Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bra inspelad klassisk musik på cd

638 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 December 2008 - 23:56

Hifi-Arne
  • Hifi-Arne
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0
Håller med om att Berlinerphilharmonikernas inspelningar på DG håller absoluta toppklass.

Tittade förresten in en sväng på Åhléns häromdagen, visst hade de några klassiska skivor men tyvärr var alla Naxos;-)
Okej Naxos har säkert några inspelningar som håller bra kvalité, och diskussionen har varit uppe ett antal gånger, men de flesta är väl överens om att Decca, DG, BIS m.fl har betydligt fler guldkorn. Tanken slog mig bara att de flesta köper nog dessa inspelningar från Naxos. Det är synd med tanke på att ett vissa verk kan låta såpass mycket sämre än på en kvalitétsinspelning. Jag är glad att jag hittade denna tråden!

Redigerat av Hifi-Arne, 04 December 2008 - 00:03.

Postad 04 December 2008 - 23:54

OLa Ljudwall
  • OLa Ljudwall
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0

Håller med om att Berlinerphilharmonikernas inspelningar på DG håller absoluta toppklass.

Tittade förresten in en sväng på Åhléns häromdagen, visst hade de några klassiska skivor men tyvärr var alla Naxos;-)
Okej Naxos har säkert några inspelningar som håller bra kvalité, och diskussionen har varit uppe ett antal gånger, men de flesta är väl överens om att Decca, DG, BIS m.fl har betydligt fler guldkorn.

Glöm inte bort Hyperion när det gäller kammarmusik. Jag har aldrig stötit på en dålig inspelning därifrån. Skivorna är lätta att känna igen, eftersom de ofta har konst/landskapsmotiv på omslaget (kan iofs finnas även hos andra skivbolag).

När det gäller Naxos har jag däremot stötit på några matta och stinglösa inspelningar. Det här känts ungefär som det ligger något filter emellan som hindrar ljudet att komma ut ordentligt.

Postad 05 December 2008 - 00:24

Hifi-Arne
  • Hifi-Arne
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0
Jo Hyperion verkar också har riktigt bra inspelningar. Har för tillfället bara en enda sådan och det är Bach's flöjtsonater med Liza Beznosiuk och den inspelningen håller mycket hög kvalité. Du kanske har några fina Hyperion-tips när det gäller kammarmusik?

Postad 05 December 2008 - 15:28

lejontim
  • lejontim
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
Ett nytt skivtips: Deccas utgåva med Rachmaninovs pianokonserter där ashekanazy sitter vid pianot är mycket bra ur alla aspekter!

Postad 07 December 2008 - 16:33

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Någon som har tips på XRCD skivor ?

Postad 07 December 2008 - 18:22

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1065 inlägg
  • 0

Ett nytt skivtips: Deccas utgåva med Rachmaninovs pianokonserter där ashekanazy sitter vid pianot är mycket bra ur alla aspekter!

Trevligt! Mycket fint tips! Mycket mycket fin musik också! Själv håller jag på knaggla mig igenom den andra konserten just nu. Möjligtvis har jag aldrig förstått mig på den fjärde konserten, men de andra är lysande! :)
Jag har även en äldre inspelning med Ashkenazy, från Deccas Legend serie - som är inspelad 1963, Personligen gillar jag hans tidiga period bäst, för sedan tycker jag att han intresserade sig för att spela in allt som finns och därmed sjönk kvalitén. Ser man på hans diskografi så är det ju inte så konstigt att kvalitén kan vara lite si och så ibland. Men Rachmaninoffkonserterna som lejontim skriver om är ju en klassisk referensinspelning :P

Postad 08 December 2008 - 01:21

OLa Ljudwall
  • OLa Ljudwall
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0

Jo Hyperion verkar också har riktigt bra inspelningar. Har för tillfället bara en enda sådan och det är Bach's flöjtsonater med Liza Beznosiuk och den inspelningen håller mycket hög kvalité. Du kanske har några fina Hyperion-tips när det gäller kammarmusik?

