Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Audyssey Multi-EQ kalibreringssystem

527 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 February 2011 - 23:24

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

• 832 inlägg
  • 0
Jo har nyss kalibrerat min nya Marantz AV 7005 men tycker att Audyssey verkar så där.
Har i flera år kört med Pioneer och deras funkar mycket bättre till just Hi-Fi och musik lyssning enl mig. För det första ställde den front L på -12 db samma på front R -12db och även subwoofwer på - 12 db??
Konstigt jag tyckte innan att höger lätt lite högre, men om den ställer det på - 12 db har den ju inget att gå på??
Dessutom försvan massor med bas med djup bas. När dåligt enl min mening. Får väll bli Pure direct då, för förvränga ljud ska man ju ej!

Postad 05 February 2011 - 15:19

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

• 3695 inlägg
  • 0

Jo har nyss kalibrerat min nya Marantz AV 7005 men tycker att Audyssey verkar så där.
Har i flera år kört med Pioneer och deras funkar mycket bättre till just Hi-Fi och musik lyssning enl mig. För det första ställde den front L på -12 db samma på front R -12db och även subwoofwer på - 12 db??
Konstigt jag tyckte innan att höger lätt lite högre, men om den ställer det på - 12 db har den ju inget att gå på??
Dessutom försvan massor med bas med djup bas. När dåligt enl min mening. Får väll bli Pure direct då, för förvränga ljud ska man ju ej!

Gjorde du firmware-uppdateringen då?
Det är tyvärr alldeles för många parametrar som först måste stämma i en hembioanläggning innan Audysseykallibreringen kan genomföras på ett lyckat sätt. Frontarna får inte vara för stora i förhållande till center och surroundsystem och subwoofern får inte ha en y-link splittad signalkabel för då blir LFE-signalen för hög - kör vanlig signalkabel utan split samt gaina ner subben om den får för låg nivå. Sedan eftersom du kör med förförstärkare hänger det ju lite på att alla kanaler är drivna med lika hög effekt ifrån steget/stegen.

Redigerat av Velodynamic, 05 February 2011 - 15:50.

Postad 05 February 2011 - 21:47

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

• 832 inlägg
  • 0
Kör för tillfället med bara ett 2 kanal slutsteg balancerad överföring plus dubbla subwoofrar också balancerad XLR överföring. Låter i min mening kasst med Auto setup!!

Redigerat av Audio One, 05 February 2011 - 22:15.

Postad 09 February 2011 - 12:17

TMC
  • TMC
  • Lärjunge

• 303 inlägg
  • 0
Jag kan mäta 6 olika lyssningspositioner i min förstärkare, men vad avses egentligen med alla dessa; är det för att mäta resonanser utifrån 6 olika positioner i rummet som sedan kalibreras ihop för att göra EN lyssningsposition optimal, ELLER är det verkligen för att ha 6 olika lyssningspositioner helt kalibrerade?

Jag kör Marantz NR 1601 och på den hittar jag hur som helst inte någon funktion där jag väljer vilken lyssningsposition jag vill nyttja så därför ställer jag frågan här.

Mvh

TMC

EDIT: Jaha; RTFM brukar man säga... mycket riktigt, de 6 positionerna används för att tillsammans kalkylera en gemensam optimal konfiguration. Men om man nu hade önskat en VISS position som när favoritplatsen inte är helt centrerad framför fronthögtalarna, hur gör man då?

Redigerat av TMC, 09 February 2011 - 14:30.

Postad 09 February 2011 - 14:54

macman
  • macman
  • Beroende

• 1078 inlägg
  • 0
Gör en mätning på din favvoplats

Redigerat av macman, 09 February 2011 - 14:55.

Postad 09 February 2011 - 17:46

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0
Tanken är att skapa en bubbla runt den primära lyssningsplatsen. Den första mätplatsen skall vara "sweetspot" då det är från den Audyssey hämtar alla avstånd och nivåer.

