Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Best Sound = Reference Audio?

52 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 January 2003 - 20:27

Unregistered3af9d06e
  • Unregistered3af9d06e
  • Användare

• 184 inlägg
  • 0
Sorry icke Stockholmare, detta blir ännu ett stadsfixerat inlägg :) Som T-bane åkare läser man givetvis hembioreklamen och jag har noterat att Reference Audio och Best Sound har samma layout på sin reklam i princip och exakt samma logga för fraktfritt inom Sverige. Vad kan det betyda?

Mina gissningar i nuläget är:
1. att de anlitar samma lata reklambyro som köra båda i samma mall.
2. att båda butikerna har samma ägare och därmed samma serviceniåv och samma kundbemötande. Huga!
3. Att de har någon form av reklamsammarbete.

Någon som kan verifiera någon av teorierna eller finns det kanske fler alternativ som jag missat i mina funderingar?

Hursom, men det rykte som Ref A har så måste jag erkänna att jag fördomsfullt även undvikt Best Sound av fasa för eventuellt samröre med Ref A. Det vore ju skönt om man hade fel och utan andnöd kunde våga gå dit.

Postad 09 January 2003 - 20:30

Unregistered34b4357b
  • Unregistered34b4357b
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
Handla/Rekommendationer?

Postad 09 January 2003 - 20:30

Unregistered6de8f2a4
  • Unregistered6de8f2a4
  • Veteran

• 1504 inlägg
  • 0
Hifiklubben och Reference Audio har/hade likadana kvitton, där slutar dom liknelserna..

Vad är fel med respektive butik? Handlade rätt frekvent där 97-98 och tyckte servicen då var helt ok..

Postad 09 January 2003 - 20:32

Gäst_MrMellow_*
  • Gäst_MrMellow_*
  • 0
Best Sound och Ref. Audio har inte samma ägare.

Anders äger Ref. och Paul äger Best sound.
sluta oroa dig :)

Postad 09 January 2003 - 20:46

Unregistered6de8f2a4
  • Unregistered6de8f2a4
  • Veteran

• 1504 inlägg
  • 0
Enda jag tyckte var lite jobbigt med Ref var när jag ville provlyssna ett par små Tannoy Mercury stativare.. Sa att jag hade en klen förstärkare och ville ha nåt lättdrivet, då kopplade killen där in dom på en Rotel 993 + nåt Classe försteg och demade dom.. Visst lät det bra, men knappast som hemma med en gammal Technics moppe..

Postad 09 January 2003 - 20:51

Unregistered3af9d06e
  • Unregistered3af9d06e
  • Användare

• 184 inlägg
  • 0
Handla på Ref A? Sorry gubbs(som tycker jag tjatar), ni flesta vet vad jag anser om det - ALDRIG FAN I LIVET ATT JAG SKULLE GÖRA DET!

Glad för informationen att det är helt olika ägare, då kan man i alla fall våga sätta sin fot där(obeväpnad). bra för de verkar ha intressant sortiment på Best Sound.

Ett litet sista ord om Ref A... jag tycker det är något skumt att de tre som skrivit något positivt i princip inte gjort något annat på forumet... luktar lite insiderjobb även om jag håller med om att inte alla där är helt livsfarliga, men det är ju som med en lägenhet full av ofarliga småkatter, man vågar ju inte gå in om det råkar finnas bara ett par livsfarliga och utsvultna tigrar :)

Postad 09 January 2003 - 21:23

jonte
  • jonte
  • Lärjunge

• 287 inlägg
  • 0
Jag kan säga gott om Reference Audio och Best Sound.
Jag har blivit bra bemött i bägge butikerna.
Kan kanske bero på att jag inte är från stockholm ;-)

Sist på RA så fick vi lyssna på McLaren F1 med tillhörande tunga monosteg utan problem, det enda vi köpte var lite kablar för tusingen.

Postad 09 January 2003 - 22:03

Unregisterede129e982
  • Unregisterede129e982
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
Kundbemötande beror väl till större del på personalen än på ägaren (förutsatt att ägaren håller sig borta från butiken)?

Jag har alltid blivit väl bemött på Best Sound vilken ALDRIG har hänt på Reference Audio.

Så det så!

Postad 09 January 2003 - 22:05

Unregistereda889d623
  • Unregistereda889d623
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0
Best Sound Och Ref. A. är "systerbutiker" såvitt jag vet. För övrigt tycker jag att servicen på Best Sound är helt ypperlig, jag har köpt en hel del kablar därifrån och diskuterat olika förstärkare/receiverar utan att känna mig tvingad att köpa. Faktum är att ordet "köpa" aldrig nämndes under konversationen, snarare ett "kom tillbaka senare och provlyssna innan du bestämmer dig", vilket jag tycker är väldigt bra. Inte som på Pause Sveavägen där en säljare försökte kränga på mig en Onkyo 898 trots att den inte gick att provlyssna, den stod bara på en hylla och samlade damm. Dessutom visste han inte vad "main in" (som jag vill ha på min blivande receiver) var för något...

Postad 09 January 2003 - 23:37

Unregistered958
  • Unregistered958
  • Forumräv

• 582 inlägg
  • 0
Som gammal räv då i Stockholmsdjungel så har jag alltid haft lite svårt för Best Sound medans det har gått bättre på Ref A. Men det kan vara omöjligt att prata med Anders ibland! Två bröder jobbade i butiken för ett antal år sen och de hade jag förtroende för. De visste att jag köpte prylar där bar om jag blev nöjd så där var heller inget säljsnack. Det är nog mest Anders som pushar som fan!

