Varför center och front av olika märke?
52 svar till detta ämne
Postad 22 January 2003 - 17:25
Unregistereda018ac94
-
Unregistereda018ac94
-
Användare
-
-
103 inlägg
Det blir ju att man tittar runt bland folks hemmabiosystem rätt mycket när man är uppkopplad.
Vad som är helt obegripligt för mig är att massor med folk oxå har centerhögtalare och frontar av helt olika fabrikat, kvalitet, prisklass och följdaktligen oxå ljudbild.
Är inte det märkligt? Det spelar ju ingen roll alls vilken förstärkare eller dvd man har om tex. rösterna totalt ändrar karaktär varje gång de vandrar mellan nämnda högtalare.
Jag undrar egentligen hur många av alla här inne som inte kan ett skit om ljud? [  ]
Postad 22 January 2003 - 17:38
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2714 inlägg
Du kan ju hitta högtalare i en annan prisklass som ändå låter liknade i både klang och volym.Det är inte sällan som högtalare från samma tillverkare och serie inte alls stämmer ihop.Ljudbilden från centern kan inte förändras så mycket pga liknande former av kabinett och elementens placering.Innan du hackar på andra kanske du ska lägga upp dina bilder för visning?
Postad 22 January 2003 - 17:38
Radiohandlarn
-
Radiohandlarn
-
Beroende
-
-
1219 inlägg
Håller med fullständigt!
[  ]
Postad 22 January 2003 - 17:45
Unregisterededddd936
-
Unregisterededddd936
-
Lärjunge
-
-
285 inlägg
Om inte tykker det finns tillrekligt med kvalifiserade hembio subbar/snubbor:-) her inne för dej så kan vel jag få fråga om ved i hälve.....e du gör her inne da!??!
Du får vel hitta nån annan stans å kolla hembio prylar om du inte er nögd med vad du ser/läser.........!
Postad 22 January 2003 - 17:47
Unregisterede4e02382
-
Unregisterede4e02382
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Håller med kolt.
Ungefär samma fenomen som att folk köper subbar för 3000 samtidigt som dom har frontar för betydligt mycket mer.
Postad 22 January 2003 - 17:51
zvedberg
-
zvedberg
-
Beroende
-
-
1469 inlägg
quote:Originally posted by widescreen4 Du kan ju hitta högtalare i en annan prisklass som ändå låter liknade i både klang och volym.Det är inte sällan som högtalare från samma tillverkare och serie inte alls stämmer ihop.Ljudbilden från centern kan inte förändras så mycket pga liknande former av kabinett och elementens placering.Innan du hackar på andra kanske du ska lägga upp dina bilder för visning? Om du söker efter "kolt" i medlemslistan på minhembio hittar du bilder på hans system (med högtalare från samma tillverkare). Om du är lat har du en direktlänk här: https://www.minhembi...w.asp?user=koltVad det gäller min anläggning har jag för tillfället högtalare som är totalt missanpassade. Kan verkligen hålla med om att det låter ganska konstigt ibland. Detta är dock en tillfällig lösning och nya högtalare är på G. Det låter åtminstone bättre med "fel" center- och surroundhögtalare än med bara fronthögtalare. Den anledning jag kan tänka mig till att man har olika högtalare är att man vill satsa på bra stereohögtalare för musiklyssning, men inte har råd med center och surroundhögtalare i samma serie, alternativt att det helt enkelt inte finns center och surround i samma serie.
Postad 22 January 2003 - 18:00
Jodre
-
Jodre
-
Forumräv
-
-
600 inlägg
En annan sak kan ju vara att man kansk vill lägga 10k på ett par frontar då man har dessa till musik och sedan köper billigare till biosystemet.
I mitt fall har jag samma märke men olika modell och prisklass på alla högtalarna tycker dock att de röstmatchar helt ok för det jag använder dem till och att jag sedan har en subb för 2k till detta är av den anledningen att jag endast har den till film och jag tycker inte det mot resten av mitt sunkiga system gör någe.
Postad 22 January 2003 - 18:02
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2714 inlägg
Jag förstår inte resonemanget riktigt.Det finns bas i den prisklassen som spelar skjortan av både dom dyrare frontarna och dom dubbelt så dyra subbarna.Även om dom är ytterst få.Audio pro sub+ kan du köpa två av för dom pengarna och dom spelar riktigt bra.
Postad 22 January 2003 - 18:09
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
quote:Originally posted by kolt
Det blir ju att man tittar runt bland folks hemmabiosystem rätt mycket när man är uppkopplad.
Vad som är helt obegripligt för mig är att massor med folk oxå har centerhögtalare och frontar av helt olika fabrikat, kvalitet, prisklass och följdaktligen oxå ljudbild.
Är inte det märkligt? Det spelar ju ingen roll alls vilken förstärkare eller dvd man har om tex. rösterna totalt ändrar karaktär varje gång de vandrar mellan nämnda högtalare.
