så detta är nödvändigtvis inte någon nybörjarlösning.

Till slutsteget kopplas till sist högtalarna. Högtalarna har dels impedans (ju lägre impedans ju större krav på stärkaren) samt känslighet vilket anger ljudstyrkan du får ut för ett givet antal watt. Du bör undvika att matcha ett par trögdrivna högtalare med en klen förstärkare.

Mitt tips om du vill skaffa en anläggning är att lyssna så mycket som möjligt hos olika handlare och försök låna hem grejor för att få intryck.

Postad 11 July 2009 - 10:07

Tor_bjorn
  • Tor_bjorn
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Tack för beskrivningen Keyah! Snygga bilder har du också i ditt galleri, helt i min smak!
Jag hade älskat att ha en vinylspelare som din, men jag antar att jag först får skaffa mig ett par hyfsade högtalare, cd-spelare och förstärkare i första hand, sedan antar jag att man kan bygga ut med en vinylspelare, eller måste man ytterligare elektronik för den?

Jag satt och kikade lite på Hi-fi klubbens hemsida i går kväll och drömde ihop ett paket (baserat på utseendet, eftersom specifikationerna inte säger mig ett dyft, och även till ett "rimligt" pris)
Det såg ut så här (ej inkluderat kablar):

- B&W DM684 Högtalare (svart) 10,446:-
- DENON PMA-1500AE Förstärkare (svart) 8,798:-
- DENON DCD-1500AE CD-spelare (svart) 7,368:-

Säg att jag inte orkar gå till affären och prata, hur vet jag då att grejorna fungerar med varandra? Att förstärkaren inte är för klen för högtalaren osv. Läste någonstans att det oftast är bäst att köpa delar från samma tillverkare (kompatibilitet antar jag) om man inte är så säker.
Hade min uppsättning fungerat bra? Hade ni bytt ut något, till något i samma prisklass eller lite därtill (ibland kan man ju få betydlig mer för bara någon 1000-lapp extra).

Postad 11 July 2009 - 10:19

Unregisteredefd85ed3
  • Unregisteredefd85ed3
  • Forumräv

• 576 inlägg
  • 0

Tack för beskrivningen Keyah! Snygga bilder har du också i ditt galleri, helt i min smak!
Jag hade älskat att ha en vinylspelare som din, men jag antar att jag först får skaffa mig ett par hyfsade högtalare, cd-spelare och förstärkare i första hand, sedan antar jag att man kan bygga ut med en vinylspelare, eller måste man ytterligare elektronik för den?

Jag satt och kikade lite på Hi-fi klubbens hemsida i går kväll och drömde ihop ett paket (baserat på utseendet, eftersom specifikationerna inte säger mig ett dyft, och även till ett "rimligt" pris)
Det såg ut så här (ej inkluderat kablar):

Säg att jag inte orkar gå till affären och prata, hur vet jag då att grejorna fungerar med varandra? Att förstärkaren inte är för klen för högtalaren osv. Läste någonstans att det oftast är bäst att köpa delar från samma tillverkare (kompatibilitet antar jag) om man inte är så säker.
Hade min uppsättning fungerat bra? Hade ni bytt ut något, till något i samma prisklass eller lite därtill (ibland kan man ju få betydlig mer för bara någon 1000-lapp extra).

Du vet aldrig om grejerna fungerar bra ihop med varandra förrän du har lyssnat själv. Spelar ingen roll om 50 st på detta forumet anser att tex. Denon och B&W går bra ihop. Du kan ha en helt annan åsikt. Det har jag lärt mig med bl.a. den mycket omtalade högtalaren elac fs 137. Tror inte jag har hört ett negativt ord om den högtalaren men ändå passade den inte mitt ljudideal. Så se till att lyssna på exakt den kombo du är ute efter innan du gör ett köp. När det gäller högtalare så bör du köpa från samma tillverkare för att få en korrekt klangmatchning. Köper du t.ex Dali frontar och en b&w center kan ljudet bli en enda röra.

