//Loofy
Postad 13 November 2005 - 20:35
//Loofy
Postad 13 November 2005 - 21:04
men prova tex att flytta högtalarna i sidled om möjligheten finns... löste mina egna basproblem på detta vis!
1. låna hem en cd o testa
2. prova att flytta högtalarna i sidled o prova att ändra invinklingen på dem
3. möblera, skaffa gardiner etc.
4. köp ny dvd/cd (kan göras när som helst i ordningen men det är dyrast)
Postad 14 November 2005 - 09:00
Välj en kompis som har "bra ljud" hemma.
Ta med dina saker dit. Provspela. Låter det bättre har du ett akustik-problem, vanligt i kala rum med betongväggar osv.
Mvh
Postad 14 November 2005 - 13:40
Antar att fotöljerna kommer stå i samma rum som högt etc.. Då har du ju lite "naturlig dämpning" av rummet... Inga mjuka väggar i nya lgh:n då?
//Loofy
Jo det kommer iofs vara rätt mkt möbler där inne. rummet är inte kvadratiskt heller, det är lite skumma vinklar
Men betong är det alltid
Postad 15 November 2005 - 00:22
Antar att det har nämnts, men eftersom det verkar som du inte har skaffat gardiner så kan jag tipsa om att det ger ett hörbart lyft många gånger. Har själv upplevt detta då jag har flyttat en massa (45 ggr på 3 år känns det som) och haft olika förutsättningar.
En märkbar skillnad utlovas alltså. Med rejäla gardiner förstås, inget flortunnt otyg =)
Möblering i övrigt gör också stor skillnad före/efter.
En matta modell ryamatta under bordet är också en bra grej som kanske skulle passa hos dig.
I en lägenhet hade jag dels Canton RC-L, dels Heco Argon 50 och därtill en Mirage BPS-400 subba (som är brutal, minst sagt) samt ett gäng lånade och testade högtalare.
Rummet dödade i princip ljudet pga utsläckning av basen. Det gick att "tweaka" så det blev acceptabelt men faktumet kvarstog. Möblering från hörn till hörn gjorde en märkbar skillnad, men var inte praktiskt i längden. Köpte hus, löste problemet, men har nu inga grejor alls för tillfället
Sedan, det här med inspelning. Vissa högtalare låter som kattskit innan dom är oinspelade, oavsett om du har 445W X 2 och 15" basar så "blommar" dom inte ut förrän efter en tids räjäl inspelning. Man kan lätt bli förbluffad över skillnaden.
Håll ut. Det blir nog bättre...
Redigerat av Unregisteredb38af287, 15 November 2005 - 00:30.
Postad 26 November 2005 - 02:18
Primare DVD26 inhandlad. Wow.
Mkt fin pjäs. Ett finare ljud hel klart. Ny bilder upplagda.
Basfrågan är dock fortfarande olöst. Säkerligen kan det vara akustik problem, men jag är mer o mer inne på att mina högtalare helt enkelt inte är inspelade. Jag tror att det är största faktorn. Eller så är dem för små helt enkelt, kanske skulle jag tagit RS8.
Jag har haft dem i 10 veckor och är endast hemma på helgerna. Hur mkt hinner man spela egentligen, och på hygglig volym? Om jag drar till med 2.5 timmar per dag, fre, lör o sön.. så har jag 7.5h per vecka alltså. Det blir 75h hittills på "inspelnings-volym".
Viss musik spelas fantastiskt, o med rätt bas. Kent, Katie Melua t.ex... återges helt underbart. Kanske kan det bli ännu bättre!? Dock är ovan nämnda ej speciellt baskrävande.
När det gäller annan musik, som synth, varierar det kraftigt. En del låtar är det fin bas i, andra låter för taskigt.
Rammstein, Iron Maiden utan tillräcklig bas låter för jäkligt. Ungefär så har jag det fortfarande.
Generellt sett när det gäller trance, dance osv är basen alltför fattig. Den där standardbasen denna typ av musik alltid bjuder på är inte närvarande. Den där stunsen finns inte. Platt. En del av basen finns där, men en stor del fattas. Den bottnar liksom inte!
