Zalman HD135 (Svart)
(Chassi)
|
1
|
(3)
|
Inga priser | |
Zalman HD135 (Silver)
(Chassi)
|
7
|
(3)
|
Inga priser |
Postad 20 October 2007 - 09:36
Postad 20 October 2007 - 13:00
Tja, jag har nu (för ett tag sen) monterat ihop min låda och kommer att lägga upp bilder, för övrigt så rymms ju marknadens bästa kylare! XP-120 tyvärr så passade den inte på mitt moderkort, så den är till salu,, Men som sagt, återkommer snart!
Japp, XP-120 är inte lika hög som Ninjan, 63mm mot 110mm. Har du nån uppfattning om det blir "tight" men XP-120? Isf. kan man ju glömma att få i en Ninja. HD135 är ju bara 135 mm hög...
Redigerat av freddan101, 20 October 2007 - 13:02.
Postad 08 November 2007 - 14:16
Tja, jag har nu (för ett tag sen) monterat ihop min låda och kommer att lägga upp bilder, för övrigt så rymms ju marknadens bästa kylare! XP-120 tyvärr så passade den inte på mitt moderkort, så den är till salu,, Men som sagt, återkommer snart!
Japp, XP-120 är inte lika hög som Ninjan, 63mm mot 110mm. Har du nån uppfattning om det blir "tight" men XP-120? Isf. kan man ju glömma att få i en Ninja. HD135 är ju bara 135 mm hög...
Tänkte liva upp denna tråden lite då jag är grymt sugen på detta chassit
Rackarn och freddan101: Tittade ni på kylaren som det pratades om tidigare i tråden, Cooler Master Gemini II???
Nån som fått problem med den i detta chassit??? Eller ska man satsa på en annan kylare???
Eftersom jag vill ha möjligheten att lira lite på datorn så tycker jag att 8800GT-korten är intressanta, nån som vet om de går in i chassit?? Blir de korten för varma kanske??
Ungefärlig spec jag har tänkt mig är:
Zalman HD135 svart chassi
Corsair HX 620 eller 520 W PSU
Gigabyte DS4 socket 775 (full-ATX) moderkort
Intel Core 2 Duo E6750 (2.67 GHz) CPU
Cooler Master Gemini II (2 st. vettiga 120 mm-fläktar) CPU-kylare
Geforce 8800GT Grafikkort
1 SATA-disk (500-1000 Gb nånstans) HDD
Ta bort HD-racket och ha disken i en HDD-kylare/ dämpare av nåt slag.
Samsung SH-S203B dvd-brännare
Ljudkort, inte säker
Tvkort, inte säker
Någon som tror att detta inte blir bra? Blir det för varmt, svårt att få tyst osv??
Blev mkt frågor nu men man är ju grön på HTPC-området också
Tacksam för svar!!
Postad 24 November 2007 - 11:00
Snyggast för närvarande IMHO är detta chassi, dock något för djupt för min smak (är väl drygt 45 cm, fast Zalman specar 43 cm?). Det som oroar mig är vilken passiv CPU-kylare jag ska få plats med. Ni som installerat en i denna låda får gärna tipsa om vilken!
Sen säger recensionerna att det är dålig kylning av HDD, men det oroar jag mig inte så mycket för eftersom det förmodligen blir nån form av flashdisk.
Postad 07 February 2008 - 16:46
Det verkar som att Zalman förbättrat sig något vad gäller HD-upphängningen, för mitt ex har gummidämpningar på alla interna 3.5-platser. De funkar riktigt bra.
Däremot verkar de inte alls gjort något åt kylningen. Min HTPC lät som en startande Boeing 747 och klarade ändå inte hålla nere systemtemperaturen på mitt Asus P5E-V HDMI. CPU-tempen på min Core2 Duo E6750 klarade den dock hålla nere tillsammans med den ordinarie CPU-fläkten.
Jag har löst kylningen genom att montera bort de medskickade chassifläktarna och ersätta dem med en 120mm Nexus monterad precis som i Silent PC review:n ( http://www.silentpcr...e711-page6.html ). Jag har kopplat den via moderkortet och styr den via Asus qfan, den snurrar oftast under 1000rpm.
