ID4 -Independence Day ska få två uppföljare
90 svar till detta ämne
Postad 14 November 2009 - 17:11
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12561 inlägg
ID4, (Independence Day 4th of July) hade premiär den 2Juli 1996, den tangerade då Jurassic Parks 100 miljoner @ 6 dagar, och sedan dess varit den ultimata jord undergångsfilmen tills igår när 2012 hade premiär. Emmerich: ”Independence day” var alltid som kungen som leder sina trupper i strid mot onda krafter, och det kommer att fortsätta så. Han leker med tanken att kalla filmerna ”ID4-ever”, del ett och två. Och tanken är att Will och Bill återkommer i sina roller. 
Postad 14 November 2009 - 18:45
Unregistered28641812
-
Unregistered28641812
-
Veteran
-
-
2286 inlägg
Postad 14 November 2009 - 18:56
Unregisteredd8832fe9
-
Unregisteredd8832fe9
-
Forumräv
-
-
874 inlägg
Har svårt att tro att den "inte" blir intressant.
Postad 14 November 2009 - 18:59
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Härligt med 2 filmer till.
Postad 14 November 2009 - 21:32
KJE
-
KJE
-
Beroende
-
-
1076 inlägg
Låter inte fel alls
Postad 14 November 2009 - 21:38
Benkke
-
Benkke
-
Mega-Guru
-
-
7289 inlägg
1:an var ju en helt ok parodi, kanske dags för mera seriösa uppföljare
Postad 14 November 2009 - 22:46
Tiny Turtle
-
Tiny Turtle
-
Veteran
-
-
1869 inlägg
Kan nog bli riktigt bra.
Nej, det kan det nog inte bli. Vi tar och tittar på Roland Emmerich track-record: * 2012: Finns det *någon* som sagt något positivt om denna? * 10,000 BC - Dum, dummare och så den här... Herre jösses vad korkat. * The Day After Tomorrow - Inte hans sämsta, men konkurrensen är ju rätt hård... * The Patriot - Vilket meldramatiskt dravel! Slow-mo tills man kräks. * Godzilla - Lite av en bedrift att få originalet från 50-talet med skådisar i gummidräkter att kännas mer genomtänkt... * Independence Day - Leland Orsers labbråtta är det enda roliga i den här katastrofen. Det funkar i trailerformat, men inte mer än så. * Stargate - Faktisk en av Emmerichs bättre alster (trots den mördande kritik den ursprungligen fick) * Universal Soldier - Corny javisst, men Rolles bästa film faktiskt. Jag har inte sett någon av filmerna han gjort innan dess, men ingen av dem har över 5.0 i betyg på IMDb så de känns inte som nån större förlust. Emmerichs filmer blir bara sämre ju större budget de får och kombinera det med hur sällan uppföljare är bättre än första filmen så förstå jag inte hur detta skall kunna bli bra.
Postad 15 November 2009 - 06:01
sinnes
-
sinnes
-
Veteran
-
-
2237 inlägg
Kan bli riktigt intressant, speciellt som en popcorn-rulle.
Normalt folk kommer nog att gilla den, men folk som den lilla sköldpaddan ovanför kommer nog att hata den 
Han borde nog kika på "Sånger från andra våningen" istället
Postad 15 November 2009 - 06:14
-danjel-
-
-danjel-
-
Lärjunge
-
-
365 inlägg
Nej, det kan det nog inte bli.
Vi tar och tittar på Roland Emmerich track-record:
* 2012: Finns det *någon* som sagt något positivt om denna?
* 10,000 BC - Dum, dummare och så den här... Herre jösses vad korkat.
* The Day After Tomorrow - Inte hans sämsta, men konkurrensen är ju rätt hård...
* The Patriot - Vilket meldramatiskt dravel! Slow-mo tills man kräks.
* Godzilla - Lite av en bedrift att få originalet från 50-talet med skådisar i gummidräkter att kännas mer genomtänkt...
* Independence Day - Leland Orsers labbråtta är det enda roliga i den här katastrofen. Det funkar i trailerformat, men inte mer än så.
* Stargate - Faktisk en av Emmerichs bättre alster (trots den mördande kritik den ursprungligen fick)
* Universal Soldier - Corny javisst, men Rolles bästa film faktiskt.
Jag har inte sett någon av filmerna han gjort innan dess, men ingen av dem har över 5.0 i betyg på IMDb så de känns inte som nån större förlust.
Emmerichs filmer blir bara sämre ju större budget de får och kombinera det med hur sällan uppföljare är bättre än första filmen så förstå jag inte hur detta skall kunna bli bra.
Jo, i den meningen att den kommer "pleasa" (usch för min svengelska men klockan är mycket och jag kommer inte på det svenska ordet) den stora massan så har den stor potential att bli riktigt bra! Sen att den (och de andra filmerna du nämnde) inte riktar in sig på den betydligt mindre skaran som gillar "smala" independence-filmer (kul ordval i sammanhanget) är väl allmänt känt redan? "I betraktarens öga" heter det väl? =)
Postad 15 November 2009 - 10:11
ekon
-
ekon
-
Guru
-
-
5779 inlägg
Bästa filmnyheten i år!!!
