Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

QLN Artech 12

76 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 23 August 2007 - 22:21

dB_Smeden
  • dB_Smeden
  • Lärjunge

• 311 inlägg
  • 0

Cerwin Vega är överlägset bäst i hela världen!!!!
ingen ide att jämföra för det finns inget som kommer i närheten, det VET jag.

Här har du en motståndare so heter duga:
http://www.cinemadig...s/exclusive.pdf

Om CV är bäst i världen måste dessa vara bäst i universum..

<{POST_SNAPBACK}>

Jag slår vad om att du INTE har råd att köpa dom högtalarna :D

Postad 05 September 2007 - 21:09

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0
Snubblade in på denna tråd av en ren slump och ville bara inflika att jag haft RC-A i 5.5 år nu och är fortfarande skitnöjd. Innan dem hade jag ett par Cerwin Vega E-315 och RC-A spöar dessa på varenda parameter. Hur man kan bränna en diskant i ett par RC-L/RC-A har jag svårt att förstå då jag tycker man kan pressa dessa hur hårt som helst utan att de ger efter, dessutom spelar de djupare än vad mina CV gjorde. Mina CV gav ett fint tryck på höga volymer, men då med EQad uppdragen bas och kompletterade med sub. Tyckte inte att de lät som de såg ut direkt. Men det var just den modellen, det behöver ju inte gälla generellt. När det gäller RC-A och framför allt RC-L kräver de MASSOR av effekt för att komma till rätta dock.

Postad 07 October 2007 - 14:07

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
Tänkte återuppliva tråden lite. Hoppas det uppskattas :)
För att Högtalaren ska låta bra så behövs det bra elektronik.
Vad ska man mata Qln artech 12 med ? har gjort en gissning på att Vincent SP-331 skulle vara passande.. :(
Eller vad tror ni ?

Postad 21 January 2008 - 12:22

Wajkan
  • Wajkan
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Har spanat in QLN Artech 12.
Finns ingen recension på dom än men någon kanske har hört dessa?
I dagsläget har jag Proson C90 och jag tycker att dom sköter sitt jobb rätt hyffsat.

<{POST_SNAPBACK}>

jag har QLN Artech 12 och jag är mycket mer en nöjd med dom.
Det började med att fashan och jag drog ner till stockholm på en ca 3 timmars bilresa och drog direkt till hifiklubben eftersom målet var att hitta ett par nya högtalare till mej, och jag hade tidigare använt Logitech Z 680.
vi började med att provlyssna på Acoustic bumper och jag tyckte dom spelade väldigt bra, och sen prov lyssnade vi Acoustic 1500 som var väldigt stora och klumpiga och jag vart kär i dom på grund av storleken för vem vill inte ha ett par riktigt stora högtalare och skryta med i 14 års åldern.
Efter ungefär 1 timmes prov lyssning så sa han som jobbade där att vi skulle prov lyssna Artech 8, vi tvekade först på grund av storleken på bas elementen. Vi tänkte '' pffff 2 x 8" haha '' men när han satte på dom och höjde volymen det enda man fick fram var WOW, så sa han att Artech 8 hade en store bror ( Artech 12 ) i början stog vi ca 5 m bakom högtalarna som endå dunkade på riktigt bra , sen när vi gick framför högtalarna och dom 4 12'' bas elementen så höjde han ennu mera så håret och byxbenen fladdrade och basen slog som en arg flickvän i bröstet.
det enda fashan och jag fick fram var ''Fenomenalt, Helt ###### Fenomenalt!'' sa vi och jag stog där med ett stort smile på läpparna då fashan sa ''Dom här ska du ha!'' och jag sa inte imot direkt så nu sitter jag här och smäller på musik så moshan och syrran klagar medans fashan sitter och sejer vilka låtar jag ska spela. MVH // Erik

<{POST_SNAPBACK}>

Måste ju bara påpeka att Hifi-klubben inte säljer Acoustic... Dock så gör Hifi-Kit det... :)

/Johan

jo jag menade hifikit!:P vart lite fel där.

Tänkte återuppliva tråden lite. Hoppas det uppskattas :P
För att Högtalaren ska låta bra så behövs det bra elektronik.
Vad ska man mata Qln artech 12 med ? har gjort en gissning på att Vincent SP-331 skulle vara passande.. :D
Eller vad tror ni ?

jag hade matat dom med NAD C272 och aldra bäst vore om du köppte 2 stycken och bryggade dom.
dom kräver jä*** massa effekt!:D
men det svider i fickan :D

Redigerat av Wajkan, 21 January 2008 - 12:22.

Postad 21 January 2008 - 15:10

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
Jassåru du gör med samma drivning som Ruben du (; Hur är ljudet i almänhet då ?