Nu har jag aldrig varit med om att de på Best Sound har pushat mig till köp men samtidigt så har de inte varit alltför hjälpsamma heller. Typ med att koppla upp grejer man vill lyssna på.
Vet faktiskt inte hur många timmar jag spenderat i Ref A's ljudrum med olika högtalare, förstärkare, DA-konvertrar och DVD-spelare. Men många är det och nästan aldrig har någon klagat över att man vill prova fler saker, bortsett från Anders då.
Sen kan man ju inte undgå att Ref A har det bredaste sortimentet i själva butiken!

Paus har jag också varit inne på vid ett flertal tillfällen och lyssnat. Här brukar man få trevlig hjälp, även om man själv ibland får gå och koppla som man vill. Vilket iofs är väldigt kul! De pushar en del för köp dock utan att vara otrevliga. Fredrik däremot är ju en ren säljare och verkar mer kåt på att sälja än att bry som huruvida de saker han säljer verkligen är bra. (Fredrik är alltså ägaren)
Ett minne jag har från Paus är i butiken på sveavägen där han demonstrerade en subwoofer för mig. Den stod bakom allt annat så att man inte kunde se den och han krämade utav **** och sa på sin breda skånska "-Skit bra, det är bara att köpa!" Yeah Right!

Sen har vi ju den mer "expert" lika butiken Lars Bengtsson som har en del godsaker och alltid är väldigt trevliga. Har varit nere i det stora demorummet också där ett fåtal exotiska produkter florerade. Men demon jag fick där var mer av kvantité än kvalité...

Jag tror att jag lagt mer pengar än vad en normal hembioanläggning kostar i var och en av dessa butiker... Service är tydligen en bristvara oavsett hur mycket pengar man spenderar!

Måste bara ge lite beröm till en annan typ av butik, nämligen Dabus. Var inne idag och på en gång känner man sig välkommen!

Postad 09 January 2003 - 23:59

mjoakim
  • mjoakim
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0
Till Aurelius!

"Som T-bane åkare läser man givetvis hembioreklamen och jag har noterat att Reference Audio och Best Sound har samma layout på sin reklam i princip och exakt samma logga för fraktfritt inom Sverige. Vad kan det betyda?"

Svar layouten är helt olika. Reference audio har vit bakgrund med "bågar" på sidorna. Best Sound har en ljusblå bakgrund, inga "bågar". HELT OLIK DESIGN.
Länk http://www.reference...t-bana3 -03.pdf
http://www.bestsound.se/annonser.htm

Angående logga för fraktfritt så har aldrig Reference audio använt någon logga för fraktfritt, endast Best Sound. HELT FEL!

"Mina gissningar i nuläget är:
Svar: Se ovan, inte lika design.

2. att båda butikerna har samma ägare och därmed samma serviceniåv och samma kundbemötande.
Svar: Olika ägare. För bästa service boka tid och berätta vad du har för förutsättningar. Rum, övrig elektronik, musiksmak mm. Det underlättar oerhört.

Svar: Reference audio och Best sound hade en gemensam reklamkampanj under 2002. Utöver det har det inte varit något reklamsammarbete.

Angående dina konspirationsteorier angående inläggen säger jag bara LÄGG NER!
Man kan ju däremot undra vad du har för syfte med dina inlägg. Aurelius dina påståenden är rena lögner och påhitt.

Jag ber dig att sluta med dina påhopp på Reference audio.

Till alla andra ber jag Er bortse från Aurelius inlägg angående Reference audio, då han med denna tråd nu verkligen har bevisat att han bara vill smutskasta Reference audio.

Alla personer är varmt välkomna till Reference audio oavsett ålder, storlek på plånbok, kön, hudfärg mm.

Reference audio tar tacksamt emot all feedback för att vi ska kunna hålla en högre service till dig som kund eller till dig som bara besöker oss. [email protected]

Postad 10 January 2003 - 20:56

Unregistered3af9d06e
  • Unregistered3af9d06e
  • Användare

• 184 inlägg
  • 0
Mjoakim har helt rätt. Jag driver en ytterst liten "kampanj" kampanj mot Ref A. Efter att urförbannad fått en skopa ovett över mig oförtjänt. Anser du Mjoakim att det är rimligt att skälla ut en kund som frågar - "Kan ni inte sluta svära och bråka med en kund (som ni hade bråkat med i minst 30 minuter) så att resten av kön kan få köpa sina småprylar? Om ni minns så skrek en äldre man hos er då "Du ska fan inte lägga dig i detta, detta bråket är mellan han och oss".

Då blev ju även jag sur och sa att jag gick och skulle varna andra från att gå in i detta dårhus. Svaret blev nåt i stil med "gör vad fan du vill och säg vad fan du vill, det kommer nya kunder ändå."

Ångrar ni er nu? Tycker ni inte fortfarande att jag kan tycka vad fan jag vill om att ni bråkar och lever om så att man inte ens kan få köpa ett par hörlurar?