Postad 09 February 2011 - 17:53

Unregistered1939
  • Unregistered1939
  • Beroende

• 1045 inlägg
  • 0
Med lite baskunskaper är audyssey mycket bra .. men bara om man gör rätt .. annars kan det låta förfärligt

Jag skall köra en Pro kalibrering så fort jag ges tillfälle

Maveric

Edit : tog bort text som grundade sig på ett missförstånd av det jag läste (fel)

Redigerat av Unregistered1939, 10 February 2011 - 00:14.

Postad 10 February 2011 - 16:08

TMC
  • TMC
  • Lärjunge

• 303 inlägg
  • 0
Vad skall man tänka på när man gör mätningen förutom att då centrera bubblan utifrån den plats man vill ha optimal?

Är det känsligt mot annat än exempelvis värmepump, mobiltelefon etc etc hur petig skall man vara?

Om man placerar mikrofonen i öronhöjd på ett mikstativ är det good enough?

Fler tips och trix?

Mvh

TMC

Postad 10 February 2011 - 20:09

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0
Finns en jätte bra tråd med bra info här på forumet ligger även en guide där i .doc format (kan vara något utdaterad, nyare finns isf på avsforum) Där står allt du behöver veta i princip.

EDIT: Kan mycket väl vara den här tråden haha. Titta igenom den.

Redigerat av ekon, 10 February 2011 - 20:09.

Postad 17 February 2011 - 11:12

Dakota 57
  • Dakota 57
  • Lärjunge

• 420 inlägg
  • 0
Det verkar som att Audysseysystemet är mycket mer komplicerat än reklamen vill ha det till.

Det står ju bland annat att man ska sätta mikrofonen i öronhöjd och det har jag också gjort.
Nu lyssnar/ tittar jag mest på liveconserter men det blir ju även en del film förstås.

Det har ju skrivits här att micken har lättare att hitta en riktad högtalare,det märkte jag själv när jag bytte till just riktade surrar som monterades på svängbara fästen som vreds ner mot soffan.

Efter en tid med ett inte alls dåligt ljud men ändå inte helt bra så spann jag vidare på iden med riktade högtalare och vred frontarna närmare in mot soffan och körde en ny runda med micken.

Nu fick jag verklingen höra vad Ikon 6 kunde prestera med diskanterna,det blev helt enkelt för mycket,jag blev fort lyssningstrött.

Jag ska ju också nämna att läppsynken inte har stämt direkt bra innan under den tid jag har haft förstärkaren.

Jag har för det mesta fått ställa den på 197ms för att det skulle bli rätt.

Jag började att fundera på om inte detta kunde ha ett samband,att högtalareavstånden inte har blivit rätt inställda dom andra gångerna jag har kallibrerat , och dom är många.

Liksom det här med att köra LFE+Main. Nu vet jag inte om jag är ute på hal is, men det verkar som om man måste bestämma sig om vilket av detta man ska använda och även hur djupt ner i HZ och vilken dämpning man ska ha i subben innan man startar kallibreringen för att det ska bli rätt på slutet.

För att försöka komma ifrån den störande diskanten och efter en del funderande så sänkte jag istället micken till samma höjd som diskanterna , ungefär en meter , detta med hjälp av ett mickstativ med lång bom och svanhals för att kunna komma ner i höjd.

Efetr en ny runda med micken,som jag jag mätte in avstånden med så noga jag kunde med en tumstock,samt att den även stod rakt så blev det sannerligen ett helt annat resultat.

Nu ställde den alla högtalare på 40HZ, det har aldrig inträffat innan, högtalaravstånden blev också ändrade, dock ej så mycket,samma med IQen,

Nu lät det helt annorlunda , ljudbilden flöt samman mycket bättre , övergången mellan subb och frontar/center blev mer sömmlös men den verkligt låga basen kom även fram på ett vis som den inte har gjort innan , det har funnits en tendens till lite för mycket bas.

