Sony Ericsson T650i 16MB RAM
(Mobiltelefoner)
|
1
|
(23)
|
Inga priser |
K770i - T650i (5 inlägg)
|
18 år sedan |
Postad 10 September 2007 - 07:48
Nu när både 3 och Telenor säljer den så måste ju även de andra börja sälja den. Men jag hittar inga priser på "rent köp" hos varken 3 eller Telenor, hos tre kanske man inte ens kan köpa så.
Den blå kan köpas olåst och utan abbonemang i Telenor Stores, pris ca 4700:-!!
Postad 11 September 2007 - 09:02
Kör ett 2GB fån sandisk och det funkar iaf utmärkt.Ingen som provat större M2-kort än 1 GB?
Postad 12 September 2007 - 09:24
Postad 12 September 2007 - 10:22
Postad 14 September 2007 - 10:38
M3 har testat den, inte så imponerade http://www.idg.se/2.1085/1.119986
Daniel Hessel (på M3) verkar inte ha ett direkt imponerande intellekt...
Det var bland de sämsta "test" jag någonsin läst. Bara en sådan sak som att en extra megapixels upplösning skulle ha någonting med bildkvalitén att göra på en kamera av denna storlek visar att han kanske inte borde yttra sig offentligt.
Jag uppmanar alla som har något intresse för kvalitetsprylar att själva klämma på telefonen istället för att grunda sina åsikter på det refererade "testet".
Så till mina egna subjektiva åsiker:
Innan jag köpte T650 hade jag föresatt mig att köpa den telefon jag helst ville ha, oavsett pris (inom rimliga gränser). Jag använder mest en telefon som telefon (GSM). Andra funktioner jag använder ibland är banala saker som alarm, kodminne, sms, musik.
Däremot uppskattar jag att prylarna har bra kvalitet och prestanda vad det gäller ljud och ljus, reglage, handhavande och batteri etc. Jag bär alltid telefonen i någon ficka så det är en fördel om den är kompakt och stryktålig.
Jag hade egentligen inte alls tänkt köpa någon T650. Hade knappt ens hört talas om den faktiskt. Jag hade siktat in mig på W880 eller någon av de något tjockare Walkman-mobilerna. Positiva omdömen från kollegor med W880 gjorde att jag beredd att köpa denna trots ganska högt pris. När jag så var runt och klämde på olika telefoner så upplevde jag att framför allt knappsatserna var under förväntan på nästan alla modeller. Eftersom knapptryckningar är den vanligaste aktiviteten på en telefon så gav jag knapp-användarvänlighet hög prioritet.
I förvirringen så råkade jag snubbla över T650. Den hade betydligt mer lättmanövrerade knappar än sina släktingar och hela telefonen andades kvalitet med rostfritt stål och mineralglad över displayen. Den var också synnerligen behaglig att använda med sina ljuseffekter och om man överhuvudtaget kan använda sådana termer om en telefon så är nog T650 vacker (när belysningen är på).
OK - så jag köpte den utan att grubbla alltför mycket och har nu haft den ett tag.
Intrycken består och telefonen är snabb och behaglig att använda. Den inbyggda högtalaren är oanvändbar på annat än låg volym. MP3-ljudet är tillräckligt bra för att jag skall kunna avskaffa min MP3-spelare. Ljudkvalitén blir betydligt bättre med kvalitetspluggar, tex. d-Jays, än de medföljande in-ear pluggarna. Praktiskt dock med standard teleplugg som tillåter byte till andra hörlurar.
USB-hastigheten var inte mycket att skryta med men jag vet inte om det beror på något fel i mina drivrutiner etc. Till seriös fotografering använder jag riktiga kameror så jag hade inga förväntningar på det området. Den inbyggda kameran i T650 duger till småsaker.
Den imponerande kompaktheten gör att luren glider ner i alla fickor utan att störa. Det medföljande fodralet gör att telefonen kommer att hålla sig fräsch länge. Känner ingen ånger för köpet och det är fortfarande ett rent nöje att använda telefonen varje gång man har en anledning.