Jag undrar egentligen hur många av alla här inne som inte kan ett skit om ljud? [  ]
Är beredd att delvis hålla med. Än en gång handlar det väl om att folk har olika referenser. För vissa räcker det med att det "låter runt om" medan vi andra föredrar även klangmatchning. Dessutom kan det bero på ekonomiska resurser eller att folk börjat med en vanlig stereo och sedan byter upp sig eftersom (t.ex. från stereo köper de en surroundförstärkare. De har då inte råd att köpa ett nytt högtalarset utan köper center och bak billigt för att senare uppgradera. Även jag gjorde det. Inte så skoj, men ... har man inte stålar så...)
Postad 22 January 2003 - 18:10
Unregistered3416aad5
-
Unregistered3416aad5
-
Beroende
-
-
1133 inlägg
Kan du så mkt mer då [?] [?]
Bara för att man köper ett färdigt pkt så betyder det inte att det ALLTID är ett klangmatchande pkt [:0]. I mitt fall så blev det olika hgt pga att jag tycker att vissa prylar passar bättre ihop än andra. Tycker att AP inte passar så bra till H/K när det gäller center hgt, men är perfekta till front.
Du kan ju kolla in Hemmabio där dom testade pkt för 50tkr, där fick Jamo inte så bra betyg när det gällde klangmatchningen.
Postad 22 January 2003 - 18:11
mattiask
-
mattiask
-
Veteran
-
-
1830 inlägg
Men kolt, du har väl inte perfekt matchande högtalare, visserligen samma märke men inte från samma serie... vad fan har man för kunskap om ljud när man kör så!?!? [  ]
Skämt åsido jag tycker det var ett ganska ogenomtänkt inlägg av dig. Hur vet du t.e.x om den uppställningen du ser hos nån med fina frontare och billig skit center är den permanenta lösningen ? Den personen i fråga kanske satsar på en sak i taget för att i slutändan få ett riktigt bra system. Jag tänker själv göra så snart. Ska byta ut mina högtalare men för att inte behöva gå ner i kvalitet p.g.a ekonomin så ska jag först köpa ett par bra frontar och fortsätta med mina befintliga center och bakhögtalare tills jag har råd med dessa ur samma serie som frontarna jag köpt tidigare.
Eller så kan det ju vara så att tvåkanal och musik är prio ETT och då har han/hon satsat på ett par fina frontar av den anledningen och sen matchat ihop dessa så bra det gått med nå billigare högtalare.
Eller så kan det ju vara så att detta system du ser med olika högtalare har nogrant testats fram och spelar skiten ur t.e.x ditt system... sånt kan du ju aldrig veta utav att ha sett på ett par bilder...
Mattias.
Postad 22 January 2003 - 18:21
Unregisterededddd936
-
Unregisterededddd936
-
Lärjunge
-
-
285 inlägg
Mattisk der får du mitt 100% medhold!
Postad 22 January 2003 - 18:26
Unregistered7336fac2
-
Unregistered7336fac2
-
Användare
-
-
105 inlägg
Varför skulle det vara en självklarhet att ha center och frontar i samma serie?
För det är det inte sagt att klangmatchningen inte är viktig.
Själv har jag byggt egna frontar. Klurar lite på hur man kan kolla klangmatchningen med center och bakhögtalare. Sånt måste jag ta reda på och testa innan jag köper nåt (Vet fortfarande inte hur man gör, om man inte har övriga hemma för testning dvs)
men det är ju själva grejjen!
Det är ju det som är kul. Jag vill testa, jag vill pröva och utvecklas. För mig är det inte bara bra musik som är kul. Det är vägen dit. FÖr mig är det inte självklart att punga ut och köpa ett svindyrt system på en gång. Halva nöjet är att bygga, testa och uppgradera efter hand...
-*kolt* Tycker resonemanget tyder själv lite på okunnighet.
Postad 22 January 2003 - 18:57
Unregistered23ffc882
-
Unregistered23ffc882
-
Användare
-
-
226 inlägg
själv så fattar jag inte varför folk har olika högtalare runt om överhuvudtaget. Det som låter mest homogent och passar bäst till hemmabio är 5 st exakt likadan stativhögtalarare PÅ STATIV (dynaudio audience 42 t ex) och sedan en bra subba. Om jag skulle ha kört hemmabio hade jag haft det på det viset. Nu är jag en hemmabio fantast som blivit omvänd till hifiidiot, så jag har ingen hemmabio längre(har inte råd med ett bra 2 kanals system och en bra hemmabio anläggning). Men om jag hade haft så.. [  ]
En annan horribel sak som jag lägger märke till här på forumet är att det är så många som kör med dyra frontar(och även center och surround) och sen kör dom en sunkig hemmabio reciever i 5 000krs klassen till detta. Jag menar, rätt lönt med dyra frontar om man ska köra en kass reciever till det så det inte låter bra ändå.. Att sen de flesta använder denna kassa reciever även till musiklyssning är ännu mer illa ]
Jag undrar också hur många här inne som egentligen bryr sig om välljud överhuvudtaget och hur många som är nöjda bara det är "asfet bas" och det "låter runt om".. [  ]
Postad 22 January 2003 - 19:03
zvedberg
-
zvedberg
-
Beroende
-
-
1469 inlägg
Nu kanske det finns en hel del folk här som inte har råd att köpa allt de vill ha. De får helt enkelt nöja sig med en "sunkig" receiver för ynka 5000 kr. Är det bättre då att inte lyssna på musik över huvud taget? Personligen så har jag en hel del andra intressen förutom hemmabio som också kostar pengar.