Jag kör fortfarande med den ordinarie CPU-fläkten. Jag misstänker att ett byte av CPU-kylare skulle vara nästa steg om jag vill få den tystare. Men jag tror inte det kommer vara nödvändigt så länge jag inte överklockar, nu går CPU-fläkten oftast runt 1000rpm när jag ser på tv eller film vilket inte ger något störande ljud.
Edit: Nu kör jag överklockat till 3.1Ghz utan problem med vare sig kylning eller ljudnivå. Fläktarna snurrar fortfarande runt 1000rpm.
Redigerat av Unregisteredc2869078, 12 February 2008 - 09:24.
Postad 07 February 2008 - 22:53
Nu har jag letat och jämfört och kan ändå inte komma fram till vilket chassi jag ska välja. Antingen är det för brett, för djupt, har för dålig kylning eller är för fult.
Snyggast för närvarande IMHO är detta chassi, dock något för djupt för min smak (är väl drygt 45 cm, fast Zalman specar 43 cm?). Det som oroar mig är vilken passiv CPU-kylare jag ska få plats med. Ni som installerat en i denna låda får gärna tipsa om vilken!
Sen säger recensionerna att det är dålig kylning av HDD, men det oroar jag mig inte så mycket för eftersom det förmodligen blir nån form av flashdisk.
Jag kör med Cooler Master Gemini 2 med 2 Noctua 120mm på, funkar hur bra som helst, den höll 50 grader utan fläktarna nu ligger jag på 40 grader genom hela lådan. Har även bytt 80mm fläkten mot en Noctua och satt en extra Noctua 80mm som blåser ut vid grafikkortet. Om man orkar lägga ner lite tid på chassit och byggandet är detta chassi grymt imo. Lätt snyggast ochså och bra med USB på framsidan.
Kommer upp bilder på min HTPC i mitt galleri inom kort.
Redigerat av Wibling, 09 February 2008 - 13:00.
Postad 23 April 2008 - 07:29
Mycket fina bilder joacim
![]()
Denna låda är säkerligen en av de bästa man kan få tag på, men jag saknar 2 saker:
* Start från helt avstängt läge med fjärrkontrollen.
* Möjlighet att använda MCE-fjärren (som är en väldigt bra fjärr).
Rätta mig gärna om jag har fel i dessa två påstående (att det faktiskt går).
Kolla dina BIOS inställningar/jumper inställningar. För mig var det bara att flytta en jumper för att få det att fungera.
Sök efter "USB device Wake-up"
Är det någon som fått VFD:n att fungera i Linux ?
</patrik>
Postad 06 June 2008 - 14:40
Postad 12 June 2008 - 20:28
Har en fråga ang CPU kylare till Zalman HD135. Någon som vet om man får i en Scythe Ninja Mini? Ligger på gränsen när man mäter så är skeptisk. Eller har någon andra förslag. Har en Cooler Master Gemini II just nu men den sabbar luftflödet så förbannat pga sin storlek.
Har snart mitt bygge klart och jag satsade på en Thermaltake Ruby Orb. Går inte att styra hastigheten på, men 17db med ett luftflöde på 77,85 CFM bävar för en bra tyst kylning utan en massa krimskrams. Den bygger mer på bredden än på höjden. (BxHxD) 140x73,3x140 vilket är bra i detta chassi. Dessutom är den billig. Betalade endast 273:- med frakt från www.Inet.se. En kylare som bygger på höjden begränsar ju luftflödet mycket mer i lådan. Har för övrigt gått på silentpc´s tips och slängt ut de medföljande chassifläktarna och istället satt in en 120mm Nexus som får den fräscha luften att dra igenom lådan istället för att cirkulera.
Ska lägga upp bilder på mina lösningar när bygget är klart.
Redigerat av Unregisteredfbe11445, 12 June 2008 - 20:31.
Postad 15 June 2008 - 22:18
Jo orginalfläktarna åkte ut direkt. Kör Noctua rakt igenom. Ser gärna lite bilder på ditt bygge.Har snart mitt bygge klart och jag satsade på en Thermaltake Ruby Orb. Går inte att styra hastigheten på, men 17db med ett luftflöde på 77,85 CFM bävar för en bra tyst kylning utan en massa krimskrams. Den bygger mer på bredden än på höjden. (BxHxD) 140x73,3x140 vilket är bra i detta chassi. Dessutom är den billig. Betalade endast 273:- med frakt från www.Inet.se. En kylare som bygger på höjden begränsar ju luftflödet mycket mer i lådan. Har för övrigt gått på silentpc´s tips och slängt ut de medföljande chassifläktarna och istället satt in en 120mm Nexus som får den fräscha luften att dra igenom lådan istället för att cirkulera.