Jag lärde mig en sur läxa hos er. Tidigare har jag aldrig blivit dåligt bemött i en affär utan anledning. Så det är klart man blir misstänksam för man vill ju gärna åtminstånde inte bli aggressivt behandlad så fort man ställer sig i kön!

Förövrigt tror jag att ägaren påverkar en butik mest av allt. En trevlig och nogrann ägare anställer inte otrevliga säljare.

Men eftersom det här är ett så ###### tråkigt ämne så svarar nuförtiden bara när någon på forumet tydligt frågar. Annars tycker jag att alla bör gå in i butikslistan och kolla. Ett snitt på 3 av 30 omdömmen talar sitt tydliga språk tycker jag.

Det finns inga lögner och inga påhitt alls, det påståendet är den enda lögnen hittils.

Postad 10 January 2003 - 23:24

Unregisteredb2d719db
  • Unregisteredb2d719db
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0
Jag ger mig in i Ref.A -debatten med berått mod[;)].Har för ett par veckor sedan, med alla negativa recensioner om Reference Audio i baktanken, inhandlat H/K DVD 25 , H/K AVR2550 samt högtalarpaketet KEF Kht 2005 samt kablar och högt.-stativ. Allt till ett pris av c:a 20:000:-. Den yngling som hjälpte mig torde vara Mjoakim eftersom det på kvittot är underskrivet med namnet Joakim Malm. Hur som helst , Joakim var hur bra som helst och hjälpte mig i mitt val av paket. Dagen efter så lämnade jag igen högt.-stativen och fick 1000:- tillbaka utan snack..Kanonbemötande....av Joakim , sen pratas det om någon Anders här i denna tråd...som jag fattat det så är det ägaren till butiken..om det är samma karl i 55-årsåldern som tyckte att jag kunde gå hem och lägga mig ,när jag antydde att jag kollat upp priser både på nätet och i andra butiker, så kan det väl vara svårt att reta upp sig på en sådan "man"...så nära hjärtattack han verkar vara så kräver jag att REF.A genast anställer ett skyddsombud som kan lugna ner karln[;)]...men va f.n en stolle ska väl inte behöva förstöra för alla andra , som det verkar , trevliga personal.[^]

Postad 10 January 2003 - 23:35

nurfen
  • nurfen
  • Veteran

• 2031 inlägg
  • 0
Var finns denna butikslista?

Postad 10 January 2003 - 23:47

Unregistered72518394
  • Unregistered72518394
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
https://www.minhembi.../hw_butiker.asp

Postad 11 January 2003 - 11:46

Unregistered3af9d06e
  • Unregistered3af9d06e
  • Användare

• 184 inlägg
  • 0
Jag och ett drygt 20tal personer till delar nog din uppfattning Lasseman. Den där gången(den andra gången jag besökte butiken) som jag fick en skopa ovett när jag tyckte bråket i kön gick för långt fick jag före det hjälp av en jättetrevlig(men relativt okunnig) tjej med att välja ut hörlurarna(som jag stod i kö till kassaparaten för). Men sen fastnade ju alltihop i det tragiska bemötandet vid disken.

Detta i kombination med att en bekant till mig fick ett jäkla otrevligt bemötande i ett annat ärende och i kombination med att många fler intygat att så fort det blir lite fel så dyker herr otrevlig upp och det kvittar vad eventuella andra mindre livsfarliga individer sagt och lovat innan. Och eftersom det är chefens ord som gäller och han är så otrevlig kan inte de få "myskillarna" som finns uppväga det.

Men det är ju väldigt glädjande att det gick bra för dig lasseman. Men det är enligt min mening inte värt risken att nästan hamna i handgemäng för småsaker när det finns så många butiker som i sämsta fall beter sig "säljtjatigt" eller snokigt. Men John Clease skulle säkert trivas på avdelningen "abuse and threats" ;)

Postad 13 January 2003 - 09:29

Unregisteredfc3b45a2
  • Unregisteredfc3b45a2
  • Forumräv

• 616 inlägg
  • 0
Jag har blivigt bra bemött där jag också, förutom 1 gång när jag va in å kollade på ett dvd-spelare (på skolans bekonstnad), när man då nämde att man sneglat på import mm. då tog det tvärstop! Så då va det bara å vända på klacken å gå ut.

I övrigt när man är där å verkar intresserad då blir man bra bemött, enligt mina erfarenheter.

Postad 13 January 2003 - 09:50

Unregisteredf380a49e
  • Unregisteredf380a49e
  • Mästare

• 2991 inlägg
  • 0
Jag har inte blivit illa bemött hos Reference Audio, så något negativt kan jag inte skriva här - dock så har jag endast handlat ifrån de en gång (min projektor) och då var det Joakim som hjälpte mig med detta och såg till att allt gick smidigt.

BestSound har jag handlat ifrån några gånger och har alltid blivit bra bemött hos de.

Så länge jag inte blir illa bemött hos någon återförsäljare, så kommer jag forstätta handla hos de.

Postad 13 January 2003 - 12:09

Unregistered0d4d9685
  • Unregistered0d4d9685
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0
Jag blir lite nyfiken på att gå till Ref audio just pga det som skrivs... Har aldrig varit där men jag handlade en del av mina prylar därifrån men via internet och telefon och det gick väldigt smidigt... Men det låter facinerande med så grinig personal, ska ta en sväng förbi nästa gång jag är i Sthl och provocera skiten ur dem ;) för att få en kul och grinig reaktion... (hoppas jag) :D Men det kanske bara spär på deras ilska så att nästa kund får sig en hurring...

