iOS 6 - iPhone / iPad / iPod
340 svar till detta ämne
Postad 12 June 2012 - 08:51
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Presenterades igår. Saxat är från feber.se som har en resume av allt nytt: Siri kom till lite fler språk, dock ej till Sverige ännu. Mycket av nyheterna gäller därför inte heller i Sverige, som filminfo, sportresultat och restauranger. Om du vill statusuppdatera på Facebook eller Twitter däremot går det utmärkt - om du vill göra det på engelska, italienska eller kinesiska. Nej, jag är inte alls bitter för att Siri inte kommer på svenska. www.apple.com/ios/ios6/siri
Google har åkt ut från kartfunktionen och istället är det teknik utvecklad i Sverige av bolaget C3 Technologies som fixar biffen. Istället för att vara bilder är den nya tekniken helt vektoriserad i sitt "vanliga läge" och kommer med andra ord att vara väldigt vacker. 3D kommer att finnas för många städer och en ny funktion kalla flyover gör att man kommer att kunna göra överflygningar över städer. Coolt!
En annan stor nyhet är turn-by-turn-navigation, alltså navigering a la GPS i bil. Detta kommer inte att finnas för alla länder och det finns alltså en risk för att vi inte kommer att få se detta i Sverige. Flyover och navigeringen kommer endast att fungera på iPhone 4S, iPad 2 och iPad 3.
Facebook borde ha kommit integrerat vid sidan av Twitter i iOS 5 men nu kom det alltså till iOS 6 i alla fall. Man kommer att posta saker direkt från kameran, kartor, Safari och så vidare. Kopplingen mellan kontakter och Facebook kommer äntligen ut ur boxen, på tiden, och så även kalendrar. Det bästa är, enligt mig, att alla appar kommer att kunna bygga in Facebook-stöd på ett smidigare sätt och kopplingen mellan appen och Facebook kommer att bli enklare att godkänna för användaren.
Passbook är en helt ny app som faktiskt kan bli rätt mäktig. Tanken är att man samlar boarding passet, biobiljetter, kuponger och kundklubbar i en och samma smet. Min förhoppning är att man snart alltså kan strunta i den där bibban med kort i plånboken som man aldrig och ha med sig - och ändå få rabatter, få poäng och vad det nu kan vara. Kräver så klart att klubbar anpassar sina system vilket nog är enkelt på ena sidan - den mot Passbook-appen, men svårt på andra sidan - i deras egna system. Kommer nog att vara väldigt amerikansk till en början.
FaceTime känns som att man har hoppats tillräckligt på, men nu finns i alla fall en grundsten för att alls kunna lyckas - att tjänsten fungerar över 3G. Äntligen.
Telefonen har fått en efterlängtad funktion som vi sett i Android 4 - att man kan svara med ett meddelande istället för att bara neka samtalet. Sitter man i möte klickar man bara på en knapp och den som ringer får ett SMS med "jag sitter i möte" istället för upptagettonen. Man kan även sätta reminder till sig själv att kontakta någon om en timme eller när man rör sig från platsen man är på, så när man går från mötet säger telefonen "glöm inte att ringa mamma". Smart.
Safari har fått fullskärmssurf i landskapsläget, Cloudtabs som är de tabbar man har öppna på andra devices och framförallt så går det nu att ladda upp bilder via formulär - något som borde ha kommit i typ iOS 2. Bättre sent än aldrig. http://feber.se/ios/...eterna_i_ios_6/Infon hos Apple: http://www.apple.com/ios/ios6/
Postad 12 June 2012 - 09:54
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Äntligen facebook integration. Retat mig på att man inte kunnat posta artiklar från safari direkt till facebook på ett smidigt sätt.
Nya "maps" ska bli spännande att se också. Frågan är om det fungerar lika bra som googlemaps med bussar, tåg osv. Gör det inte det så är det ganska värdelöst. Jag använder inte ett kartprogram för att titta på satelitbilder. Jag använder det för navigering.
Postad 12 June 2012 - 10:00
simulacra
-
simulacra
-
Mästare
-
-
3147 inlägg
Det verkar nice, men än mer US-centric än vanligt, ingen Siri på svenska.
Passbookappen lär ju inte användas av ngn i sverige, försök få monopolisterna SF att sluta med pappersbiljetter just när de lärt sig ersätta manuella kassor med kiosker.
Kartorna är intressanta och turn by turn lär fungera här lika bra som TomTomappen gör eftersom de arbetar tillsammans med Apple för den tjänsten.