Såg för övrigt 2012 igår och den var riktigt bra! Tänkte då på hur coolt det skulle vara med ID4 med dagens specialeffekter och så får man läsa detta på söndagsmorgonen!!! Underbart.
Postad 15 November 2009 - 11:05
Nomad
-
Nomad
-
"Justice is coming"
-
-
6401 inlägg
Ja, Hans Wiklund sa i en recension att den var riktigt bra.
Postad 15 November 2009 - 11:32
Unregisteredc17c0c25
-
Unregisteredc17c0c25
-
Beroende
-
-
1199 inlägg
Id4 var ju en favorit på 90 talet så detta kan nog bli bra,som sagt har han ju gjort några bottennapp efter den men man kan ju hoppas att det blir bra
Postad 15 November 2009 - 23:42
Tiny Turtle
-
Tiny Turtle
-
Veteran
-
-
1869 inlägg
Jo, i den meningen att den kommer "pleasa" (usch för min svengelska men klockan är mycket och jag kommer inte på det svenska ordet) den stora massan så har den stor potential att bli riktigt bra! Sen att den (och de andra filmerna du nämnde) inte riktar in sig på den betydligt mindre skaran som gillar "smala" independence-filmer (kul ordval i sammanhanget) är väl allmänt känt redan?
"I betraktarens öga" heter det väl? =)
Den har potential att tjäna in mycket pengar - om det är samma sak som en bra film så gör väl Celine Dion och Backstreet Boys bra musik också - det får stå för dig. Ja, Hans Wiklund sa i en recension att den var riktigt bra. 
Jag hittade vad Hans Wiklund sade här och jag måste säga att han sjönk som en gråsten i aktning efter det där dravlet. Han gillade socialkritiken i den, wtf? Men, men, jag vet att jag frågade - och nån hade faktiskt sagt nåt positivt så tack då, antar jag.
Postad 15 November 2009 - 23:53
Nomad
-
Nomad
-
"Justice is coming"
-
-
6401 inlägg
Hehe, lite märkligt att han kunde gilla den, då hans smak brukar vara riktigt bra!
Redigerat av Nomad, 15 November 2009 - 23:53.
Postad 16 November 2009 - 04:33
Unregisteredcc23e210
-
Unregisteredcc23e210
-
Veteran
-
-
1766 inlägg
Tiny Turtle: Jag förstår inte hur du kan dissa alla Emmerich filmer så där. Jag medger att 10.000 BC och Godzilla inte var så mycket att hänga i julgranen, men Independence Day, The Day After Tomorrow, Stargate, Universal Soilder och framför allt The Patriot är ju riktigt bra filmer som helt klart har en plats i filmhyllan.
Jag har aldrig sett Emmerichs filmer som några mästerverk, men i mitt tycke finns det inget bättre att under en slapp lördagskväll dra på en fet popcornfilm med massor av effekter och så lite eftertanke som möjligt.
Independence Day är en riktig kultfilm för mig då jag inte var speciellt gammal när den gick upp på bio, men jag kommer ihåg det som om det vore igår. Jag satt med öppen mun genom hela filmen och jag tyckte den var så bra. 
Fick den senare på VHS i födelsedagspresent och jag vet inte hur många gånger jag såg den med kompisarna.
En uppföljare låter coolt, men jag tycker faktiskt inte att det är nödvändigt då första filmen slutade så pass bra och njae... Det känns som att den mest blir till för att få in mer pengar.
Redigerat av Unregisteredcc23e210, 16 November 2009 - 15:18.
Postad 16 November 2009 - 11:21
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12561 inlägg
Hopas på två värdiga uppföljare då istället för ett par titlar som ska krama det sista som finns ur plånboken.
Postad 16 November 2009 - 11:33
Unregisteredbdae541f
-
Unregisteredbdae541f
-
Lärjunge
-
-
415 inlägg
Independence Day är helt klart på min top 10 lista. Likt CloudRabbit betyder den här filmen oerhört mycket för mig med. Kommer ihåg när jag såg den på bio, och efter det på VHS säkert tiotals gånger. Jag verkligen ber och bönar för att Emmerich gör värdiga uppföljare till den här fantastiska filmen.
Postad 16 November 2009 - 11:44
Majorglenn
-
Majorglenn
-
Mästare
-
-
3071 inlägg
kommer ihåg att jag köpte denna på VHS import från USA rätt mycke tidigare än den släpptes på video i Sverige.. Effekterna var för den tidens mått tokgrymma.. vet inte hur många gånger jag sett även fast den är lite för lång och utdragen men när det väl blir action så blir det action!
Postad 16 November 2009 - 16:15
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
Jo, i den meningen att den kommer "pleasa" (usch för min svengelska men klockan är mycket och jag kommer inte på det svenska ordet)
Tillfredsställa.
