Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Stoooor Stereobänk

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 29 January 2005 - 18:35

avr7000
  • avr7000
  • Forumräv

• 794 inlägg
  • 0
Jag behövde en lång bänk för att få plats med alla apparater framme vid duken... tidigare hade jag en bänk där för slutstegen och en annan bänk vid sidan av soffan för övrig elektronik...

Jag har byggt en del Hypexslutsteg i Bok-skiva så bok-skiva fick det bli även till bänkbygget...

Bänken består av 3 skivor...
2 st med måtten 40*200 cm
och den översta med måttet 55*200 cm

Bänken rullar på enkla hjul, 8 st, som är inköpta på Harald Nyborg...

Som distans mellan skivorna använder jag 40 mm lackerade stålrör.

Skivorna dras ihop med 8 mm rundstång som är gängad i ena änden och fastsvetsade två och två i ett plattjärn i andra änden...
(svetsen slipades ner och sedan lackades plattjärnen silver)

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Den sväljer en hel del skrot :ph34r: Ett hypexsteg saknas längst ner till höger... utlånat...
Postad bild

Skivorna är fasade i underkant för att "upplevas" som tunnare än vad de är, och sedan radiefräsfa i överkant...

Postad bild

Inte blev det så blodigt dyrt heller...

2 bänkskivor på Bauhaus 1000 kr
8 hjul på Harald Nyborg 100 kr
rör, rundstång och plattjärn
några muttrar, brickor och lite olja 200 kr

Jag skall komplettera med "gallerkabelrännor" på baksidan av de 2 undre hyllorna för att lättare hålla styr på allt kablage...

/Stefan

Postad 29 January 2005 - 19:06

Unregisteredfef17be0
  • Unregisteredfef17be0
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Tjenare avr7000...

Mycket imponerande bygge måste jag säja (kollat din sida)

Kan du berätta lite hur du kom fram till Carlsson-högtalare och gärna lite om
hur du tycker den mycket speciella sub-basen spelar.

Förresten, skulle du ha subben som bord eller? Passar det, jag menar ljudmässigt
placering?

Snygg bänk...måste räcka till ett tag va?

MVH Björn//

Postad 29 January 2005 - 22:16

avr7000
  • avr7000
  • Forumräv

• 794 inlägg
  • 0
Screen

Dipolsubben står som rumsbord på 1/3 av rummets längd och det funkar riktigt bra... Den spelar torrt och djupt... (närfältsmäter man den går den ner till 14Hz)
elementen har lite för högt Q-värde vilket ger en lite lite slö bas på viss typ av musik, techno typ...
Om man inte har för snål budget skulle jag föreslå att man bygger med 4-8 Peerless SLS12...

Bänken ja... om den räcker... Det är ju trångt redan! ;) det finns i o f s en HK DVD5 som inte används alltför ofta som kan få stryka på ften om något nytt dyker upp...

Carlsson.... :wub:
Någon som måste upplevas, kanske under en lite längre tid än en kort provlyssning...
Kort kan jag säga att nästan alla andra högtalare låter just högtalare i jämförelse med ett par OA51.3 eller OA52.3... Ljudet släpper på ett helt fantastiskt sätt och det låter naturligt och äkta...

/Stefan

Postad 30 January 2005 - 10:50

Unregistered07ea6e16
  • Unregistered07ea6e16
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0
Hur tycker du att Hypex stegen spelar?

Jag är själv lite sugen på att bygga två styck monoblock men vet inte riktigt vad man ska välja för moduler, det finns ju en del att välja på.

Om jag ska bygga något så ska jag nog låna designen ifrån danska JJAZ förstärkare IP105KW.

Postad bild

Bara en liten fråga angående din bänk, varför valde du att ha plattjärn på ovansidan av bänken? Hade det inte varit snyggare om du tex svetsat fast en försänkt insexbult på gängstången och försänkt ner bultarna i den översta skivan?

Förresten har du kvar XLS subben som du köpte av mig?

Postad 30 January 2005 - 18:51

avr7000
  • avr7000
  • Forumräv

• 794 inlägg
  • 0
octavia....

Jag har svarat på hififorum...

