Postad 06 May 2003 - 23:47
Postad 07 May 2003 - 00:04
Det är inte dåliga grejjor, inte alls. Men du betalar BETYDLIGT MYCKET MER för just designen än vad du får hifi/hemmabio/bild/ljud mässigt.
Postad 07 May 2003 - 00:59
Postad 07 May 2003 - 01:37
Samtidigt kan man ju fråga sig varför vissa köper jättedyra sportbilar när man kan få samma eller bättre prestanda från billigare alternativ...
Image is everything! [
Postad 07 May 2003 - 01:56
De mesta de gjord är hur snyggt som helst om du frågar mig - och kvaliten är 100%
Hade jag haft råd - hade allt varit B/O hos mig
Postad 07 May 2003 - 01:59
Jag har ett B&O system med högtalare samt fjärrmottagare i tre rum som är hoplänkat på ett mycket bra sätt. Om du vill ha multiroom så tror jag att B&O har dom bästa systemen.
Ljudmässigt helt OK men dyrt. Men det är ju trots allt bara pengar...=)
Jag hade tidigare en B&O tv oxå som hade fantastiskt ljud för en TV, förmodligen det bästa TV-ljudet jag hört men vad hjälper det om man ändå har separata högtalare??? Jag bytte för att jag ville ha en widescreen och då passade philips bäst, men fan vad jag ångrar att jag köpte en silverfärgad tv. Gå och provlyssna men kolla inte på priset innan du lyssnar.
Postad 07 May 2003 - 03:57
Postad 07 May 2003 - 09:44
Postad 07 May 2003 - 10:41
B&O är bra prylar då de kan välja det bästa från olika tillverkare, detta kan man ju själv också göra om man klarar sig utan den häftiga designen.
Postad 07 May 2003 - 10:55
Postad 07 May 2003 - 11:42
Postad 07 May 2003 - 13:24
Postad 07 May 2003 - 17:41
Sedan ska man såklart jämföra pris kontra värde, och det fattar ju vem som helst att man får mer värde för pengarna ljudmässigt om man köper andra saker, men det är ju knappast B&O ensamma om i HiFi-världen. Det viktiga för mig när jag köpte min första B&O var dock något helt annat: Bra lju OCH en tilltalande formgivning! Jacob Jensen som formgivit mycket av B&O's saker är i min mening ett snille. B&O är tidlöst men ändå modernt. Dessutom är B&O ett koncept och det är det som tilltalar mig nästan mest, för det har dom länge varit ensamma om. Det är en klar James Bond-känsla när jag kommer hem och kan tända ljuset och sätta på stereon med fjärrkontrollen som sitter i min nyckelring. Jag kan gå in, ta fjärren till TV'n och välja en av dom förinställda ljusbilderna som finns för de dimrar jag har kopplat till diverse lampor, beroene på vilken lampa som ska vara tänd/släckt och styrkan på ljuset. Jag kan ta fjärren med mig och använda till vilken B&O-pryl som helst, EN fjärr (visst, det finns andra multifjärrar, men hur snygga är dom ;-). Det ringer i telefonen och jag svarar, och kan med telefonen (som lätt var den trådlösa telefon med bäst ljud när jag testade sådana för några år sedan) sänka ljudet på de olika prylarna som är i rummet. Det är ett helt koncept, och det gillar jag skarpt.
I mina ögon vill jag att de Hifi/tv-prylar jag har i min lägenhet ska låta bra OCH passa in med resten av inrdeningen. För mig är mina BeoLap8000-högtalare (de som ser ut som 2 orgel-pipor) något av det snyggaste jag har formgivningsmässigt i min lägenhet. För mig är de lika mycket konst som mina tavlor. De är lika mycket stilrena och insmälltande som en glasskulptur av Vallien, och lika mycket uppseendeväckande och "in-your-face" som en Lindström-tavla. Jag vill inte komma in i mitt vardagsrum som har tagit mycket tid och eftertanke att inreda som jag vill ha det, och sedan undra "vem i **** har ställt ett kylskåp i 2 hörnor, vem har ställt ut 4 stycken svarta lådor ovanpå varandra som blippar och blinkar, och framförall, vem är så ******** dum att han har gjort om soffbordet till kommandocentral med 15 fjärrkontroller?".