Ibland låter det som att endast mellanregister o diskant jobbar. En stor klockradio med andra ord. Felaktigt återgiven bas kort o gott.
Jag har dessutom prövat med att lägga in mattor, hängt upp täcken som gardiner osv. En liten skillnad blev det med inget storslaget.
Det är tufft att ha bra grejer märker jag.
Redigerat av dimmolto, 26 November 2005 - 10:17.
Postad 26 November 2005 - 10:21
"Problemet " med din anläggning är helt enkelt att du inte trivs med ljudet. Vare sig man har en anläggning för 5000 eller 50000 måste man trivas med ljudet.
Välja elektronik och högtalare efter ljudsmak är nog så viktigt. Ska man bara lyssna på trance/techno kan det räcka med H/K och ett par basiga golvare. Billigare anläggningar som hissar basområdet och tränger ihop övrefrekvensområdet lite.
Primare och M.A. anläggningen är mer åt finlirarhållet, med bättre separation och renhet i ljudet utan att markera något frekvensområde. Anläggningen lirar helt enkelt bas när det finns någon bas att spela. Musik presenteras som den ska med andra ord.
Men som alltid gäller det att trivas med anläggningen.
Visst släpper anläggningen efter inspelningen ochså och låter några nyanser bättre.
Akustiken behövs förbättras i ditt rum ochså.
Postad 26 November 2005 - 10:33
Dock älskar jag verkligen hur musik som Kent, Boz Scaggs, Katie Melua osv återges. Fantastisk klarhet och detalj.
Jag har däremot svårt att förstå hur den där basen inte kan infinna sig i trance, dance, house osv. Så speciella krav har jag inte. Alla min vänner är med mig på denna punkt. Svag och blygsam. En hel del musik gör sig inte rättvisa.
Mycket möjligt att den släpper snart. Vad vet jag. I en del låtar är basen fantastisk, i en del är den inte ens närvarande.
Redigerat av dimmolto, 26 November 2005 - 10:34.
Postad 26 November 2005 - 10:54
När jag uppgraderade mitt tidigare system till det jag har idag blev jag inte nöjd till en början.
Audiovector M3 Avantgarde köptes in istället för de tidigare JBL LX10.
Det tog ett tag för mig att vänja mig vid ljudet över "hur det ska låta".
I affären låter allting bra, de har sina perfekta skivor och allt är bra uppställt, förstärkaren är vald med omsorg för att högtalarna ska prestera max.
Hemma har man ofta inte samma förutsättningar.
Så det kanske är en vanesak?
Många anser mina högtalare vara basfattiga men det är bla. folk som har baslåda till musik.
Tonkontroller så...
Jag letade mig fördärvad efter en förstärkare med tonkontroller när jag hade funderingar på att byta ut min nuvarnade H/K Signature serie (som har tonkontroller) men hittade (som tur var) ingen som passade mina behov.
Jag fick istället låna hem högtalarkablar och oj säger jag, vilken skillnad i samtliga register.
Jag bytade från Supra 3.4S till Audioquest Pikes peak single biwire.
Ett stort kliv ljudmässigt och givetvis pengamässigt.
Alla hör inte skillnad på kablar, en del säger att det inte är sant att det blir skillnad men jag hör iaf skillnad och mina tidigare så tråkiga högtalare spelar nu som jag vill och då har jag endå en 2000 kr dvd och kör cd skivorna på.
Så testa att låna hem ett par kablar, Audioquest har sin Gibraltar som ligger på 5400:- för 2x2,5 m single biwire som är väldigt bra.
Finns givetvis billigare kablar också som kan lyfta systemet men de har jag aldrig provat tyvärr.
Redigerat av Unregistered33cc6995, 26 November 2005 - 10:57.
Postad 26 November 2005 - 10:59
Ngn tavla som bryter av?
Postad 26 November 2005 - 10:59
Jag har en liknande anläggning som du (finlir) hemma och är nöjd över renheten och separationen i ljudet. ( Arcam/Cambridge-Thule-Dynaudio).