Mvh

/Stefan

Postad 03 February 2005 - 13:50

basdanne
  • basdanne
  • Forumräv

• 898 inlägg
  • 0
avr7000:
Kollade i ditt arkiv.... bygger du en sån fet hightech-baslåda med pyramid-basar?

Postad 03 February 2005 - 14:31

avr7000
  • avr7000
  • Forumräv

• 794 inlägg
  • 0
Jo dipolen byggde, med pro audio SW12 basar, jag för ett år sedan...

Den låter riktigt riktigt bra... Så bra att jag sålde min XLS12, XLS12slav sub och båda mina "Abyss" subbar.

Här är en tråd med det mesta om byggen av dipolsubbar...

http://www.diyaudio....10&pagenumber=1

Kolla speciellt i slutet där de beskriver en ny variant som kallas "ripol"

Jag skall bygga en sådan med för att testa skillnaden...

Mvh

/Stefan

Postad 03 February 2005 - 16:01

basdanne
  • basdanne
  • Forumräv

• 898 inlägg
  • 0
Jo... men bilden i ditt arkiv ser det ut som du använt "pyramidbasar" (extrem budget)
https://www.prisjakt...=17616&pic=.jpg

Verkar inte riktigt följa din linje av mycket snygga DIY-grejor.

Postad 03 February 2005 - 20:06

avr7000
  • avr7000
  • Forumräv

• 794 inlägg
  • 0
Det är Pro Audio SW 12, inte pyramid... samma "skit" dock...

Men det är det som är själva grejen med dipolbasar... man behöver element med högt QTS-värde om man inte skall behöva Eq'a upp dem så mycket i botten. De enda element som finns med höga QTS-värden är typiska "fjortis-basar" med undermotoriserad drivning (små magneter)...
Låt dig inte luras, den låter alltså bättre än XLS12, XLS12slav subben och detta till mindre än halva kostnaden. Den är dock stor och skrymmande...

Jag har dock stora möjligheter till Parametrisk equlisering med mitt aktiva digitala filter så jag har varit sugen på att prova med t ex 8 st Peerless SLS 12, (QTS 0.4 kommer att behöva eq'as en del) Dock är nog vinsten i ljudkvalité för hembio så liten att det alls inte lönar sig...

Jag håller på med ett annat basprojekt för HiFi-lyssning, 2 st hörnlådor med dubbla Scanspeak 7" i varje...

Mvh

/Stefan

Postad 08 February 2005 - 00:06

Erick
  • Erick
  • Beroende

• 1233 inlägg
  • 0
Riktigt snyggt bänkbygge! <_<

Postad 09 February 2005 - 14:12

basdanne
  • basdanne
  • Forumräv

• 898 inlägg
  • 0

Det är Pro Audio SW 12, inte pyramid... samma "skit" dock...

Men det är det som är själva grejen med dipolbasar... man behöver element med högt QTS-värde om man inte skall behöva Eq'a upp dem så mycket i botten. De enda element som finns med höga QTS-värden är typiska "fjortis-basar" med undermotoriserad drivning (små magneter)...
Låt dig inte luras, den låter alltså bättre än XLS12, XLS12slav subben och detta till mindre än halva kostnaden. Den är dock stor och skrymmande...

Jag har dock stora möjligheter till Parametrisk equlisering med mitt aktiva digitala filter så jag har varit sugen på att prova med t ex 8 st Peerless SLS 12, (QTS 0.4 kommer att behöva eq'as en del) Dock är nog vinsten i ljudkvalité för hembio så liten att det alls inte lönar sig...

Jag håller på med ett annat basprojekt för HiFi-lyssning, 2 st hörnlådor med dubbla Scanspeak 7" i varje...

Mvh

/Stefan

<{POST_SNAPBACK}>

Ahaa... borde fattat att de är OEM-tillverkade. och att man kan få vilket märke man vill på dem.
Jo det ser ut som ett kul experiment men stort blev det.

Redigerat av basdanne, 09 February 2005 - 14:13.

Postad 10 February 2005 - 01:58

Unregistered0917eae3
  • Unregistered0917eae3
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0
Underbart snygg hylla. :wub:
Jaja resterande i hyllan är inte fult det heller.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.