Ja. Jag har några fina inspelningar. Har nog nämnt de flesta tidigare i den här tråden. Men här är några:

http://ecx.images-am...46L._SS400_.jpg

http://ecx.images-am...GPL._SS400_.jpg

[url="http://ecx.images-amazon.com/images/I/51cs7YA2gTL._SS500_.jpg%5b/url%5d%5burl="http://ecx.images-amazon.com/images/I/51WE4QVXGPL._SS400_.jpg"]http://ecx.images-amazon.com/images/I/51WE...GPL._SS400_.jpg[/url]

http://ecx.images-am...aAL._SS400_.jpg

Sedan har jag åtminstone två till, bla en ytterligare med Beethovens pianosonater och Angela Hewitt vid pianot.

Redigerat av OLa Ljudwall, 08 December 2008 - 01:35.

Postad 08 December 2008 - 09:12

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1065 inlägg
  • 0
Ser ut att var riktigt fina inspelningar :)

Hewitt på Beethoven har jag för mig var uppe tidigare i tråden, när ingen hade hört dom.
Hur låter dom egentligen? Har dom samma höga kvalité som i hennes Bach inspelningar?

Postad 08 December 2008 - 13:14

lejontim
  • lejontim
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Trevligt! Mycket fint tips! Mycket mycket fin musik också! Själv håller jag på knaggla mig igenom den andra konserten just nu. Möjligtvis har jag aldrig förstått mig på den fjärde konserten, men de andra är lysande! :)
Jag har även en äldre inspelning med Ashkenazy, från Deccas Legend serie - som är inspelad 1963, Personligen gillar jag hans tidiga period bäst, för sedan tycker jag att han intresserade sig för att spela in allt som finns och därmed sjönk kvalitén. Ser man på hans diskografi så är det ju inte så konstigt att kvalitén kan vara lite si och så ibland. Men Rachmaninoffkonserterna som lejontim skriver om är ju en klassisk referensinspelning :P

Fy för vad många inspelningar mannen gjort, där finns nog inte en enda större kompositör som han inte spelat in. Va kul att du spelar den andre konserten, enligt mig den bästa av dem fyra, jag har hört att den skall vara svår?

Postad 09 December 2008 - 21:26

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1065 inlägg
  • 0
Jo, den är riktigt svår. Den ligger egentligen över min förmåga, men man lär sig samtidigt mycket på att spela den typen av verk. För verk som är skrivna av pianister ligger ofta väldigt bra och man lär sig mycket om händernas rörelsemönster och så genom att spela. Och så är det skönt att lyssna på olika ackordskiftningar och så, som man inte hör alla gånger när man bara lyssnar. Men jag tvivlar på att det blir klart nog att spela upp nångång...

När vi pratar om Rachmaninoff, så glöm inte att skaffa den tredje pianokonserten med Horowitz och Reiner. Det tycker jag är en av 1900-talets bästa inspelningar och verkligen en milstolpe i pianohistorien.

Postad 14 December 2008 - 22:58

OLa Ljudwall
  • OLa Ljudwall
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0

Ser ut att var riktigt fina inspelningar ;)

Hewitt på Beethoven har jag för mig var uppe tidigare i tråden, när ingen hade hört dom.
Hur låter dom egentligen? Har dom samma höga kvalité som i hennes Bach inspelningar?

Ja, Jag kommer också ihåg att vi diskuterade Hewitt. Jag har faktiskt ingen Bach-inspelning med henne, så jag kan inte jämföra. Men jag har ju hört/läst att dessa ska vara bra.

Personligen gillar jag nästan Hewitt bättre än Mitsuko Uchida när det gäller Beethovens pianosonater. Även om Uchida är enormt skicklig, så tycker jag att det nästan blir "för bra", och känns nästan lite kliniskt, så att något av det där typiska innehållet hos Beethoven går lite förlorat.

Du som är pianist kanske skulle göra en helt annan bedömning, och har större krav.

Har förresten även den här med Hewitt (lyssnat f.ö på den just nu :rolleyes: ), som jag tror jag glömde nämna ovan:

http://ecx.images-am...gPL._SS500_.jpg

Postad 19 December 2008 - 21:44

Hifi-Arne
  • Hifi-Arne
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0
Beethoven-tips? Vill utöka samlingen lite, jag har Symfonierna, Violinkonsert i D-dur, Pianosonaterna 8, 13 och 14 samt Pianokonserterna. :P

Postad 20 December 2008 - 00:32

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1065 inlägg
  • 0
Stråkkvartetterna kanske?
De är ju höjdare! Takacs-kvartetten är den bästa inspelning jag har hört än så länge och rekomenderas varmt!
Länk
Ljudet är väldigt väldigt fint och spelet är otroligt välspelt!