Postad 16 November 2009 - 17:09
backlight22
-
backlight22
-
Amatör
-
-
65 inlägg
* 10,000 BC - Dum, dummare och så den här... Herre jösses vad korkat.
* The Day After Tomorrow - Inte hans sämsta, men konkurrensen är ju rätt hård...
* The Patriot - Vilket meldramatiskt dravel! Slow-mo tills man kräks.
* Godzilla - Lite av en bedrift att få originalet från 50-talet med skådisar i gummidräkter att kännas mer genomtänkt...
* Independence Day - Leland Orsers labbråtta är det enda roliga i den här katastrofen. Det funkar i trailerformat, men inte mer än så.
* Stargate - Faktisk en av Emmerichs bättre alster (trots den mördande kritik den ursprungligen fick)
* Universal Soldier - Corny javisst, men Rolles bästa film faktiskt.
Jag har inte sett någon av filmerna han gjort innan dess, men ingen av dem har över 5.0 i betyg på IMDb så de känns inte som nån större förlust.
Emmerichs filmer blir bara sämre ju större budget de får och kombinera det med hur sällan uppföljare är bättre än första filmen så förstå jag inte hur detta skall kunna bli bra.
Förstår inte hur man lyckas såga varenda film han har gjort, förutom hans 2 första. Emmerich Gör både bra och dåliga filmer, men verkligen inte så många som du försöker få det att verka.
Postad 16 November 2009 - 18:00
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12561 inlägg
Tiny:
Lite märkligt att du har fortsatt att se på hans 'skräp filmer' -man brukar ge upp efter den första heter det ju
Postad 16 November 2009 - 18:11
pcch7
-
pcch7
-
Forumräv
-
-
867 inlägg
Förstår inte hur man lyckas såga varenda film han har gjort, förutom hans 2 första. Emmerich Gör både bra och dåliga filmer, men verkligen inte så många som du försöker få det att verka.

Själv tycker jag Patrioten är den enda bra filmen han gjort.. The Day After Tomorrow är lite små-kul men inget mästerverk precis.. Samma med Independece Day och resten är dåliga.. Eller Star Gate är kanske inte dålig men inte bra heller tycker jag.. Så jag kan inte säga att jag ser fram emot ID uppföljarna speciellt mycket
Postad 17 November 2009 - 04:14
Tiny Turtle
-
Tiny Turtle
-
Veteran
-
-
1869 inlägg
Tiny Turtle: Jag förstår inte hur du kan dissa alla Emmerich filmer så där. Jag medger att 10.000 BC och Godzilla inte var så mycket att hänga i julgranen, men Independence Day, The Day After Tomorrow, Stargate, Universal Soilder och framför allt The Patriot är ju riktigt bra filmer som helt klart har en plats i filmhyllan.
Jag har aldrig sett Emmerichs filmer som några mästerverk, men i mitt tycke finns det inget bättre att under en slapp lördagskväll dra på en fet popcornfilm med massor av effekter och så lite eftertanke som möjligt.
Independence Day är en riktig kultfilm för mig då jag inte var speciellt gammal när den gick upp på bio, men jag kommer ihåg det som om det vore igår. Jag satt med öppen mun genom hela filmen och jag tyckte den var så bra.  Fick den senare på VHS i födelsedagspresent och jag vet inte hur många gånger jag såg den med kompisarna. En uppföljare låter coolt, men jag tycker faktiskt inte att det är nödvändigt då första filmen slutade så pass bra och njae... Det känns som att den mest blir till för att få in mer pengar.
Det jag stör mig på med ID4 förutom hela USA-räddar-världen-till-pampig -musik-jolmet applicerat med bredspackel är att man slarvar så mycket (även om större delen av publiken uppenbarligen inte håller med utan gillar det). Ta scenen när Vivica Fox sitter i bilen och det smäller bakom henne. Klart hon tittar bakåt och ser eldklotet närma sig varefter hon hoppar ut ur bilen med sonen och hunden, tittar över axeln och japp, eldklotet fortsätter att närma sig. Skynda skynda och så hittar vi en dörr och passande nog har eldklotet tagit en fika så hon hinner sparka in dörren och hoppa in. Eldklotet har fikat klart och är på väg igen (fast på rullator), men hon hinner ändå oroa sig för vovven som skyndar sig och eldklotet har fått en sten i skon så hunden hinner i sista sekunden hoppa in. Turligt för familjen så var det ett specialeldklot som inte expanderar in i utrymmet (varken eld eller värme). Jag menar wtf? Skall jag lida för att jag gick på fysiklektionerna i skolan? Det måste gå att hitta en manusförfattare som kan skriva vettigare, eller? En favoritgenväg man tar är annars när Goldblum och Smith hittar "tefatet" som lägligt nog har en anslutningskontakt i tefatet för att koppla in en Apple PowerBook (via PCMCIA?) - och att hela jämrans moderskeppet kör MacOS 9 - och att Goldblum råkar ha det enda viruset i historien för MacOS på sin maskin - och att viruset orsakar först störningar (är datorn analog?) - och sedan totalkraschar precis hela jämrans klabbet. Vilken tur! Att skriva in sånt i manus är lathet i sin renaste form. Man hade en halv miljard spänn i budget för den här filmen - kunde man inte lagt en liten slant extra på att trimma bort det värsta då? Varför kan jag inte (på en lördagskväll) få se en fet film med massor av effekter *OCH* eftertanke? Varför måste jag välja mellan action och intelligens? Är det folk som skulle tänka "Nä, det var för mycket logik bland alla explosioner. Det här vill jag inte se!" då? Är det bättre med hjärndöd action för man behöver inte tänka? Tiny: Lite märkligt att du har fortsatt att se på hans 'skräp filmer' - man brukar ge upp efter den första heter det ju 
Jag hade en period (innan giftermål, villa och son  ) där jag plöjde *väldigt* mycket film och flera av dessa var liksom "i brist på bättre" - men jag vägrar att kalla dem för bra filmer bara för att jag såg dem utan en pistol mot tinningen.  Ja ja, jag vet. Jag bara gnäller...