Samma med diskanten,den fanns där men var inte alls så pådrivande som innan , hela ljudbilden har blivit maffigare utan att det fattas något, man hör så att säga allt som händer på scenen på ett helt annat sätt eller hur jag nu ska förklara det , det låter mycket mer likt en riktig consert , mer som om man stod i publiken.

Jag kunde också höra att surrarna spelar med på ett annorlunda sätt än innan , det verkar att stämma bättre helt enkelt.

Nu stämde även läppsyncen, jag satt i flera timmar och kollade på olika conserter och även lite film och behövde inte ändra en enda gång , den kunde stå på noll hela tiden så nu verkar det som det stämmer till slut efter över tre års testande.

Postad 17 February 2011 - 12:15

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Då är det bara att köpa ny reciever och börja om. :(

Skämt åtsido. De flesta inställningar är bäst att göra manuellt.

Postad 17 February 2011 - 13:06

Dakota 57
  • Dakota 57
  • Lärjunge

• 420 inlägg
  • 0
Jag ska erkänna Hassesolo att jag var timmar från att börja ställa manuellt men beslöt mej för att testa en sista gång och nu tycker åtminstone jag det har blivit bra enligt min smak.

Har för övrigt börjat fundera på om jag inte skulle försöka med att ställa in frontarna med hjälp av snor och nämda mickstativ för att få riktningen till lyssningsplatsen helt perfekt , eller kanske hyra in en laser men det hade man nog inte kunnat berätta för grannen , då hadde man nog blivit fullständigt idiotförklarad , det är dåligt redan som det är när man berättar något. Men det där med laser hade nog blivit bäst , eller vad tror du Hassesolo , kanske något du skulle testa , du kan skriva här senare och berätta hur resultatet blev.Vi här på sajten hade inte hämtat tvångströjan , vi är vanda vid lite nördighet.

Postad 17 February 2011 - 17:49

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Mina frontar är fastskruvade i väggen så det finns inget att ställa in där avseende deras placering. Mitt huvud är på olika platser beroende på om jag lutar mig lite bak i fåtöljen så avstånden är inte på centimetern för mig ändå.

Postad 17 February 2011 - 18:19

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0

Jag ska erkänna Hassesolo att jag var timmar från att börja ställa manuellt men beslöt mej för att testa en sista gång och nu tycker åtminstone jag det har blivit bra enligt min smak.

Har för övrigt börjat fundera på om jag inte skulle försöka med att ställa in frontarna med hjälp av snor och nämda mickstativ för att få riktningen till lyssningsplatsen helt perfekt , eller kanske hyra in en laser men det hade man nog inte kunnat berätta för grannen , då hadde man nog blivit fullständigt idiotförklarad , det är dåligt redan som det är när man berättar något. Men det där med laser hade nog blivit bäst , eller vad tror du Hassesolo , kanske något du skulle testa , du kan skriva här senare och berätta hur resultatet blev.Vi här på sajten hade inte hämtat tvångströjan , vi är vanda vid lite nördighet.

Vad hade du tänkt göra med lasern då ?? Menar du avståndsmätare med laser eller vanlig krysslaser eller roterande laser ?
Tror faktiskt det fungerar bra med en talmeter om du nu skall mäta in högtalarna manuellt . Eller tror jag vet .

Postad 17 February 2011 - 22:18

Dakota 57
  • Dakota 57
  • Lärjunge

• 420 inlägg
  • 0
Det där med laser var skrivit med ironi. Inte fan är jag så petig , var bara lite skoj till hassesolo då han tyckte jag skulle köpa ny stärkare och börja om på nytt, eller trodde ni verkligen......????