"Amen B&O är så dyrt!" Japp, det är dyrt....FÖR dyrt i många fall, och jag har många gånger frågat mig om det verkligen är värt det (utan att komma med ett bra svar ;-) Jag jobbar och sliter, och dom pengar jag tjänar lägger jag gärna på sådant som får mig att njuta både med öronen och ögonen när jag väl är hemma.
"Amen B&O, det är ju bara Philips-komponenter med snygg design". Komponenterna är viktiga i sig, men det är också sättet de används på som skiljer sig åt. Många komponenttillverkare har också olika kvalitet på olika komponenter. B&O gör även en väldigt grundlig test av varje produkt rent akustiskt/ljudmässigt (känner en som arbetar på ett företag som säljer avancerad ljudkvalitetsutrustning som säljer mycket till B&O). När det gäller bildrör finns det vad jag vet inte speciellt många tillverkare av dessa i välrden, och många märken använder samma bildrör. B&O gör däremot TV-apparater med aktiva högtalare, vilket gör att det faktiskt är riktigt drägligt att LYSSNA på deras TV-aparater och inte bara titta :-)
Till alla er som inte lyssnat eller tittat på B&O's saker, ta er till en B&O-affär genast och gör det! INte för att ni måste köpa något, utan för att det faktiskt är en upplevelse!
Nu ska jag planera vidare på mitt kommande hembio-rum, och där kommer det inte att vara en enda B&O-pryl, utan det kommer att bli en orgie av komponenter, stora bulkiga högtalare och fjärrkontroller, helt utan komprisser på ljudets kvalitet, där prisvärdheten kommer att sättas i absolut centrum! Jag hoppas att denna något långa insändare inte tråkat ut er alla här inne, och fortsätt med detta oerhört trevliga och lärorika forum!
Postad 07 May 2003 - 18:36
quote:... På grunn av dette har BANG & OLUFSENs produkter vært å finne i utvalgte Hi-Fi klubben butikker siden oktober 2002. For enkelte kom nok denne lanseringen som en overraskelse. Kanskje fordi de kvaliteter BANG & OLUFSEN tidligere har vært kjent for ikke har stemt overens med Hi-Fi klubbens filosofi og profil, eller fordi deres produkter har vært forbeholdt egne merkevarebutikker. Mye har forandret seg!
Dagens BANG & OLUFSEN produkter er fremdeles de peneste på markedet. I tillegg har BANG & OLUFSEN de siste årene utviklet avanserte teknologier og løsninger som ligger i helt forkant av utviklingen. Vi tenker da på deres forskning og utvikling av supereffektive digitalforsterkere, produksjon av høykvalitets bildeløsninger og deres avanserte linksystemer for lyd og bilde i flere rom. På disse områdene har BANG & OLUFSEN produkter og teknologi som få andre kan matche! ...
Postad 07 May 2003 - 19:43
Vissa grejor är bra och dyra.
Vissa är bra men med gammal teknik och dyra.
Alla är dock snygga.
En lite rolig detalj är att de sålt TV-apparater till bara för ett par år sedan för 40000:- som de hade en tonad skiva framför ett urgammalt böjt och grått bildrör.
Snacka om att sälja ålderdomlig teknik till ett högt pris!
Postad 07 May 2003 - 21:25
Postad 07 May 2003 - 21:57
Jag har alltid fått ont i ögonen när jag kollat på tv i ett mörkt rum...... fast det var ju innan jag köpte en B&O! =)
Sedan har man ju en stor del av slantarna tillbaka ifall man vill sälja någon gång!
Fast 180000:- för deras 42" plasma tycker tom. jag är rejält i överkant!
Postad 07 May 2003 - 22:03
Postad 07 May 2003 - 22:21
Finns det någon annan tillverkare som har aktiv bildkontroll på sina tv-apparater? DVS, en ljus-sensor som hela tiden justerar bilden efter ljusförhållandena i rummet!
Jag har alltid fått ont i ögonen när jag kollat på tv i ett mörkt rum...... fast det var ju innan jag köpte en B&O! =)
Sedan har man ju en stor del av slantarna tillbaka ifall man vill sälja någon gång!
Ja en Finlux jag hade för snart 20år sedan hade detta men det finns så mycket nackdelar med detta system s¨det är nog därför få har det idag.