Men jag lyssnar mest på finlir och lugnare musik .
En anläggning för min musiksmak m.a.o.
Postad 26 November 2005 - 11:01
En liten skillnad blev det med inget storslaget.
Det är också mer än vad jag kan göra inredningsmässigt.
Ah, jag har ju väldigt blandad musiksmak.
Alltifrån lugnt till hårt, käftsmällar till smekningar.
Redigerat av dimmolto, 26 November 2005 - 11:02.
Postad 26 November 2005 - 11:05
Hade jag varit som dig hade jaag tagit 5-10 skivor under armen och gått till försäljaren och bett om att få lyssna på exakt samma uppställning.
Sen lånar du fjärrkontrolllen i en timme eller två, lyssna på låtar du kan utan och innan.
Blir Du inte nöjd då så är det kanske fel högtalare för dig tyvärr.
Testa även som sagt att låna hem kablar, kanske försäljaren t.om kan komma hem till dig?
I mitt fall var säljaren hemma och ställde in högtalarna till en stereo jag fick låna en vecka när jag var missnöjd och t.om hade funderingar på att sälja högtalarna, det var ett år sen ungefär och jag har inte funderat på det sen dess.
Jag fick då tips och råd och han ställde in dom med mycket större precision än vad jag är kapabel till.
Resultatet blev kanon,
Hemma hos dig kan han ge sina tips till vad Du bör göra så fråga honom om Du inte blir nöjd.
Du kan ju inte fira jul utan bas
Redigerat av Unregistered33cc6995, 26 November 2005 - 11:09.
Postad 27 November 2005 - 11:49
Mina RC-L till exempel, mycket fina basresurser och ett sjutusan så bra och levande ljud med akustisk musik mm mm, men till just mina gamla idoler Maiden så låter det tyvärr inte lika överslätande som man var van vid när man var yngre. Det låter, precis som du beskriver, basfattigt och faktist ganska platt. Man får fram exakt det som är producerat, på gott och ont, tyvärr är Maiden en av dom sämsta på den här punkten...
illa...
Men då är frågan: vill man byta ut det fantastiska ljud man får på i stort sett alla andra inspelningar än just inom genren hårdrock?
Svårt det där...
En "universal" högtalare är ju det ultimata, men också det svåraste att hitta, till rimlig peng ska tilläggas. Det blir ju dyrare om man ska ha en högtalare som spelar allt bra på alla sätt och vis, naturligtvis.
Själv ska jag med mina nästa högtalare tulla lite på rena hi-fi parametrar och gå på ett mer slagkraftigt och allround ljud. Förutom det så ska dom spela brett och stort på alla håll och leddes, då blir jag nöjd. Tror jag
Tror det blir en kompromiss som blir snygg också, ett par CAV MD-EX-3 lutar det åt... måste lyssna först naturligtvis. Canton digital 1:or kanske man kan hitta beggade också...
Postad 28 November 2005 - 09:39
Speciellt Load slår mot en när man öser på hemma hos mig och jag har "bara" 6,5" baselement.
Spela låt nr 10 på Maidens Brave new world, THe thin line between love and hate och ös på ordentligt i introt, så j*vla härligt.
Redigerat av Unregistered33cc6995, 28 November 2005 - 09:39.
Postad 28 November 2005 - 09:53
Postad 29 November 2005 - 08:24
Detta är min uppfattning efter 1,5 provlyssning av RS6 och RS8. Missförstå mig inte jag tycker båda är kanonhögtalare men passar för lite olika saker.
Postad 29 November 2005 - 09:54
Sens skall det i snaningens namn sägas att placeringen av grejjerna är grymt viktig med grejjer som har hög upplösning, som dina burkar/stärk har. alla "fel" hörs, vilket jag förmodar inte ens spelades upp med dina logitech burkar förut.
Så, ut och lyssna igen, du kommer hitta burkar som funkar för dina öron.
Lasse
Postad 29 November 2005 - 10:04
Postad 30 November 2005 - 12:04
Hmm, det vet jag inte om jag vill hålla med om. Att dom tar fram alla "fel", det är helt klart. Men musiken låter mycket bra generellt sett.