Postad 25 February 2011 - 17:54

Unregisteredf339c6b3
  • Unregisteredf339c6b3
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Känner någon att de kan häjlpa mig med mitt problem med min subwoofer så är det ytterst välkommet.
Tråden finns på länken nedan, alla tankar är välkomna.

https://www.minhembi...howtopic=279466

Postad 25 February 2011 - 20:41

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0

Känner någon att de kan häjlpa mig med mitt problem med min subwoofer så är det ytterst välkommet.
Tråden finns på länken nedan, alla tankar är välkomna.

https://www.minhembi...howtopic=279466

Vad är problemet? Basen din har lång slaglängd helt normalt.

Postad 27 February 2011 - 17:57

Unregisteredf339c6b3
  • Unregisteredf339c6b3
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

Vad är problemet? Basen din har lång slaglängd helt normalt.

Verkar ha löst sig nu. I den scenen jag upplevde problem, där suben flippade ur och fladdrade hej vilt. Var tydligen allmänt kännt som en svår scen att spela för en sub. Så bortser jag ifrån det så spelar suben bra.
I början fick jag för mig att de hade med audyssey att göra, att den ställt in suben galet.

Postad 18 March 2011 - 14:17

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Jag kopierar över ett inlägg från en annan tråd där jag beskriver Audyssey-problemen jag har nu...

Jag hade en intressant dust med min nya Onkyo 3008 igår...

Kopplade in allt och beslöt mig för att till att börja med testa att köra utan externa slutsteget till frontarna och utan cr80s.

Tejpade fast Audysseymicen på en tving så att den kunde sättas i huvudposition.
Körde det berömda Audyssey 32XT som skall göra underverk för basen...

Allt klart! Slängde i I Robot för lite utvärderning...
...och det lät hur kasst som helst. Basen var ca 20 dB för högt ställd och den lät dessutom anus. Lät det gå några minuter på referensvolym (0dB) medan jag satt och kliade mig förbryllat i huvet. Bokhyllorna skakade tydligen i andra delar av huset fast jag har ett sjukt ljudisolerat rum. :P

Stängde av och tänkte lite.

Plötsligt började det spraka, brusa och raspa ur subbarna trots att ingen skiva var på. jag lade i en annan film och satte på. Sänkte basen sub ut från +12dB till 0dB. Det lät fortfarande illa och "trasigt".

Suck.

Stängde av Audyssey. Ingen skillnad.

Bytte subkabel. Ingen skillnad.

Kopplade in cr80s och slutsteget till frontarna. Körde utan subkabel till cr80s och ställde in frontarna som full range och sub off i recievern.

Nu lät det bra! Inget skrap inte trasigt!. Skönt det var inte slutsteget till basarna eller värre själva basarna som pajat!

På morgonen kopplade jag subkabel mellan 3008 och cr80s och satte .1 på on. Inget missljud. Inget skrap med I Robot!

Frågorna hopar sig.

1. Något gick helt fel med Audyssey. Var det tejpen på micen som sabbade basmätningen???

2. Blev subutgången tillfälligt överhettad eller överansträngd över att den skickade ut så överdrivet stark bassignal? Plötsligt lät det ju piss..

Mer testande följer nästa vecka när jag är gräsänkling.

Postad 18 March 2011 - 17:20

macman
  • macman
  • Beroende

• 1078 inlägg
  • 0
Låter skumt, dock en fråga: att recivern ställde subbarna på + 12 dB låter fel, då står subbarnas volym för lågt, men det ställer man ju in först av allt så att dom ska ligga på 75 dB. Kan volymen på subkanalen gått i botten på nåt sätt?

Postad 18 March 2011 - 17:28

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Jo, jag tror att det var där det gick snett. Jag hängde inte med riktigt där eftersom projjen var avstängd ...

Postad 18 March 2011 - 19:08

macman
  • macman
  • Beroende

• 1078 inlägg
  • 0
En grej jag kan nämna är att när jag gick från MultEQ XT32 till pro-kalibrerat så fick jag höja bägge subbarnas nivå med 5,7 dB. Så pass mycket skilde mellan den medföljande micken och den kalibrerade promicken.
Kan vara värt att kolla nivåerna med en dB-mätare efter att men kört autokalibreringen.