Jag gillar det, det är en del småsaker som de lagt till, som do not disturb, svara på samtal med sms eller påminnelse om att ringa senare.
Det är kul att facetime fungerar över 3G även om man använder det väldigt sällan, men vem vet hur det blir i framtiden?
Postad 12 June 2012 - 10:04
Buck Rogers
-
Buck Rogers
-
Användare
-
-
177 inlägg
Någon som vet om det blir möjligt att streama musik till flera Airport express samtidigt men iOS 6 (som med iTunes)?
Postad 12 June 2012 - 10:24
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Har aldrig använt facetime
Postad 12 June 2012 - 10:45
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Någon som vet om det blir möjligt att streama musik till flera Airport express samtidigt men iOS 6 (som med iTunes)?
Nej inget nytt på AirPlay delen. Riktigt besviken. Hade hoppats på multiroom men icke.......
Postad 12 June 2012 - 12:44
ROCA
-
ROCA
-
Beroende
-
-
1298 inlägg
Ska installera betan när jag kommer hem ikväll.
Det de visade igår såg ganska lovande ut! Kommer säkerligen att läggas till en massa nya funktioner fram tills GM versionen släpps i höst.
Postad 12 June 2012 - 14:55
Auxvoice
-
Auxvoice
-
Forumräv
-
-
723 inlägg
Någon skillnad i användarvänligheten?
Postad 12 June 2012 - 17:00
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Kanonfint med navigeringen!
Någon som vet om det skulle fungera med en iPad och använda iPhone som wifipunkt?
En iPad i bilen är ju klockren isf
Postad 12 June 2012 - 18:35
junkan
-
junkan
-
Guru
-
-
5321 inlägg
The new iPad skulle det funka på och att använda iPhone som wifi surfpunkt har funkat flera år.
Postad 12 June 2012 - 18:52
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
För att förtydliga lite, alltså som wifipunkt och komma åt navigeringen i en iPad.
Postad 12 June 2012 - 20:32
rosenlorden
-
rosenlorden
-
Forumräv
-
-
598 inlägg
När t.o.m Simon Arons på M3 uttrycker "besvikelse" över nyheterna i iOS6 så förstår man att det är illa. Tycker själv också att det kändes väldigt tamt det hela. Får verkligen hoppas att dom sparat ngt hett till nya luren när den släpps. Annars kan man ju lika gärna köpa sig en S3-a redan nu..
Postad 12 June 2012 - 22:45
junkan
-
junkan
-
Guru
-
-
5321 inlägg
För att förtydliga lite, alltså som wifipunkt och komma åt navigeringen i en iPad.
Vad menar du egentligen, antingen är jag trög eller... Komma åt GPS:en i iPhonen gör du inte om de inte ändrat ngt radikalt.
Postad 13 June 2012 - 07:20
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Ok jag försöker igen
Jag har en iPhone
Vi har funderat på en iPad och isf varianten med bara wifi
Skulle man kunna sätta upp iPhone som Wifipunkt och därefter connecta paddan och därefter kunna köra navigator på den.
Eller är det kanske tom så att wifivarianten på iPad inte ens har navigation, surfar via mobilen just nu så är lite bökigt att kika.
Postad 13 June 2012 - 07:33
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
När t.o.m Simon Arons på M3 uttrycker "besvikelse" över nyheterna i iOS6 så förstår man att det är illa. Tycker själv också att det kändes väldigt tamt det hela. Får verkligen hoppas att dom sparat ngt hett till nya luren när den släpps. Annars kan man ju lika gärna köpa sig en S3-a redan nu..
Vad är det som du saknar i IOS 6?
Postad 13 June 2012 - 08:27
blaxx
-
blaxx
-
Användare
-
-
100 inlägg
Kommer turn-by-turn navigeringen kommer vara gratis eller kostar det ? Nån som läst nåt om detta?
Postad 13 June 2012 - 08:37
Crazyberra
-
Crazyberra
-
Lärjunge
-
-
401 inlägg
Ok jag försöker igen 
Jag har en iPhone Vi har funderat på en iPad och isf varianten med bara wifi Skulle man kunna sätta upp iPhone som Wifipunkt och därefter connecta paddan och därefter kunna köra navigator på den.
Eller är det kanske tom så att wifivarianten på iPad inte ens har navigation, surfar via mobilen just nu så är lite bökigt att kika.
Har för mig att wifimodellen inte ens har gps inbyggd... men jag kan ha fel...
Postad 13 June 2012 - 10:31
Auxvoice
-
Auxvoice
-
Forumräv
-
-
723 inlägg
Vad är det som du saknar i IOS 6?