Postad 13 January 2003 - 12:51

Unregistereda889d623
  • Unregistereda889d623
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0
Att gå in med inställningen att reta upp folk tycker jag inte verkar särskilt klokt, undra på att folk blir sura då... Jag försvarar inte säljare som är direkt otrevliga, men tro fan att du får ett otrevligt bemötande om det är ditt mål!

Postad 13 January 2003 - 16:57

Unregistered2ba2233b
  • Unregistered2ba2233b
  • Beroende

• 1379 inlägg
  • 0
Som man bemöter en säljare, så bemöter säljaren kunden.

Postad 13 January 2003 - 20:31

Unregistered3af9d06e
  • Unregistered3af9d06e
  • Användare

• 184 inlägg
  • 0
Om din tes stämmer SamuelRönnkvist så skulle en fråga bemötas med en fråga då väl? Och om gubben kräver att kunderna skall omedelbart köpa en dyr pryl borde han ju göra något motköp enligt samma linje;) Hmm, man kanske skulle ta ett gammalt JAS och försöka byta mot butiken...

Nä, skämt å sido. Säljare bemöter inte alls kunder lika. En del fjäskar som ********, andra står bakom disken och bara ignorerar dem, men mycket få angriper dem utan vettig anledning.

Håller helt med k98_jbn att man inte bör reta upp folk, vare sig trevlig eller otrevliga.

Postad 13 January 2003 - 20:34

Unregistered6de8f2a4
  • Unregistered6de8f2a4
  • Veteran

• 1504 inlägg
  • 0
Precis, be att få sälja en försäkring till all personal på Siba, Onoff och Elgiganten...

Postad 13 January 2003 - 20:59

Unregistered3af9d06e
  • Unregistered3af9d06e
  • Användare

• 184 inlägg
  • 0
Tror jag fattar BengtO. Det hände mig när jag köpte en BärbarMinidisk på rea en gång på Siba.

"Och så skall du ha försäkring", sa säljaren
"Nä, tack", sa jag
"Så klart du skall, kostar bara 500", började säljaren.
"Nej, inte intresserad ens", avbröt jag.
"Men, den täcker allt och kan förnyas...", fortsatte säljaren.
"Men för fan, spelaren kostar ju bara 1100, kan ju lika väl köpa en ny om två år." sa jag lite stött.

Och så höll det på en stund tills han gav sig. Det verkar som de inte har nån vidare provision på något annat än bonussuperduperextradrullepulle-försäkringarna, haha.

Postad 13 January 2003 - 23:47

Unregisteredce7c76b0
  • Unregisteredce7c76b0
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Tycker att Aurelius lilla kampanj är ganska töntig.

Postad 14 January 2003 - 00:24

Unregisteredb0469a81
  • Unregisteredb0469a81
  • Lärjunge

• 435 inlägg
  • 0
Tycker definitivt inte jag. Detta är ett hembioforum och vad bättre sätt att skapa förändring än att tala om vad som är fel? Nu har vi ju en representant för Ref A här som kanske kan påverka "Anders" och tala om att deras rykte är åt fanders...

Så länge det finns grund för kritiken så fram med den. Meningslösa påhopp kan man ju lämna åt sidan...

Postad 14 January 2003 - 09:34

Unregistered3af9d06e
  • Unregistered3af9d06e
  • Användare

• 184 inlägg
  • 0
Ja, jag har i privat växling utanför forumet med Reference nu sagt att den enda "kampanj" jag driver är att varna folk för otrevligheter. Om de gör avbön från gamla dumheter och erkänner att det var fel och att de nuförtiden inte håller på med sån't så är ingen gladare än jag. I så fall är "kampanjen" över.

Men då krävs det ju så klart att de verkligen lägger av och inte bara säger det. Tyvärr så verkar det av omdömmena om butiken som att detta pågått i 15 år eller så. Svårt att lära gamla hundar sitta kanske. Men det kanske finns hopp tack vare mjoakim, kanske kanske...

Sen finns det ju folk som tycker om att bråka så typ våldsamma fotbollshuliganer måste ju älska sådana butiker ;)

Postad 14 January 2003 - 18:09

Unregistered83f8608a
  • Unregistered83f8608a
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
hej!

Jag köpte för 1,5 år sen en pioneer 44 där. Då fick jag ett ganska bra bemötande men sen har jag haft problem med textning osv till några filmer och då fick jag prata med Anders och han var inte så vänlig han hade hela tiden "makt" i telefonen men nästa gång ska jag väl snacka med Joakim då.

Postad 14 January 2003 - 19:50

Unregistered3af9d06e
  • Unregistered3af9d06e
  • Användare

• 184 inlägg
  • 0
Följ Joakims råd då, ring bara på lördagar då är gubben visst ledig. Men å andra sidan är butiken nog överfulla v folk just lördagar;) så de hinner nog inte svara då.

Lycka till.

