Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Lågbas för lägre volymer?

71 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 September 2007 - 10:15

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
XLS200 och XLS300, är det Peerless XLS-element dom använder?

Isf finns det ritningar/mätningar/simuleringar att få tag på, för diverse storlekar på lådor som säljs, och siffror med eller utan slavbasar med olika effekt att driva med.
Bra element för små subbar.

Kommer inte ihåg vart jag hämtade alla dessa fakta för tillfället, men jag har dom på datorn.

XXLS finns det ju också... :)

EDIT: Såg i "listan" att XLS200 är ännu sämre än vad SVS:en, på allt över 25Hz - jämfört med XTZ:an.

Redigerat av Unregisteredb38af287, 11 September 2007 - 10:19.

Postad 11 September 2007 - 10:49

Unregistered94a9ad2c
  • Unregistered94a9ad2c
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Japp, det är Peerless XLS i 300/pr. Om inte annat så leta rätt på mätningarna o sänd ett pm. Vore tacksamt värre...

Hur upplever du dina nuvarande xtz mot den tidigare 50l du hade?

// D

edit: just ovan nämnda spelar i en 30l låda med 2x10" element...

Redigerat av Unregistered94a9ad2c, 11 September 2007 - 11:04.

Postad 11 September 2007 - 11:00

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Svårt att svara på, egentligen. Det var ett bra tag mellan erfarenheterna.
Det fanns nog (mycket) mer absolut output i monstret, men jag är absolut fullt nöjd med mina 10:or. Dom är musikaliska också. Har inget speciellt att klaga på, speciellt inte för pengarna.

EDIT: För att vara specifik, Miragen var ett MONSTER på alla sätt och vis. 50kg med 400W och 800W peak (tror jag det var, mycket då - utan EQ) och dubbla 12" alltså.
Den gick djupt nåt så in i hela done-daningen och det med volym också. Rapp, bra, fysisk jag kan fortsätta lovorda den. Den var bra.

Ska se om jag kan lokalisera låddorna/skapelserna i all hifi-dynga jag samlat på mig på alla omöjliga olika ställen.

Redigerat av Unregisteredb38af287, 12 September 2007 - 18:40.

Postad 11 September 2007 - 12:35

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

• 3116 inlägg
  • 0
www.tymphany.com/

där finns mätningar på elementen...
perless minisub sls 6,5" imponerar!

Postad 12 September 2007 - 16:43

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Nu vet jag inte var hos Tymphany jag hittade den, men här har vi lite läsning å.

Sen har Solen.ca lite element och färdiga ritningar/byggsatser för XXLS som kan vara roliga att titta på > XXLS-system

Bifogad fil(er)

Postad 12 September 2007 - 16:57

Unregistered94a9ad2c
  • Unregistered94a9ad2c
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Är det denna (xls12") som sitter i monolith-df måntro?

Lite roligt att läsa filen du länkade till, bl a "From the above simulations it can be concluded that even with a very powerful amplifier of 300 W it is not possible to achieve over 100 dB at 25 Hz." (Detta i en sluten låda).

Nu är jag inte direkt professor i ämnet, men är inte 100db fullt tillräckligt för den normale användaren i det normala vardagsrummet en onsdagkväll?

// D

Postad 12 September 2007 - 17:53

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0

Är det denna (xls12") som sitter i monolith-df måntro?

Nej, inte enligt bilderna på BK's hemsida.
Postad bild
Postad bild

Redigerat av Heron, 12 September 2007 - 17:58.

Postad 12 September 2007 - 17:58

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0

Nu är jag inte direkt professor i ämnet, men är inte 100db fullt tillräckligt för den normale användaren i det normala vardagsrummet en onsdagkväll?

Mer än tillräckligt. :unsure:

Postad 12 September 2007 - 18:30

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Det är Xxls med ett extra X = X-tra X-tra long stroke tror jag det stog för...

(EDIT: I Tymphanys blad är det Xls, med ett X.

I Solen-Länken är det XXls - två X - som gäller. Tog med den för att ni kan se skillnaden på element osv.)

100dB vid 25Hz är inte alldeles för mycket att skryta med, ne - klart det kanske räcker till allt som oftast, men VILL man väl kräma LÅG-bas på mycket hög volym så slår det alltså bakut. En fråga om papper VS verklighet i många fall.
Beroende på smak, rum och krav på volymer då kanske.

XTZ:an vi nämnde tidigare spelar ju en bit under (rättelse) 100 vid 25Hz. För mig räcker det (jag har 10:an) då jag oftast lyssnar lite längre upp i registret (musik) och där ger dessa XTZ ännu lite mer output.

Man brukar prata om "headroom" för transienter osv. Kommer det en sån transient på en dynamisk inspelning, så låter det ju lite olika med en topp på, 10-15dB eller nåt, om gränsen går vid 100 respektive, säg 115dB, om man spelar runt en 90-95dB.