Uppdatering på användarvänligheten.
Postad 13 June 2012 - 21:37
junkan
-
junkan
-
Guru
-
-
5321 inlägg
Har för mig att wifimodellen inte ens har gps inbyggd... men jag kan ha fel... 
Nepp den har inte GPS inbyggt.
Postad 14 June 2012 - 08:17
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Då sket sig den tanken då, tackar för snabba svar.
Postad 14 June 2012 - 18:00
simulacra
-
simulacra
-
Mästare
-
-
3147 inlägg
Då sket sig den tanken då, tackar för snabba svar.
Jag är osäker, men jag har hört att man kan dela med sig av telefonens position via wifidelning, har hört andra som köpt wifipaddor och klarar sig just därför.
Postad 16 June 2012 - 18:26
Mentos
-
Mentos
-
Mästare
-
-
3993 inlägg
Tittade på en demo video för nya kart appen idag och måste säga att den ser riktigt nice ut, speciellt det nya 3d läget verkar ju kanon! Nån som testat denna i iOS6 betan ännu och hur funkar den tycker ni i så fall?
Postad 24 July 2012 - 16:04
holetaker
-
holetaker
-
Lärjunge
-
-
342 inlägg
Jag har Iphone 4 idag och har varit sjukt nöjd med den. Men iom att Siri kom med 4s och nu med Ios6, så kommer fler funktioner som inte har svensk stöd, så funderar jag faktiskt på att överge Äppelföretaget.
Jag frågar mig om Iphone 5 verkligen kan matcha t ex Samsung S3 och LG:s nya modeller.
Känns som att Apple måste göra en del radikala förändringar, för att inte bli akterseglade. Å iom deras strama policy, så är det tveksamt om dom verkligen kommer hänga på i racet??
Vad tror ni?
Postad 27 July 2012 - 12:52
simulacra
-
simulacra
-
Mästare
-
-
3147 inlägg
Ja, hittills har jag inte sett ngra telefoner som kombinerar byggkvalitet, design, integration OCH välpolerad mjukvara förutom Apples.
Apples telefoner har ALDRIG haft flest megahertz eller flest antal funktioner, det är inte heller det centrala.
När Apple väl bygger in nyheter så fokuserar de på att de funktionerna fungerar bra och är väl integrerat i resten av systemet, kolla bara på NFC i androidlägret, Google har lanserat ngn halvhjärtat kassasystem och är det ngn som ens har använt NFC i en androidlur förutom att försöka skicka en kontakt genom att klappa ihop 2 S3:or.
Postad 27 July 2012 - 18:05
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Jag har Iphone 4 idag och har varit sjukt nöjd med den. Men iom att Siri kom med 4s och nu med Ios6, så kommer fler funktioner som inte har svensk stöd, så funderar jag faktiskt på att överge Äppelföretaget. Jag frågar mig om Iphone 5 verkligen kan matcha t ex Samsung S3 och LG:s nya modeller. Känns som att Apple måste göra en del radikala förändringar, för att inte bli akterseglade. Å iom deras strama policy, så är det tveksamt om dom verkligen kommer hänga på i racet?? Vad tror ni?
Smaken är olika antar jag. Android vill jag inte ens ta i med en tång. Jag håller mig till det som fungerat utmärkt för mig senaste 5 åren. Blir en iphone 5 när de släpps.
Postad 27 July 2012 - 18:54
Melmac
-
Melmac
-
Mästare
-
-
3271 inlägg
Jag förstår dig, det är flera av mina vänner som kört med Apples produkter och tänker i samma banor som du. Det är bara att vänta o se om man gillar nästa version eller inte. Att låsa sig vid en produkt/teknik är bara korkat, då missar man så mycket roligt. På tal om halvhjärtat.....Siri, facetime. Nä, lite bättre kan ni....
Redigerat av Melmac, 27 July 2012 - 18:56.
Postad 27 July 2012 - 19:32
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Röststyrning är ngt jag aldrig kommer använda. För min del får de gärna plocka bort det igen  Facetime/videosamtal är också totalt meningslöst.
Postad 01 August 2012 - 14:50
Melmac
-
Melmac
-
Mästare
-
-
3271 inlägg
Röststyrning är ngt jag aldrig kommer använda. För min del får de gärna plocka bort det igen Facetime/videosamtal är också totalt meningslöst.
Precis! Så Apple är också väldigt dukitga på halvhjärtade lösningar som ingen använder.