Postad 22 January 2003 - 19:08
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2714 inlägg
Det finns en tumregel som säger att lika pengar på varje del.Alltså receiver 5000 = front 5000.Men med center och surround skiljer det sig lite och man kan därför räkna att center+surround=5000.
Tack för ordet.
Postad 22 January 2003 - 19:10
Unregistered23ffc882
-
Unregistered23ffc882
-
Användare
-
-
226 inlägg
quote:Originally posted by zvedberg
Nu kanske det finns en hel del folk här som inte har råd att köpa allt de vill ha. De får helt enkelt nöja sig med en "sunkig" receiver för ynka 5000 kr. Är det bättre då att inte lyssna på musik över huvud taget? Personligen så har jag en hel del andra intressen förutom hemmabio som också kostar pengar.
Jag förstår att det finns folk som inte har råd eller vill lägga mer pengar på en reciever än 5000kr (jag är själv student och har inte särskilt mycket pengar). Men om man inte vill lägga mer pengar på en reciever, varför slänga ut massor med pengar på alldeles för dyra frontar som man aldrig kommer få höra när dom låter som bäst ändå. Då är det ju bättre att köpa högtalare som passar recievern istället.
Postad 22 January 2003 - 19:13
Unregistered23ffc882
-
Unregistered23ffc882
-
Användare
-
-
226 inlägg
quote:Originally posted by widescreen4
Det finns en tumregel som säger att lika pengar på varje del.Alltså receiver 5000 = front 5000.Men med center och surround skiljer det sig lite och man kan därför räkna att center+surround=5000.
Tack för ordet.
Vem är det som har hittat på den oerhört smarta tumregeln? förmodligen nån som aldrig kört en riktigt förstärkare till sina högtalare och vet vad dom kan prestrera. Jag skulle vilja säga att om man spenderar 5000kr på ett par fronthögtalare så ska man, om man vill ha något sånär bra ljud, lägga minst lika mycket på en 2 kanals integrerad förstärkare. Om du sen tänker att du har fem slutsteg, radio och en massa dekoders i en receiver så betyder det att du borde lägga mellan 10 000 - 15 000kr på en hemmabio reciever till ett par frontar för 5 000kr. Om du vill att dina frontar ska låta bra.
Postad 22 January 2003 - 19:23
zvedberg
-
zvedberg
-
Beroende
-
-
1469 inlägg
Akhenaton, jag läste nog ditt inlägg lite för slarvigt. Du har helt rätt i det du skriver. Det finns ingen anledning att ha mycket högre kvalitet på en av komponenterna än på den resterande utrustningen. Fick för mig att du ville "idiotförklara" alla som inte spenderade minst 100 papp på en anläggning. Sorry! [:I]
widescreen4, din tumregel stämmer nog ganska bra även om pris och kvalitet inte alltid går riktigt hand i hand. Hoppas att mina nyss beställda Proson Conquest 66 är ett undantag från din regel. [  ]
Postad 22 January 2003 - 19:27
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2714 inlägg
Jag gav 6000 för min denon,kör med 2000kr:s Jamo men ska byta till DAli Suite 3.5 för att väljudet kommer lika mycket ur högtalarna som ur receivern.Sen om man missar en del på grund av otillräcklig effekt/ström så får man leva ett tag med det.
Denna topic har gått lite långt när folk med betydligt större medel än Arbetslösa och studerande har kommer med inlägg om hur en anläggning ska byggas.Läs hur topicen började så kanske vi kan få upp tråden igen.Denna site heter inte Hi-fi.com utan Minhembio.com
Klang matchning va det i första hand va?
Postad 22 January 2003 - 19:31
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2714 inlägg
zvedberg:det är inte min tumregel utan Hifi och musik som har bidragit med den.
Postad 22 January 2003 - 19:33
Unregistered23ffc882
-
Unregistered23ffc882
-
Användare
-
-
226 inlägg
>zvedberg
Ingen fara. Självklart ville jag inte idiotförklara någon.
Själv är jag dock så fanatisk att jag anting har bra grejer(som oftast blir ganska dyra..) eller inte några grejer alls. Så därför har jag ingenting just nu, eftersom de högtalare jag kan tänka mig lägga pengar på kostar 20 000kr och uppåt och jag inte har råd med dessa just nu. Sen så får man ju även ha kringutrustning som matchar och då rusar priset för anläggningen upp ännu mer. Så jag har varit helt utan stereo nu i snart ett år medans jag håller på att spara till det jag verkligen vill ha. Fördelen med det är att jag hunnit lyssna på det mesta, och nu när jag börjar få mer pengar så vet jag exakt vad jag vill ha.
nja.. nästan exakt iallfall. Det enda jag har kvar att bestämma är cd spelaren.. [?][  ]
så jag har levt efter regeln "har du inte råd med riktigt välljud, så skit i att ha ljud alls". Rätt sjukt egentligen men så kan det gå...[  ]
Postad 22 January 2003 - 19:40
Unregistered23ffc882
-
Unregistered23ffc882
-
Användare
-
-
226 inlägg
Jag gav 6000 för min denon,kör med 2000kr:s Jamo men ska byta till DAli Suite 3.5 för att väljudet kommer lika mycket ur högtalarna som ur receivern.Sen om man missar en del på grund av otillräcklig effekt/ström så får man leva ett tag med det.