Postad 14 January 2003 - 20:12

mikaels
  • mikaels
  • Veteran

• 1514 inlägg
  • 0
mjoakim: Aurelius dina påståenden är rena lögner och påhitt.

aurelius: Jag driver en ytterst liten "kampanj" kampanj mot Ref A. Efter att urförbannad fått en skopa ovett över mig oförtjänt.
...
plus en detaljerad beskrivning av vad som hände

4 dagar och 17 inlägg senare syns fortfarande inte ett ljud från mjoakim, nån mer än jag som är nyfiken [:o]?

Jag har aldrig blivit så otrevligt bemött av dem, men jag går hellre till Best Sound, som alltid varit suveränt vänliga och trevliga.

Postad 14 January 2003 - 20:43

mjoakim
  • mjoakim
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0
Reference audios mål är att ge den bästa kundservicen som finns. Personlig service och ett långsiktigt engagemang är målet. Alla ska känna sig varmt välkomna oavsett ålder, kön, storlek på plånbok mm.

Vi lever efter principen så vi blir bemötta så bemöter vi kunden. Vi är människor inga maskiner, vi har känslor också. [:o]

Om jag får säga det själv så är vi trevliga, alla inklusive chefen.[:D][:P][:D]. Vi försöker allafall. Han är den enda av oss som fått presenter som tack för hjälpen av kunder för hans service, lite avundsjul[:D].

Alla håller säkert inte med, men vårt mål är att vara trevliga.

Aurelius dina påståenden är rena lögner och påhitt." Gäller endast Aurelius påstenden om Best Sound = Reference audio som den här topicen igentligen handlar om.

Med det menade jag vad Aurelius startade topicen med. Där svarade jag konkret på Aurelius påståenden och de hade ingen grund. Se nedan.

---------------------------
" Till Aurelius!

"Som T-bane åkare läser man givetvis hembioreklamen och jag har noterat att Reference Audio och Best Sound har samma layout på sin reklam i princip och exakt samma logga för fraktfritt inom Sverige. Vad kan det betyda?"

Svar layouten är helt olika. Reference audio har vit bakgrund med "bågar" på sidorna. Best Sound har en ljusblå bakgrund, inga "bågar". HELT OLIK DESIGN.
Länk http://www.reference...t-bana3 -03.pdf
http://www.bestsound.se/annonser.htm

Angående logga för fraktfritt så har aldrig Reference audio använt någon logga för fraktfritt, endast Best Sound. HELT FEL!

"Mina gissningar i nuläget är:
Svar: Se ovan, inte lika design.

2. att båda butikerna har samma ägare och därmed samma serviceniåv och samma kundbemötande.
Svar: Olika ägare. För bästa service boka tid och berätta vad du har för förutsättningar. Rum, övrig elektronik, musiksmak mm. Det underlättar oerhört.

Svar: Reference audio och Best sound hade en gemensam reklamkampanj under 2002. Utöver det har det inte varit något reklamsammarbete

Postad 14 January 2003 - 21:48

Unregistered840e5864
  • Unregistered840e5864
  • Forumräv

• 628 inlägg
  • 0
Känner att jag måste ge mig in i debatten om Reference Audio. Tyvärr så är kritiken mot dem befogad.Har själv köpt prylar av dem,och då varit i kontakt med Anders. Och han är inte en speciellt trevlig person. Han har sålt en del grejer till mig när jag var färsk på området Hifi.Och det blev tyvärr några riktiga dåliga köp.Han är dålig på att lyssna på kundens önskemål om olika saker,och så har han en lite bufflig ,kaxig stil.Så om mjoakim med kolleger får sköta kundkontakter ,så blir det nog bättre.

Postad 14 January 2003 - 21:49

mikaels
  • mikaels
  • Veteran

• 1514 inlägg
  • 0
OK, det var ju lysande snabb respons, tackar [:o]. Jag trodde att du skulle kommentera hans övriga påståenden också, men det kanske är lika bra att vi slipper den diskussionen [:D].
Får ge er en chans till nästa gång det är uppgraderingdags...

Postad 14 January 2003 - 22:18

Unregistered3af9d06e
  • Unregistered3af9d06e
  • Användare

• 184 inlägg
  • 0
Korrigering. Inget av vad den här tråden handlade om från början var några påståenden. Det var alltihop ett antal frågor blandat med vissa misttankar. Allt grundat av en grundläggande oro för vidare kontakt av extremt otrevligt slag. Så, du har tyvärr helt fel i fallet Mjoakim, det var inga påståenden utan frågor. Stor skillnad. Men jag anser nu frågorna besvarade om än i en relativt ilsken ton tyvärr...

mikaels. Vad gäller övriga "påståenden" så vet jag inte vad du menar exakt, men du syftar väl på det generellt tråkiga bemötande som ett antal personer givit uttryck för i konkreta betygen om butiken. Fast jag håller med dig om att man nog helst inte vill veta varför man tydligen får sporadiska utbrott mot kunder och övriga som råkar befinna sig i närheten.

Postad 14 January 2003 - 22:21

joakim123
  • joakim123
  • Forumräv

• 733 inlägg
  • 0
ok, nu ska även jag dela med mig om mina erfarenheter om reference audio. Denna texten skrev jag på dvdforum.nu så jag saxar hela. texten skrev jag efter jag varit på reference audio och sedan hifiklubben då jag skulle köpa högtalare, eller titta på vilka jag skulle köpa.
här kommer den. lite lång kanske:

"Jag har en liten tanke jag tänkt på på sistonde. det är alla klagomål på hifiklubben http://www.hifiklubben.se.