Beroende på låt, typ av musik, upplever jag en fantastisk bas redan nu med RS6. I en del låtar vill jag nog säga att det inte får bli mer bas än så... den är redan så fyllig. Låter maffig, grymt bra helt enkelt.
Den där punchen i vanlig trance o partymusik är dock inte där än, vet inte om den kommer heller. Har säkert en hel del inspelning kvar, just nu uppe i ca 100h.
Men jag är oavsett detta sugen på RS8, de flesta verkar beskriva RS8 med större kropp, djupare bas men i princip lika distinkt som RS6. Den flyttar väl mer luft antar jag.
Qln 604 mkII känner jag tyvärr inte till.
Någon sub är jag inte intresserad av.
Redigerat av dimmolto, 30 November 2005 - 12:05.
Postad 30 November 2005 - 13:09
Kanske är det så att Du har valt fel högtalare?
Det är inget som garanterat att Du blir nöjd med RS8, Du kanske vill ha en Cerwin Vega eller !JBL, Infinity.
MEN om jag får säga vad jag tycker och som de flesta nog är eniga om så kommer alla högtalare att få svårt att prestera i ditt rum mtp. en del saker.
Du saknar t.ex gardinger och tavlor på väggarna vilket gör att det blir väldigt kalt och musiken blir tråkig att lyssna på.
Klappa med händerna i rummet, ekar det?
Postad 30 November 2005 - 14:27
Var inne och kollade ditt rum nu efter att det varit så mycket prat om att det är för kalt på väggar och det kan mycket väl vara så. Snabb basrytm kan faktiskt släckas ut i det rummet då det finns så många reflekterande ytor.
Redigerat av Unregisterede774acff, 30 November 2005 - 14:42.
Postad 02 December 2005 - 11:29
Angående rumsresonanser: Om ditt rum är nästan kvadratiskt kommer de två samverkande resonanserna att skapa en duktig topp med efterföljande dal i tonkurvan någonstans under 100 Hz. Det är svårt att bli av med rumsresonanser. Antingen använder du 2-4 basmoduler/subbasar rätt placerade, stoppar in ett par stora helmholtzresonatorer eller införskaffar en parametrisk equalizer. Det sista är nog smartast, även om det ger lite fasfel. Alternativet är förstås att ha anläggningen i ett bättre rum.
Postad 02 December 2005 - 11:39
Har sett många snygga utförande på det i prisjakt, det skulle nog göra en hel del.
Postad 02 December 2005 - 11:49
Har du provat att baxa anläggningen til ett annat rum, tex, kök, hall, sovrum ed och lyssnat?
F.ö. är jag förvånad över hur många akustikförslag som kommer som bara påverkar andra register än just basen.
Postad 02 December 2005 - 21:11
Har int elusläst tråden, endast skummat.
Har du provat att baxa anläggningen til ett annat rum, tex, kök, hall, sovrum ed och lyssnat?
F.ö. är jag förvånad över hur många akustikförslag som kommer som bara påverkar andra register än just basen.
Anledningen till att jag bland annat tipsat om att justera lite lätt med saker som inte nämnvärt påverkar basen är för att jag kan tänka mig att såväl mellan som diskant kan vara bra skramliga, och aningen "upplyfta" i förhållande till dem lägre frekvenserna. Om man håller tillbaka detta frekvensområde så som det kanske är tänkt med ett någorlunda dämpat rum så kanske basen "kommer fram" mera.
Det är iaf en av mina tankar.
//Loofy
Postad 03 December 2005 - 11:00
Postad 14 December 2005 - 00:32
Det blir lite OT också men vill inte starta en ny tråd för denna lilla fråga:
Hur mycket kan man vrida upp volymen på A30.1?
När man startar så utgår den alltid från 30. Hur långt upp går den?