Vidare tror jag Missa Solemnis kan vara något.
David Zinman är ju (som jag nämnt tidigare i tråden) en av de enligt mig bästa Beethoven-mästarna man kan hitta. Han har ju spelat in rubbet - symfonierna, konserterna mm. och är enligt mig bland de absolut bästa man kan hitta på marknaden! Hilary Hahn valde ju honom som dirigent på sin Beethovens violinkonsert-skiva...
Ljudet på serien är också strålande! Och detta till fyndpriset av 49 kronor/ skiva på megastore! Löjligt billigt!
Så gillar du Beethoven - köp missa solemnis och i varje fall tredje och fjärde pianokonserten ur serien (ligger på samma skiva).
Dock har jag inte hört just Missa Solemnis själv, men jag har mycket svårt att tro att den inte håller samma klass som resten av serien.

Redigerat av Alban, 20 December 2008 - 00:33.

Postad 22 December 2008 - 21:39

Hifi-Arne
  • Hifi-Arne
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0
Ok, dem ska jag kolla in! Har egentligen aldrig handlat på Megastore förrut men någon gång ska väl bli den första :)

Postad 27 December 2008 - 02:01

OLa Ljudwall
  • OLa Ljudwall
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0

Beethoven-tips? Vill utöka samlingen lite, jag har Symfonierna, Violinkonsert i D-dur, Pianosonaterna 8, 13 och 14 samt Pianokonserterna. :)

Får jag fråga vilka av symfonierna som du gillar bäst?

Kan nämna att jag själv blev väldigt hänförd av 3 och 7 inledningsvis. Nu, ungefär 25 år senare, så tycker jag att 4 och 8 håller sig bäst.

Känner föreresten på mig att du kommer att gilla Beethovens stråkkvartett i ciss-moll (op 131). :blink: En av de sista kvartetterna, alltså.

Postad 27 December 2008 - 14:34

Hifi-Arne
  • Hifi-Arne
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0

Får jag fråga vilka av symfonierna som du gillar bäst?

Kan nämna att jag själv blev väldigt hänförd av 3 och 7 inledningsvis. Nu, ungefär 25 år senare, så tycker jag att 4 och 8 håller sig bäst.

Känner föreresten på mig att du kommer att gilla Beethovens stråkkvartett i ciss-moll (op 131). :) En av de sista kvartetterna, alltså.

Just nu tycker jag att symfonierna 4, 6 och 7 är bäst, men det är också dem jag har lyssnat flest gånger på :blink: Stråkkvartetterna skall inhandlas snarast möjligast!

Postad 27 December 2008 - 19:21

lejontim
  • lejontim
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
Mina favoriter är 3:an 6:an 7:an och givetvis 9:an, jag vidhåller attt nian är den bästa symfonin jag hört!

Postad 17 January 2009 - 19:54

OLa Ljudwall
  • OLa Ljudwall
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0

Mina favoriter är 3:an 6:an 7:an och givetvis 9:an, jag vidhåller attt nian är den bästa symfonin jag hört!

Jo. Egentligen blir det olika frågor att bedöma det man genom tiderna lyssnat mest på och det man tycker är bäst just nu. Just 3,6,7,9 var nog de symfonier som jag varvade med mest för drygt tjugo år sedan. Ville jag ha något lugnt efter 3, 7 och 9, så fanns alltid 6:an som mer idyllisk. Troligen är det för jag hört de övriga så mycket som jag i dagsläget uppskattar 4 och 8 mest.

Redigerat av OLa Ljudwall, 17 January 2009 - 19:55.

Postad 18 January 2009 - 00:32

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1065 inlägg
  • 0
Man brukar väl säga att det är de udda symfonierna som spelas mest, plus sexan. 2,4 och 8an är väl inte lika ofta spelade tyvärr. Men alla är ju mästerverk

Den symfonin jag hamnar oftast med är sjuan. Den gillar jag :)

Postad 18 January 2009 - 18:10

mikaels
  • mikaels
  • Veteran

• 1514 inlägg
  • 0

Beethoven-tips? Vill utöka samlingen lite, jag har Symfonierna, Violinkonsert i D-dur, Pianosonaterna 8, 13 och 14 samt Pianokonserterna. :)

Violinsonaterna, särskilt Kreutzer och Spring, är fantastiska. Kammarsmusiken överhuvudtaget, faktiskt.