Denna topic har gått lite långt när folk med betydligt större medel än Arbetslösa och studerande har kommer med inlägg om hur en anläggning ska byggas.Läs hur topicen började så kanske vi kan få upp tråden igen.Denna site heter inte Hi-fi.com utan Minhembio.com
syftar du på att jag skulle vara rik bara för att jag tycker om välljud? Oj så fel du har, jag är nämligen själv fattig student i 20 års åldern. [  ]
Du tycker alltså att välljud bara är viktigt när det gäller "hifi"(med vilket jag antar att du menar 2 kanals återgivning) och inte när man kör hemmabio? Där tycker jag du är helt ute och cyklar...
Jag tror jag läste ditt inlägg fel för det låter som om att du tror att den enda skillnaden på en reciever i 5000krs klassen och en reciever i 15 000krs klassen är hur mycket ström de levererar/hur "svåra" högtalare dom kan driva? Det märks verkligen att du inte har tagit dig tid att provlyssna lite dyrare grejer....[  ]
Postad 22 January 2003 - 19:41
margell
-
margell
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Har läst för ett tag sedan i en Tysk HIFI tidning, att en Marantz PM 8000, för 7500:- i Sverige o 4600:- i Tyskland, skall låta lika bra som en Yamaha DSP-A1 i stereo läget.... Det låter inte helt fel enligt min mening. Allt extra elektronik lull lull tar dom betalt för....
Postad 22 January 2003 - 19:47
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2714 inlägg
Helt okey!För mina vänner framstår jag som fanatisk och du ser ju vilken prisklass jag håller till i.Just vid multikanal har jag svårt att tänka mig att det är så viktigt med just dom pengarna i en anläggning,det är ju trots allt filmen som ska få den mesta uppmärksamheten.Märker själv hur jag ibland ängnar mer tid åt ljudet än åt själva filmen.
Med den kombinationen jag har nu är det första gången jag glömt lyssna efter fel och verkligen njutit av musiken/filmen.
Postad 22 January 2003 - 19:56
Unregistereda018ac94
-
Unregistereda018ac94
-
Användare
-
-
103 inlägg
Tja igen. Kul att det ändå fanns flera stycken som drog till med ett hyfsat seriöst svar.[  ]
Märkligt att några visade taggarna ut så uppenbart, men det bevisar förmodligen bara att det ligger nåt i mitt påstående.
Till de som ev. undrar så matchar ljudbilden i mina B&W matrix 805 och min B&W center varandra mycket bra.
Jag kan oxå köpa att folk inte har sina permanenta lösningar alltid utan bygger ut undan för undan.
Men jag vidhåller märkligheten i att folk lägger pengar på helt fel saker och inte verkar bry sig om klangmatchningen som ändå måste vara mycket mer vidkommande än vilka ###### watt recivern har osv.[  ]
Postad 22 January 2003 - 20:31
Unregistered35b9f53f
-
Unregistered35b9f53f
-
Forumräv
-
-
519 inlägg
Jag kan inte så mycket om ljud, mer än att det svänger, vinner man nåt pris eller? [  ]
Postad 23 January 2003 - 03:10
Unregistered0a13e909
-
Unregistered0a13e909
-
Lärjunge
-
-
273 inlägg
Skrattar åt en del inlägg...
Själv tror jag att det har mkt med hur gammal man är!
Yngre= inte lika mkt erfarenhet & pengar att satsa...men, behöver inte vara ovillig att lära å utforska.
Självklart ska man kunna få "rota" lite på föräldrars vindar å likn för att gräva fram ngt som kanske kan passa...ja menar lite upptäckaranda och intresse skapar ett jäkla kunnande ist för att gå in i en butik å dra fram lädret.
Så därför är detta forum till en jäkla nytta som inte skall missbrukas med en massa pajkastning, dryga inlägg, oseriösa bud i säljestråden etc.
Kanske vore en idé att åldersverifiera sej i inloggningen eller nåt, så kanske vise man kan bilda sej en uppfattning om dennes ambitionsnivå till ett specifikt inlägg, innan man ger sej i kast å klaga?
Bara spånar lite högt...
Själv är jag 33 + sambo 31 + dotter 1 = 65bast
kom just på att jag tydligen är tillräckligt gammal för att gå i pension..[  ][  ][  ][  ][  ][  ][  ][  ][  ][  ][  ][  ]
Fan va skönt å slippa jobba i morrn...
Postad 23 January 2003 - 09:30
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2714 inlägg
quote:Originally posted by Akhenaton
syftar du på att jag skulle vara rik bara för att jag tycker om välljud? Oj så fel du har, jag är nämligen själv fattig student i 20 års åldern. [  ]
Du tycker alltså att välljud bara är viktigt när det gäller "hifi"(med vilket jag antar att du menar 2 kanals återgivning) och inte när man kör hemmabio? Där tycker jag du är helt ute och cyklar...