Här är en bild jag hittade på norska avforum på ett av baselementerna.
Bifogad fil  Qln_artech_12_baselement.JPG   36.22K   2 Antal nerladdningar

Postad 07 February 2008 - 10:13

dB_Smeden
  • dB_Smeden
  • Lärjunge

• 311 inlägg
  • 0
Nu är dom inköpta! Kommer imorgon eller på måndag! Ska bli mycket intressant...

Postad 13 February 2008 - 10:22

dB_Smeden
  • dB_Smeden
  • Lärjunge

• 311 inlägg
  • 0
Vilken högtalare :D

Nu har jag beställt vibrationsdämpare på mitt jobb.
Det blir vanliga D 30/15 B som dom kallas... M8, 30mm diameter och 15mm höga .
Borde hjälpa lite iallafall :rolleyes:

Postad 13 February 2008 - 12:09

tian
  • tian
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0
Så här ser mitt 18" element ut i mina XL Fidelity PG 1800 Pro :rolleyes:

Postad bild

Postad 15 February 2008 - 08:23

dB_Smeden
  • dB_Smeden
  • Lärjunge

• 311 inlägg
  • 0

Så här ser mitt 18" element ut i mina XL Fidelity PG 1800 Pro :)

Postad bild

Nu fick man vill-ha-begär! :D

Postad 15 February 2008 - 09:39

Totisarna
  • Totisarna
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0
Hej Tian!

Härligt att se så bastanta baselement, med de magneterna verkar det inte vara

något för dom som har för mycket metall i sina löständer. ha ha

M.V.H Totisarma

Postad 18 February 2008 - 20:08

Unregistered1fd30f0e
  • Unregistered1fd30f0e
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Lite ot..E sugen på ett par qln arteck 12or o skulle kunna byta mot minna dc 1515 i fint skick....eller nån som har nå andra större högtalare o byta mot..pma isf..tack

Postad 18 February 2008 - 20:28

Unregistered79206920
  • Unregistered79206920
  • Lärjunge

• 443 inlägg
  • 0
Jag undrar vad skillnaden är på qln artech 12 och proson stratego 212sa/rr?
Ser likadana ut typ.
Likadant med mina proson stratego top10sah och genexxa pro10

Det är jws international som är moderbolaget till alla 3 vad jag vet. Men varför göra dom så lika varandra till utsidan?

Postad 18 February 2008 - 20:34

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0

Jag undrar vad skillnaden är på qln artech 12 och proson stratego 212sa/rr?
Ser likadana ut typ.
Likadant med mina proson stratego top10sah och genexxa pro10

Det är jws international som är moderbolaget till alla 3 vad jag vet. Men varför göra dom så lika varandra till utsidan?

Samma utsida men exklusivare insida :) spelar med säkerhet bättre än dom Proson du skrev upp :)

Postad 18 February 2008 - 20:35

Unregistered79206920
  • Unregistered79206920
  • Lärjunge

• 443 inlägg
  • 0

Så här ser mitt 18" element ut i mina XL Fidelity PG 1800 Pro :)

Postad bild

****! Har alltid varit mina drömhögtlaare men så väldimensionerade magneter trodde jag inte de va:D Får man köpa dom? hehe

Postad 19 February 2008 - 09:12

dB_Smeden
  • dB_Smeden
  • Lärjunge

• 311 inlägg
  • 0

Lite ot..E sugen på ett par qln arteck 12or o skulle kunna byta mot minna dc 1515 i fint skick....eller nån som har nå andra större högtalare o byta mot..pma isf..tack

Hmm... hade jag inte varit så förtjust i mina Artech 12 så hade jag absolut bytt mot dina DC 1515...
Varför byta? DC 1515 är inte lätta att få tag i och lär vara lättsålda om du vill...

Postad 19 February 2008 - 16:18

Unregistered1fd30f0e
  • Unregistered1fd30f0e
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
db_smeden..Visst sku ja villa ha dom kvar men man vill ju alltid ha nya saker...o artech 12orna e ju mindre o ser bra ut tycker jag..
E de nån som e sugen kan ja kanske sälja dom med bara ti ge bud men helst byte..

Postad 29 July 2008 - 14:29

Beek
  • Beek
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Är det någon av er som köpte Artech 12 som gjort några nya erfarenheter nu är ni haft dem en tid?

Blev ni nöjda med köpet? Är själv lite sugen på att plundra spargrisen och köpa lite nytt hemma ...

Postad 04 August 2008 - 12:58

dB_Smeden
  • dB_Smeden
  • Lärjunge

• 311 inlägg
  • 0

Är det någon av er som köpte Artech 12 som gjort några nya erfarenheter nu är ni haft dem en tid?