Mvh Magnus
Postad 14 December 2005 - 00:59
alt.1 skaffa en bra subwoofer, då får du definitivt mer bas
eller satsa på nya högtalare, dynaudio är (ö)kända för att spela mycket bas och trivs finfint tillsammans med Primare. (som förövrigt ser suveränt snygga ut på dina galleribilder!!)
antingen dynaudio audience 72 för antingen 11 000 eller 14 000(beroende på om du vill ha faner eller inte), eller varför inte slå till på 72 se som finns för 18 000 på referenceaudio.
dynorna producerar ett betydligt varmare och mer bastungt ljud än MA, vilket borde passa perfekt till din något kala och sterila möblering.
Det är också något "billiga" högtalare du har valt till en så pass kompetent förstärkare, du skulle nog tjäna mycket på att köpa lite bättre grejer, jag föreslår dynaudio focus 220 eller ovan nämnda audience 72se.
//
Mvh
Redigerat av pointbreak, 14 December 2005 - 01:15.
Postad 14 December 2005 - 20:24
Jag tycker att jag kan ha lite tunn bas själv ibland och jag har supra3.4s,men lånade hem en audioquest bedrock i veckan å ######r vilken bas det blev!!
nu är det inte så att jag är en "kabelkille" utan jag ville mest bara testa nått nytt och hade inga stora förväntningar på att en kabel skulle göra stor skillnad, men vad fel jag hade....
mycket bättre bas på alla sätt.
tight när det ska vara tight och djup när det ska vara djup...
.ps jag har dynaudio 72 och är nöjd.ds
Postad 23 December 2005 - 12:06
Lite frågor att besvara:
* Jag har IXOS 4.2 tjock högtalarkabel.
* Volym på A30.1? Den är där jag sist lämnade den (inte på 30). Och den går upp till 79.
Nu har jag lyssnat på en hel del högtalare runt 10-12k. Allt ifrån Cerwin Vega, Dali, B&W, Mission, Audiovector, AE, RS6/8.... även testat sub.
Jag har också sett till att spela in RS6orna och övrig utrustning.
I slutändan måste jag säga att jag blev rätt nöjd med 6orna. Basen blev bättre med tiden och den kändes balanserad o fin. Det ljudtryck jag var ute efter kom givetvis aldrig. Det kom inte heller med Audiovectors Avantegarde eller AE's nya golvare för 80lax. Dock, på en billig Marantz anläggning med ännu billigare Mission högtalare...... plus en SUB!!
Jag har nu gett upp jakten på högtalare som presterar detta ljudtryck. Dali's Concept 8 var det tryck i, men det lät burkigt och utan detaljer. Hur skulle jag kunna gå från RS6 till dessa?? Inte en chans. Jag gillar det luftiga o detaljerade fina ljudet i RS. Behöver jag det där ljudtrycket? Hmm, kanske, men jag har ändå inte möjlighet till det i min lägenhet. Basen lär väl hamna i grannens badrum och jag vill definitivt inte bli vräkt.
Många har tagit upp min inredning, nånting som jag absolut inte kommer tumma på. Jag trivs inte i ett vardagsrum som ser ut som en studio med perfekt akustik. Inredningsmässigt vill jag ha klass på objekten i rummet och även på miljön. (Över soffan kommer en färgstark målning eller gobeläng hänga.)
Hänvisar till American Psycho o Patrik Batemans lägenhet vad gäller inredningsstil. Inspirationskälla.
Testade för skojs skull RS6 i två olika butiker med min trance musik. Basen var ungefär som hos mig, ingen större skillnad i varje fall. Men jag är övertygad om att akustiken kan bli såå mkt bättre hos mig. Det säger jag inget om.
I slutändan kände jag att jag hörde hemma hos Monitor Audio, ljudet o designen tilltalar mig. Och vad gäller ljudtryck får jag investera i en sub senare om jag nu absolut måste ha det där trycket. Då kommer jag ha det fina av två världar, detaljer OCH tryck.
För att ändå ha en högtalare som i mina öron blir mer allround har jag precis bytt upp mig till RS8. De är under full inspelning.