Detta forumet kan inte bestämma vilket ljudideal du har utan bara vägleda dig till dom produkter som kan vara intressant. Ut och lyssna på högtalare. Lyssna även på såna som är alldeles för dyra för dig för att försöka hitta en referenshögtalare som du kan utgå ifrån vid andra lyssningar. :(

Postad 11 July 2009 - 10:31

Tor_bjorn
  • Tor_bjorn
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

Du vet aldrig om grejerna fungerar bra ihop med varandra förrän du har lyssnat själv. Spelar ingen roll om 50 st på detta forumet anser att tex. Denon och B&W går bra ihop. Du kan ha en helt annan åsikt. Det har jag lärt mig med bl.a. den mycket omtalade högtalaren elac fs 137. Tror inte jag har hört ett negativt ord om den högtalaren men ändå passade den inte mitt ljudideal. Så se till att lyssna på exakt den kombo du är ute efter innan du gör ett köp. När det gäller högtalare så bör du köpa från samma tillverkare för att få en korrekt klangmatchning. Köper du t.ex Dali frontar och en b&w center kan ljudet bli en enda röra.

Detta forumet kan inte bestämma vilket ljudideal du har utan bara vägleda dig till dom produkter som kan vara intressant. Ut och lyssna på högtalare. Lyssna även på såna som är alldeles för dyra för dig för att försöka hitta en referenshögtalare som du kan utgå ifrån vid andra lyssningar. :(

Okej, tack. Jag har förstått att det är min uppfattning som räknas, men det jag menar är om de passar rent tekniskt. Jag kan väl knappast ha en 1000 kr förstärkare till ett par 3 metershögtalare för 500 000Kr, utan att få ljudet att låta kasst, eller ens få ljud i högtalarna. Några specifikationer måste man väl kunna stödja sig mot.

Hur fungerar det i hi-fi-affärer. Kan jag be att få lyssna på exakt de saker jag vill ha med i min anläggning samtidigt. Eller får jag nöja mig med att lyssna på t.ex. högtalarna för sig, förstärkaren med några andra högtalare...? Jag har inte varit i någon seriös affär innan.

MVH Tobias

Postad 11 July 2009 - 10:39

aejohansson
  • aejohansson
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0
När du ändå är på klubben, be dom ta fram B&W DM 683, NAD C355BEE (eller NAD C375BEE om du känner att du kan kliva någon tusenlapp i totalpris för anläggningen) och NAD C565BEE

För jag personligen tycker att man kliver en bra bit från 684 upp på 683 men då är den ju något dyrare. Tycker också att den högtalare låter väldigt bra tillsammans med NAD förstärkare.

Postad 11 July 2009 - 11:10

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Hur fungerar det i hi-fi-affärer. Kan jag be att få lyssna på exakt de saker jag vill ha med i min anläggning samtidigt. Eller får jag nöja mig med att lyssna på t.ex. högtalarna för sig, förstärkaren med några andra högtalare...? Jag har inte varit i någon seriös affär innan.

MVH Tobias

Ja på hifiklubben får du lyssna på tex Denon ihop med B&W, inga problem så tycker du ska iväg och lyssna på några olika kombinationer.

Postad 11 July 2009 - 11:14

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0
Och det finns andra butiker förutom Hifiklubben .
Nu vet jag ju inte vart du bor men i stockholm har du Pause på Sveavägen Reference audio på söder med mera ..

Postad 11 July 2009 - 11:14

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0
Jaha då var det igång det finns annat än hifiklubben

Postad 11 July 2009 - 11:24

Tor_bjorn
  • Tor_bjorn
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

När du ändå är på klubben, be dom ta fram B&W DM 683, NAD C355BEE (eller NAD C375BEE om du känner att du kan kliva någon tusenlapp i totalpris för anläggningen) och NAD C565BEE

För jag personligen tycker att man kliver en bra bit från 684 upp på 683 men då är den ju något dyrare. Tycker också att den högtalare låter väldigt bra tillsammans med NAD förstärkare.

Ja, det skall jag göra. Jag kikade på de också, och om det gör någon skillnad med 4000 kr så blir det dem så klart.
De där från NAD ser bra ut (utseendemässigt), hade dock uppskattat om de fanns i silver med.