Jag tror jag läste ditt inlägg fel för det låter som om att du tror att den enda skillnaden på en reciever i 5000krs klassen och en reciever i 15 000krs klassen är hur mycket ström de levererar/hur "svåra" högtalare dom kan driva? Det märks verkligen att du inte har tagit dig tid att provlyssna lite dyrare grejer....[  ]
Tycker personligen inte att en receiver i 15k klassen är dyr.
Jag va mer inne på folk som kör med för/slutstegs kombinationer med prislappar runt 100k.Visst har jag lyssnat på en hel del dyra prylar! men så mycket "radio" lyssnar jag inte på så att det är värt dom pengarna.Killen som har Dali högtalarna nu kör med en sony i 3k klassen och det funkar för honom,så min denon borde ju ge ett litet lyft.Det va inte min mening att förnärma någon på något sätt.Men när såkallade erfarna,och kunniga lägger ner tid på att jaga dom som är mindre "kunniga" blir jag lite trött.Ide'n med visning av ålder va faktiskt inte dumt alls. Ha det!
Postad 23 January 2003 - 11:04
Unregistered9ce38e94
-
Unregistered9ce38e94
-
Lärjunge
-
-
270 inlägg
Fråga ang. högtalare och billigare reciever:
Låter en anäggning med en reciever för 5000 med högtalare för 10000 rent genrerellt sämre än en anläggning med reciever för 5000 samt högtalare för 5000????
Jag har en liknande uppställning, dock några kronor mer än i ovanstående exempel men rent generellt högtalare med betydligt högre potential än nuvarande stärkare kan klämma ur dem. Dock låter det bättre än vad andra högtalare (billigare) gjorde men potentialen utnyttjas inte fullt ut. Det fina i kråksången är dock att nu överlever ju högtalarna en ordentlig uppgradering längre fram. Hade jag köpt högtalare i klass med reciever måste ju båda delar säljas för att kliva upp ett steg - å det blir pissigt med pengar. Nu behöver bara recievern säljas och ljudet är iaf bättre fram till det blir dags.
Eftersom de flesta med mig inte har råd att uppgradera hela systemet på gång kommer man ju alltid att halta dvs. någon del kommer alltid vara bättre eller sämre än övriga delar. Har man dessutom bestämt sig för att på sikt byta högtalare runt om så blir det ju under en övergångsperiod olika märken. OM man nu inte kan vänta och köpa allt på en gång...men hur många kan det? (inte jag iaf...)[  ]
Postad 23 January 2003 - 11:58
Skogga
-
Skogga
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Märkligt att några visade taggarna ut så uppenbart, men det bevisar förmodligen bara att det ligger nåt i mitt påstående.
Till de som ev. undrar så matchar ljudbilden i mina B&W matrix 805 och min B&W center varandra mycket bra.
Vad trodde du att du skulle få för reaktion om du skriver "Jag undrar egentligen hur många av alla här inne som inte kan ett skit om ljud?". Det verkar ju uppenbart att du vill provocera.
Eftersom du tycker att din center & frontar, som är olika, matchar varandra vad är det då som säger att de mäniskorna du gnäller på om inte tycker att deras gör det.
Men jag vidhåller märkligheten i att folk lägger pengar på helt fel saker och inte verkar bry sig om klangmatchningen som ändå måste vara mycket mer vidkommande än vilka ###### watt recivern har osv.
Vem är du som skall bestämma vad som är rätt & fel när det gäller att lägga ut pengar.
Postad 23 January 2003 - 12:40
Johan82
-
Johan82
-
Beroende
-
-
1352 inlägg
quote:Originally posted by Skogga
Vad trodde du att du skulle få för reaktion om du skriver "Jag undrar egentligen hur många av alla här inne som inte kan ett skit om ljud?". Det verkar ju uppenbart att du vill provocera.
Eftersom du tycker att din center & frontar, som är olika, matchar varandra vad är det då som säger att de mäniskorna du gnäller på om inte tycker att deras gör det.
Håller med!
Fattar bara inte hur man kan vräka ur sig något sånt! [xx(]
Postad 23 January 2003 - 13:05
Unregistereda5109ce5
-
Unregistereda5109ce5
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
quote: Det finns en tumregel som säger att lika pengar på varje del.Alltså receiver 5000 = front 5000.Men med center och surround skiljer det sig lite och man kan därför räkna att center+surround=5000.
Tack för ordet.
[V] Kvalificerat bull****, priset på varje produkt har väl inte något med ljudet att göra generellt, det var nog den mest korkade tumregel jag läst. Man kan mycket väl ha en uppsättning sunkiga högtalare till en kanonanläggning, ljudet får ändå ett lyft men om man vill ha ut allt ur en bra anläggning får man nog investera i alla ändar. Det blir en fråga om prioritering. Man tar en sak i taget...
Det enda fakta man kan säga att en anläggning blir aldrig bättre än sin svagaste länk men jag kan garantera er att oavsett vad man uppgraderar med så får man någon form av förbättring. Ibland räcker det med en liten ommöblering bara utan att det kostar något. Ibland måste man kanske byta ut något...