Blev ni nöjda med köpet? Är själv lite sugen på att plundra spargrisen och köpa lite nytt hemma ...

Fortfarande väldigt väldigt nöjd med mina Artech 12. Så mysigt att man slipper ha den där extra subben till det där lilla extra djupbasen som man vill ha i filmer och när man lyssnar på det mesta av dagens musik.
Jag driver ju mina med för lite effekt egentligen men kan tänka mig vad dessa kan spela med rätt effekt.
Väldigt mycket bas, väldigt högt och låter snyggt!

Postad 02 July 2009 - 23:15

Unregistered72b0f0c1
  • Unregistered72b0f0c1
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Återupplivar tråden....
Är sugen på att löpa ett par QLN Artech 12:or och undrar vad ni tror om att driva dom med ett par NAD 218 THX (som jag kan få ett mkt bra pris på...) ?
Kommer alltså brygga slutstegen så det blir en per högtalare...effekt blir det då så det räcker och blir över. Eller är det onödigt mycket så jag ska ta mitt ADCOM GFA - steg med 2x 325w som nu används till mina lite slitna CV AT100 och spara pengarna istället? Har som sommarjobbande student en massa pengar som nu bränner i fickorna och då är ju en uppdatering av stereon högt prioriterad...
Har läst en del i ett norskt AV-forum om Proson 212 och de verkar spela bättre och bättre för varje watt de matas med och eftersom det verkar vara nästan identiska högtalare så borde det väl vara likadant med QLN?

Redigerat av Unregistered72b0f0c1, 02 July 2009 - 23:15.

Postad 03 July 2009 - 07:12

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
Tror du behöver åtminstonde 2x200 äkta watt att leka med för att dom ska spela ut ordentligt :) Sen är ju det en kostnadsfråga hur mycket man kan lägga utöver det. Men du hade ett steg specad till 2x325w ? Jag tror det är rätt lagom till dom högtalarna :) Någon här på forumet, jag tror det var Ruben som drev sina med Nad c372 till mellan/diskant + bryggat c272 ena basarna + bryggat c272 andra basarna och enligt honom gedde det en förbättring för varje förstärkare/slutsteg han matade sina Qln Artech 12 med.
Om jag inte har helt fel nu så tror jag även det var Ruben som föredrog Proson 215 före Qln Artech 12 för att Proson 215 tydligen skulle spela ett renare ljud. Jag har ingenaning men du kan alltid kolla med honom :)
Mvh

Postad 03 July 2009 - 13:22

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0
Dom där högtalarna (proson ,qln) akilleshäl är diskanterna (dom vill inte spela ut riktigt i dom översta registren) väbyggda lådor ock prisvärda är dom annars...... (klart prisvärdare än dagens cerwin vega som jag anser har flera akilleshälar :))

Redigerat av sollerön, 03 July 2009 - 13:41.

Postad 03 July 2009 - 21:55

Unregistered72b0f0c1
  • Unregistered72b0f0c1
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Ska skicka ruben ett pm...
2x200W har jag redan nu så det är inget problem, men jag funderar på hur mycket mer watt det är värt att investera i. Ett 218 bryggat lämnar 700w i 8 ohm bryggat, sjukt mycket effekt. Och jag har som sagt 2 jag nog kan få till ett bra pris, fast även ett bra pris är ju ganska dyrt...

Postad 09 July 2009 - 14:49

dB_Smeden
  • dB_Smeden
  • Lärjunge

• 311 inlägg
  • 0
Jag tror nog att ett Nad 218 skulle vara helt gudomligt till ett par Artech 12.
Mina drivs med en "liten" Pioneer förstärkare men jag tycker att det spelar på riktigt fint ändå! Men det blir antinget ett Nad 218 eller något PA-slutsteg till att driva basarna med vid senare tillfälle.
Jag är helt klart nöjd med mina Artech 12 som jag även sagt många många gånger förut :-)

Postad 09 July 2009 - 21:51

Unregistered72b0f0c1
  • Unregistered72b0f0c1
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Blev inga 218 tyvärr, men...eftersom pengarna brände i fickan och jag fick ett bra pris så har jag just införskaffat nytt slutsteg; ett Cerwin-Vega 2,6Kw https://www.prisjakt...kt.php?p=250885
Fick ett sprillans nytt i kartong till ett sjukt bra pris så jag kunde inte säga nej..
Har precis kopplat in det (till brorsans CLS-12:or) och tycker mig redan höra en förbättring, jämfört med hans gamla ADCOM GFA5500. Och då har vi inte ens lyssnat på nåt över vanlig samtalsvolym typ! Så endera i helgen eller nästa vecka ska jag åka och lyssna på ett par Artech 8, för tyvärr finns här ingen återförsäljare som har Artech 12. Men låter 8:orna bra så slår jag snart till på ett par 12:or tror jag.