Själva komponenten för styrningen kostar förresten 50öre!
Postad 07 May 2003 - 22:27
http://www.electroli...32FD9954rb.html
och Toshiba
http://www.onecall.com/PID_12486.htm
Postad 07 May 2003 - 22:37
Ehh, jaa...och?
Skulle Philipskomponenter vara sämre än nån annans? Bevisa det tack!
Tror vissa märkesbögar skulle få skrämmselhicka om de visste vilka företag som låg bakom en stor del av tekniken i deras prylar... [
Inte för att jag är speciellt imponerad av B&O grejjer överlag, skulle aldrig ens få för mig att köpa dem, men argumentet ovan känns bra löjligt.
Postad 07 May 2003 - 22:41
Jag har ett visst hum om hur höga hyrorna är där (butikerna som ligger intill är inte direkt billiga) och jag misstänker att de måste lägga till rätt så många procent på sina priser bara för att betala hyran. Eftersom folk knappast impuls-köper Hifi-prylar så ser jag ingen poäng med att ha en sådan butik på avenyn. Butiken ser för övrigt ut som en mode-butik.
Det hela ingår säkert i BOs "stilmedvetna" marknadsföring...
Postad 07 May 2003 - 22:52
Postad 08 May 2003 - 00:52
quote:Originally posted by komoriman
Finns det någon annan tillverkare som har aktiv bildkontroll på sina tv-apparater? DVS, en ljus-sensor som hela tiden justerar bilden efter ljusförhållandena i rummet!
Ja en Finlux jag hade för snart 20år sedan hade detta men det finns så mycket nackdelar med detta system s¨det är nog därför få har det idag.
Själva komponenten för styrningen kostar förresten 50öre!
Kommer inte på en enda nackdel faktiskt.... Bara fördelar!
Funkade det inte bra på din Finlux för 20 år sedan då?
Att komponenten endast kostar 50 öre är ju underbart...
Tänk vilken skillnad en liten 50-öring kan göra! [
Att volymen på stereon i min bil anpassar sig efter hastigheten kostar förmodligen också 50 öre då.... men va fasen gör det? Det funkar ju skitbra!
Den enda nackdelen med B&O är att deras produkter är svårmixade med andra märken! Alla högtalare är aktiva och med massa special-kontakter osv.[xx(]
Postad 08 May 2003 - 08:38
Postad 08 May 2003 - 09:17
Postad 08 May 2003 - 10:37
Postad 08 May 2003 - 11:15
Loewe är helt klart ett trevligt märke när det gäller formgivningen på prylarna...om det sen är snyggare än B&O är ju en smaksak, och med smaken är det ju bekant som vi säger i Skåne: "Smaken är delad och det är bra, för då blir all mat på bordet uppäten, och även de fula karlarna hittar en kvinna" ;-)
hehe myket sant iofs [
Men sen att Loewe är tekniskt bättre till billigare pris finns det ingen tvekan om [
Edit: ett bra exempel på att dyra prylar kan vara skit är väll BOSE [
Postad 08 May 2003 - 11:24
Postad 08 May 2003 - 11:39
En kompis lagar hemelektronik. För några år sedan fick han in en B&O TV. Något förvånad blev han när det var ett bildrör från GoldStar. [
japp. och faktum är ju att goldstar numera heter LG electronics. som också är störst i världen på att leverera bildskärmar/rör mm. jag har även hört att det är Saba grejor i B&O tv´s. man kan alltså dra slutsatsen att dessa märken som orsakar stora skälvan hos vissa människor, också kan göra bra och kvalitativa produkter. för B&O står ju för både snygg design som alla vet, och kvalitet.
den där sensorn förresten som ändrar bildförhållanden efter ljuset använder även metz i sina tv´s.
- Go LG! -
Postad 08 May 2003 - 11:55
När det gäller komponenterna i t.ex. en TV så är det ju bara komponenterna i sig EN del av kvaliteten. Det andra är ju sättet att sätta samman dem, alltså vilka komponenter som används och teknologin i att sätta samman dem till en bra TV. Jag har svårt att tro att en kondensator från Philips skulle vara sämre i kvaliteten än någon annan tillverkares...eller?