Jag själv har varit förbannad på dem en gång, när min marantz förstärkare gick sönder och jag fick vänta i nästan 4 månader för att få ett presentkort av dem + några filmer som plåster på såren. Men det var faktiskt inte deras fel kom jag på nu i efterhand. det var marantz som inte levererade delar till deras tekniker. Jag fick även låna en förstärkare efter 6 veckor när de märkte att det skulle ta ett tag. Så på den fronten skötte de sig någourlunda bra.

Jag tycker personligen att de har ett ganska bra sortiment med allt från högtalare i onoffs prisklasser till mera referenshögtalare i 300 000:- klassen.

Deras service (pratar om hifiklubben på sveavägen) är underbart bra. Kan berätta om en gång när jag och en vän var på reference audio http://www.referenceaudio.se i stockholm.
Min kompis och jag är verkligen inga kostymkillar utan ser mer ut som 2 villsna killar som vill ha feta grejer hemma men aldrig kommer ha råd. Vi gick in i affären, det var första gången jag var där och jag hade stora förväntningar pga allt jag har läst här och var.
Det var 2 personer om jag inte minns fel, som jag antar var personal för de hade inga utekläder på sig och den ena stod i kassan och den andra kollade lite skumt på oss när vi gick in. vi hejjade då de inte hejjade på oss och gick runt lite och kollade. vi fick ingen frågan om vi behövde hjälp. inte ens efter 15 minuter. Vi gick upp till rummet längst in som jag antar ska vara det mer "exklusiva" rummet där de dyraste grejerna finns. vi kollar runt lite och då kommer en äldre man ut ifrån en dörr i väggen som jag antar är något fikarum eller lager. han kollar konstigt på oss, han såg ut som han tänkte något i stil med "vafan är det där för yngligar, hoppas de inte förstör nåt", om ni förstår vad jag menar? han hejjade INTE på oss. jag som är försäljare undrade varför itne och hejjade snällt och log mot honom. han sa "hej" lite fundersamt och gick ner ifrån oss. inte heller han frågade om vi behöver någon hjälp utan bara går.

Efter ett tag börjar jag tröttna på att inte få någon hjälp alls av personalen som stod och pratade med varandra, och en tredje stod och kollade på deras demo tv som spelade sagan om ringen. Efter ett tag fick jag gå fram till killen som stod och kollade på tv och frågade "-ursäkta säljer ni Proac response 2.5 här?". han svarade "-öööhh? nej? det gör vi inte" och fortsatte kolla på tvn.

Anledningen till att jag frågade om just de högtalarna var att jag ville veta om de hade dom och isåfall lyssna på dem.
Sedan gick vi ner och kollade lite på kablar. inte heller där. 3 meter från kassan frågar någon oss om hjälp så vi får gå upp till killen som kollar på tv och fråga honom om han skulle kunna hjälpa oss. Efter många om och men så följde han med ner och ställde sig vid kablarna.

"-Jag ska köpa en ny signalkabel till min nya anläggning. vad ska jag köpa?" frågar jag
försäljaren: "- Den här gula är bra"
"-Vad är det som är bra med den då?" -jag
"-den är prisvärd" svarar han.
"-Vad kostar den då? det står ju inget pris?"
"-995:-"
"-Jaha ok, men varför är den bra då?"
"-Det är ett bra pris och den kommer passa jättebra till din anläggning."
"-Jaha ok, jag väntar ett tag, tack för hjälpen och hejdå." svarade vi och gick förbannade där ifrån. speciellt för den usla servicen och det otrevliga mottagandet.

Sedan bestämmer vi oss för att gå till hifiklubben på svea vägen och kolla för jag har alltid blivit trevligt bemött där och fått svar på i stort sett allt jag undrat.

Vi tar bussen dit och går in. För er som varit där så vet ni att kassan är direkt till höger när man kommer in. där stod en som heter johan och en till kille och småpratar lite men slutar med det direkt när de ser att vi kommer in. båda hälsar glatt på oss och säger till att vi ska säga till om vi behöver hjälp eller vill provlyssna något.
vi tackar och säger att vi vill kolla runt lite och gör det.

Efter ett tag så kommer vi överens om att vi skulle vilja provlyssna lite olika högtalare då jag skulle köpa nya frontar och min vän en ny stereo. det var det som var hela grejen med dessa 2 besök nämligen.

Vi får vänta en liten stund med hjälp för att en annan kille får hjälp för tillfället så vi lyssnar runt lite själva. kan ju tillägga att det inte står några "VAR VÄNLIG RÖR EJ" lappar hos hifiklubben vilket det gjorde på många grejer på Reference audio.
Efter ca 10 minuter får vi hjälp av en väldigt trevlig kille som jag handlat av förr, men jag kommer tyvärr inte ihåg hans namn.
Han hjälper oss att dema olika högtalare, förstärkare, cd spelare i nästan 1,5 timme. Han hämtar olika skivor vi får lyssna på, kolla på olika filmer på projektor osv. han erbjöd sig till och med att dema olika kablar till de olika högtalarna vilket vi tyckte att det behövdes inte eftersom vi inte skulle köpa något just den dagen.