Postad 17 November 2009 - 10:10
KJE
-
KJE
-
Beroende
-
-
1076 inlägg
Det jag stör mig på med ID4 förutom hela USA-räddar-världen-till-pampig -musik-jolmet applicerat med bredspackel är att man slarvar så mycket (även om större delen av publiken uppenbarligen inte håller med utan gillar det).
Ta scenen när Vivica Fox sitter i bilen och det smäller bakom henne. Klart hon tittar bakåt och ser eldklotet närma sig varefter hon hoppar ut ur bilen med sonen och hunden, tittar över axeln och japp, eldklotet fortsätter att närma sig. Skynda skynda och så hittar vi en dörr och passande nog har eldklotet tagit en fika så hon hinner sparka in dörren och hoppa in. Eldklotet har fikat klart och är på väg igen (fast på rullator), men hon hinner ändå oroa sig för vovven som skyndar sig och eldklotet har fått en sten i skon så hunden hinner i sista sekunden hoppa in. Turligt för familjen så var det ett specialeldklot som inte expanderar in i utrymmet (varken eld eller värme). Jag menar wtf? Skall jag lida för att jag gick på fysiklektionerna i skolan? Det måste gå att hitta en manusförfattare som kan skriva vettigare, eller?
En favoritgenväg man tar är annars när Goldblum och Smith hittar "tefatet" som lägligt nog har en anslutningskontakt i tefatet för att koppla in en Apple PowerBook (via PCMCIA?) - och att hela jämrans moderskeppet kör MacOS 9 - och att Goldblum råkar ha det enda viruset i historien för MacOS på sin maskin - och att viruset orsakar först störningar (är datorn analog?) - och sedan totalkraschar precis hela jämrans klabbet. Vilken tur! Att skriva in sånt i manus är lathet i sin renaste form. Man hade en halv miljard spänn i budget för den här filmen - kunde man inte lagt en liten slant extra på att trimma bort det värsta då?
Ja ja, jag vet. Jag bara gnäller... 
Hehe  Men det kanske blir lättare att njuta av en sån film om man inte går dit och förväntar sig att den ska vara verklighetstrogen  Ta t ex det där med PCMCIA-kontakten i tefatet, där kan man ju tänka sig att vetenskapsmännen på AREA 51 under dom 50 åren dom har haft på sig att studera tefatet har lyckats fixa till ett fungerande data interface
Postad 17 November 2009 - 11:29
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12561 inlägg
Tror det är inte många nationer som har den teknologi som krävs för att möta upp alternativa fienden, vore 'lite konstigt' om amerikanarna gjorde en film om ett par Tibetianer som hackar sig in i en utomjordisk dator och skickar in ett feedback virus som mslår ut moderskeppet osv.
Postad 17 November 2009 - 12:57
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Jobbigt att sitta och tänka på sånt när man kollar en film,då missar man allt tycker jag.
Bättre att luta sig tillbaka och bara njuta istället för att analysera varje scen.
Postad 17 November 2009 - 13:04
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Ånejtack, detta har jag inte väntat på.
Redigerat av genstruktur, 17 November 2009 - 13:04.
Postad 17 November 2009 - 13:05
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12561 inlägg
Jobbigt att sitta och tänka på sånt när man kollar en film,då missar man allt tycker jag. Bättre att luta sig tillbaka och bara njuta istället för att analysera varje scen.
Tur att man är en filmälskare och inte en film kritiker
Postad 17 November 2009 - 13:10
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Precis håller med dig till 100%.
Postad 17 November 2009 - 13:50
KJE
-
KJE
-
Beroende
-
-
1076 inlägg
Tur att man är en filmälskare och inte en film kritiker 
Samma här
Redigerat av KJE, 17 November 2009 - 13:51.