Redigerat av macman, 18 March 2011 - 19:09.

Postad 18 March 2011 - 19:50

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Jag snabbtestade Audyssey nu med projjen på och då såg jag det där med 75dB på displayen. Det var helt klart där det gick fel.....
Sunkigt att denna nivåinställning inte skedde automatiskt eftersom projjen bör vara avstängd pga fläktbrus...
Jag skall göra ett nytt test till vecka men faktum är att mitt förtroende är lågt. Resultaten verkar ganska godtyckliga och med mitt fina rum blir det nog bättre utan EQ..

Redigerat av hassesolo, 18 March 2011 - 19:52.

Postad 18 March 2011 - 20:00

macman
  • macman
  • Beroende

• 1078 inlägg
  • 0
Att göra den automatisk går nog inte med tanke på alla olika volyminställningar aktiva subbar kan ha, jag tycker den funkar bra eftersom om man kör två subbar så kan man matcha deras nivåer hyggligt som start.

Sen är det ju långt ifrån alla som har ett sånt schysst rum som du har, så för oss vardagsrumshembioknarkare så...

Postad 19 March 2011 - 15:07

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Jag har kört om Audyssey 32XT nu och felet jag gjorde var att projjen var avstängd i början så jag missade en detalj som inte syntes på stärkarens display. Lite paradoxalt eftersom projjen bör vara avstängd för att minska bakgrundsbruset.

Nu till det roliga. Det låter kanonbra! Det gör det dock utan Audyssey också men nu låter det inte märkbart sämre med Audyssey på i alla fall. :unsure:

Front High tillför lite extra ambienskänsla vid film tycker jag men det är ingen jätteskillnad.

Postad 19 March 2011 - 17:23

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0
Du får fixa en mindre LCD-skärm för kalibrering, med projen på blir det för mkt bakgrundsljud. Kul att det låter bra dock :unsure:

Postad 19 March 2011 - 17:30

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Jo, jag stängde av projjen sen innan själva ljudmätningen började. :unsure:

Postad 19 March 2011 - 17:52

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0
Har du haft möjlighet att mäta före och efter kalibreringen med tex Room Analyzer?

Postad 19 March 2011 - 19:23

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Nej, det hade varit hyperintressant...

Postad 19 March 2011 - 21:49

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0
Ironisk? Hade väll vart kul att se vad Audyssey 32XT kan göra med basen i ett redan bra rum.... eller?

Postad 19 March 2011 - 22:58

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

Ironisk? Hade väll vart kul att se vad Audyssey 32XT kan göra med basen i ett redan bra rum.... eller?

Inte ironisk faktiskt. Jag tycker att det vore intressant.

Postad 19 March 2011 - 23:42

macman
  • macman
  • Beroende

• 1078 inlägg
  • 0
https://www.minhembi...a...t&id=104813

Ett exempel på vad Audyssey Pro kan göra i ett rum som inte är så bra. En av mätningarna jag gjort.

Postad 20 March 2011 - 08:30

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0

Inte ironisk faktiskt. Jag tycker att det vore intressant.

Då tolkade jag ditt inlägg helt fel. Just "hyperintressant" och sedan tre punkter efter... Så hade jag skrivit om jag skulle vara ironisk :lol:

Men ja det vore helt klart intressant :D

Postad 27 March 2011 - 01:57

El Kafi
  • El Kafi
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
...jag fick för mycket bas jag. Iaf när jag lyssnar på musik via B-högtalarna (separata golvhögtalare).

Har 5.1-systemets frontar på A, när jag gjorde Audyssey-setup valde jag bort B-högtalarna. Men efter setup så blir visserligen ljudet fylligare och mer levande men det är lite för mycket bas när jag kör stereoljud på B-burkarna.

Frågan är, ska man köra setupen med B-högtalarna också eller ska de vara inaktiverade så som jag gjorde? Framgår inte riktigt av manualen och har googlat utan framgång.

