Jag skickade med en PDF som handlade om XLS och också en länk till en massa designer för X-XLS.
Din fråga efter det inlägget löd: "Är det denna (xls12") som sitter i monolith-df måntro?"
Var lite seg i skallen och förstog nog inte vad du refererade till. Tymphany-bladet eller Solen-doningen.
Svaret var då iaf, enligt Heron, baserat på BK´s bilder: "Nej, inte enligt bilderna på BK's hemsida."
Själv vet jag inte, men jag frågade förut om det var Peerless XLS-element och fick då ett jakande svar, tidigare i tråden.
Sedan i inlägg # 59 försöker jag (lite rörigt) förklara (med hänvisning till din fråga ovan) att jag lade in både Tymphanys PDF för XLS och Solen.ca´s Designer för X-XLS, två olika element där det sistnämnda är bättre.
Tog med det för jämförelsens skull. Så ni kan se skillnaden bara för att se hur olika element kan prestera.
"För mycket är aldrig nog..." - sjunger Per Gessle, men är man ute efter "tillräckligt" mycket/bra så är nog 100dB fullt tillräckligt runt 25Hz.
Det är lite av en jämförelse av Ferarri på 110-landsväg som brukar dyka upp =)
Du frågar om det räcker. Ja för dig och mig räcker det nog utmärkt, men inte för alla. Speciellt inte om man har ett toppsystem som klarar 110dB eller mer och vill att basen hänger med hela vägen. Nedifrån och upp.
Det är nog en fråga som i många fall handlar om begränsad användbarhet, men antingen har man kapacitet till den, eller så har man det inte.
Vid dessa bas-transient-toppar vid exempelvis en mycket dynamisk inspelning av ett klassiskt verk med kanoner som dånar av i kaskader så vill man ibland ha "headroom".
(Det brukar stå att man inte ska spela för högt på fodralet till skivorna, med tanke på dessas dynamiska inspelning och transienter*)
Exempel: Man har en grundnivå man lyssnar på, exemplet var då runt 95dB (relativt hög volym), och så har vi sagda inspelning och kommer till kanonerna *kaboom* där skenar kanonerna och ligger 15dB högre än pianot och fiolerna du lyssnade på alldeles nyss.
Sub # 1 klarade 100dB och får en ljudnivå på 110dB att återge.
Sub # 2 klarade 115dB och får en ljudnivå på 110dB att återge.
Headroom - kapacitetsutrymme för överskott.
Ska man vara petig så är det kanske inte så förbannat mycket bastransienter av den magnituden runt 25Hz eller under vid musiklyssning, men vid filtitt är nog dessa vanligare.
Och oftast är det ju vid filmtitt man vill ha tillgång till bra lågbas-kapacitet.
Asbas är inget bra, om det är samma sak som kvantitetsbas utan kvalitet.
Men asbas med kvalitet är absolut något helt annat, mycket läckert om man väl har det!
Är det mycket svammel så är det bra att ifrågasätta mitt mummel, så försöker jag lägga ut lite mindre raljerande så jag blir lättare att förstå hehe...
(ibland förstår jag knappt själv sammanhanget i det jag skrivit...)
Robert