Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

GPS för bilnavigering

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Garmin Streetpilot C320 (Norden/Europa) (GPS-navigatorer) 4 8.249998 (3) Inga priser

Postad 02 May 2005 - 15:49

Gilgamesh
  • Gilgamesh
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
Vill berätta att jag efter flera års tvekan bestämt mig och slagit till på ett bilnavigeringssystem inför en längre bilresa i Europa.

Det blev en Garmin c320, visste inte att TomTom Go skulle vara bättre enligt vissa recensioner (titta här) och när jag läst den artikeln så var det redan för sent, har 30 dagars öppet så det var inte det utan jag var förälskad i den lilla fantastiska prylen i bilen :blink:

Hur har jag klarat mig utan denna ? :huh:

Någon annan som inhandlat denna eller liknande som vill diskutera erfarenheter och dela tips ?

G

Postad 02 May 2005 - 20:40

Unregistered39773f2d
  • Unregistered39773f2d
  • Beroende

• 1210 inlägg
  • 0
Har ingen ännu , men en bil-GPS ligger väl med på topp 3 listan vad det gäller nästa prylinköp :blink: , vilken det ev. blir vet jag inte , lika bra o bestämma sig när det börjar närma sig köp för att få tag på det senaste. :huh:

Postad 02 May 2005 - 21:39

Gilgamesh
  • Gilgamesh
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
Måste fresta lite .... :o

Det var bara att ta ut den ur lådan och börja använda, i stort sett självförklarande och med en massa praktiska och fräcka finesser om vartannat. Bara prova att trycka på allt du ser på skärmen så märker du snart hur det funkar :blink:

Fantastisk bildskärm och ljud. Ljudvolym ratt på sidan vilket är mycket användbart (inte många andra som har tror jag ?).

Uppdateringarna är snabba vare sig man använder navigering (och kanske kör fel ? då planerar den snabbt om !) eller bara har kartan uppe för att se information om var man är, hur fort man kör, kompassriktning etc.
Den kan tala om hur länge man varit på väg (körtid, stillestånd och totalt), snitthastighet (totalt och körtid) och maxhastighet sedan man senaste nollställde.

Den kan med en knapptryckning visa bensinmackar, restauranger, etc ordnade efter avstånd från där man befinner sig. Man kan spara adresser och snabbt plocka fram och välja dem som mål igen och den räknar ut en rutt från där man råkar befinna sig snabbt och lätt. Givetvis visar den också beräknad ankomst tid när använder navigation.

Man kan enkelt ställa in ett antal preferenser för navigering - tex närmaste eller snabbaste väg, undvik betalvägar, undvik grusvägar, etc om man så vill.

Den har inbyggt batteri som varar många timmar, så man kan enkelt ta den med sig. Formatet är dock lite klumpigt när man bär runt på den :lol:

Den visar också tiden i valfri datumzon baserat på satellitinformationen, och man kan byta språk både på text och ljud. En annan fräck detalj är att den byter färger vid solnedgången och soluppgång för att anpassa till ljusläget om man vill det :lol:

Hela väst och delar av central europa medföljer (smått unikt tror jag), och även om inte all detaljinformation ryms samtidigt på det medföljande 512 MB SD kortet så kan man lätt byta innehåll från datorn över USB sladd, eller skaffa ett större kort så slipper man kompromissa. Mitt kort var förladdat med detaljinformation för Skandinavien, Holland och Tyskland.

När jag säger detaljinformation så menar jag detaljinformation. Jag planerar att resa till en liten by långt ute på landet i Franrike och den hittade utan bekymmer en lokal gatuadress i den byn ! I det medföljande autoroute programmet för datorn har jag nu planerat resan och studerat gatunätet med gatunamn i den lilla byn !

Kanske fördrar man att bli vägledd av en fransyska när man kör i Frankrike ? Ett par knapptryck och den detaljen är löst :lol:

Alltså en delikat blanding av nytta och nöje :huh: :lol: ;)

Installationen av ruttplaneringsprogrammet på PC´n krävde dock besök på Garmins hemsida, den enda tidskrävande och lite frustrerande delen (pga bristande instruktioner) hittills ;) , men väl installerat fungerar det suveränt :D

... nä nu räcker det :D

G

Postad 23 May 2005 - 22:32

Gilgamesh
  • Gilgamesh
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
Det verkar ju vara några som läser den här tråden så jag lägger ut det jag hittade här och där, och lite amazon reviews.

Kul om någon annan har lite erfarenheter eller tips ayy dela med sig av :)

G

Redigerat av Gilgamesh, 23 May 2005 - 22:33.