Jag har denna:

Postad bild

men såg att de tydligen fanns samlade i en box till ett bra pris. Tror det är svårt att överträffa Perlaman och Ashkenazy

Postad 18 January 2009 - 22:02

OLa Ljudwall
  • OLa Ljudwall
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0

Man brukar väl säga att det är de udda symfonierna som spelas mest, plus sexan. 2,4 och 8an är väl inte lika ofta spelade tyvärr. Men alla är ju mästerverk

Den symfonin jag hamnar oftast med är sjuan. Den gillar jag :)

Den är mkt fin. Trots hård konkurrens, så tror jag att jag skulle rösta på just sjuan om man skulle ha en omröstning om vilken som är Beethovens bästa symfoni. Den har gett mig otroligt mycket.

Har du fått upp öronen för Beethoven så måste jag i likhet med Alban absolut rekommendera hans stråkkvartetter. Själv har jag mellankvartetterna med melos-kvartetten. Men Takacs-kvartetten ska, enligt rekommendationer i denna tråd, vara ännu bättre.

http://www.amazon.co...a...2047&sr=1-2

Postad 22 January 2009 - 23:07

lejontim
  • lejontim
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Den symfonin jag hamnar oftast med är sjuan. Den gillar jag :blush:

Nu pratar vi kvalitet, jag var på konsert i kväll i hbg där just sjuan spelades, mein gott va bra det var!! Finns det ngn annan symfoni som bär på lika många otroligt medryckande melodier, tveksamt är ordet!

Postad 23 January 2009 - 08:57

_Chique_
  • _Chique_
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Mozart är mitt nummer ett val av CD. Jag älskar sin melodi och jag brukar använda den för mina barn. Dess en bra lullabye och mycket harmonisk och avkopplande. Också bra under graviditeten ...

Postad 25 January 2009 - 23:29

lejontim
  • lejontim
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
Om ni måste välja ett enda stycke klassisk musik vilket väljer ni då?

Jag själv tar nog bolero faktiskt eller sista satsen i beethovens nia eller avslutningen i figaros bröllop, ähh svårt!

Kom igen pojkar välj ett stycke eller ett par för den delen!

Postad 26 January 2009 - 14:10

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1065 inlägg
  • 0
Oj, tjena... Vilka svåra frågor du ställer ;)

Det finns hur många som helst som är såå otroligt fantastiskt bra och som lätt skulle platsa som nummer ett. Men om man måste välja något så kanske någon Mozartkonsert... Kanske nr.22 i Ess-dur?

Postad 26 January 2009 - 22:04

lejontim
  • lejontim
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Oj, tjena... Vilka svåra frågor du ställer ;)

Det finns hur många som helst som är såå otroligt fantastiskt bra och som lätt skulle platsa som nummer ett. Men om man måste välja något så kanske någon Mozartkonsert... Kanske nr.22 i Ess-dur?

Intressant val helt klart, några fler förslag? Jag har ett till förslag, avslutningen i mahlers femma, livsglädje när den är som bäst!

Postad 27 January 2009 - 11:36

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1065 inlägg
  • 0

Intressant val helt klart, några fler förslag? Jag har ett till förslag, avslutningen i mahlers femma, livsglädje när den är som bäst!

Också ett bra val! Det går föresten en genomgång om den på Axess tv nu. Jag bara slökollade lite på den igår, men det är nog värt att kolla igenom. Man kan nog lära sig en del av domdär...

Ett val till? Vier letzte lieder av Richard Strauss kanske? :)

Postad 27 January 2009 - 17:15

lejontim
  • lejontim
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Också ett bra val! Det går föresten en genomgång om den på Axess tv nu. Jag bara slökollade lite på den igår, men det är nog värt att kolla igenom. Man kan nog lära sig en del av domdär...

Ett val till? Vier letzte lieder av Richard Strauss kanske? :)

Strauss är en kompositör jag har svårt för, man kanske skulle kolla upp vier letzte lieder ändå, har du förslag på ngn bra inspelning?

Har ännu ett förslag, den fjärde satsen i holsts planeterna som heter jupiter, melodin är överjordiskt bra!