För er som inte vill slänga bortåt 4K på en telefon så hoppas jag att den snabbt blir billigare så ni också kan få njuta av EricsSonys kanske bästa design på länge.
Postad 14 September 2007 - 14:29
För att svara på min egen fråga så såg jag att den lyste som i videon när jag fick sms för ett tag sen men det verkar vara den enda händelsen som den lyser, synd.Det blev en grön tillsist. Den gör sig som sagt bättre live. Gillar den skarpt än sålänge men funderar på den sak. Det är en led-stripe på baksidan av telefonen mellan det gröna och silvriga, har dock aldrig fått den att lysa.
Den ska enl denna videon iaf lysa när man får sms men bör ju lysa även vid andra händelser som tex när någon ringer.
T650i - Youtube
Vilket tema använder du för att den ska lysa?
Jag får den aldrig att lysa med standardtemat iaf.
Postad 14 September 2007 - 21:26
Jag kör under water. Den lyser dock endast när man tar emot sms.För att svara på min egen fråga så såg jag att den lyste som i videon när jag fick sms för ett tag sen men det verkar vara den enda händelsen som den lyser, synd.Det blev en grön tillsist. Den gör sig som sagt bättre live. Gillar den skarpt än sålänge men funderar på den sak. Det är en led-stripe på baksidan av telefonen mellan det gröna och silvriga, har dock aldrig fått den att lysa.
Den ska enl denna videon iaf lysa när man får sms men bör ju lysa även vid andra händelser som tex när någon ringer.
T650i - Youtube
Vilket tema använder du för att den ska lysa?
Jag får den aldrig att lysa med standardtemat iaf.
Postad 15 September 2007 - 22:19
Postad 20 September 2007 - 14:25
Har haft telefonen nu i 3 veckor och kommer inte riktigt ihåg när det började. Har inge som helst synliga skor på telefeon och kan inte heller se att det glappar i skalet någonstans. Den är i övrigt fortfarande som ny.
Detta knarr gör mig snart galen och jag tycker inte att man ska behöva acceptera dettat på en relativt dyr telefon från SE.
Postad 28 September 2007 - 01:31
Har haft telefonen inlämnad på elgigantens serviceställe där de bytte ut batteriluckan (bakre delen av skalet) och jag hämtade ut den idag. Inne i butiken försökte jag lyssna om knarret/knäppandet hade försvunnit och det verkade som det hade lyckats.Tänkte kolla om det är någon mer än jag som upplever att ni har problem med att telefonen knarrar/knakar i chassiet/skalet när ni sms:ar eller trycker lite lätt brevid displayen?
Har haft telefonen nu i 3 veckor och kommer inte riktigt ihåg när det började. Har inge som helst synliga skor på telefeon och kan inte heller se att det glappar i skalet någonstans. Den är i övrigt fortfarande som ny.
Detta knarr gör mig snart galen och jag tycker inte att man ska behöva acceptera dettat på en relativt dyr telefon från SE.
Glad och hemma så öppnar jag telefonen och stoppar i simkort och minneskort och moterar tillbaka luckan extremt försiktigt och kontrollerar igen och den knäpper/knarrar fortfarande, suck. Jag misstänker att det är något med själva telefonen som framkallar detta iom att de nu bytt luckan. Har förövrigt varit extremt försiktig med den och har inte tappat den eller dyl.
Det har ännu inte gått 30 dagar så jag funderar på att använda mig utav deras öppet köp avtal och lämna tillbaka telefonen. Så frågan är nu om man sen vågar köpa en likadan eller om man helt enkelt ska se sig efter någon annan modell. Jag har kontrollerat mot butikens exemplar och de är knäpptysta.
Är det verkligen bara jag som råkat ut för detta med denna telefonen så kanske man vågar sig på att köpa/byta till en likadan.