Ska lägga upp bilder på mina lösningar när bygget är klart.
Postad 10 July 2008 - 09:48
Det kostar idag ca 2200 kr utan nätagg, här måste man då byta ut samtliga fläcktar i lådan. Dessutom verkar lådan vara byggd i vanlig alu vilket gör att ljudet fortplantar sig lite lättare än vad de gör i ex Antec lådorna? Slutligen är lådan extremt djup vilket gör det svårt att hitta en diskret mediabänk som passar(hade problem att hitta en för förstärkaren som är 42 cm).
Hur se ni på det som köppt lådan? Är ni fortfarande nöjda med den? Är det så att det krävs en del extra pengar för att få den hyfsat tyst?
Postad 28 October 2008 - 18:05
Postad 28 October 2008 - 19:23
Inte så att den är 135 mm utan fötter?Hur kommer det sig att det står att den är 135mm hög? Fått hem en sådan här och märkte nu att den var 155mm hög.
Postad 28 October 2008 - 19:42
Inte så att den är 135 mm utan fötter?
Jo så kan det vara. Men det går ju inte precis att ta bort dom. eller ja det går men nätaggregatet går ner lika långt som fötterna gör. så om man nu tar bort fötterna så är den fortfarande 155mm.
Postad 28 October 2008 - 19:44
Då tycker jag det borde stått 155 mm i specen. Det är lite lurigt det här hur olika tillverkare mäter höjden på sina lådor.Jo så kan det vara. Men det går ju inte precis att ta bort dom. eller ja det går men nätaggregatet går ner lika långt som fötterna gör. så om man nu tar bort fötterna så är den fortfarande 155mm.
Postad 19 April 2009 - 14:09
Ganska uppenbart att den inte kan vara 135 mm om man tänker efter då nätdelen är 150 mm på höjden.
Dåligt att de inte anger de riktiga yttermåtten!
Postad 19 April 2009 - 14:20
Som folk nämnt så är luftgenomströmningen det enda negativa...
På den ena datorn som har 4x300gb raid array så är temperaturen lite väl hög,
funkar dock när datorn står fritt (men hade säkert blitt problem om den var inklämd i en trång stereomöbel...)
dator nummer två har bara en enterabytare i sej och i den kör jag alla fläktar så lågt det går (Q-Fan + Fysiskt motstånd)
och där är det mycket behaglig temperatur trots att den står inne i en möbel...
så ska du ha fyra hårddiskar och SLI så får du tänka genom kylningen men annars är det bara att tuta och köra...
kan också intyga att fjärren funkar med LIRC och är helt kanon i XBMC... däremot kan man inte få liv i LCDn med LCDproc men I couldnt care less personligen...
Postad 22 May 2009 - 21:34
Jag har precis köpt detta chassi men kan inte få den medföljande fjärrkontrollen att funka helt i Mediaportal.
Alla knappar funkar kanon, fast jag kan inte höja volymen. Jag har provat knappen utanför mediaportal och då funkar den så den är inte sönder.
Förstår inte vad jag skall göra för att få den att funka, hoppas på tips från er som har detta kanon chassi.
Tackar på förhand.
Postad 23 May 2009 - 21:17
Pontan82: Jag kryssar bara bara i stöd för IRTrans-fjärr i Mediaportal så funkar allt utmärkt, du kan även kryssa i att den ska använda MCE-fjärr om det ändå inte funkar, ska tydligen hjälpa för vissa.
Kolla i Mappings om funktionen för att höja och sänka volym är inställd på rätt knappar.
Film på displayen + Mediaportal finns i mitt galleri.
EDIT:
Pulver: Om det nu är IRTrans som jag tror så måste du ställa in i mjukvaran att det ska gå att slå på datorn från helt avstängt läge. Jag var även tvungen att flasha den med nytt firmware.
Redigerat av AdrianTepes, 23 May 2009 - 21:21.
Postad 25 May 2009 - 13:11
Tack för ditt svar Adrian men jag kunde till slut lösa det med hjälp av Cyberextrenall plugin så nu funkar både min display och min fjärr. Skall bara synka allt med Harmonyn sen är det klart....
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
38 bilder
38 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?