Postad 01 August 2012 - 14:54
Melmac
-
Melmac
-
Mästare
-
-
3271 inlägg
Ja, hittills har jag inte sett ngra telefoner som kombinerar byggkvalitet, design, integration OCH välpolerad mjukvara förutom Apples. Apples telefoner har ALDRIG haft flest megahertz eller flest antal funktioner, det är inte heller det centrala. När Apple väl bygger in nyheter så fokuserar de på att de funktionerna fungerar bra och är väl integrerat i resten av systemet, kolla bara på NFC i androidlägret, Google har lanserat ngn halvhjärtat kassasystem och är det ngn som ens har använt NFC i en androidlur förutom att försöka skicka en kontakt genom att klappa ihop 2 S3:or.
Tror du Bluetooth var färdigt när det kom? Tror du videosamtalen fungerade klockrent när det kom? Hur naiv får man vara? NFC kommer säkerligen att bli en standrad t.ex för att få kvitto i telefonen eller kontoutdrag från bankomatet etc. För när 5'an kommer och den har NFC, då är det helt plötsligt genomtänkt, väl integrerat och innovativt eller? Som sagt Facetime och Siri är precis lika halvhjärtat från Appple, inget nytt under solen.
Redigerat av Melmac, 01 August 2012 - 14:55.
Postad 02 August 2012 - 14:52
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
jag litar inte på betalsystem i telefoner. känns som kort är snabbare och säkrare
Postad 02 August 2012 - 23:29
simulacra
-
simulacra
-
Mästare
-
-
3147 inlägg
Tror du Bluetooth var färdigt när det kom? Tror du videosamtalen fungerade klockrent när det kom? Hur naiv får man vara? NFC kommer säkerligen att bli en standrad t.ex för att få kvitto i telefonen eller kontoutdrag från bankomatet etc. För när 5'an kommer och den har NFC, då är det helt plötsligt genomtänkt, väl integrerat och innovativt eller?
Som sagt Facetime och Siri är precis lika halvhjärtat från Appple, inget nytt under solen.
Vad är fel på facetime? Bara för att DU inte använder det betyder det inte att ingen annan gör det, det är en bra och solid funktion som gör nytta bland de som vill använda den. Och ja, när Apple lanserar tjänster så tenderar de till att bli väldigt väl använda, iPhone får en väldigt bra kamera i 4:an, flickranvändningen exploderar, facebook släpper en app till ios, facebook rapporterar att den mobila användningen stiger som en raket. itunes är fortf den försäljare som säljer absolut mest musik i världen osv osv osv. NFC har funnits och varit standardiserat i flera år, innan dess fanns RFID som används överallt, både Visa och Mastercard har utgivna tjänster med NFC kort vilket Google borde ha kapitaliserat på. NFC är varken nytt eller underutvecklat, men däremot vill ingen använda det. Tänk om Apple börjar använda BT/NFC terminaler i sina butiker tillsammans med en ny telefon världen över, folk kommer att vilja använda det på fler platser och bankerna kommer att haka på.
Redigerat av simulacra, 02 August 2012 - 23:38.
Postad 03 August 2012 - 00:21
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Google är ett dåligt exempel. De släpper bara halvfärdiga produkter så de är inte speciellt svåra att vara bättre än.
Håller dock med att Apple är ganska vassa på att marknadsföra nya features på ett sätt som folk förstår.
Postad 07 August 2012 - 10:20
Melmac
-
Melmac
-
Mästare
-
-
3271 inlägg
Ja jösses....du skriver ju exakt det jag skrev innan, NFC kommer att bli stort men det måste ju finnas hård- och mjukvara så att folk kan börja använda det. Bara för att det funnits i en telefon sen 2006 så betyder det inte att det kommer att användas, man måste ju ha något att använda det till.
Finns ju banker som vill använda NFC tillsammans med ett OS som fungerar i deras kontantautomater, eller flygindustrin som vill använda det till underhållningsystemet. NFC kommer att vara fantastikst bra oavsett vem som använder det.
Är det verkligen samma inlägg som startade tråden som är där nu?
Redigerat av Melmac, 07 August 2012 - 10:43.
Postad 07 August 2012 - 10:36
berne
-
berne
-
Lärjunge
-
-
487 inlägg
ios6 är rikigt nice...... funkar kalas, ser snyggare ut, å gps är helt underbar
Postad 07 August 2012 - 12:20
karlnr9
-
karlnr9
-
Beroende
-
-
1249 inlägg
ios6 är rikigt nice...... funkar kalas, ser snyggare ut, å gps är helt underbar
Va? Har det kommit ut redan?