Eftersom jag ändå håller på att fråga er, så kommer några frågor till:

1. Jag har sett att folk har Supra LoRad MD06-EU/SP (ett förgreningsuttag verkar det vara). Varför betalar man 1000 spänn för ett sådant? Är det bara så att vissa tycker att det känns "bäst så" med dyra kablar eller finns det någon tekniskt tanke bakom det hela?

2. Jag såg att förstärkaren DENON PMA-1500AE som jag kikade på saknar hörlursutgång, men att CD-spelaren hade det. Betyder det att jag går miste om bättre ljud om jag skippar vägen genom förstärkaren när jag lyssnar genom CD-spelaren. För jag vet att jag hade använt hörlurar en del om jag hade ägt en ljudanläggning, är det då värt att köpa en med hörlursutgång?
Man kan väl även köpa en extern hörlursförstärkare?

3. På vissa bilder på t.ex. B&W DM684 högtalarna sitter det inget dammskydd på fronten (eller vad det svarta tygstycket nu är till för). Behöver man inte ha något sådant eller tar folk av dessa vid fotografering?

4. En ganska dum fråga men jag blir ändå osäker. Säg att jag spela musik från min iPod. Kopplar jag då in den i CD-spelaren eller direkt i förstärkaren, och är det genom AUX-ingången? Måste den även stödja MP3 eller har de bara med uppspelning av Mp3-skivor att göra (tror jag vet svaret själv...)?

Tack på förhand! MVH Tobias

Postad 11 July 2009 - 11:34

aejohansson
  • aejohansson
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0

Ja, det skall jag göra. Jag kikade på de också, och om det gör någon skillnad med 4000 kr så blir det dem så klart.
De där från NAD ser bra ut (utseendemässigt), hade dock uppskattat om de fanns i silver med.

Eftersom jag ändå håller på att fråga er, så kommer några frågor till:

1. Jag har sett att folk har Supra LoRad MD06-EU/SP (ett förgreningsuttag verkar det vara). Varför betalar man 1000 spänn för ett sådant? Är det bara så att vissa tycker att det känns "bäst så" med dyra kablar eller finns det någon tekniskt tanke bakom det hela?

2. Jag såg att förstärkaren DENON PMA-1500AE som jag kikade på saknar hörlursutgång, men att CD-spelaren hade det. Betyder det att jag går miste om bättre ljud om jag skippar vägen genom förstärkaren när jag lyssnar genom CD-spelaren. För jag vet att jag hade använt hörlurar en del om jag hade ägt en ljudanläggning, är det då värt att köpa en med hörlursutgång?
Man kan väl även köpa en extern hörlursförstärkare?

3. På vissa bilder på t.ex. B&W DM684 högtalarna sitter det inget dammskydd på fronten (eller vad det svarta tygstycket nu är till för). Behöver man inte ha något sådant eller tar folk av dessa vid fotografering?

4. En ganska dum fråga men jag blir ändå osäker. Säg att jag spela musik från min iPod. Kopplar jag då in den i CD-spelaren eller direkt i förstärkaren, och är det genom AUX-ingången? Måste den även stödja MP3 eller har de bara med uppspelning av Mp3-skivor att göra (tror jag vet svaret själv...)?

Tack på förhand! MVH Tobias

1. för att det har ett inbyggt nätfilter som ska minska störningen på strömmen till förstärkaren. Vi har tyvärr ett rätt dåligt och ostabilt elnät i Sverige som bjuder på en hel del störningar som försämrar ljudet. Finns trådar här som diskuterar sånt.

2. Både ja och nej. Har man ett par bättre hörlurar så kommer man att vilja ha en hörlursförstärkare eftersom att ljudet från det inbyggda uttaget lämnar mycke att önska och då blir den inbyggda överflödig.

3. Dammskydd följer alltid med men folk fotar och ibland lyssnar utan för att de anser det vara snyggare eller låta bättre. Men de finns ju där som ett skydd så iaf jag har mina mer eller mindre alltid på.