Sen det där med loudness knapp, tonkontroller osv. Jag saknar allt det där och visst, jag skulle nog inte tacka nej om det fanns ett alternativ till Primare A30.1. Dock är det väldigt charmigt att endast ha en power knapp samt volym kontroll och ändå ha det där underbara ljudet! Är inte ett dugg avundsjuk på alla dessa surroundstärke-ägare som alltid verkar tappa bort sig i det myller av inställningar som finns.
God jul på Er alla!
Redigerat av dimmolto, 23 December 2005 - 12:47.
Postad 23 December 2005 - 15:05
* Volym på A30.1? Den är där jag sist lämnade den (inte på 30). Och den går upp till 79.
Tror att Jag förklarade lite dåligt. Vad Jag vill veta är : Hur högt brukar ni ha volymen på då ni spelar musik?
Postad 23 December 2005 - 15:38
För lite lugnare musik och mer fokus på sällskapet är 20 perfekt.
Party, ja minst 30
Redigerat av dimmolto, 23 December 2005 - 15:39.
Postad 23 December 2005 - 16:22
mvh
Max
Postad 23 December 2005 - 17:45
Dock låter det vasst och "eländigt" än så länge, men jag känner på mig att jag kommer bli mycket nöjd så fort de blivit någorlunda inspelade.
De låter redan mer allround tycker jag, trance dance osv återges bättre än förut!
Postad 23 December 2005 - 20:03
Har du provat en sån enkel sak som att gå runt och lyssna överallt i rummet? Sätt igång en skiva med "go" bas som du tycker låter lite tunnt, förflytta dig över hela rummet och lyssna på olika ställen. Ta dig en stund till detta och lyssna över hela rummet. Är det stora skillnader på basens "karaktär" och volym beroende på var du lyssnar?
Typiska tendenser brukar vara att du får mer bas om du flyttar din lyssningsposition närmare bakväggen, en bashöjning brukar man också kunna uppfatta i hörnen. Hur upplever du det? Är det några skillnader mellan lyssningspositinoen och säg längre bak, eller åt sidorna? Om du upplever relativt stora skillnader så har du en hel del att "jobba" med i fråga om akutstik och lyssningsposition.
Har du i så fall möjlighet att flytta din lyssningsposition? Eller en annan möblering med högtalarna efter en annan vägg i rummet kanske? Billigast och enklast är allt som oftast att flytta sin lyssningsposition och/eller sina högtalare. Näst billigast brukar bli att kika på absorbenter av diverse slag, finns mängder av sätt, de flesta riktigt billiga jämfört med ljudförbättringen. Det sista steget är att se över utrustningn och eventuellt kanske börja använda sig av en EQ. För att använda en EQ bör du mäta upp rummet (om inte EQ'n i sig själv kan klara det) för att få ett hum om vilka frekvenser som släcks ut och förstärks. Se sedan till att bara försöka sänka topparna, inte höja dalarna, det blir allt som oftast inte så bra. Med tanke på storleken på ditt rum och storleken på högtalarna känns det ändå inte riktigt som att det är utrustningen som är problemet.
Du har iaf en hel del att pilla med verkar det som! Lycka till!
Postad 23 December 2005 - 21:29
Har bara läst denna sida på denna tråd. Kan dock säga att det inte är fel ngt fel på ljudet i Primarestärkaren. Dock är den otroligt stark ifrån botten vilket får till följd att basen blir tajt=inte mullrig, dvs ren och precis. Många andra stärkare av sämre kvalla är lite klenare vilket även ger lite mer bas för örant=dock mkt orenare.
Angående RS6orna upplevde även jag oxå att de lät lite tunnt, dock inte FÖR tunnt. RS8orna gillade jag mkt mer då de hade mer kropp på ljudet överlag samt mer djupbas.
Den bas du efterfrågar till vissa skivor är jag rätt säker på du endast får via sub, något du även verkar ha fått en uppenbarelse själv om.
Under stereoeran kan jag dock säga att den bas RS6 leverarar till musik är fullt normal, men med hembions intåg/surroundljudets intåg har basbehovet/vanan blivit allt större.