Postad 28 September 2007 - 07:59
Postad 01 October 2007 - 12:47
Är det ingen som ser ett problem med att SAR-värdet i den här nallen är nästan 3 gånger högre (!) än i t ex SE K800i...?
Jag hör iaf till de som ibland slarvar och lägger mobilen i byxfickan. Man får ju genitalierna stekta med den här prylen.
Postad 01 October 2007 - 22:43
Se det så här: Om du är trafikpolis och ser en bil som kör i 105 km/h på en 110-väg och alla andra bilar kör i 80 km/h så kan du ändå inte ge föraren böter eftersom han håller sig under tillåten maxhastighet. På samma sätt är det med T650i - den är ok - oavsett att massor av andra lurar har lägre värden.
Postad 02 October 2007 - 12:27
Riktigt fin telefon.. Fick den gratis kan man säga
Postad 02 October 2007 - 18:32
Vad jag lite subtilt försökte antyda var att gränsvärderna i det här landet är lite väl generösa. På konsumenternas bekostnad. I USA är gränsvärderna lägre. Och amerikanerna har inte mer strålningsbeständiga genitalier än svenskar, mig veterligt. Kanske kan det istället bero på att SE har stora ekonomiska intressen i Sverige... och större politiskt inflytande...?
Eller är jag bara en paranoid konspirationsteoretiker...?
Postad 02 October 2007 - 20:10
Statens strålskyddsinstitut (SSI) har satt ett gränsvärde för mobilstrålning (SAR) på 2 W/kg, vilket ligger 750 gånger högre än det lägsta SAR-värde där forskning visat på DNA-skador. SSI:s gränsvärde utgår alltså inte från medicinsk forskning, utan från vad som är möjligt att uppnå tekniskt och ekonomiskt.
1998 skrevs försiktighetsprincipen in i den svenska miljölagstiftningen. 2 kap. 3 § i miljöbalken: "Alla som bedriver eller avser att bedriva en verksamhet eller vidta en åtgärd skall utföra de skyddsåtgärder, iaktta de begränsningar och vidta de försiktighetsmått i övrigt som behövs för att förebygga, hindra eller motverka att verksamheten eller åtgärden medför skada eller olägenhet för människors hälsa eller miljön. I samma syfte skall vid yrkesmässig verksamhet användas bästa möjliga teknik. Dessa försiktighetsmått skall vidtas så snart det finns skäl att anta att en verksamhet eller åtgärd kan medföra skada eller olägenhet för människors hälsa eller miljön."
SSI lyder under miljödepartementet och skall ha miljölagstiftningen som förebild för sin verksamhet. Men i strid med försiktighetsprincipen ställer SSI hårda krav på "vetenskaplighet" på de studier som genomförts på området för att de överhuvud taget skall tas hänsyn till när man sätter gränsvärden. Kraven på de epidemiologiska undersökningarna gör det mycket svårt att visa påverkan från elektromagnetisk strålning. Kravet på resultat från laboratorieförsök som stödjer resultaten gör att undersökningar, som t.ex. visar att de som bor omkring mobilsändare mår sämre än andra, kan avvisas med hänvisning till att man inte kan förklara hur det går till. Kan man inte visa i detalj hur den biologiska effekten uppstått kan den alltid bero på något annat än elektromagnetiska fält. Jämför detta med försiktighetsprincipen, som säger att brist på vetenskaplig bevisning inte får användas som ursäkt för att skjuta upp åtgärder för att förhindra miljöförstöring.
Exempel på undersökningar som inte tas hänsyn till av denna anledning är 13 studier varav 8 visat på en förhöjd risk för leukemi på mellan 50% och 300%. I Sverige tillåter vi väsentligt högre styrka på magnetfälten än den som förekommer i dessa undersökningar.