En sak är då säker, att vid 20Hz är det ännu lägre output - hur mycket beror väl på hur brant den dyker, eller hur flackt den dalar. Basreflex eller sluten.
EQ i form av Linqwitz(?)-transform kan höja ribban lite förstås, men med kostnad i W.

Redigerat av Unregisteredb38af287, 12 September 2007 - 18:42.

Postad 12 September 2007 - 21:40

Unregistered94a9ad2c
  • Unregistered94a9ad2c
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0

Det är Xxls med ett extra X = X-tra X-tra long stroke tror jag det stog för...

Menar du mätningen jag refererar till, eller bilden Heron visar, eller ngt annat?

100dB vid 25Hz är inte alldeles för mycket att skryta med, ne - klart det kanske räcker till allt som oftast, men VILL man väl kräma LÅG-bas på mycket hög volym så slår det alltså bakut. En fråga om papper VS verklighet i många fall.
Beroende på smak, rum och krav på volymer då kanske

Mycket hög volym säger du, men ser ju på pappret ändå ut att vara tillräckligt eller? Med tanke på tråden samtalet äger rum är vi ju nöjd med fullt tillräckligt, asbas passar kanske inte in riktigt :unsure:

Man brukar prata om "headroom" för transienter osv. Kommer det en sån transient på en dynamisk inspelning, så låter det ju lite olika med en topp på, 10-15dB eller nåt, om gränsen går vid 100 respektive, säg 115dB, om man spelar runt en 90-95dB.

Now you lost me. Är hur kul som helst att ständig lära sig nya termer, få större perspektiv osv inom ämnet, så därför är lite pedagogik på sin plats här. Headroom och transistenter osv får du gärna förklara, pls.. Samt att då gränsen går vid 115db vid 95db, :o

// Danne

Postad 12 September 2007 - 22:51

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

• 3116 inlägg
  • 0

megalomaniac: ge lite XTZ-SPL-mätnigar till folket  :unsure:

<{POST_SNAPBACK}>

hejsan
jag hittade denna sida kanske är intressant?
den förklarar bla. hur våra öron uppfattar olika ljudfrekvenser!
finns även ett hörseltest så man kan pröva själv via sina hörlurar!

Postad 12 September 2007 - 23:01

Unregistered94a9ad2c
  • Unregistered94a9ad2c
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
du glömde länken...

Postad 13 September 2007 - 01:00

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

• 3116 inlägg
  • 0
:unsure: ja lite trötter jag...

http://www.phys.unsw...jw/hearing.html

Postad 13 September 2007 - 11:53

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Jag skickade med en PDF som handlade om XLS och också en länk till en massa designer för X-XLS.

Din fråga efter det inlägget löd: "Är det denna (xls12") som sitter i monolith-df måntro?"
Var lite seg i skallen och förstog nog inte vad du refererade till. Tymphany-bladet eller Solen-doningen.

Svaret var då iaf, enligt Heron, baserat på BK´s bilder: "Nej, inte enligt bilderna på BK's hemsida."

Själv vet jag inte, men jag frågade förut om det var Peerless XLS-element och fick då ett jakande svar, tidigare i tråden.

Sedan i inlägg # 59 försöker jag (lite rörigt) förklara (med hänvisning till din fråga ovan) att jag lade in både Tymphanys PDF för XLS och Solen.ca´s Designer för X-XLS, två olika element där det sistnämnda är bättre.
Tog med det för jämförelsens skull. Så ni kan se skillnaden bara för att se hur olika element kan prestera.

"För mycket är aldrig nog..." - sjunger Per Gessle, men är man ute efter "tillräckligt" mycket/bra så är nog 100dB fullt tillräckligt runt 25Hz.
Det är lite av en jämförelse av Ferarri på 110-landsväg som brukar dyka upp =)

Du frågar om det räcker. Ja för dig och mig räcker det nog utmärkt, men inte för alla. Speciellt inte om man har ett toppsystem som klarar 110dB eller mer och vill att basen hänger med hela vägen. Nedifrån och upp.
Det är nog en fråga som i många fall handlar om begränsad användbarhet, men antingen har man kapacitet till den, eller så har man det inte.

Vid dessa bas-transient-toppar vid exempelvis en mycket dynamisk inspelning av ett klassiskt verk med kanoner som dånar av i kaskader så vill man ibland ha "headroom".
(Det brukar stå att man inte ska spela för högt på fodralet till skivorna, med tanke på dessas dynamiska inspelning och transienter*)

Exempel: Man har en grundnivå man lyssnar på, exemplet var då runt 95dB (relativt hög volym), och så har vi sagda inspelning och kommer till kanonerna *kaboom* där skenar kanonerna och ligger 15dB högre än pianot och fiolerna du lyssnade på alldeles nyss.
Sub # 1 klarade 100dB och får en ljudnivå på 110dB att återge.
Sub # 2 klarade 115dB och får en ljudnivå på 110dB att återge.
Headroom - kapacitetsutrymme för överskott.