Postad 17 November 2009 - 14:30
Turtle
-
Turtle
-
Beroende
-
-
1399 inlägg
Får hålla med min Skölpadds broder där lite!
Visst stör man sig på dessa grejer dom gör i dom flesta filmer.
Som tex eldklotet i ID4!
Men inte sågar jag hela filmen för en sån scen.
Men man blir allt lite irriterad av att dom alltid lyckas med dessa upptåg.
Många gånger ställt mig frågan om dom rent av är så korkade att dom tror att det funkar så i verkligheten.
Eller om det är ren lathet?
Dock så gillar jag istort sett alla filmerna TinyTurtle listar utom 10000 BC för den har jag inte sett!
Men en sak jag stör mig på är att många på detta forum analyserar sönder alla filmer dom ser.
Om jag tex ska gå och se tex en Die Hard film på bio så förväntar jag mig varken djup eller mening med filmen.
Utan ser det som ren underhållning.
Tror många borde skruva ner sina förväntningar innan man ser filmen då blir man ofta mer positivt överaskad.
Ska dra ett exempel!
Skulle se 3000 miles to Graceland som jag lånat av en polare.
Han tyckte den sög ganska hårt men att dom sköt rätt rejält i slutet så det var värt att se den bara för det.
Satte mig i soffan och drog igång biosystemet och såg filmen utan ett enda avbrott.
Var helt lyrisk när jag sett den och ringer polaren och frågar om han skojade med mig.
Nej säger han då och frågar om jag vill köpa hans film.
Postad 17 November 2009 - 15:57
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
En favoritgenväg man tar är annars när Goldblum och Smith hittar "tefatet" som lägligt nog har en anslutningskontakt i tefatet för att koppla in en Apple PowerBook (via PCMCIA?) - och att hela jämrans moderskeppet kör MacOS 9 - och att Goldblum råkar ha det enda viruset i historien för MacOS på sin maskin - och att viruset orsakar först störningar (är datorn analog?) - och sedan totalkraschar precis hela jämrans klabbet. Vilken tur!
Hehe, de där scenerna är ju klassiker Hade moderskeppet kört Windows ME så hade de aldrig hittat jorden
Redigerat av Ageve, 17 November 2009 - 16:31.
Postad 17 November 2009 - 18:59
pcch7
-
pcch7
-
Forumräv
-
-
867 inlägg
Jobbigt att sitta och tänka på sånt när man kollar en film,då missar man allt tycker jag. Bättre att luta sig tillbaka och bara njuta istället för att analysera varje scen.
Märker personligen att jag börjar luta mot kritiker hållet.. Inte för att jag är nån expert men jag har blivit mycket mer uppmärksam på saker i filmer dom senaste åren och saken är den att så länge filmen är bra eller iaf underhållande så låter jag filmer komma undan med mer misstag. District 9 tex har säkert några fel eller misstag men den är så ###### bra så det spelar mig ingen roll. Medan en film som tex Transformers 2 har så fruktansvärt många dumma fel och var generellt tråkig, då börjar jag analysera allt och jag dras ur filmen hela tiden pga all idioti.. Men jag har som sagt inga problem att njuta av en bra film så länge den är just det. Det är iofs bara mig, men jag tror många känner så.
Postad 17 November 2009 - 19:04
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12561 inlägg
T.o.m Jurassic Park hade ju fel  Och Stjärnornas Krig Och.... Och... Och så vidare.... Ingen film är felfri -tror jag.
Postad 17 November 2009 - 19:24
Turtle
-
Turtle
-
Beroende
-
-
1399 inlägg
Medan en film som tex Transformers 2 har så fruktansvärt många dumma fel och var generellt tråkig, då börjar jag analysera allt och jag dras ur filmen hela tiden pga all idioti.. Men jag har som sagt inga problem att njuta av en bra film så länge den är just det. Det är iofs bara mig, men jag tror många känner så.
När man går och ser en film som inte har nån verklighetsförankring över huvud taget så tycker jag personligen att det är lättare att blunda för massa missar. Vore värre om man såg en film som tex Savin Private Ryan och det skulle vara missar i en sån film.
Postad 17 November 2009 - 20:18
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Ja eller om Band Of Brothers skulle ha massa fel,det vore förödande.
Postad 17 November 2009 - 21:17
_FredriK_
-
_FredriK_
-
Beroende
-
-
1377 inlägg
Svårt att tro att detta skulle bli bra. Handlar bara om pengar.....
Postad 17 November 2009 - 22:17
thomas79
-
thomas79
-
Beroende
-
-
1423 inlägg
Det skulle ju vara skönt om man bara gick och såg filmer som skulle kunna vara trovärdiga, då skulle man ju kunna sålla bort alla scifi, alla superhero filmer, mycket skräck osv, det skulle inte bli mycket kvar.
Och om en film har en otrolig "tursam" effekt som kanske vara 1minut på en film som är 120min så gör inte den 120:e delen att jag totaldissar hela filmen för det.