Postad 08 June 2005 - 21:05

Gilgamesh
  • Gilgamesh
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
Fortfarande lika nöjd, fast jag var tvungen att köpa antenn för att det ska fungera bra även i vår familjebil, en Toyota Previa. Kan det bero på vindrutan lutar kraftigt månne :(

Hur som helst, det löste sig med en liten pryl is storlek tablettask och med sugfötter som jag placerade på vindrutan bakom backspegeln :(

Ett par coola grejer har jag också upptäckt, tex att den zoomar ut kartan när man ökar farten och zoomar in när man saktar in. En annan bra grej är att den byter färgschema och ljusstyrka när solen går ner respektive upp.

En norsk recension som omväxling :)

Och så ett annat ställe med användarrecensioner.

G

Redigerat av Gilgamesh, 08 June 2005 - 21:06.

Postad 18 June 2005 - 13:53

Gilgamesh
  • Gilgamesh
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
Här finns en utförlig artikel som tar upp det mestasom är värt att vet om c320/330, tyvärr nordamerikansk men det är ju samma produkt.

Värt att notera - storleken på det medskickade SD kortet varierer, jag fick tex ett 510 MB kort när jag köpte min på Siba.

G

edit: även här och där finns lite att läsa för den intresserade

Redigerat av Gilgamesh, 18 June 2005 - 14:01.

Postad 25 June 2005 - 10:09

Gilgamesh
  • Gilgamesh
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
Hittade en lättsmält recension här som speglar mina egna upplevelser väl, och dessutom jämför med TomTom GO som jag inte vet så mycket om men som ju verkar vara "originalet".

Där är 2 saker i recensionen som jag inte anser stämmer - Man kan spara undan egna Points-of-interests under något som heter favoriter, och man får sista sekunden instruktioner nästan alltid. Sen har jag upptäckt en annan feature som recensenterna missat - den zoomar automatiskt ut kartan när man ökar farten och zoomar in när man saktar ner.

En annan "kort-kort recension".

G

Redigerat av Gilgamesh, 25 June 2005 - 10:10.

Postad 29 July 2005 - 09:31

Gilgamesh
  • Gilgamesh
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
Har nu testat GPS'n på en 500 mil semester resa långt ut på franska landsbygden och det var inte var helt utan bekymmer:

* Detaljkartorna behövs, jag hade bara översiktskartor laddade för Tyskland på utresan och den låg då ofta 2-300 meter fel vilket ledde till att jag missade avfarter vid ett par tillfälen. GPS'n ledde mig dock vid de tillfällena tillbaka på rätt väg. För hemresan laddade jag detaljkartorna oh då gick det bättre

* Vid 2 tillfällen ledde GPS'n mig in på småvägar där jag var tvungen att vända om. Berodde på att det inte fanns större vägar i den riktning jag ville utan att göra större omvägar. Lösningen blev att ignorera förslag att ta av på småvägar och helt enkelt köra vidare till den rekommenderade en större väg. Kräver dock att man vet lite om vilket håll man är på väg mot.

* En gång låste sig GPS'n och jag fick stanna och trycka på reset knappen.

* Emellanåt tappade GPS'n mottagningen, då blir man helt lost !
Det hände när sikten mot himlen skymdes av något en längre stund (kör vidare så löser det sig) men också när vi fick regn och hade vindrutetorkarna igång (drog ner på intervall, då kom signalen igen)

För övrigt funkade GPS'n fantastiskt, den hittade på platser man inte trodde var möjligt, och de förinmatade sökmöjligheterna var till stor nytta.

Eller vad sägs om att direkt kunna hitta Hennesys adress i Cognac och trycka KÖR från en punkt 15 mil därifrån och långt ute på landet och bli dirigerad fram till dörren ?
Eller att kunna mata in en adress från guide boken man sitter och läser, trycka KÖR, och bli dirigerad direkt till det du vill hitta, avsett hur krånglig vägen är (och tro mig det finns ställen på franska landsbygden där vi var som jag inte vill ge mig i kast med utifrån en karta !).
Eller att snabbt kunna plocka fram en adress jag använt tidigare (tex där jag bor)
och bara trycka KÖR och sen bli dirigerad dit.

Slutsatsen blir att jag i fortsättningen aldrig bilsemestrar utan GPS, mycket mer avslappnat och tillbakalutat än våra tidigare resor och vi hittad till saker säkert inte hade hittat annars. Spar tid gör den förstås också.

G

Redigerat av Gilgamesh, 29 July 2005 - 09:32.