Postad 27 March 2011 - 09:54

El Kafi
  • El Kafi
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
...hittade en bra inställning. "Audio Setup / Audyssey Settings / Reference Level Offset". Lyssnar man musik ska man ställa upp den lite, 15 db körde jag på. Då kompenserar den för det komprimerade dynamiska omfånget på musiken och DynamEQ/MultEQ ställer inte till det för mycket. Det är per ingång/surroundmode så jag ställde in detta för CD-ingången. Låter riktigt bra! Trodde inte jag kunde få såhär bra ljud i min dumma lägenhet.

Men frågan kvarstår om det där med B-högtalarna och Audyssey. Verkar som man ska inaktivera dem vid setup som jag gjorde. Känns inte riktigt rätt (?) men det låter ju bra nu och det är väl ändå det som räknas.

Postad 29 March 2011 - 13:42

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

Då tolkade jag ditt inlägg helt fel. Just "hyperintressant" och sedan tre punkter efter... Så hade jag skrivit om jag skulle vara ironisk :(

Men ja det vore helt klart intressant :)

Jag har lagt några mätningar i tråden om bas och annat härligt i off topic. Jag skall kalibrera om och mäta om snart. :(

Postad 29 March 2011 - 14:10

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Jag har sett ett par mätningar på nätet nu, och dom som jag har sett visar alltid en sänkning i toppen.
Någon som vet vad detta kommer sig??

Postad 03 April 2011 - 07:47

Unregisteredd1e47e2b
  • Unregisteredd1e47e2b
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0

Jag har sett ett par mätningar på nätet nu, och dom som jag har sett visar alltid en sänkning i toppen.
Någon som vet vad detta kommer sig??

Kalibrerar inte Audyssey för film främst? Med EQ i Audyssey-läge rullas de högsta frekvenserna av för att motverka film-mixarnas höjning av densamma (som i sin tur är tänkt att motverka att filmdukarna tenderar att sitta i vägen för fronthögtalarna.

Å andra sidan kan jag vara helt fel ute och att det är något tekniskt vid mätningen som orsakar det.

Postad 18 May 2011 - 21:55

joakim2004
  • joakim2004
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0
Har en fråga, Audyssey delar mina stativare/center vid 40hz och surrarna vid 80 hz, ska man inte dela så allt under 120 går till subben?

Redigerat av joakim2004, 18 May 2011 - 22:11.

Postad 19 May 2011 - 11:01

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0
Nej det skulle jag inte säga... Du har ju en effektkanal för det (LFE). Tanken är ju att oavsett vilken kanal ljudet kommer ifrån så ska de absoluta lägsta frekvenserna ändå vara mixade i LFE-kanalen. Själv kör jag delning på 80hz på alla kanaler.

Postad 19 May 2011 - 11:09

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Med EQ i Audyssey-läge rullas de högsta frekvenserna av för att motverka film-mixarnas höjning av densamma (som i sin tur är tänkt att motverka att filmdukarna tenderar att sitta i vägen för fronthögtalarna.

Intressant!
Har inte tänkt på att det kan vara så innan men det låter troligt. :)

Redigerat av genstruktur, 19 May 2011 - 11:09.

Postad 19 May 2011 - 13:59

joakim2004
  • joakim2004
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0
Ändrar jag bara i crossover för alla kanaler? ställer jag in 80 hz så e det klart? har en denon 1910

Finns tydligen nåt som heter LPF for LFE? gör jag nåt i den oxå?

Redigerat av joakim2004, 19 May 2011 - 19:06.

Postad 19 May 2011 - 19:51

marcus_ec
  • marcus_ec
  • Beroende

• 1051 inlägg
  • 0
Bass management

http://ask.audyssey....bass-management

http://www.audyssey....small-vs-large/

Method 2 is the best way to make sure that proper bass management is performed. It's always better to do that in the AVR rather than the speaker. So, yes, connect the speakers to the AVR amplifiers and then connect the subwoofer to the sub pre-out on the AVR.