Ska man vara petig så är det kanske inte så förbannat mycket bastransienter av den magnituden runt 25Hz eller under vid musiklyssning, men vid filtitt är nog dessa vanligare.
Och oftast är det ju vid filmtitt man vill ha tillgång till bra lågbas-kapacitet.

Asbas är inget bra, om det är samma sak som kvantitetsbas utan kvalitet.
Men asbas med kvalitet är absolut något helt annat, mycket läckert om man väl har det! <_<

Är det mycket svammel så är det bra att ifrågasätta mitt mummel, så försöker jag lägga ut lite mindre raljerande så jag blir lättare att förstå hehe...

(ibland förstår jag knappt själv sammanhanget i det jag skrivit...)

Robert

Postad 13 September 2007 - 12:15

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Här har vi en sida där en massa fabrikat och modeller mäts på lika vilkor, men på XTZ längst ner så står det att den har två pluggar och portar, och 3 lägen - vilket ska vara 4 - så han har möjligen inte testat den ena avstämningen. Portarna är olika långa och alltså olika avstämda.

1: fullproppat läge.
2: oproppat läge, fullt öppen.
3: vänster plugg öppen, höger proppad.
4: höger plugg öppen, vänster proppad.

Tester av subbar >

Postad 13 September 2007 - 12:55

Unregistered94a9ad2c
  • Unregistered94a9ad2c
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Det var inte svammel, utan faktiskt ganska bra förklarat. Har jag lärt mig vad headroom är, kul.

Vid vilka frekvenser är portarna avstämda i dina xtz? Hur påverkar det ljudbilden? I min logik låter det som det kan bli en konstig ljudbild om båda portarna är öppna, dvs om den ena porten är 30hz och den andra 23hz, blir det krock i avstämningen då, eller har det inget med ljudet (musiken) att göra?

Har en sluten låda öht avstämning?

// Novis-danne

Postad 13 September 2007 - 13:38

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Vad bra att det framgick någotsånär vad jag menade.

Vet inte exakt hur mina subbar är avstämda i de olika lägena, har ingen koll för tillfället på exakta siffor. Vet bara ATT dom är avstämda på så vis =)

De båda portarna öppna blir en annan avstämning bara, det kan liknas vid EN port med en annan dimension.

Avstämning är i sluten låda beroende på element i kombination med volym i låda, dämpmaterial etc.
Du får oftast en mindre dalande kurva, en flackare kurva, som börjar falla tidigare = längre upp i registret.

Omvänt får man med basreflex en högre (rakare) nivå ner i frekvens, men som stupar brant sedan.

Med en Linkwitz-krets (Linkwitz transform), exempelvis, så kan man höja en kurva på "konstgjord" väg där den börjar dala nedåt, det kostar en massa kräm.

Sedan får man ta med rummet i beaktande. Rummet höjer ju kurvan mer och mer ju lägre du kommer i frekvens, från ca 50Hz och nedåt. Så en mildt dalande sluten kurva kan bli spikrak i rummet osv.

Det är många variabler.

Rum, smak, krav/behov är helt olika.

Redigerat av Unregisteredb38af287, 13 September 2007 - 14:33.

Postad 13 September 2007 - 15:15

Unregistered94a9ad2c
  • Unregistered94a9ad2c
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
och då den automatiska följdfrågan... är själva stämningen ett relativt mått på hur lågt den går innan kurvan börjar dala? Eller är det subbens nedre begränsning på något sätt?

Kan denna linkwitskrets åstadkommas med vilken bra eq som helst?

Kanske fastnat i tekniska termer och detaljer här, men jag menar att kunskap om dessa synnerligen behövs för att kunna skapa/påverka lågbas på låga db-nivåer..

Känns som jag snott tråden, men trådskaparen lyser med sin frånvaro, så jag lånar den så länge <_<

// Danne

Postad 17 September 2007 - 20:51

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Tråkigt svar, men säkert mer givande.

Här > http://www.drkrupp.se/hifi/ > kan du läsa om allt mellan himmel och jord gällande konstruktion av högtalare.

Mycket läsvärt <_<

Postad 17 September 2007 - 20:55

Unregistered94a9ad2c
  • Unregistered94a9ad2c
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
tack, en länk är aldrig fel...

// D

Postad 20 September 2007 - 16:30

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

• 3116 inlägg
  • 0
nu är detta kanske off topic lite ,men men det handlar om lågbas i allafall...
+/-3dB points: 16.9Hz -> >150Hz @ ~ 110 db <_<
alltså en SPIKrak frekvensgång över hela registret samt att detta åstakoms av ett 13" element,max ljudtryck imponerar stort!

svs pb13 ultra

http://www.avtalk.co...rt=0&rid=0&SQ=0

Postad 20 September 2007 - 16:48

Unregistered94a9ad2c
  • Unregistered94a9ad2c
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Smakar det så kostar det... Just under 16 200:- plus frakt.

O jag som bara får csn, illa. Blir kanske en Monolith-df ändå, om inte det kommer ngt test på slx300/pr snart, som bekräftar att denna lilla låda kan leverera i normalstora vardagsrum...

/ fattigjonet

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.