Regeringen formulerar varje år SSI:s uppdrag. 2004 fick SSI uppdraget att arbeta för ekonomisk tillväxt genom fler och växande företag, dessutom för ökad kunskap och kompetens som behövs för att stimulera innovationer, tillväxt och förnyelse, främst i näringslivet. Regeringsskiftet 2006 innebar ännu större förändringar. Under rubriken Skydd mot ickejoniserande strålning strök den borgerliga alliansen texten "Inga akuta skador skall uppstå och risken skall minska för sena hälsoeffekter hos allmänheten till följd av exponering för ickejoniserande strålning." SSI behöver alltså inte ägna sig åt sin huvuduppgift, utan skall nu istället verka för att underlätta för företag inom telekomindustrin!
Se där. Jag var tydligen inte bara en konspirationsteoretiker...
Postad 02 October 2007 - 22:07
Nix. Var fick du "i alla väder" i från?Ah. Du är en som där som litar på myndigheter i alla väder.
Inte då. Det beror på att amerikanarna har ett havererat rättssystem baserat på att vem som helst kan stämma vem som helst för vad som helst. Ta exempelvis våra tangentbord här på jobbet som har en dekal ovanför piltangenterna som uppmanar att man skall läsa i tangentbordsmanualen hur man undviker förslitningsskador. Amerikaner har inte ömtåligare handleder - det är bara HP som försöker undvika att någon idiot stämmer dem på ett par miljoner för att han fick ont i armarna av att skriva tretton timmar om dagen i två år.Vad jag lite subtilt försökte antyda var att gränsvärderna i det här landet är lite väl generösa. På konsumenternas bekostnad. I USA är gränsvärderna lägre. Och amerikanerna har inte mer strålningsbeständiga genitalier än svenskar, mig veterligt.
Jag lutar åt det senare...Kanske kan det istället bero på att SE har stora ekonomiska intressen i Sverige... och större politiskt inflytande...?
Eller är jag bara en paranoid konspirationsteoretiker...?
Postad 04 October 2007 - 18:25
Postad 06 October 2007 - 14:34
Postad 07 October 2007 - 02:52
Knallade runt lite på stan i veckan efter jag lagt över lite låtar och tyckte det lät helt ok med de lurarna som följde med (kör med mellanpluggarna). De stänger omgivande ljud bra och ljudet var klart och saknade ingen Bass boost funktion utan det funkar bra med den inbyggda eq:n.Hur är ljudet i denna mobil? Ifall man skulle lägga in lite låtar. Självklart med lite bättre hörlurar också..
Redigerat av henrik_k, 07 October 2007 - 02:52.
Postad 07 October 2007 - 10:40
Postad 08 October 2007 - 11:55
Angående SAR-värdet så har SE alltid haft på tok för höga värden. Största anledningen till att jag hellre håller mig till Nokia. Men eftersom man mäter strålning i förhållande till vikt så får en liten och lätt telefon lättare ett högre värde än en stor och tung...även om de strålar lika mycket.
Jag är också orolig för min genetalier.
Postad 14 October 2007 - 22:52
Tack på förhand, micke!
Postad 13 November 2007 - 10:15
Då är den ena meny-knappen (höger, under displayen)
låst till Surfport så man kommer alltid till Telias sida.
Det måste väl gå att ändra, måste man ladda hem ett program eller?
Det finns ju redan en färdig surfkanpp så jag fattar inte varför det ska finnas två
Postad 26 December 2007 - 22:29
Jag undrar om det går att ändra så att internet knappen bli avstängd eller skickar en till menyn istället för att komma ut på internet, är väldigt jobbigt för att han har ganska stora fingrar & kommer imot internet-knappen hela tiden.
Postad 26 December 2007 - 22:44
eftersom man mäter strålning i förhållande till vikt så får en liten och lätt telefon lättare ett högre värde än en stor och tung...även om de strålar lika mycket.
SAR är hur mycket radiofekvent strålning som absorberas per kilo vävnad, telefonens storlek har alltså inte något med saken att göra.
Postad 09 January 2008 - 09:33
Postad 21 January 2008 - 15:44
eftersom man mäter strålning i förhållande till vikt så får en liten och lätt telefon lättare ett högre värde än en stor och tung...även om de strålar lika mycket.