4. Det finns många olika sätt att koppla in den på, men man kopplar oftast in den i förstärkaren. Prata med säljaren om inkoppling och olika inkällor med säljaren av förstärkaren så kommer ni nog komma fram till en bra lösning (kan vara en ipod-docka eller något annat)

Postad 11 July 2009 - 11:42

Tor_bjorn
  • Tor_bjorn
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

1. för att det har ett inbyggt nätfilter som ska minska störningen på strömmen till förstärkaren. Vi har tyvärr ett rätt dåligt och ostabilt elnät i Sverige som bjuder på en hel del störningar som försämrar ljudet. Finns trådar här som diskuterar sånt.

2. Både ja och nej. Har man ett par bättre hörlurar så kommer man att vilja ha en hörlursförstärkare eftersom att ljudet från det inbyggda uttaget lämnar mycke att önska och då blir den inbyggda överflödig.

3. Dammskydd följer alltid med men folk fotar och ibland lyssnar utan för att de anser det vara snyggare eller låta bättre. Men de finns ju där som ett skydd så iaf jag har mina mer eller mindre alltid på.

4. Det finns många olika sätt att koppla in den på, men man kopplar oftast in den i förstärkaren. Prata med säljaren om inkoppling och olika inkällor med säljaren av förstärkaren så kommer ni nog komma fram till en bra lösning (kan vara en ipod-docka eller något annat)

Tack för svaren! Då kanske det är vettigt att lägga en 1000-lapp på en sådan dosa, den är ju trots allt snyggare än vita klossar från biltema.
Nu känner jag mig lite säkrare i alla fall!
Tusan tack. Vänliga hälsningar Tobias

Postad 11 July 2009 - 12:01

aejohansson
  • aejohansson
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0

Tack för svaren! Då kanske det är vettigt att lägga en 1000-lapp på en sådan dosa, den är ju trots allt snyggare än vita klossar från biltema.

Tänk bara på att den inte gör någon skillnad om man inte har ett jordat uttag innan

Postad 11 July 2009 - 12:13

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0
Tor_bjorn: Lägg inga pengar på en sådan dosa först. Ren och skär slöseri, det lovar jag dig. Lägg den tusenlappen på högtalarna istället. Upplever du ett problem med strömmen kan du skaffa den senare. Tycker du ska koncentrera dig på de viktiga sakerna istället för sådana där, ursäkta, fånerier.

För att pika aejohansson lite ytterligare så är förändringen med eller utan frontskydd betydligt större än vad den strömreningsdosa någonsin kommer vara.

Redigerat av shifts, 11 July 2009 - 12:15.

Postad 11 July 2009 - 12:24

aejohansson
  • aejohansson
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0

Tor_bjorn: Lägg inga pengar på en sådan dosa först. Ren och skär slöseri, det lovar jag dig. Lägg den tusenlappen på högtalarna istället. Upplever du ett problem med strömmen kan du skaffa den senare. Tycker du ska koncentrera dig på de viktiga sakerna istället för sådana där, ursäkta, fånerier.

För att pika aejohansson lite ytterligare så är förändringen med eller utan frontskydd betydligt större än vad den strömreningsdosa någonsin kommer vara.

Jag har aldrig sagt att det är världens viktigaste grej, utan att han ska läsa på om den. Det var iaf det budskap jag ville få fram. Sen finns också fördelen att många nätfilter har ett enklare överspänningsskydd som kan rädda elektroniken.

Hur mycke frontskydd av eller på har jag ingen erfarenhet av då jag har haft så enorma problem med akustiken i mitt tidigare boende att det inte gick att höra någon skillnad.

Postad 11 July 2009 - 12:47

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Tycker du ska vänta med den dosan, jag köpte min långt efter jag köpt mina andra prylar.
Köpte den främst för överspänningsskyddet.

Skydden på högtalarna har jag aldrig på,klart har du barn eller djur kan det va bra att behålla skyddet.
Annars kör utan.

Postad 11 July 2009 - 13:03

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Tor_bjorn: Lägg inga pengar på en sådan dosa först. Ren och skär slöseri, det lovar jag dig. Lägg den tusenlappen på högtalarna istället.