Postad 18 November 2009 - 03:18
Tiny Turtle
-
Tiny Turtle
-
Veteran
-
-
1869 inlägg
Tur att man är en filmälskare och inte en filmkritiker 
Bara för att man inte gillar allt så betyder det väl inte att man kan älska film? Lite gourmet vs gourmand liksom  Det skulle ju vara skönt om man bara gick och såg filmer som skulle kunna vara trovärdiga, då skulle man ju kunna sålla bort alla scifi, alla superhero filmer, mycket skräck osv, det skulle inte bli mycket kvar.
Och om en film har en otrolig "tursam" effekt som kanske vara 1minut på en film som är 120min så gör inte den 120:e delen att jag totaldissar hela filmen för det.
Jag kan ta en vända på superhjältefilmer också när vi ändå är uppe i varv. Det jag söker i en superhjältefilm är att det handlar om en övernaturlig hjälte i en realistisk värld. Om man börjar fippla med verkligheten runt om och tycker det är okej bara för att "Stålmannen kan ju flyga så är det här väl inget problem?" Jag skall ta ett litet exempel ur Superman Returns: Någonstans i slutet så behöver Stålis en stor bit sten (kommer inte ihåg exakt till vad) så han flyger ner och grabbar tag i ett stenblock stort som typ Manhattan - och lyfter det! Vem som helst som inte är helt dum i huvudet (och/eller filmproducent) inser naturligtvis att oavsett hur stark Stålis är så skulle graniten han håller i inte fortsätta att sitta ihop med omgivande och vår hjälte skulle bara stå/sväva med två nävar sten i händerna. Det här är dumt. Om de brydde sig det minsta så skulle de skriva manus på ett bättre sätt och utgå från Stålis övernaturliga egenskaper (de är ju ändå så många) och inte behöva göra resten av världen övernaturlig också. På samma sätt rätar kalsongkillen upp ett passagerarplan som hamnat i nån sorts spinn (idén att starta en rymdfärja med sina vansinnigt heta startmotorer från ryggen på planet är minst lika galen den) genom att ta tag i vingspetsen och dra! Jag *kan' inte vara den ende som tycker det är en förolämpning att vi skall köpa att vingen skulle hålla för det. Ta en film som Aliens (två tummar upp för Aliens!). Även om den inte är kliniskt fri från tabbar så följer den ändå sina spelregler. Om det istället hade varit Emmerich hade legat bakom den så hade marinsoldaterna haft laserpistoler och baggarna plötsligt utvecklat vingar efter halva filmen efter att ha gått för nära en radioaktiv krater. Detta hade Ripley kontrat med att bygga en helikopter av två bord och en elvisp och sedan hade vi fått tjugo minuter dogfight inomhus i 350 km/h och jag ger mig fan på att flera här hade gillat det för att var ju "skön popcornaction där man inte behöver tänka". Behöver? - Det är i själva verket så att man aktivt måste låta bli att tänka om man skall ta sig igenom de här filmerna. Är det fortfarande ingen som har lust att förklara varför hjärndöd action är bättre än intelligent? Den sistnämnda skulle tilltala mig, men det verkar som om filmproducenterna tror att jag är helt ensam.
Postad 18 November 2009 - 20:17
Turtle
-
Turtle
-
Beroende
-
-
1399 inlägg
Ta en film som Aliens (två tummar upp för Aliens!). Även om den inte är kliniskt fri från tabbar så följer den ändå sina spelregler. Om det istället hade varit Emmerich hade legat bakom den så hade marinsoldaterna haft laserpistoler och baggarna plötsligt utvecklat vingar efter halva filmen efter att ha gått för nära en radioaktiv krater. Detta hade Ripley kontrat med att bygga en helikopter av två bord och en elvisp och sedan hade vi fått tjugo minuter dogfight inomhus i 350 km/h och jag ger mig fan på att flera här hade gillat det för att var ju "skön popcornaction där man inte behöver tänka". Behöver? - Det är i själva verket så att man aktivt måste låta bli att tänka om man skall ta sig igenom de här filmerna.
Fan va skön du är Tiny Turtle! Skrattade som fan när jag läste det stycket. Kan inte annat än hålla med dig. Skulle gärna se en film där dom tänkt på alla detaljer och inte lämnat nått åt slumpen.
Postad 19 November 2009 - 00:58
Tiny Turtle
-
Tiny Turtle
-
Veteran
-
-
1869 inlägg
Tack, storebror.
Postad 20 November 2009 - 21:39
carlr
-
carlr
-
Användare
-
-
184 inlägg
Ta en film som Aliens (två tummar upp för Aliens!). Även om den inte är kliniskt fri från tabbar så följer den ändå sina spelregler. Om det istället hade varit Emmerich hade legat bakom den så hade marinsoldaterna haft laserpistoler och baggarna plötsligt utvecklat vingar efter halva filmen efter att ha gått för nära en radioaktiv krater. Detta hade Ripley kontrat med att bygga en helikopter av två bord och en elvisp och sedan hade vi fått tjugo minuter dogfight inomhus i 350 km/h och jag ger mig fan på att flera här hade gillat det för att var ju "skön popcornaction där man inte behöver tänka". Behöver? - Det är i själva verket så att man aktivt måste låta bli att tänka om man skall ta sig igenom de här filmerna.