Postad 07 August 2012 - 12:49
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Va? Har det kommit ut redan?
Beta
Postad 07 August 2012 - 13:10
karlnr9
-
karlnr9
-
Beroende
-
-
1249 inlägg
Beta
Aha... Men jag läste ändå att de flesta funktionerna inte fungerar på en ip4:a, vilket jag har. Hade visserligen ändå tänkt att uppgradera till iphone5 så det spelar väl inte så himla stor roll.
Postad 07 August 2012 - 22:19
berne
-
berne
-
Lärjunge
-
-
487 inlägg
Aha... Men jag läste ändå att de flesta funktionerna inte fungerar på en ip4:a, vilket jag har. Hade visserligen ändå tänkt att uppgradera till iphone5 så det spelar väl inte så himla stor roll.
vilka funktioner är de som inte funkar?
Postad 07 August 2012 - 23:01
karlnr9
-
karlnr9
-
Beroende
-
-
1249 inlägg
vilka funktioner är de som inte funkar?
Om du har en Iphone 3GS eller Iphone 4 kommer du varken kunna använda Flyover med 3D-vyer eller navigeringsfunktionen i den nya kart-appen. Samma sak gäller med Facetime över 3g-nät. I och med iOS6 kommer röstassistenten Siri till den nya Ipad, men inte heller här kommer användare med Iphone 3GS, Iphone 4 eller Ipad 2 få ta del av detta. De har ju även tidigare saknat tillgång till röstassistenten. Edit: saxat från Mobils hemsida
Redigerat av karlnr9, 07 August 2012 - 23:02.
Postad 08 August 2012 - 06:17
berne
-
berne
-
Lärjunge
-
-
487 inlägg
Om du har en Iphone 3GS eller Iphone 4 kommer du varken kunna använda Flyover med 3D-vyer eller navigeringsfunktionen i den nya kart-appen. Samma sak gäller med Facetime över 3g-nät.
I och med iOS6 kommer röstassistenten Siri till den nya Ipad, men inte heller här kommer användare med Iphone 3GS, Iphone 4 eller Ipad 2 få ta del av detta. De har ju även tidigare saknat tillgång till röstassistenten.
Edit: saxat från Mobils hemsida
ok sitter med en ip4s så de är väl därför jag inte saknar några funktioner, men de börjar närma sig ett köpa ip5 sen i sep/okt
Postad 18 September 2012 - 14:29
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Har jag bara drömt eller kommer den imorgon?
Postad 18 September 2012 - 14:43
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Har jag bara drömt eller kommer den imorgon?
Nej det stämmer. Den släpps imorrn kväll.
Postad 18 September 2012 - 14:48
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Skall bli riktigt skönt att få turn by turn navigationen, många gånger så blir gps´n liggandes i den andra bilen och att fråga kartläsaren om vägen brukar sluta i underbara felkörningar
Postad 18 September 2012 - 14:58
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Återstår att se hur bra den blir.
Postad 18 September 2012 - 15:07
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Har fått för mig att det är TomTom som vart med i leken, då räknar jag med att det skall vara bra.
Apple har inte inte gjort mig besviken än, och håller tummarna för att fallet inte blir så nu heller.
Postad 18 September 2012 - 15:08
blaxx
-
blaxx
-
Användare
-
-
100 inlägg
Har fått för mig att det är TomTom som vart med i leken, då räknar jag med att det skall vara bra. Apple har inte inte gjort mig besviken än, och håller tummarna för att fallet inte blir så nu heller.
Man undrar ju om det blir svenska röster i turn-by-turn. Såg på nån film på tuben och där var det engelsk siri som pratade i navigeringen. Siri finns ju dock inte på svenska. Återstår att se.
Postad 18 September 2012 - 16:24
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Tror du förstår "Turn left.",
Postad 18 September 2012 - 17:06
blaxx
-
blaxx
-
Användare
-
-
100 inlägg
Detklart jag gör det  Men det betyder inte att alla gör det
Även om jag förstår engelska så vill jag självklart ha svensk navigation när jag bor i sverige
Postad 18 September 2012 - 17:33
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Njeaee Siri har väl inget att göra med navigationsbiten, då blir jag ledsen.
Isf om man kan sätta på/stänga av så det inte skall in och bråka om man inte vill.
Postad 19 September 2012 - 16:21
-Danne-
-
-Danne-
-
Lärjunge
-
-
305 inlägg
Hur hittar ni att ios6 släpps ikväll? Även i Sverige då iphone5 inte kommer på någon vecka? Vet någon tidpunkt?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Mobiltelefoni & GPS
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|