Själv ska jag nergradera hembion och satsa på 2 kanal i stället.
Sen en fråga till, vad är viktigast...ljudet, bilden eller filmen??? Har en känsla av att många är teknikfreaks här och glömmer filmupplevelsen! Det är därför en del hakar upp sig i vad folk har för prylar och hur man har satt upp det. En del gnäller ju över om dom ser någon prydnadssak som står på högtalarna.
quote:Jag undrar egentligen hur många av alla här inne som inte kan ett skit om ljud?
Förmodligen 95% av oss inklusive du och jag....[  ]
Postad 23 January 2003 - 15:46
Unregistereda018ac94
-
Unregistereda018ac94
-
Användare
-
-
103 inlägg
Javisst, självklart var det en provokation, och 9 av 10 högg som en ###### gädda. Men det fanns oxå ett uns av sanning i påståendet.
Jag måste bara säga att jag ändå är imponerad av några ärliga, konstruktiva svar jag fick.
Så en extra hälsning till viachtor, hifisnubben och zvedberg[  ]
Postad 23 January 2003 - 16:58
mattiask
-
mattiask
-
Veteran
-
-
1830 inlägg
Det är ju uppenbart att kolt i sitt första inlägg var ute efter att provocera, jag tycker jag gav ett mycket konstruktiv svar men ändå fick jag inte vara med på hans lista över dom som han tyckte gjorde det... buhu! [  ]
Men jag måste ialla fall få ryta till här, en del beter sig väldigt barnsligt. Jag förstår inte hur ni kan sitta och gnälla över människors anläggnignar där ni aldrig nånsin har träffat personen i fråga och pratat med denna. HUR kan ni ha den blekaste aning om vad denna person har för planer och funderingar kring sin aläggning?
Kalle 21 år som är högskole student kanske precis har jobbat hela sommaren och bytt ut sina frontar från sitt ElGiganten paket för 7000:- till ett par riktigt fina ena. Planen sen kanske är att om 3-4 ÅR när han igen jobbat några somrar och sparat ihop pengar köpa en förstärkare som gör dessa frontar rättvisa. Tills dess kör han med sin 5000:- receiver för att han tycker om musik och film och mycket hellre kör med den och kan lyssna på musik och se film med okej ljud än att inte kunna lyssna på musik alls eller måsta titta Band Of brothers med TV:ns inbyggda ljud. Vi vet ju ingenting av att ha sett på nåns bilder på internet om vad en person har för planer och tankar och hur långt hans plan sträcker sig. Många här inne behöver flera år på sig att spara ihop till en förstärkare för 15-20000:-.
Jag förstår inte varför det ska gnällas så mycket på forumet, vi ska ju alla hjälpa varann och vara som en stor familj! [  ]
Mattias.
Postad 23 January 2003 - 18:50
Unregistered3e35add6
-
Unregistered3e35add6
-
Lärjunge
-
-
416 inlägg
Upplever det inte som något problem då det inte skifftar i ljud speciellt mycket, heller så brukar i rösterna åka från vänster till höger och vice versa hela tiden. men men. Jag har också tänkt byta ut min center då jag tycker det är lite för tunt ljud i den(dock när jag får råd).
Sen försog jag inte riktigt kopplingen mellan veta något om ljud och tjockleken på ens plånbok. Men du kanske skulle vilja förklara den eftersom du verkar så insatt.
Postad 23 January 2003 - 19:25
zvedberg
-
zvedberg
-
Beroende
-
-
1469 inlägg
Jag skulle bara vilja göra er andra uppmärksamma på att kolt hade satt en liten [  ] efter sin fråga om hur många som inte kan ett s**t om ljud. För er som inte förstår vad [  ] betyder kan jag meddela att det betyder att man kanske har varit lite ironisk och att det man skrivit inte ska tas så allvarligt. [  ]
Postad 23 January 2003 - 19:59
Unregistereda018ac94
-
Unregistereda018ac94
-
Användare
-
-
103 inlägg
Tack Zvedberg.[  ]
Och... jag är ledsen om jag glömde dig Mattiask. Självklart hamnar du på listan...Även du med glimten i ögat.[  ]
Vad jag egentligen ville åt var att folk verkar kunna ha vilka kombinationer som helst när det gäller sina högtalare och man verkar vara mycket mer inriktad på det tekniska på den här sidan än vad som allt eg. handlar om, näml. bra ljud och bild. Och enligt min mening kan man få svårt att uppnå det genom folks sätt att välja produkter, och hur man väljer att prioritera sina köp.
Så jag vidhåller att vissa kombinationer här är mycket märkliga! /Kolt
Postad 23 January 2003 - 20:50
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2714 inlägg
quote:[V] Kvalificerat bull****, priset på varje produkt har väl inte något med ljudet att göra generellt, det var nog den mest korkade tumregel jag läst. Man kan mycket väl ha en uppsättning sunkiga högtalare till en kanonanläggning, ljudet får ändå ett lyft men om man vill ha ut allt ur en bra anläggning får man nog investera i alla ändar. Det blir en fråga om prioritering. Man tar en sak i taget...