Word!
Postad 21 November 2009 - 10:00
thomas79
-
thomas79
-
Beroende
-
-
1423 inlägg
Vad är det som säger att just dessa grejer inte följer spelreglerna? Sätter inte Emmerich spelreglerna när han lägger in sina effekter och sådant...? Hade de inte gjort som de hade gjort i t.ex Independence day så hade det kanske brutit mot reglerna?
Postad 24 November 2009 - 02:57
Tiny Turtle
-
Tiny Turtle
-
Veteran
-
-
1869 inlägg
Vad är det som säger att just dessa grejer inte följer spelreglerna? Sätter inte Emmerich spelreglerna när han lägger in sina effekter och sådant...? Hade de inte gjort som de hade gjort i t.ex Independence day så hade det kanske brutit mot reglerna?
När man väljer att ha med en 1996 års Apple PowerBook och visar att den kör MacOS 9 och sedan använder den till att ladda upp ett virus till rymdskepp byggt av en utomjordisk civilisation så bryter man mot de regler som vi brukar hänvisa till som verkligheten. Den där datorn kan inte ens köra Apples operativsystem från fem år senare och vad är oddsen att de här utomjordingarna använder MacOS 9?  Hade Goldblums karaktär varit jordens duktigaste programmerare, fått tag på en utomjordisk laptop (AlienWare på riktigt  ) och lyckats sätta sig in i dess programmeringsspråk, lyckats skriva sin skadliga kod där och slutligen pajat moderskeppet med den så hade de hållit sig till reglerna. På samma sätt så måste ett eldklot efter en explosion bete sig på ett visst sätt i vår atmosfär och gravitation. Emmerich *skulle* kunna ha menat att det var ett märkligt resultat av den utomjordiska laserstrålen som gjorde att eldklotet saktade in ett par gånger så de hann undkomma, men håller du inte med om att det är troligare att de hade noll koll på fysiken och bara sket i verkligheten? Jag var lite slarvig när jag skrev "sina spelregler", låt mig förtydliga mig: I Aliens har baggarna blod som är starkt frätande på det mesta utom baggarna själva. Detta i sig är rätt otroligt, men inte *omöjligt* eftersom de är utomjordiska och det ekosystem de tillkommit i (uppenbarligen) har haft helt andra förutsättningar än på jorden. Om baggarna hade visat sig prata franska och haft lederhosen så är situationen en annan - chansen att något sådant skulle hända är mindre än att Göran Persson skulle genomföra Ironman på Hawaii (d.v.s. "omöjligt").
Postad 24 November 2009 - 08:45
KJE
-
KJE
-
Beroende
-
-
1076 inlägg
När man väljer att ha med en 1996 års Apple PowerBook och visar att den kör MacOS 9 och sedan använder den till att ladda upp ett virus till rymdskepp byggt av en utomjordisk civilisation så bryter man mot de regler som vi brukar hänvisa till som verkligheten. Den där datorn kan inte ens köra Apples operativsystem från fem år senare och vad är oddsen att de här utomjordingarna använder MacOS 9? 
Hade Goldblums karaktär varit jordens duktigaste programmerare, fått tag på en utomjordisk laptop (AlienWare på riktigt ) och lyckats sätta sig in i dess programmeringsspråk, lyckats skriva sin skadliga kod där och slutligen pajat moderskeppet med den så hade de hållit sig till reglerna.
På samma sätt så måste ett eldklot efter en explosion bete sig på ett visst sätt i vår atmosfär och gravitation. Emmerich *skulle* kunna ha menat att det var ett märkligt resultat av den utomjordiska laserstrålen som gjorde att eldklotet saktade in ett par gånger så de hann undkomma, men håller du inte med om att det är troligare att de hade noll koll på fysiken och bara sket i verkligheten?
Jag var lite slarvig när jag skrev "sina spelregler", låt mig förtydliga mig: I Aliens har baggarna blod som är starkt frätande på det mesta utom baggarna själva. Detta i sig är rätt otroligt, men inte *omöjligt* eftersom de är utomjordiska och det ekosystem de tillkommit i (uppenbarligen) har haft helt andra förutsättningar än på jorden. Om baggarna hade visat sig prata franska och haft lederhosen så är situationen en annan - chansen att något sådant skulle hända är mindre än att Göran Persson skulle genomföra Ironman på Hawaii (d.v.s. "omöjligt").