För 10 år och längre sedan var det närmast att häda om man körde en sub tillsammans med stereofrontarna när man lyssnade på musik. Dock har dagens subbar blivit allt bättre för pengarna och lättare att integrera med övriga anläggning vilket gör att det är mer ok att använda en sub idag
God jul to all...
Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 23 December 2005 - 21:32.
Postad 04 January 2006 - 20:14
---
Om du vore Patrick Bateman skulle ditt rums akustiska egenskaper vara perfekta. Tills vidare kan du överväga följande knappt synliga åtgärder:
- Placera akustikskumgummi dolt bakom den planerade gobelängen/målningen. (Helst bör en eventuell målning ha luftgenomsläpplig duk.)
- Du skulle ha mycket stort utbyte av att hänga två paneler av samma skumgummi på väggen bakom/mellan högtalarna. Klädda i tyg med liknande ton som väggen snarast skapar de struktur och gör att AV-utrustning och lampa inte sticker ut lika mycket. Ljudförbättringen är tydlig i och med att du slipper första reflexen och dämpningen medger dessutom att du kan flytta högtalarna närmare väggen för mer bas.
- Gardiner/draperier som kan dras för fönstren från golv till tak vid finlyssning skulle sänka efterklangstiden och har minimal estetisk påverkan övrig tid om de göms i hörnen.
Man måste se till möjligheterna och vända saker till sin fördel. Påverkan av rummets akustiska egenskaper måste inte alls vara synonymt med gullfiberbalar.
---
En fjärde smart åtgärd vore att placera en helmholtzresonator i form av ett gjutrör med en sluten ände dold bakom/under soffan. Den syns inte, men kan minska din värsta rumsresonans och dess övertoner.
---
Ändring: Stavfel
Redigerat av guldfisk, 06 January 2006 - 19:43.
Postad 08 January 2006 - 10:59
Men vad är det för gummi du pratar om guldfisk? Vart köper man sånt, är det dyrt?
Jag själv hade absorbenter alá guldfiber, fast jag byggde in en skumgummimadrass istället...
//Loofy
Postad 09 January 2006 - 22:07
Hifikit
Jam - Sök inom sidan efter JJlabs
Special-plast AB på Odengatan 82 i Stockholm har flera tjocklekar (3-8 cm) att välja på.
Petiga audiofiler vänder sig till Ino Audio.
Postad 16 January 2006 - 17:32
Helt otrolig bas. Markant, kraftfull. Volym Primare A30.1 ca 50.
Det vibrerar i bringan. Inget buller, bara ren fantastisk bas.
Dock finns behov av sub vid dance, trance osv.. den typ av musik som skall basas upp helt enkelt.
Redigerat av dimmolto, 16 January 2006 - 17:33.
Postad 17 January 2006 - 20:00
Är kombinationen möjligtvis inte så lyckad?
I och med att förstärkaren inte har funktion att ändra bas/diskant så sitter jag där med ett opåverkbart ljud som jag själv tycker är lite fattigt på bas.
Vad gör man?
Jag misstänker starkt att högtalarna, Monitor Audio, har betydligt mer att ge. Det är bara det att Primare'n inte skänker den allt. Ja menar, allt är topp förutom just basen. Borde vara mer framträdande. Den står i lite skymundan för allt det andra fina ljudet.
En Rotel RA-03, skulle det vara ett steg ner? Den har ju justerbar bas. Känns jobbigt att ta sig upp till Primare SPA21, och jag behöver ju inte ens ett surround paket, jag kör 2-kanal.
Har andra erfarenhet av min nuvarande kombination?
Vore kul med lite input på detta fenomen.
Du har fått till basen nu..?
Jag hade samma "problem" med mina Monitor Audio GR60 och Thule IA350 som kan ge effekt.
Basen blev bättre med högtalarna närmare väggen. ca:25 cm mellan vägg och högtalare. Det som verkligen gav effekt var tiden som högtalarna behövde spelas in. Efter ca. 150 timmar började det låta som man kan förvänta sig av en investering som denna. Sedan låter de bara bättre och bättre. Det verkar som om 200 tim speltid är vad som behövs, minst! -Jag lät systemet gå hela dagarna på lagom diggarvolym för att spela in dem snabbare i 2-3 veckor, en DVD-Audio skiva för att spela in hela hembio systemet.