Efter 1 timma och 30 minuter går vi därifrån med ett leende på läpparna och båda med hög "jag kommer köpa dessa högtalare snart" tanke. UTMÄRKT service. väldigt trevlig personal och KUNNIG dessutom. fick tom killens kort om jag hade några frågor så skulle han svara så gott han kunde på dem.

Jag gillar hifiklubben. iallafall de i stockholm då de är de enda jag pratat med och fått hjälp av. Jag har även varit med min far när jag var mindre på olika ställen och de var minst lika trevliga då.

Min tanke med hela detta inlägget var att få veta ERA åsikter om varför ni gillar/inte gillar just hifiklubben.
Jag vet att de höjt priserna på många varor, men som jag förstår det så handlar det om överlevnad. det har kommit upp många hifiaffärer nu som är konkurens mot dem och då måste de lägga på lite extra på varje vara eftersom de antagligen säljer mindre nu än vad de gjorde förr. det förstår jag men jag har märkt att alla inte gör det.

men men skriv gärna lite respons nu så jag vet vad ni tyckte om min skrivning och mina tankar "

hela tråden med svar finns här:
http://www.dvdforum....d=65980&forum=7

Så som jag känner nu så går jag inte in till reference audio någon mer gång, då jag blev så fruktansvärt dåligt "behandlad" som kund. nepp det finns många bra andra hifi affärer.
Jag kan säga att det slutade med att jag köpte ett par DALI GRAND DIVA för 24000:- + kablage för 5000:-. så reference audio "förlorade" nästan 30 000:- på att behandla mig på detta sätt. jag handlar ofta nya stereogrejer i den lite "högre" prisklassen. om jag hade blivit bemött på ett bra sätt så skulle jag köpt förstärkare, cd, riaa steg, kablar, ja allt jag kommer köpa i framtiden. och ofta gå dit och handla ofta.

Postad 14 January 2003 - 22:30

Unregistered3af9d06e
  • Unregistered3af9d06e
  • Användare

• 184 inlägg
  • 0
ojoj, där snackar vi om långa inlägget joakim123 =)

Inte helt bra håller jag med om, men att bli ignorerad har jag varit med om förr så det hade jag nog inte stött mig på. På tal om förluster så har jag ju själv handlat Rotel och Kef nu och fått göra mig omaket att handla i bland annat Malmö och Växjö bara för att få bra service.

Postad 14 January 2003 - 22:37

joakim123
  • joakim123
  • Forumräv

• 733 inlägg
  • 0
ja det blev visst lite långt. hoppas det var någourlunda intressant läsning bara :o

Postad 15 January 2003 - 00:39

mikaels
  • mikaels
  • Veteran

• 1514 inlägg
  • 0
quote:mikaels. Vad gäller övriga "påståenden" så vet jag inte vad du menar exakt
Jo, jag menade alltså att mjoakim svarade på frågan om det fanns någon gemensam marknadsföring mellan dem och Best Sound (vilket det inte gjorde) men han kommenterade inte ditt berättelse om hur du blev behandlad. Jag tycker dock det är trevligt med en positiv representant för butiken här, trots att han nog känner sig lite in en uppförsbacke [:o], därför tyckte jag inte det var viktigt att ni fortsatte den diskusionen här och nu...

Alla glada igen [;]?

Postad 15 January 2003 - 02:47

Danne
  • Danne
  • Forumräv

• 515 inlägg
  • 0
Liknande diskussion om Reference Audio har gått flera gånger, på flera olika forum. Det skulle jag tycka vara lite oroväckande och ge en ordentlig tankeställare om jag var från RA.
Vet ingen affär som varit så omdebatterad....
Tycker det är lite konstigt(och nonchalant?) att då komma å säga att man har världens bästa service å alla är så nöjda som kommer dit och handlar.

Personligen drar jag mig för att gå dit, iallafall när en viss "person" jobbar.(känns det igen?)

Men inget ris utan ros....
En del killar som jobbar där är trevliga och försöker hjälpa till!

Postad 15 January 2003 - 12:25

Unregistered3af9d06e
  • Unregistered3af9d06e
  • Användare

• 184 inlägg
  • 0
Sund inställning Danne.[^]

Hade jag själv läst på hade jag kanske aldrig gått in, men å andra sidan hoppade jag bara in en dag när min sambo gick i andra butiker på götgatan. Tänkte plocka upp ett par hörlurar, men lurad blev jag[xx(]

Finns det någon annan butik som det surrats kring förr? Ni som varit med ett tag i svängen[:I] Jag är ju inte ute efter att "kampanja" utan bara få veta vart man inte skall gå om man inte vill ha besvär.[8)]

Postad 15 January 2003 - 13:04

Unregistered6de8f2a4
  • Unregistered6de8f2a4
  • Veteran

• 1504 inlägg
  • 0
Vi kan ju iallafall konstatera att det inte egentligen är Ref A som är problemet utan just en person som jobbar/äger det..

Postad 15 January 2003 - 13:49

Unregistered3af9d06e
  • Unregistered3af9d06e
  • Användare

• 184 inlägg
  • 0
Det verkar vara så BengtO. Problemet är väl just det att han är ägaren, en sådan anställd hade väl fått kicken. Och just att han är ägaren har jag förstått innebär att han lägger sig i en del ärenden som övrig personal hanterat från början.