Postad 10 July 2009 - 08:33

dB_Smeden
  • dB_Smeden
  • Lärjunge

• 311 inlägg
  • 0

Blev inga 218 tyvärr, men...eftersom pengarna brände i fickan och jag fick ett bra pris så har jag just införskaffat nytt slutsteg; ett Cerwin-Vega 2,6Kw https://www.prisjakt...kt.php?p=250885
Fick ett sprillans nytt i kartong till ett sjukt bra pris så jag kunde inte säga nej..
Har precis kopplat in det (till brorsans CLS-12:or) och tycker mig redan höra en förbättring, jämfört med hans gamla ADCOM GFA5500. Och då har vi inte ens lyssnat på nåt över vanlig samtalsvolym typ! Så endera i helgen eller nästa vecka ska jag åka och lyssna på ett par Artech 8, för tyvärr finns här ingen återförsäljare som har Artech 12. Men låter 8:orna bra så slår jag snart till på ett par 12:or tror jag.

Har hört att det där Cerwin-steget är ett kanon-slutsteg! Kommer bli riktigt bra till ett par Artech 12. Du får nog skruva i några extra skruvar genom tavlorna skulle jag tro :-D

Postad 26 September 2009 - 23:05

Unregistered72b0f0c1
  • Unregistered72b0f0c1
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Sådär ja! Nu börjar CW steget och Artech 12:orna bli lite inspelade! Förvånad över ljudbilden de presterar tillsammans. Sjukt bra ljud även vid låga volymer! Har studentrum nu och ja, redan vid -50 på förstärkaren (H/K AVR-240) låter det riktigt bra. Körde med ett par CW AT-100 förut och de måste varit riktigt utslitna för de presterade inte ens i närhet av vad dessa gör. Basen är riktigt tung á CW men går mycket djupare också. Lyssnat på CW:s 215 modell 2ggr med bryggade 2.6 Kw steg och de har inte en chans mot min uppsättning vad gäller ljudkvalitet och de har verkligen inte bättre bas heller. Har verkligen inte pressat min uppsättning än, men när -10 db dioderna på CW steget lyser så låter det sjukt mycket och sjukt tungt. Sammanfattar det med att jag är riktigt nöjd med detta köp och verkligen rekommenderar QLN Artech 12 och CW 2.6 Kw steg till alla som vill ha grymma högtalare till humant pris och med jäkligt mycket spelglädje!

Postad 17 October 2009 - 17:18

Jonas79
  • Jonas79
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Kan ingen ställa Qln artech 12 mot större cerwin-vega.. ve15, clsc12, clsc15 eller clsc215 och skriva en grymm recension ??
alternativt Acoustic bumper eller Dali concept 10 ?

mvh / adidasove

Jag har nu sålt mina Cerwin Vega CLS 215. Köpte istället ett par Qln Artech 12. Jag har nu spelat med dom i ca: 7-8 timmar mjukkörning :D och tycker det är fantastiskt bra ljud både vid låg och hög volym. Håller som sagt på att spela in dom så har inte vågat skruva upp till max ännu men visst har jag dragit på lite och det är grymt bra/fint ljud.

Driver dom med ett Zachry P-1200 steg, 2X600 WATT vid 4 Ohm, 2X400 WATT vid 8 ohm.

Ljudet i mina CV CLS 215 var inte riktigt det jag ville ha. Jag vill ha djup tung bass och tyckte inte att jag fick det i CV. Visst det var ett jäkla tryck när man spela på men inte den tunga basen som sagt och det var inte lika bra ljud vid låg volym.
Kan ju även tillägga att QLS Artech 12 är betydligt snyggare finnish på och det märks att dom lagt tid åt utseendet och känns mer stabila än CLS 215. Jag trodde först inte riktigt på att det skulle vara sämre med "kina" tillverkade CV men de ser väldigt plastiga och burkiga ut.

Så kan skarpt rekomendera Qls Artech 12
Du får riktigt mycket ljud för dom 5995:- som dessa kostar.

Snabb leverans oxå. Beställde dom torsdag förmiddag och dagen därpå klockan 12.30 hjälpte lastbilschauffören mig bära ner dom i min källare ;-) NOT BAD AT ALL

Mitt Betyg på Qln Artech 12 är 10 av 10
betyg på CV CLS 215 är 8 av 10 :-)

Fynda.se är värda en stor kyss för snabb leverans och trevlig personal. :rolleyes:

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.