Sedan har jag uppgraderat ljudet ytterligare med en separat CD-spelare, E-Sound CD-5 från Akkelis Audio vilket gav enorm förbättring angående CD-ljudet som DVD-spelaren inte klarar något vidare, DENON DVD-3910. E-Sound har balanserad utgång vilket Thulen låter bättre av också.
Ljudet blir fortfarande bättre och bättre mer jag spelar anläggningen även kablarna verkar må bättre av att användas.
Sedan är det sant som jag hörde där jag köpte högtalarna, hårdrock ÄR basfattig musik och är inget man njuter av i längden, mest skrål faktiskt. Man får leta bland de gamla godingarna från 70-talet där vissa har bas inspelat. Tur att jag ej dumpat skivsamlingen alltså...
Redigerat av Per_We, 17 January 2006 - 20:01.
Postad 18 January 2006 - 01:35
Iron Maidens Brave New World och Metallicas Load,ReLoad ,Black Album är inte direkt basfattiga.
Har några Pantera skivor som får mina basar att vibrera fint, men visst, mycket låter mindre bra.
Det brukar väl sägas att ska det vara hårdrock ska det vara vinyl...
Jag har dock ingen vinylspelare men spelar hårdrock varje dag, senast idag gick 2-3 plattor med AC/DC och det var inte basfattigt.
Det ska dock inte jämföras med 666
Skönt att Du blev nöjd till sist iaf Dimmolto.
Edit: Att hårdrock inte är något man njuter av i längden är en smaksak, hårdrock går 24/7 i mina högtalare och jag njuter i fulla drag.
//
Kim
Redigerat av Unregistered33cc6995, 18 January 2006 - 08:44.
Postad 18 January 2006 - 02:17
Så generaliserande får man inte vara
Förresten, finns det nåt som lite äldre inspelningar har sämre med så är det just basen. Diskant och mellanregister brukar dock vara bra.
Tur att vi alla är olika och gillar olika mycket bas, dock
Postad 20 January 2006 - 19:37
All vanlig musik (det jag kallar vanlig i varje fall)... Madonna, Kent.. den typen.. låter absolut fantastisk! Så i den bemärkelsen är jag mycket nöjd.
Den musik (trance, disco musik) som jag antar skivproducenten förväntar sig skall färgas upp med en fet sub, låter sisådär i min anläggning. Det låter inte topp alltså. Men jag inser att det är en sub som gäller för detta. Jag har ju inte tonkontroller för att öka bastrycket.
Postad 20 January 2006 - 23:53
Postad 21 January 2006 - 12:22
Enligt PE Audio ska en sub special kopplas till en balanserad förstärkare, hur kommer jag inte ihåg. Nån form av bryggkoppling och nu pratar vi högnivå.
Nån som vet mer om detta?
Postad 22 January 2006 - 15:12
Där kom lite off-topic men men man måste ju föra lite diskussion med. Har lite att tillägga om tråden, hörde att trådförfattaren fått ordning på ljudet men många skrev att avsaknaden av bas berodde på akustiken i rummet, jag kan bara till viss del hålla med. Jag bor själv i ett rum med usel akustik(Ovanvåning på ett äldre hus) med sluttande väggar.
Jag kan ärligt säga att basen finns här, felet är bara att den inte hamnar i lyssningsposition utan man kan hitta den utmed väggarna och särskilt i hörnen. Där är basen öronbedövande. Att författaren ansåg sig ha basfattigt ljud berodde nog delvis på undermålig inspelning men även på högtalarens fysiska begränsningar. Nya subwoofers gör i regel ett väldigt bra jobb, tillverkare som REL konstruerar till exempel alla sina subbar för musik men anpassar dem även för film, likaså är många av DALI:s subbar främst på musik.
Nu har väl inte Primare någon Pre out men det går väl att koppla via högnivå med.
Postad 22 January 2006 - 18:16
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
41 filmer
6 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?