Postad 08 May 2003 - 12:46
Postad 08 May 2003 - 13:19
Säg som det är i stället: Fula, dyra eller dåliga.
B&o är enligt mig "top of the art" när det gäller design på ljud och bild produkter.
Dyra? Nja, men mycket pengar.
Dåliga? Definitivt inte, det finns ingen TV som slår deras ljud. Bilden är bra också. Att det sitter Philips rör i den, ja det gör det. Men det röret sitter inte i någon Philips TV, utan är specialtillverkat för B&o.
Dessutom tycker jag som cy_berg, helheten vinner. att kunna länka bild, ljud mellan olika rum, använda samma fjär till allt (inkl vissa icke B&o burkar t.ex. Force).
Du får lägga upp ganska mycket pengar för att hitta en stärkare och högtalare som slår B&o TVn ljudkvalitet. Dom har också en teknik att sprida ljudet (vet inte hur det går till) så att man ibland känner att vissa difusa ljud kommer från sidan eller snett uppifrån vilket ger en sorts surround känsla. Självklar går det inte att gämföra med 5.1 ljud, men kanske åt dolby surround hållet.
Tack för ordet.
Postad 08 May 2003 - 13:31
Visst, bra grejjer, men FÖR dyra. Man betalar helt klart en slant för designen.
Jag går hellre till hifiklubben. MVH Tony
Postad 08 May 2003 - 13:39
Postad 08 May 2003 - 13:48
Att skylla på att det sitter en massa ICKE B&o komponenter i deras grejer är bara ett sätt för den avundsjuke att hitta på anledning att klanka ner på deras produkter.
Håller helt med om detta... de flesta tillverkare har andra som tillverkar delar åt dom och sedan så har dom egen kvalitetskontroll på dessa... tex Loewe som också har Philips bildrör i sina TVs [
quote:
Säg som det är i stället: Fula, dyra eller dåliga.
Fula är dom inte... men det finns enligt mig snyggare
Dyra... svar ja... om man jämför med vad man kan få för samma pengar av andra tillverkare.
Dåliga... absolut INTE! [
quote:B&o är enligt mig "top of the art" när det gäller design på ljud och bild produkter.
Sant... MEN fortfarande dyra i förhållande till vad man får från andra tillverkare för samma pris.. men om du tycker att det är okej att betala för designen så klankar jag inte ner på dig ett dugg eftersom smaken är som baken... [
quote:Dyra? Nja, men mycket pengar.
Om man som du bara vill betala för designen och få prylar som låter o har bättre bild än "onoff" prylar...
quote:Dåliga? Definitivt inte, det finns ingen TV som slår deras ljud. Bilden är bra också. Att det sitter Philips rör i den, ja det gör det. Men det röret sitter inte i någon Philips TV, utan är specialtillverkat för B&o.
Där märker jag en stor skillnad på dig och mig... du prioriterade ljud på TVn... du kanske inte har nån anläggning att koppla den till? Min loewe TV däremot har OK ljud men inte mer... men det spelar ingen roll eftersom jag aldrig lyssnar på TV högtalarna iaf... bilden däremot är bland de bästa... bättre än B&O.
quote:Dessutom tycker jag som cy_berg, helheten vinner. att kunna länka bild, ljud mellan olika rum, använda samma fjär till allt (inkl vissa icke B&o burkar t.ex. Force).
Jo det är sant att det är enkelt att länka med B&O och om man inte vill krångla till det med extra system så är B&O ett väldigt bra val... dvs om man har råd [
Men om man som jag har ett rum med ljud och bild så väljer jag istället andra prylar...
Sen har jag själv erfarenhete av lite B&O prylar och måste säga att jag aldrig haft någonting från dom inne på service då allting alltid har fungerat utmärkt! [
Postad 08 May 2003 - 13:56
Postad 08 May 2003 - 14:04
Om jag inte misstar mig så tillverkar LG inte sina egna komponenter, utan beställer dem (efter egna ritningar) från andra tillverkares fabriker. Sedan monterar LG dem, utvecklar egen mjukvara och lanserar en egen produkt.