80 Hz is a typical recommendation. If MultEQ finds a roll off point higher than 80 Hz then don't change it. But, if any of your speakers are set to Large, then change those to 80 Hz.

Audyssey doesn't set speakers to Large or Small and most certainly doesn't set the sub to LFE+Main. These are decisions that the AVR makes. We recommend that if there is a subwoofer in the system, then all speakers should be set to Small and the sub mode should be LFE (not LFE+Main).

The LPF setting for the LFE channel should always be 120 Hz. This is not a crossover, but a filter that applies only to the separate LFE track found in 5.1 content.

Redigerat av marcus_ec, 20 May 2011 - 07:50.

Postad 20 May 2011 - 10:20

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1242 inlägg
  • 0
den här bilden illustrerar bass management ganska bra.

Bifogad fil(er)

Postad 25 August 2011 - 18:36

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Jag har en förstärkare med äldre MultEQ (Onkyo TX-SR875) och en med MultEQXT32 (Onkyo TX-NR3008). Den gamla Audyssey kan bara göra en liten putsning av en ojämn baskurva medan den nya varianten kan platta ut den så gott som helt.

Postad 25 August 2011 - 18:46

El Kafi
  • El Kafi
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
har gett upp MultEQ (förutom med film), kör Pure Direct på min Marantz NR1601 och det tycker jag låter bättre i mitt dumma rum

Postad 24 September 2011 - 10:30

787875
  • 787875
  • Användare

• 188 inlägg
  • 0
Använde Audyssey igår när jag ökade högtalarna från 2.0 till 5.0 och basen blev sjuk jämfört med innan, blev lite för mycket till musik. Jag gick in i inställningarna och satt eq till off och basen blev som förr.. när jag sedan på kvällen skulle jag se på film och satte på Audyssey igen, men basen blev inte som förut. Körde Audyssey idag igen men basen är fortfarande inte som när jag ändrade första gången.

Någon som har tips på hur jag får tillbaka basen ?

Inställningarna är följande

subbwofer:no, Center:40hz, Surround: 100hz
LPF of LFE:100hz

Postad 10 December 2011 - 23:43

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
När jag kör en Audyssey kalibrering på min integra dtr-80.3 så när den mäter mellan de olika högtalarna så låter "kalibreringsljudet" annorlunda när den mäter frontarna. Är detta normalt ? Alltså när jag flyttar micen till de de andra mätpositionerna och trycker på nästa så är ljudet som kommer ur frontarna klart annorlunda mot det ljud som kommer ur de andra högtalarna. Första rundan det kommer ljud ur alla högtalarna är det samma, men sedan annorlunda.

Hoppas ni fattar vad jag menar :)

Postad 11 December 2011 - 10:47

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0
så är det inte när jag kör Audyssey på min Onkyo iaf, har MultEQ XT. Samma ljud varje gång. Dock är ju första mätningen till för avstånd och nivåer så de kanske har ett bättre utvecklat "kalibreringsljud" när kurvan ska rättas till? Borde inte skilja sig mellan samma Audyssey version dock.

Postad 11 December 2011 - 12:47

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
Detta uppstår endast om jag har bi-ampat högtalarna, kör jag dem som "Normal" så är testsignalen som vanligt. Detta måste vara en bugg i mjukvaran då allt funkar som det skall för övrigt, men resultatet med audyssey blir skit om jag mäter med bi-amp då testsignalen bara matas ut via basarna på mätning nr 2 och 3.

så är det inte när jag kör Audyssey på min Onkyo iaf, har MultEQ XT. Samma ljud varje gång. Dock är ju första mätningen till för avstånd och nivåer så de kanske har ett bättre utvecklat "kalibreringsljud" när kurvan ska rättas till? Borde inte skilja sig mellan samma Audyssey version dock.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.