SAR är hur mycket radiofekvent strålning som absorberas per kilo vävnad, telefonens storlek har alltså inte något med saken att göra.
Men sker strålningen hela tiden när telefonen är på eller endast när man pratar i den?
Postad 17 June 2008 - 05:46
Men nu har ljudet lagt av - men bara nästan.
När det ringer pinglar melodin som vanligt, men när den ska väcka mig på morronen låter det ingenting - jag vaknar av att den ligger och skakar på bordet bredvid sängen... Inte heller när man går in i Mina Saker - Musik och vill spontanlyssna på nåt låter det nåt. Däremot om man använder timern, då låter det.
Jag har försökt med en omstart av luren, att byta signal - sen tog mina idéer slut.
Nån som har råkat ut för samma sak?
Postad 28 January 2009 - 01:03
Jag är för tillfället ägare av en SE w880i, som istort är en jävligt grym telefon, men tyvärr är ju knapparna irriterande små. Visserligen vänjer man sig efter ett tag, men har ändå börjat tröttna lite på senare tid. Det är väl en av dom främsta anledningarna till att jag känner att jag vill byta. Hur kommer jag att uppleva knappsatsen på T650:n, är det någon större skillnad? Knapparna ser ju klart bättre ut jämfört med w880:n, men ändå ganska små? Jag sms:ar mer än jag ringer, så det är viktigt att knapparna känns hyfsat bekväma.
Hur är det med den där kameralinsen rent estetiskt som lksom putar ut på baksidan, är den så pass utbuktad att det är störande eller är den hyfsat diskret? Jag kan vara lite petig när det kommer till utseende och design. Den ser ju jävligt grym ut iövrigt, men jag blev lite fundersam när jag såg kameralinsen.
På w880:n är batteriluckan väldigt enkel att ta av, är det samma med t650:n?
En annan sak som jag störde mig på med w880:n är den förbannade internetknappen, som är så lätt att komma åt av misstag. Har inneburit stora ekonomiska förluster för mig, om man har glömt av telefonen och inte tänker på det. Är detta ett lika stort problem på t650:n? Om det är det, går det på något sätt att inaktivera knappen eller på annat sätt göra den obrukbar? Jag har aldrig haft användning av den knappen iallafall, så den känns onödig.
Vet någon om det finns någon svensk affär som säljer den svarta varianten eller är det inköp av skal som gäller? Har sett några webbshoper som har den upplagd, men ingen verkar ha den i lager för tillfället. Visserligen kommer det dröja minst 1½ månad innan jag kan köpa den, så jag kan avvakta.
Hur känns formatet och vikten, är det någon större skillnad jämfört med w880:n? Givetvis har jag tittat på exakta mått och vikt och jämfört, men hur upplever ni känslan när ni håller i telefonen? Och ligger den bra i handen?
Några andra eventuella nackdelar jag bör ha i åtanke? Vad som anses som nackdel är såklart individuellt, men om någon har en personlig åsikt så är det välkommet.
Edit: Jag lägger till en fråga här. Nu upptäckte jag ytterligare en telefon som verkar vara någon slags uppföljare till t650:n, som heter t700. Spontant skulle denna vara ett bättre köp tror ni? Hur är den i jämförelse med 650:n?
Fördelar med t700 som jag ser är att knapparna verkar vara lite större, men frågan är om dom är så mycket bekvämmare? Diskretare kameralins, quad istället för trippel, lite tunnare och lättare. Längre taltid och lite större skärm.
Nackdelen är väl att denna inte är i helt rostfritt stål och repfri skärm som 650:n som jag såg som den stora fördelen med den, lite bredare, lite högre SAR värde och att den saknar autofokus för kameran. Denna beslutsångest! Hjälp!
Redigerat av wigstroem, 28 January 2009 - 03:37.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
K770i - T650i
130 filmer
11 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?