Håller med. Prioritera högtalarna både gällande ekonomi och "research" för att finna något lämpligt för dig. Att lyssna i butik kan vara kul men också väldigt lurigt (inte helt lätt att isolera orsakerna till en upplevelse). Kanske kan få låna hem eller få öppet köp från en och annan butik (fast Hifiklubben har jag för mig kan vara svåra där?).

Postad 11 July 2009 - 14:34

Tor_bjorn
  • Tor_bjorn
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Det är inte Aejohansson som har försökt pracka på mig en sån dosa, det var jag som frågade, men det är kanske inte det viktigaste.

Skydden på högtalarna har jag aldrig på,klart har du barn eller djur kan det va bra att behålla skyddet.
Annars kör utan.

Ja det är helt klart snyggare att köra utan, men jag hatar damm... och ångrar bittert att jag köpt svarta möbler till mitt rum, som kräver konstant städning (om man inte vill att möblerna skall vara vita av damm)
Nästa möbelköp får bli vitt för hela slanten.
Jag bor nära Göteborg så några alternativ till Hifi-klubben borde jag ha, även om de verkar kunniga och bra.

MVH Tobias

Postad 11 July 2009 - 14:46

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Här har du några butiker nära dig.

http://www.agrenshifi.com/hem.html

http://www.hembioconsult.se/

http://www.ljudkallarn.com/

Postad 11 July 2009 - 14:54

Tor_bjorn
  • Tor_bjorn
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Tack, skall kika där!

Postad 11 July 2009 - 14:57

Unregisteredefd85ed3
  • Unregisteredefd85ed3
  • Forumräv

• 576 inlägg
  • 0

Det är inte Aejohansson som har försökt pracka på mig en sån dosa, det var jag som frågade, men det är kanske inte det viktigaste.

Ja det är helt klart snyggare att köra utan, men jag hatar damm... och ångrar bittert att jag köpt svarta möbler till mitt rum, som kräver konstant städning (om man inte vill att möblerna skall vara vita av damm)
Nästa möbelköp får bli vitt för hela slanten.
Jag bor nära Göteborg så några alternativ till Hifi-klubben borde jag ha, även om de verkar kunniga och bra.

MVH Tobias

I gbg finns det gott med hifibutiker. Se denna tråden. Jag tror att han var i butiker runt gbg-trakten.
https://www.minhembi...howtopic=232020

Postad 11 July 2009 - 15:22

aejohansson
  • aejohansson
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0
Du har också Hemmabiobutiken i frölunda

Postad 11 July 2009 - 17:00

greenlock
  • greenlock
  • Användare

• 204 inlägg
  • 0

Bara lite snabbt om just DENON PMA-1500AE. Har inte hört den med 684orna men när jag kikade runt testade jag med 683or och det funkade inte alls, det lät inte bra och stärkaren slog ifrån på lite högre volym. 683orna är en lite klurig last att driva och jag hänger inte med på de tekniska detaljerna men efter lite research så fick jag fram att denons stereoförstärkare har lite problem med fasvridningar (är detta förändringar i impedansen hos högtalaren eller är jag helt ute och cycklar?). Detta skulle inte gälla denons hemmabioförstärkare dock.

För min del slutade det med en Denon 3808 till mina 683or och det blir väl till att låna hem och lyssna på ett rotelsteg också så småning om men först ska resten av anläggningen köpas.

Postad 11 July 2009 - 20:07

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0

Jaha då var det igång det finns annat än hifiklubben

Och ??
Har du problem med att man kommer med förslag på andra inköpsställen än Hifiklubben ?

Postad 11 July 2009 - 20:13

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0

Detta kan du hoppa över gör varken från eller till .
Lägg det på högtalarna .

Postad 11 July 2009 - 21:33

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Och ??
Har du problem med att man kommer med förslag på andra inköpsställen än Hifiklubben ?

Så här skrev du själv eller så förstår du inte vad jag menar och detta skrev du efter mitt inlägg.

Nu vet jag ju inte vart du bor men i stockholm har du Pause på Sveavägen Reference audio på söder med mera ..

Postad 11 July 2009 - 22:46

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0

Så här skrev du själv eller så förstår du inte vad jag menar och detta skrev du efter mitt inlägg.