Personligen så tänker jag mig att det där med inkopplingen av laptop mot utomjordingarnas datorsystem fungerar på grund av att vetenskapsmännen på Area 51...som tydligen har haft ungefär 50 år på sig att studera rymdskeppet också har lyckats bygga någon form av fungerade interface för att kunna koppla in vanliga datorer mot det datorsystem som finns i rymdskeppet. Känns inte som om det vore helt omöjligt att lösa en sådan sak med tillräckligt mycket tid till förfogande  Tror också att det underlättar om man har lite inlevelseförmåga/fantasi när man ser den här typen av filmer
Postad 24 November 2009 - 09:01
Doraso
-
Doraso
-
Forumräv
-
-
657 inlägg
När man väljer att ha med en 1996 års Apple PowerBook och visar att den kör MacOS 9 och sedan använder den till att ladda upp ett virus till rymdskepp byggt av en utomjordisk civilisation så bryter man mot de regler som vi brukar hänvisa till som verkligheten. Den där datorn kan inte ens köra Apples operativsystem från fem år senare och vad är oddsen att de här utomjordingarna använder MacOS 9?
Hur verkligt är filmen i övrigt då? Får väl ta det för var det är?  Du reagerar på vilket operativsystem som är i datorn och inte att det kommer stora rymdskepp med utomjordingar som ska ta över världen. Det är klart hade det varit rätt OS så hade ju filmen blivit helt verklig  Orka störa sig på småsaker. Mvh D
Postad 24 November 2009 - 15:31
Bizhop
-
Bizhop
-
Forumräv
-
-
825 inlägg
Kommer med all säkerhet att se dessa om de blir av, har lite svårt att motstå mastodontproduktioner från Hollywood, på gott och ont.
För övrigt, kan någon utan att gå in på IMDB säga vad Bill Pullman har gjort för att glädja omvärlden de sista åren?
Jag har iofs aldrig varit något större fan av han, eller hans lätt vinklade leende, och har kanske därför sorterat ut hans närvaro i filmer sen......var han med i "Medans du sov"? Nu blir jag nyfiken och springer väl strax över till IMDB bara för det.
Redigerat av Bizhop, 24 November 2009 - 15:37.
Postad 24 November 2009 - 23:48
Tiny Turtle
-
Tiny Turtle
-
Veteran
-
-
1869 inlägg
Hur verkligt är filmen i övrigt då? Får väl ta det för var det är? 
Du reagerar på vilket operativsystem som är i datorn och inte att det kommer stora rymdskepp med utomjordingar som ska ta över världen. Det är klart hade det varit rätt OS så hade ju filmen blivit helt verklig 
Orka störa sig på småsaker.
Mvh D
Jag reagerar faktiskt inte alls på vilket OS det var - dock noterade jag *vilket* det var vilket inte var så svårt eftersom Mac bara kör MacOS. Inte heller reagerar jag på rymdskeppet med utomjordingar som skall ta över världen" - var det ett problem med filmen för dig? Jag tänker att om det finns liv därute och de kommer hit så skulle de väl kunna ha planer på att ta över? Det jag störde mig på är att utomjordingarna som kom hit använder ett operativsystem utvecklat på jorden Om det sedan är MacOS 9, Windows CE eller Ubuntu spelar ingen roll. Tänk dig att du är Marco Polo, förste Europé i bortre Asien och kliver in i en hydda och där sittter fyra mongoler och pratar värmländska - känns inte så troligt, va? Chansen att det skulle kunnat hänt är otroligt mycket större än att utomjordingarna körde MacOS. Personligen så tänker jag mig att det där med inkopplingen av laptop mot utomjordingarnas datorsystem fungerar på grund av att vetenskapsmännen på Area 51...som tydligen har haft ungefär 50 år på sig att studera rymdskeppet också har lyckats bygga någon form av fungerade interface för att kunna koppla in vanliga datorer mot det datorsystem som finns i rymdskeppet. Känns inte som om det vore helt omöjligt att lösa en sådan sak med tillräckligt mycket tid till förfogande Tror också att det underlättar om man har lite inlevelseförmåga/fantasi när man ser den här typen av filmer 
Jag tror det underlättar om man har noll koll på hur datorer fungerar, men det är väl bara jag...
Postad 25 November 2009 - 16:32
Doraso
-
Doraso
-
Forumräv
-
-
657 inlägg
Hahahahaha  Sjukt rolig liknelse
Nej det var inte ett problem i filmen för mig, försökte bara sätta lite perspektiv på det. Men förstår helt din syn på saken.
Hoppas det blir två välgjorda filmer i slutänden.
Mvh D
Postad 25 November 2009 - 18:04
Smith
-
Smith
-
Forumräv
-
-
612 inlägg
Jag tror det underlättar om man har noll koll på hur datorer fungerar, men det är väl bara jag...
Ärligt talat så har manusförfattarna slagit huvudet på spiken, manuset är skrivet så att en övervägande majoritet köper upplägget. Den minoritet som faktiskt vet att manuset bryter mot fysikens- och datorernas lagar kommer fortfarande se filmen plus eventuella uppföljare enbart för chansen att få vara bajsnödiga på diverse internetforum.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Film
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|