Postad 19 February 2006 - 19:39

jimnor
  • jimnor
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Ja det verkar nästan som Garmin 320 är både konstruerad och monterad av GUD !?
Vad jag ,med skral engelska, fortfarande inte fått klart svar på är: kan man route-planera ? dvs. välja mellanstopp på väg till slutmålet?

:)

Postad 19 February 2006 - 19:48

Unregistered56b04b1d
  • Unregistered56b04b1d
  • Forumräv

• 729 inlägg
  • 0
Kanske lika enkelt som på min inbyggda nav, lägg till ett resmål till... Dvs, först lägger du till alla mellanstopp, och avslutar med destinationen.

Postad 26 February 2006 - 19:51

Gilgamesh
  • Gilgamesh
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
>>> jimnor

Beklagar om jag låter överdrivet entusiastisk, men det var ärligt menat :)

Nä, det går inte att lägga upp en route med ett antal utvalda punkter på vägen. Fick dock nyligen den här annonseringen av en beta-release för nerladdning från Garmin i min inpost :

*********** Please Note! *************
This is BETA software. Although this software is believed to be reliable, it has not yet been released for production and should be used at your own risk.

Changes made from version 4.80 to 5.01 BETA:

* Added support for via points.
* Improved address searches to allow for selecting which map to search on when multiple maps are available.
* Corrected a bug where the user could get stuck in the address search pages.
* Corrected a bug where some address searches would give back invalid results.
* Added ability to save waypoints from the Browse Map page.
* Improved city searches to search across all available maps.
* Corrected a bug where voice turn prompts in Finnish were incorrect.
* Corrected a bug where French data cards would initialize voice language to French-Canadian.
* Added support for New Zealand regional settings.
* Improved the timing of voice guidance prompts.

Antar att "via points" är det samma som route planering. Hittills löser jag det genom att planera router i det medföljande routeplaneringsprogrammet Mapsource och ladda ner alla punkter som points-of-interest, sen är det bara att plocka upp dem en och en i rätt ordning .... :rolleyes: nåja lite klumpigt är det ju :)

G

Postad 26 April 2006 - 15:55

Micleg
  • Micleg
  • Forumräv

• 503 inlägg
  • 0
Hej!

Köpte en C320 när den kom i mars/april förra året, men i höstas skickade jag inte den för reklamation då den fortfarande visade helt absurda rutter med röda streck kors och tvärs (med då senaste programvaran) och visade riktining "L" (!) när jag söderut och lite annat trassel. Efter tre månader framkom det att apparaten var borttappad och jag fick pengarna tillbaka. Tack för det, en drömsituation då TomToms ONE just hade släppts. Där snackar vi om en bra apparat!

Fördelar hos TomTom ONE jämfört med C320:

- SirfStarIII-chipset för satellitmottagningen (mycket säkrare mottagning, speciellt i storstäder).

- Mjuk scrollning av skärmen (uppdateras flera gånger per sekund).

- Har hittills (på ett halvår) inte låst sig. Det gjorde min C320 dagligen.

- Fler inställningsmöjligheter (inte lika inriktad på "nybörjare").

- Något behändigare format.

Nackdelar:

- Kortare batteritid än C320

- Med dagens programvara visas inte lika mycket info om vägen man kör på (kommer i v6)

- Inte lika många färger på skärmen (4096)

Ville bara ge ett exempel på ett alternativ till C320, samt lite feedback då det gäller problemen med C320 som jag haft. Men det var kanske bara jag och en norrman som hade problem med röda streck över hela skärmen... jo just ja, svenska generalagenten hade det också.

/Micke

Postad 26 April 2006 - 23:33

Farmor
  • Farmor
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Hur är det med kartor kan man uppdatera dom om det t ex byggs en ny väg?

Postad 27 April 2006 - 06:12

Micleg
  • Micleg
  • Forumräv

• 503 inlägg
  • 0

Hur är det med kartor kan man uppdatera dom om det t ex byggs en ny väg?

<{POST_SNAPBACK}>

Fungerar olika hos olika tillverkare. Normalt sett ger karttillverkaren ut fyra uppdateringar per år. Garmin ger oftast ut en ny kartversion varje år (för hundra dollar) medan TomTom säljer en ny version av firmware+karta ungefär en gång per år. TomTom menar att programvaran måste uppdateras för att utnyttja kartan. Det kan dock Garmin fixa, om dom vill, men en kostnadsfri firmwareuppdatering utöver att sälja kartskivan.

Men jag tycker det största problemet idag är att man kör med för gammalt kartmaterial, men det kommer nog att bli bättre och bättre allteftersom fler äger en GPS och betalar. Till slut kanske man har daglig uppdatering av kartorna vid Internet eller mobiltelefon.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.