Ops vi skrev nog inlägget samtidigt du får ursäkta mig för att jag ifrågasatte det du skrev .

Postad 11 July 2009 - 23:04

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

SVT visade ett blindtest av högtalarkablar för ett par år sedan. En anställd från Hifiklubben utsåg en kabel för 4kr metern som vinnare. Det kan du nämna om du diskuterar kablar där :)

Det repotaget hade jag velat se!

Postad 12 July 2009 - 11:19

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

• 1423 inlägg
  • 0
Om du söker en billig och väldigt enkel lösning så rekommenderar jag att du köper ett par Larsen 4 högtalare. Koppla in dom och sätt de så nära inpå väggen du kan sedan så är det bara att njuta. I mitt väldigt dåliga lyssningsrum så har jag aldrig hört en högtalare som låter så bra som Larsen 4.

Detta tack vare att den är anpassad för att spela med ett rum och inte som konventionella emot det. Fick mina Larsen 4 svarta för 6200kr.

Postad 12 July 2009 - 18:48

Tor_bjorn
  • Tor_bjorn
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Tack för tipsen och svaren allihopa!
Kom på en till sak. Det kanske är svårt, om inte omöjligt att svara på när jag inte har några bra exempel, men finns det någon tumregel på vad man ska lägga krutet på? Högtalarna verkar för mig vettigast, och det nämnde någon ovan tror jag, men om man skall kolla på CD-spelare och förstärkare, vad är bäst då. Det beror kanske på vilka högtalare man valt.

Jag fick aldrig riktigt klarhet i den här frågan heller: Måste förstärkaren uppfylla vissa specifikationskrav för att kunna användas till ett par stora högtalare, om man antar att det går att koppla in och så.
Jag kikade på de här förut t.ex. (passar min plånbok bra)
NAD C325BEE Förstärkare
NAD C542 CD-spelare
Är det då dumt att fläska på med ett par B&W DM684 t.ex? Går jag miste om ljud då?
Min fråga är om jag behöver "bättre/dyrare" grejor för att använda en viss typ av högtalare.
MVH Tobbe

Postad 14 July 2009 - 17:10

aejohansson
  • aejohansson
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0
Hur har det gått? Hunnit lyssna på något?

Postad 14 July 2009 - 20:00

Tor_bjorn
  • Tor_bjorn
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Hej! Tack som frågar. Nej, jag har inte haft tid att ta mig in till Göteborg än, men nu har jag hittat lite andra alternativ också, som egentligen passar min plånbok bättre. Jag ska ta mig i kragen och åka in nu i veckan förhoppningsvis.
Saken är att jag är rädd för att hitta något jag verkligen vill ha, som jag har råd med, eller kanske inte ens har råd med. Jag har knappt plats för en stereoanläggning, som jag helst vill ha på en separat bänk. Jag bor tyvärr fortfarande hemma (är inte så gammal) och vardagsrummet är i så fall enda alternativet vilket gör att jag inte skulle kunna njuta av min stereo dygnet runt. Förhoppningsvis börjar jag plugga till hösten och kanske får en egen lägenhet.
Men kan jag kompromissa lite med mor och far så kanske jag får plats med något.

En sak jag däremot skall fixa är en hörlursförstärkare att koppla till datorn, för ljudet ut är skräp. Jag har kikat på en Apogee Duet (det finns säkert bättre, men den ger mig möjlighet att spela in gitarr och sång vilket är önskvärt, sen är den riktigt snygg och matchar min iMac) som jag även skall provlyssna i Gbg, så har någon något att säga om den, bra/dåligt, så lyssnar jag gärna.

MVH

/ Tobias

Postad 14 July 2009 - 20:14

Unregistered1092
  • Unregistered1092
  • Veteran

• 1623 inlägg
  • 0
Nu vet jag ju inte om det här redan tagits upp men.
En liten grej man kan gå på ifall man vill att förstärkaren ska klara tungdrivna högtalare är att kolla vad apparaten väger då en större & tyngre 20kgs förstärkare har större nätdel samt större kondensatorer än en lättare maskin.