Det enda fakta man kan säga att en anläggning blir aldrig bättre än sin svagaste länk men jag kan garantera er att oavsett vad man uppgraderar med så får man någon form av förbättring. Ibland räcker det med en liten ommöblering bara utan att det kostar något. Ibland måste man kanske byta ut något...
En tumregel är inte på något sätt fakta utan mer en rekomendation.
Postad 23 January 2003 - 21:08
Unregistered2ba2233b
-
Unregistered2ba2233b
-
Beroende
-
-
1379 inlägg
jag skulle villja ha ett snack med den dära kalle 21..
Jag har läst lite vad som skrivits här och har bara en liten fråga kvar.
Kolt: Du motsäger dig själv ju. varför? Glömde du att du hade Frontar och Center ur olika serier?
Postad 24 January 2003 - 07:44
mattiask
-
mattiask
-
Veteran
-
-
1830 inlägg
Ja kolt du verkar verkligen bara lyssna på ett öra, det örat som hör det den vill höra. [  ]
För tredje gången, hur vet du att dessa "märkliga" kombinationer är den slutgiltiga lösningen för t.e.x Kalle 21, hur kan du veta det ?
Uppenbarligen gör du ju det men jag skulle vilja att du svarade på det.... försök lyssna med det andra örat oxå nu så får vi svar på det.
Sen så var det ju det här med din egen anläggning. Dina högtalare är ju inte ur samma serie men du tycker dom fungerar perfekt... och du har säkert helt rätt men varför kan det inte vara så för andra och deras anläggningar ?
Sen är ju även din anläggning "märklig" hur kan man köra fult 5.1 system av den kalibern och ha en sån sketen TV ??
Det är väl minst lika fel som att ha dyrare högtalare och billig receiver... en bio upplevelse kommer av två ting, ljud OCH bild... men jag känner på mig att du inte kommer lyssna på detta utan det passerar nog det där örat som bara hör vad det vill.
Mattias.
Postad 24 January 2003 - 11:15
Unregistered8488b754
-
Unregistered8488b754
-
Lärjunge
-
-
447 inlägg
Hej !
Ämnet är mycket intressant då jag själv tittar på ett nytt 5.1 system och vant mig vid att under 10 år ha 5st. likadana stativare runt om.(dags att byta mao.)
Jag har ännu inte blivit ljudövertygad att en "liten" center kan låta "klangad" med två "stora" golvhögtalare, dom har ofta olika delning, element, lådvolym och självresonans.
Anväder bara mitt bef.(och snart nya) till hemmabio iofs.
Tjing !
Postad 24 January 2003 - 11:27
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Jag måste bara säga att jag ändå är imponerad av några ärliga, konstruktiva svar jag fick.
Så en extra hälsning till viachtor, hifisnubben och zvedberg[  ]
Häls tillbaka. Anade provokationsförsök. Brukar vara effektivare at försöka svara sakligt än att kasta paj. Däremot är det ju roligare att kasta lite paj, varför jag nog oftare gör det är jag rädd.
Följer den vidare (?) diiskussionen redo att attackera istället. [  ]
Postad 24 January 2003 - 11:49
Unregistereda018ac94
-
Unregistereda018ac94
-
Användare
-
-
103 inlägg
Hur många tusen människor kan det vara här på "minhembio"? Och så kommer lilla jag och omkullkastar nästan hela forumet med ett enda litet inlägg...Vad jag dominerar ;o)
Vad det beträffar mina B&Whögisar så är den centern jag använder i första hand tänkt till dmserien, men är oxå tänkt till andra B&W högtalare, med liknande material och ljudbild. Därav min kombination av frontar-center. Är ni med?
Nåja, var och en får väl bli salig på sin fason, men jag hade verkl. inte gjort de val som många andra gjort härinne.
Puss och kram.
Postad 24 January 2003 - 12:14
gemeni
-
gemeni
-
Lärjunge
-
-
375 inlägg
Kolt, istället för att undra så mycket över andras hembiosystem så kan du komma med förslag på vilka kombinationer av front- och Centerhögtalare som låter bra. Antingen som en generell lista på klangmatchade högtalare, ut från din erfarenhet på området.
Eller kom med förslag på lämpliga centerhögtalare till den enskildes anläggning.
Det har skrivits en del om olika orsaker till varför man har komponenter som inte ”passar” tillsammans, och det är olika saker som styr inköp av prylar, pengar, tid, sambos (fruar), och intresse.
Det viktigaste, tycker jag, är intresset för ljud och hembio. Det finns säkert de som har tillräckligt med pengar för att köpa ett ”bra system” direkt, men då har man tappat en hel del på vägen.
Det är många på detta forum som lägger ner massor med timmar på att få så bra ljud och bild i sina anläggningar och det är den kunskapen vi måste dela med oss av. Inget säger att en ”dyr” anläggning måste låta bättre än en ”billig”
Det är många gånger så att den tiden som läggs ner på att ”tweaka” ljud och bild uppväger vad andra har lagt ner i pengar.
Jag började med hembio med bara stereohögtalare och en projektor och tyckte att det var ”häftigt” (det är ca 4 år sedan), sedan uppgraderade jag efter hand i mån av tid och pengar.