LG är världens största producent av bildrör och liknande, andra märken köper upp dessa och använder dem i sina egna produkter. helt tvärtom alltså.
jag spår LG en mycket lysande framtid om dom fortsätter att sätta ribban lite högre än tidigare, den allra ultra-budget klassen. och att dom fortsätter att lansera de bästa produkterna under eget namn. precis som deras VD i norden sa när jag snackade med honom, så har dom lanserat deras nya tv variant som ska få väck plasmans fel och brister och ge mycket bättre kvalitet än bakprojj. smidigare format också, och till helt ok introduktionspris anser jag. och så ska dom snart slå sig på att börja sälja lite dyrare mid-fi om han inte fintade mig alldeles. det var ju ett tag sen jag pratade med honom, men tvn kom ju iaf...
angående bildrören i B&O, för att åter få tråden på spår. Enligt en servicetekniker jag snackade med så använder dom som sagt Saba bildrör också. hans ord var, "en förklädd Saba i snygg förpackning" men jag vet inte det jag, som så många andra lånar dom ju teknik här och där och bygger en alldeles perfekt produkt. mycket snygga, mycket bra ljud. priset gör B&O mer eller mindre ovanliga, vilket är rätt eftertraktansvärt om man är en potetiell kund misstänker jag... bra grejor! snygga!
Postad 08 May 2003 - 14:42
...och på tal om BoO-ljudet på tv...Vem bryr sig...alla har väl hemmabio här iaf.
Saken är den att du har bättre ljud när du titta på Tv-program. För dom sänds bara i vanlig stereo. Och som jag sa tidigare, man får lägga ut en bra slant för att få bättre ljud.
Om det är surround du är ute efter så är det en annan sak. Om man kör något av dom simuleringar som finns med på en del receiver/förstärkare. Eller tar ner TVprogramen i en digitalbox med digitalutgång. Då får man ett helt annat ljud, men bara ljudbilden. Jag har en HK2550 + Infinity mudulus (c:a 20000:-) det ger en ljudkvalitet som är i klass med min B&o. Så i vanlig stereo kvittar det vilken jag lyssnar på.. Att sitta och lyssna på nyheterna i någon låtsas surround ger inget speciellt. Men nu har jag skaffat en Digital mottagare med digital utgång. Jag kan int esäga att nyheterna blir bättre men en Hockey eller fotbolls match blir 10ggr roligare att se på. Publikljudet omsluter en, och komentarerna och själva matchljudet kommer framifrån.
Postad 08 May 2003 - 15:02
Sorry om jag var otydlig, visst design är viktigt för mig. Jag vill inte ha en fyrkantig box eller några jättehögtalare i vardagsrummet. Men att det skulle vara dålig bild, nej det är det inte, och kvliteten finns det heller inget att klaga på. Så bild och kvalitet ärlika viktigt som ljud och design. Så när plasma skärmarna har bra bild och kvalitet så ska jag köpa en sådan. Ett >31" CRT monster kommer inte in i mitt vardagsrum.
Postad 08 May 2003 - 15:14
Haha, mitt favvoargument hos de som är emot B&O är "jaaa, men det är ju phiiiilipskomponenter i juuuu!"
Ehh, jaa...och?
Har ingen anledning av att påstå att Philips skulle vara dåliga eller tillverka dåliga komponenter.
Postad 08 May 2003 - 15:39
Cane...
Sorry om jag var otydlig, visst design är viktigt för mig. Jag vill inte ha en fyrkantig box eller några jättehögtalare i vardagsrummet. Men att det skulle vara dålig bild, nej det är det inte, och kvliteten finns det heller inget att klaga på. Så bild och kvalitet ärlika viktigt som ljud och design. Så när plasma skärmarna har bra bild och kvalitet så ska jag köpa en sådan. Ett >31" CRT monster kommer inte in i mitt vardagsrum.
Självklart är designen viktig... det va det jag sa också... och att smaken är delad.. jag tycker inte att B&Os design är värd deras hutlösa priser... inte när jag tycker att Loewe är snyggare och det faktum att Loewe TVs har bättre bildkvalite för en billigare peng. jag skrev aldrig att det va dålig bild på B&O. [
Postad 08 May 2003 - 20:22
Sen finns det alltid nåt som är bättre, det har det alltid funnits inom alla områden och kommer alltid att finnas.
Har man penger finns det inget som skulle hindra mig från en komplett B&O linkat i hela huset =).