Det behöver inte alltid vara så men oftast så brukar det vara så.
Varför folk i det här fallet rekomenderar Nad det är att dom brukar klara av att driva lite mer tungdrivna högtalare även om högtalarna går ner på 2ohms impedans.

Men borde både Harman kardon , Rotel också göra.
Nu vet inte jag om jag hängt med hela vägen men varför pratar du om 3meters högtalare för 500 tusen?
Om jag förstått saken rätt så är det en helt ny rigg du behöver & då även högtalare.

Redigerat av Unregistered1092, 14 July 2009 - 20:19.

Postad 14 July 2009 - 20:19

Tor_bjorn
  • Tor_bjorn
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Ja det låter ganska logiskt. 20kg säger du....så om jag inte klarar av att rubba den så är det ett säkert val med andra ord ;D

Postad 14 July 2009 - 20:24

Unregistered1092
  • Unregistered1092
  • Veteran

• 1623 inlägg
  • 0
Ja & dom levererar bra med ström till högtalarna.
Det är oftast bättre att ha lite extra att driva med.
Högtalarna kan faktist ta skada om man har en för klen förstärkare till dom som drivning då man får en överansträngd förstärkare som då levererar en alldeles för ojämn ström till högtalarna om den är för klen & dessutom brukar det låta illa.

Men är det högtalare+förstärkare+cd spelare du är ute efter?
Har du någon budget?

Postad 14 July 2009 - 20:34

aejohansson
  • aejohansson
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0
en bra hörlursanläggning är ju inte dumt heller. ett par sjyssta hörlurar, en hörlursförstärkare och helst en extern USB-DAC så kan du få ett bra ljud från datorn.

Men måste det vara golvhögtalare? För det finns en hel del bra stativhögtalare som kan bli ett bra billigare alternativ.

Postad 14 July 2009 - 21:16

Unregistered1092
  • Unregistered1092
  • Veteran

• 1623 inlägg
  • 0
Hörlurar verkar han redan ha ett par som är ganska så fina.
Men som sagt det vore enklare att hjälpa dig med mer information om vad du har för budget.

QLN Signature MKII med dubbla subbar verkar då vara rätt fina grejer arnars.

Postad 14 July 2009 - 22:25

iMats
  • iMats
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0

En liten grej man kan gå på ifall man vill att förstärkaren ska klara tungdrivna högtalare är att kolla vad apparaten väger då en större & tyngre 20kgs förstärkare har större nätdel samt större kondensatorer än en lättare maskin.

Vikten är väl inte världens bästa kriterie när det gäller förstärkare, även om det iofs kan finnas samband med kraften, och 20 kg är ganska tungt. Gjorde en liten sökning på prisjakt och fick fram ett 50-tal förstärkare som väger över 19 kg. Endast ett fåtal kostar under 10000:-. Det finns många betydligt lättare förstärkare som levererar tillräckligt med kraft att driva lite svårare högtalare.

Postad 14 July 2009 - 22:32

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

• 1636 inlägg
  • 0
självklart finns det fler som är kapabla förstärkare, men om du hittar en tung best är det ganska säkert att den har rejäla doningar inuti. annars vet jag inte riktigt om man kan utläsa något över huvudtaget bara av lite specar på slutsteg/förstärkare

mvh

Postad 14 July 2009 - 23:08

Unregistered1092
  • Unregistered1092
  • Veteran

• 1623 inlägg
  • 0
Jag skulle nog inte tittat så mycket på specs då man sällan vet hur dom är framställda.
Men oftast så lyssnar man & det som låter bra köper man helt enkelt.

Sen vad som låter bra ihop med ditt val av högtalare måste ju du själv avgöra.

Angående vikten så brukar det oftast vara ett säkert kort att gå på.
Sen finns det ju nya digitala förstärkare men dom har jag inte så stor erfarenhet av & då mäter man kanske effekten lite annorlunda.

Postad 14 July 2009 - 23:29

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0
Vikten säger inget om hur dom kan driva högtalarna. Ett class d steg väger lite medans vissa slutsteg väger mycket men ger dåligt med kraft.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.