Och det är nog många på detta forum som är i ”uppgraderings stadiet” och för en del så slutar det stadiet aldrig.
Och jag måste tacka alla er på forumet som har gett mig tipps och förslag, jag har lärt mig mycket under den korta tiden jag har varigt medlem.
Glöm inte bort att titta på film och ”lyssna” på musik , det är huvudsaken tycker jag. Tekniken är ett verktyg att få så bra kvalitet ur era filmer och CD/LP skivor som möjligt.
Postad 24 January 2003 - 14:09
mattiask
-
mattiask
-
Veteran
-
-
1830 inlägg
Nä men ser ni... kolt lyssnar återigen inte överhuvudtaget när man kritiserar hans anläggning på precis det sätt som han kritiseras andras anläggningar, det här är löjligare än jag anade... lägger min energi på annat.
Mattias.
Postad 24 January 2003 - 16:22
Johan82
-
Johan82
-
Beroende
-
-
1352 inlägg
Hur många tusen människor kan det vara här på "minhembio"? Och så kommer lilla jag och omkullkastar nästan hela forumet med ett enda litet inlägg...Vad jag dominerar ;o)
Vad det beträffar mina B&Whögisar så är den centern jag använder i första hand tänkt till dmserien, men är oxå tänkt till andra B&W högtalare, med liknande material och ljudbild. Därav min kombination av frontar-center. Är ni med?
Nåja, var och en får väl bli salig på sin fason, men jag hade verkl. inte gjort de val som många andra gjort härinne.
Puss och kram.
Du är en sån där person som tror han är lite bättre än alla andra va? [xx(]
Vad är det som säger att dina val är bättre än andras (mer än du själv då alltså?) [xx(]
Postad 24 January 2003 - 16:51
Unregistereda018ac94
-
Unregistereda018ac94
-
Användare
-
-
103 inlägg
Kom igen nu Mattias. Nu är det du som inte lyssnar. I senaste inlägget förkarade jag varför jag valt den kombination jag har. (eftersom folk undrat)
Jag skrev också att var och en får bli salig på sin fason, vilket betyder fritt översatt att folk får göra som de vill för att bli lyckliga.
Därefter sa jag bara att jag inte skulle välja en del av de kombinationer som finns här.
Det måste jag väl ha rätt till. Du skulle nog inte heller välja en del kombinationer när det gäller hemmabios.
Rätta mig om jag har fel, men nu försökte jag kommentera debatten konstruktivt...så kom in i matchen nu[  ]
Postad 24 January 2003 - 17:24
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2714 inlägg
Vad sägs om att alla kokar varsin kopp kaffe och tar en försoningsfika? tråden börjar slinta och tappa riktning.Jag håller helt klart med att det är att föredra att använda sig av anpassade prylar runt om (både estetiskt och musikaliskt) men menar att det går att köra med andra oxå.Ska köpa Dali Suite 3.5 men centern till denna serie passar inte i min bänk.Funderar därför att köpa en annan.Självklart blir det Dali men vilken som passar bäst får jag lyssna mig fram till alternativt bygga om bänken.
Tack för ordet.
Postad 25 January 2003 - 17:36
mattiask
-
mattiask
-
Veteran
-
-
1830 inlägg
Jag hade ju inte tänkt bry mig om den här tråden men tydligen är jag lika barnslig själv för nu måste jag bara skriva ännu ett inlägg till grabben som bara hör det han vill höra och har fått nåt slags storhetsvansinne om sitt kunnande, kanske läste nån artikel och kände sig helt plötsligt så upplyst att han bestämmde sig för att tycka hit och dit om andra människors kunnande...
Jag lyssnade mycket väl på bägge öronen, koppla in andra örat och läs mitt senaste inlägg igen och sen ditt eget svar... var nånstans svarar du på min kritik om ditt val av bildkälla i hemmabion ?
Kanske jag oxå ska starta en tråd, passande namn vore "Varför satsa tiotusentals kronor på ljud och hämta TV från återvinningscentralen ?"
Nej det får nån annan göra iså fall, jag har inte som kolt fått för mig att jag vet bättre an andra och ska bry mig om vad andra lägger sina pengar på.
Måste tillägga att hade det varit för kolts utspel så hade jag inte brytt mig överhuvud taget om vad han väljer att satsa pengar på och om han väljer att ha bra ljud och mindre bra bild... det är hans sak men som ordspråket lyder.. sopa egen gård först.. eller nåt sånt!
Nej du kolt... du är för mycket bara och så har du fått mig att sjunka ner till din nivå oxå med detta inlägg... taskigt tycker jag.
Jag började läsa den hår tråden för att det helt enkelt lät som en fråga om varför man har olika märken på högtalare, en sån diskussion hade inte alls varit dum. Men att börja kritisera folk du aldrig mött och vet nånting om för deras kunnande o.s.v är så dåligt.
Det hade varit intressant och höra om att nån t.e.x gjort nogranna tester och kommit fram till att det blev bättre resultat med märke B på center istället för märke A som på frontarna.
Mattias.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Arkiverat
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|