Postad 16 July 2003 - 16:39

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Råkade springa på denna tråden, måste komma med en kommentar jag med.
Handlade alla mina prylar på reference förr, bla en avr7000, div dvdspelare, kablar, hörlurar osv osv. Har alltid blivit trevligt bemött. Tills en dag när jag skulle byta ut min avr7000 till något bättre, då svarade ******** själv i luren (kändes som det). Var så otrevlig och nonchalant man bara kan bli, jag påpekade att jag handlat hos reference för iaf minst 35-40k men det spelade ingen större roll.
Samtalet slutade med att jag blev nertryckt i skorna, och jag kommer aldrig mer att handla där.
Som sagt, tråkigt att en person ska förstöra hela affären. Han måste ju ha stålar så det räcker, kan han inte hålla sig borta på kundtider, det vore en vinst för alla.

Postad 16 July 2003 - 17:45

Wicap
  • Wicap
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0
ja det är ju så synd för det finns ju andra så trevlig personal där oxo!

Jag kan faktiskt stoltsera med att jag har fått en viss person att tampa hakan!!! Var nämligen inne för att titta på Kef eggen i April i år. Lät bra, men jag var lite osäker vill testa mer grejjer innan jag inhandlade något. Just innan jag går blir jag hur som helst upplyst om att de "strax" kommer höjja priset på kef-systemet ifråga (kostade då 9995, tror jag). Jag svarade då: "Lika bra att jag slår till med två stycken på än gång dårå, då kan jag ju sälja den andra och tjäna en hacka på det hela!!".

Han blev riktigt förvånad över min kommentar ;) Troligt att de skulle höjja priset på "ett gammalt" system, framför allt när 5.2 var på väg.

quote:Originally posted by SatanicTrancer
Handlade alla mina prylar på reference förr, bla en avr7000, div dvdspelare, kablar, hörlurar osv osv. Har alltid blivit trevligt bemött. Tills en dag när jag skulle byta ut min avr7000 till något bättre, då svarade ******** själv i luren (kändes som det). Var så otrevlig och nonchalant man bara kan bli, jag påpekade att jag handlat hos reference för iaf minst 35-40k men det spelade ingen större roll.
Samtalet slutade med att jag blev nertryckt i skorna, och jag kommer aldrig mer att handla där.
Som sagt, tråkigt att en person ska förstöra hela affären. Han måste ju ha stålar så det räcker, kan han inte hålla sig borta på kundtider, det vore en vinst för alla.

Postad 16 July 2003 - 18:43

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
[;)]

Postad 16 July 2003 - 19:36

Unregisteredec19889e
  • Unregisteredec19889e
  • Mästare

• 2891 inlägg
  • 0
Jag vill också råka ut för "******** själv"! [;)]

Har tyvärr bara bra erfarenheter av RA!

Otrevlig och korkad personal är ju det roligaste som finns!!! [:)]

Postad 16 July 2003 - 19:46

Unregisteredf32855e7
  • Unregisteredf32855e7
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
HA HA HA HA... bor själv i skåne, men blev genast sugen på att besöka denna butik[8D]. Det verkar ju vara rena dårhuset.[8D]

Postad 16 July 2003 - 21:36

Unregistered05cb5177
  • Unregistered05cb5177
  • Användare

• 163 inlägg
  • 0
rolig tråd ;)
man undrar ju lite smått vilka marginalar som finns i den här branschen när nån kan ha attityden "stick det kommer folk och köper ändå!" och ha den inställningen i 15-20 år utan att gå omkull
eller också är det så att folk gillar att få skit och köper varsomhelst
undergivna människor kanske?

Postad 16 July 2003 - 23:30

_AvATAr_
  • _AvATAr_
  • Forumräv

• 585 inlägg
  • 0
Alldeles lysande Wicap, det är precis så man skall bemöta korkade försäljningstrick [:)]

quote:Originally posted by Wicap
ja det är ju så synd för det finns ju andra så trevlig personal där oxo!

Jag kan faktiskt stoltsera med att jag har fått en viss person att tampa hakan!!! Var nämligen inne för att titta på Kef eggen i April i år. Lät bra, men jag var lite osäker vill testa mer grejjer innan jag inhandlade något. Just innan jag går blir jag hur som helst upplyst om att de "strax" kommer höjja priset på kef-systemet ifråga (kostade då 9995, tror jag). Jag svarade då: "Lika bra att jag slår till med två stycken på än gång dårå, då kan jag ju sälja den andra och tjäna en hacka på det hela!!".

Han blev riktigt förvånad över min kommentar ;) Troligt att de skulle höjja priset på "ett gammalt" system, framför allt när 5.2 var på väg.

quote:Originally posted by SatanicTrancer

Postad 17 July 2003 - 03:11

Unregistered79e6e8e9
  • Unregistered79e6e8e9
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by anarkizt
Jag vill också råka ut för "******** själv"! [;)]

Hahaha klockrent! Kan säga att det gäller mig med. [:)]

Blev mycket väl bemött när jag var där (bara vart där en gång) och ville provlyssna på en H/K 2550 (fick hjälp av Joakim?) Ingen blev heller "misstänksam" när jag och kompisen (båda unga och inte alltför välklädda) gick in till det exklusiva rummet och drömde...

Killen jag fick hjälp av följde bara med en stund, berättade om grejerna och att dom skulle bygga om där (eller nåt sånt, det var ett tag sen) osv. Han var helsschysst!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.