Ja jag såg eftertexterna bara, jäkligt surt att missa den, har för mig abbado dirigera också, som vi alla vet är mahlerkungen! blir nog dags för mig att skaffa mezzo som väldigt ofta har fina konserter varje dag!

Postad 27 January 2009 - 18:54

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1065 inlägg
  • 0
Jo, men den sena Strauss är något extra! Dessa är skivna så sent som 1948 om jag inte minns fel.

Jag har två favissinspelningar, som kompletterar varandra rätt bra.

Den ena är (kanske den mest erkända av dom alla) Elisabeth Schwarzkops inspelning med Geroge Szell. Framför allt den första satsen är magisk med henne.

Den tredje och fjärde skulle jag däremot rekomendera Hendrix med Wolfgang Sawalich. Hon har en lite mörkare och fylligare röst. Också helt lysnade! Och jag tror faktiskt (även om många inte skulle hålla med mig) att den vinner om jag får välja :)

Så jag kan nästan lova dig att du inte blir besiken! :(

Redigerat av Alban, 27 January 2009 - 18:54.

Postad 14 February 2009 - 16:13

Hifi-Arne
  • Hifi-Arne
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0
Oj, ser att det skrivits några inlägg sedan jag var här sist. Har varit lite inaktiv på sistone. Angående Richard Strauss så måste jag säga att han är en av mina favoriter. Verk som Also Sprach Zarathustra och Eine Alpensinfonie går inte av för hackor. Vier Letzte Lieder har jag dock endast lyssnat på litegrann, har för mig att det var Karajan med Gundula Janowitz. Klart intressant verk det också som jag får införskaffa i någon form vid ett senare tillfälle.

Beethovens stråkkvartetter har jag inte hunnit inhandla än, men jag ska nog lägga in en beställning snart.

Hmm, om jag ska välja ett verk inom klassisk musik...nja det måste jag fundera på och återkomma till :P

Redigerat av Hifi-Arne, 14 February 2009 - 16:14.

Postad 14 February 2009 - 23:50

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Chris Jones med albumet: Roadhouses and Automobiles
riktigt bra ljudkvalitet och underbart bra musik :)

Postad 15 February 2009 - 04:02

Hifi-Arne
  • Hifi-Arne
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0

Chris Jones med albumet: Roadhouses and Automobiles
riktigt bra ljudkvalitet och underbart bra musik :)

Hmm det där låter inte som klassisk musik i mina öron.:)

Postad 15 February 2009 - 20:47

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Hmm det där låter inte som klassisk musik i mina öron. :)

Haha, Nee det det inte, jag läste Topic helt galet.. ;)

Postad 05 March 2009 - 02:49

Hifi-Arne
  • Hifi-Arne
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0
Alban, vet du om Megastore har kvar Takacs-kvartetten till bra pris? Kan inte hitta någon sådan skiva hos dom. :blink:

Redigerat av Hifi-Arne, 05 March 2009 - 02:49.

Postad 05 March 2009 - 09:36

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1065 inlägg
  • 0
Dessa hittade jag

http://www.megastore...AKACSKVARTETTEN

Postad 05 March 2009 - 12:49

Hifi-Arne
  • Hifi-Arne
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0
Ok, tack! Undra om man ska köpa tidiga, mellan eller både och? :P

Postad 05 March 2009 - 15:24

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1065 inlägg
  • 0
Ja, det är ju lite synd att inte alla tre boxarna finns. Så köp båda, det är jättefin musik och kalasinspelningar.
Men om du måste välja, skulle jag nog välja mellanboxen. Där finns ju de fina Rasumovsky kvartetterna :P

Postad 05 March 2009 - 16:38

Hifi-Arne
  • Hifi-Arne
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0
Såg att dom fanns på amazon.co.uk för ca 120kr inkl. moms. Så jag beställer nog alla 2 därifrån. :P

Postad 05 March 2009 - 18:33

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1065 inlägg
  • 0
Oj rackarns! :D
Vilket kap!!

Köp dom alla som läser tråden!! :P

Föresten - det är tre totalt

Redigerat av Alban, 05 March 2009 - 18:33.