1000 gånger bättre än tex BOSE. Där kan vi snacak överpriser. 60 000 lök för datahögtalare, fjolleri.
Postad 08 May 2003 - 20:56
quote:Originally posted by pacman
Haha, mitt favvoargument hos de som är emot B&O är "jaaa, men det är ju phiiiilipskomponenter i juuuu!"
Ehh, jaa...och?
Har ingen anledning av att påstå att Philips skulle vara dåliga eller tillverka dåliga komponenter.
Hehe, först fattade jag ingeting när jag läste ditt inlägg. "Ehhh, okej...va bra då" lixom. [
Men sen såg jag att du hade nämt att B&O har philipskomponenter. Men det var alltså inte ditt inlägg jag syftade på, hade alltså inte ens sett det. Var bara en allmän kommentar om att folk använder det som ett negativt argument. Jaja... [
Postad 09 May 2003 - 15:56
quote:Originally posted by Dassman
quote:Originally posted by pacman
Ehh, jaa...och?
Hehe, först fattade jag ingeting när jag läste ditt inlägg. "Ehhh, okej...va bra då" lixom. [
Men sen såg jag att du hade nämt att B&O har philipskomponenter. Men det var alltså inte ditt inlägg jag syftade på, hade alltså inte ens sett det. Var bara en allmän kommentar om att folk använder det som ett negativt argument. Jaja... [
Förlåtet, mitt inlägg var väl inte det tydligaste.[
Jag menade nog att man kanske kunde nöja sig med Philipsgrejor om så e fallet. Visst har man designbehov kanske B/O e kul att ha.
Postad 09 May 2003 - 16:24
Då sammanfattar vi vad majoriteten tycker här...
Visst, bra grejjer, men FÖR dyra. Man betalar helt klart en slant för designen.
Jag går hellre till hifiklubben. MVH Tony
Hifiklubben sælger også B&O idag [
Postad 09 May 2003 - 16:34
Fördelen med det goda ljudet i TV från B&O (alltså de TV som har aktiva högtalare) är att man inte behöver ha 2 separata högtalare bredvid TV'n, och heller inte stärkare att koppla dessa och TV'n till. Jag gillar inte alls tanken på att ha mitt vardagsrum/TV-rum som kombination av vardagsrum och hembio med 5 högtalare + subba + kablar + receiver + 15 fjärrkontroller, utan i mitt vardagsrum ska inte TV'n och dess tillbehör dominera. Därför vill jag ha en TV med BRA ljud. Sedan kan jag ha ett separat rum för hembio där jag inte alls kompromissar med design/ljud utan där allting är tillägnat att nå så bra ljud och bild som möjligt utan att ta hänsyn till hur det der ut, eftersom jag kan stänga dörren till det rummet när jag inte använder det. Om man inte har den möjligheten så är det självklart att man istället har sin hembio till TV'noch då är ju TV'n högtalare i sig oväsentliga...
Smag og behag er forskellig. Jeg gider ikke skulle sætte mig i et andet rum for at se film/TV. Jeg har gemt kablerne og købt en multifjernbetjening (= 1 og ikke 15 fjernbetjeninger). Jeg får bedre lyd med surround anlæg og DPLII på TV-udsendelser end med højtalerne i et hvilket som helst TV - og da stort set alt TV modtages via Digital parabol, er kvaliteten høj - jeg kan nyde film fra TV.
B&O's koncept til link af forskellige produkter i forskellige rum er genialt og deres design er meget flot, men jeg prioriterer at få bedst mulig billede/lyd for pengene - og her kan B&O ikke være med. Til gengæld har de inspireret andre, beskedne "multiroom"-faciliteter findes nu også på andre mærker - men ikke så smart og udbygget som hos B&O, men stadig brugbart.
Heldigvis er vi alle forskellige og vælger/prioriterer forskelligt - og derfor er der et marked for B&O (og det er jo godt med lidt indtægter til danske virksomheder [^] )!
Postad 09 May 2003 - 16:35
Jämför gärna med Meridian som tillverkar DVD-spelare där släden är en enkel CD-rom komponent som inte kostar många kronor. Däremot kostar Meridian DVD 596 43.000kr att köpa och den låter mycket bra.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
3 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?