Postad 06 March 2009 - 12:01

Hifi-Arne
  • Hifi-Arne
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0
Nu ser jag att bara 1 av skivorna är billiga, så antingen kollade jag fel eller så har dom höjt dom andra igen ;) Men det är i alla fall mellankvartetterna som är billiga! Så den kommer jag köpa i alla fall.

Postad 06 March 2009 - 18:11

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1065 inlägg
  • 0
Okej, synd...
Du får skriva sen några rader om vad du tyckte ;)

Postad 12 March 2009 - 00:28

Hifi-Arne
  • Hifi-Arne
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0
Ska jag göra, skivan borde komma vilken dag som helst då den redan är skickad från England. Betalade 132kr inkl. frakt :D

Postad 16 March 2009 - 19:49

Hifi-Arne
  • Hifi-Arne
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0
Har lyssnat en del på skivan nu. Otroligt välspelat med utmärkt ljud! Tackar för rekommendationen. :)

Postad 16 March 2009 - 21:21

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1065 inlägg
  • 0
Ja, visst är det fräsigt!

Tack själv - kul att kunna hjälpa till! :)

Postad 16 May 2009 - 13:10

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1065 inlägg
  • 0
Nu var det längesedan det hände något i den här tråden!

Några skivtips:

Denna skiva av Michael Nyman kom jag över för en tid sedan. Riktigt fina sånger, som låter som ett mellanting mellan Weill och Philip Glass.

Och när vi ändå pratar Philip Glass, så kan jag ju tipsa om denna. En riktigt rolig skiva!

Postad 26 May 2009 - 21:07

Hifi-Arne
  • Hifi-Arne
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0
Ja nu har det varit lite dålig aktivitet här. Jag ska kolla in dina skivtips , Alban! Jag har tänkt beställa Carl Orff's "Carmina Burana" i denna version:

http://www.amazon.co...n...1748&sr=8-4

Verkar vara en bra version eller har ni något annat tips? Skriv gärna också om ni har fler tips på fina skivor att slänga med i beställningen när jag ändå är i farten :D

Postad 27 May 2009 - 07:18

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1065 inlägg
  • 0
Den är nog helt okej :D

Ja, ett tips till på en skiva jag gillar. På skivtipset, som går på söndagförmiddagar i P2 spelade de för en tid sedan Debussy med pianisten Jean-Efflam Bavouzet. Lät mycket bra!

Denna skiva med preludierna tycker jag lät riktigt bra! Alla låter säkert bra, men preludierna är stycken jag verkligen gillar.

Postad 27 May 2009 - 22:41

Hifi-Arne
  • Hifi-Arne
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0
Jag kommer nog slänga med skivorna med Michael Nyman och Philip Glass som du länkade till tidigare. Låter riktigt intressant efter närmare lyssning! Även skivan med Debussy kommer nog att införskaffas :)

Postad 23 September 2009 - 19:40

Hifi-Arne
  • Hifi-Arne
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0
Oj nu var det länge sedan det var någon aktivitet i den här tråden!

"Startar" upp den igen med att fråga om lite tips. Jag skulle vilja ha något klassiskt åt dagens filmmusik-hållet, dramatiskt och melankoliskt. Lite som Dvorak och Bruckner kanske. Vad tycker ni jag ska kolla närmare på?

Postad 23 September 2009 - 20:46

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1065 inlägg
  • 0
Kul att det händer något här! :P

Köpte du föresten skivorna i våras? Gillade du dom?

Om jag har förstått det hela rätt så har filmmusik sitt ursprung i Mahler. Hans elev Korngold, var en av pionjärerna i Hollywood lite av satte ribban. Det finns nog många som kan den biten bättre än jag, men så har jag fått det berättat.

Utan att vara någon specialist på Mahler, så tror jag du får stort utbyte av symfonierna 5,7 och 9. Det finns många bra dirigenter av hans musik - Haitink, Solti och Bernstein är några stora namn. Själv är jag svag för Abbados kontroll över orkestern och det direkta gensvaret han får. Det är så dynamiskt! Sen tycker jag att han har ett litet eget sound jag gillar. Han har ju givit ut en serie nu på 00-talet, där jag visserligen bara hört sexan, men som jag tror är kanonfin!
På Bruckner finns Barenboim som är kritikerrosad som du kanske får bra utbyte av. Själv är jag svag för sjuan, men har aldrig på allvar kommit in i den världen.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.